Hamsterin näyttelyboksista (+ mitä boksiin) ?

Aloittaja NipsuRakkaani, 05.01.09 - klo:21:45

HamsterSailor

Vaikka olen jo jonkun aikaa näyttelyissä käynyt, niin heräsi tämmönen kysymys. Voiko syrkille laittaa boksiin (pit.30, lev.20, kork.18) kevyen putken (pit.12, halk.9)? Ennen oon laittanu pelkästään wc-paperia, mutta ajattelin, että hamsun olisi rauhallisempaa torkkua putkessa, vaikka toki wc-paperiakin laitan :)

Anonymous

^Voi toki laittaa.

HamsterSailor

Kiitos tiedosta taikahamsu :)

Meven

Voisko joku ystävällinen mitata oman S TAI M koon ferplast geo boksinsa? Mielellään ilman kantta ja ihan laatikon yläreunasta (leveys, pituus ja korkeus).

Minä kun en pääse selville, että kumpaa kokoa tuo omani on. Kummankaan boksin mitat ei tunnu sopivan, niin väännetään nyt rautalangasta. :D

lentsu

Pahvirulla boksissa on erittäin ok. Jopa tuomarin kannalta, sillä jos hamsteri tinttaa vastaan eikä antaisi nostaa itseään sieltä hampaita näyttelemättä, rullasta on kovasti suuri apu. Sen sijaan kaikenlaiset mökit ovat tiellä ja siksi myös epähygieenisiä, sillä hamsteria ei useinkaan saa pois boksista mökkiä ensin poistamatta, jolloin se mökki pitää laskea ainakin hetkeksi pöydälle, jota ei todennäköisesti ole desinfioitu.

Aladino-malliset boksit ovat näyttelyissä sallittuja, mutta mun mielestäni ne saisivat olla kiellettyjä, sillä mistään ei ole tuomarin niin hankala ottaa hamsteria pois kuin Aladinosta. Toiseksi siinä on sen mallinen kansi, että hamsteria on käytännössä mahdoton arvostella sen päällä. Niinpä hamsteri arvostelun aikana on koko ajan tuomarin käsissä + vaatteilla, mikä tekee keikasta taas epähygieenisen - mitä useampi Aladino-mallinen boksi, sen useampi hamsteri käy samoilla vaatteilla näytskän aikana, ja niitä vaatteita ei tietenkään voi desinfioida siinä välillä. Eli: kaikki sellaiset boksit, joista ei irtoa kansi ja joissa kantta ei voi asettaa boksin päälle nurinpäin arvostelun ajaksi siten, että kansi toimii hamsterin alustana, ovat huonoja näyttelyssä.

Se, mikä boksin merkki ja malli muuten on ja näkyykö siitä läpi, on täysin toisarvoista. Kansi ratkaisee.

Hilmeliini

olisiko 26x18x18 boxi sopiva syyrialaiselle näyttelyihin?

Ken_G

Tuo on pienenpuoleinen. Näyttelyohjeissa suositellaan L-kokoista terraariota, jonka mitat ovat noin 30 x 20 x 20 cm. Itse käytän vielä hieman isompaa XL-kokoa eläimen viihtyvyyden takia, vaikka toisaalta näyttelyissä onkin ainainen pula pöytätilasta.

.

Saana

LainaaHamsteri viedään näyttelypaikalle kuljetusterraariossa joka ei saa olla liian pieni, mutta ei mikään hehtosuurikaan sillä näyttelypaikoilla ei yleensä ole kovin runsaasti pöytätilaa bokseille.

Suosituskoot:
Syyrialaiset: L-koko* (tilavuus 6 litraa, koko 30 x 20 x 20,3)
Kääpiöhamsterit: M-koko* (tilavuus 2,5 litraa, koko 23,2 x 15,3 x 16,6 cm)

Suositellaan myös, että S-kokoisia* bokseja (tilavuus 1 litra, koko 18,2 x 11,5 x 14 cm) ei käytettäisi näyttelyissä kääpiöhamsterien kuljetukseen. Mikäli S-kokoa käytetään, maksimi eläinmäärä boksiin laitettavia kääpiöhamstereita on 1 kpl. Syyrialaisilla sekä venäjänkääpiöhamsteri roborovskeilla S-koon boksi on kokonaan kielletty.

Voit siis viedä syyrialaisen näyttelyyn M-koon boxissa, mutta se ei ole toivottua. L-koko on kaikkein paras koko näyttelyyn. Tuomari luultavasti huomauttaa lemmikkiluokassa boxin koosta, mikäli se on liian pieni. Se ei kuitenkaan vaikuta arvosteluun.

Vastauksen suurimpaan osaan kysymyksistä löydät yhdistyksen sivuilta. Esim. näissä paljon tietoa näyttelyistä:

http://www.hamsteriyhdistys.fi/nayttely ... autuminen/

http://www.hamsteriyhdistys.fi/nayttely ... lyn-kulku/

.

Marla

^ Syrkille koko on vähän niukka, menee juuri ja juuri ellei ole kovin iso hamsteri, mutta kääpiölle tuo koko on ihan passeli. Malli ei ole tuomarin kannalta se kaikkein paras, mutta jos tuollaisen boksin jo sattuu omistamaan, ei kannata uutta lähteä sen vuoksi ostamaan. Jos on vasta harkinnassa niin olisi toki parempi hankkia esim. ylempänä olevan Ferplast-boksin mallinen, mutta ei linkittämäsi boksi missään nimessä kielletty ole. :) Voi siis käyttää ihan hyvin, vaikkei ole se ihanteellisin.

L-koko 30 x 20 x 20,3 cm, tilavuus n. 12,2 litraa

M-koko 23,2 x 15,3 x 16,6 cm, tilavuus n. 5,9 litraa

S-koko 18,2 x 11,5 x 14 cm, tilavuus n. 2,9 litraa

tiiahei-

Lainaus käyttäjältä: "Ken_G"Tuossa Saanan ylempänä lainaamassa yhdistyksen näyttelyohjeessa boksien tilavuudet on väärin laskettu. Pitäisi olla näin:

L-koko 30 x 20 x 20,3 cm, tilavuus n. 12,2 litraa

M-koko 23,2 x 15,3 x 16,6 cm, tilavuus n. 5,9 litraa

S-koko 18,2 x 11,5 x 14 cm, tilavuus n. 2,9 litraa

Tuo sinun ilmoittamasi L-koko on Geon Extralarge tms. ;)

Ken_G

Lainaus käyttäjältä: "tiiahei-"Pakko kommentoida tähän, että kyllä nuo Saanan laittamat mitat ovat aivan oikein! Meillä on käytössä kaikilla GEO'n L-kokoiset boxit ja niiden tilavuus on kyllä tuo n. 6 litraa...

Pointti oli se, että olipa boxin nimi mikä vaan, niin nuo yhdistyksen sivuilla ilmoitetut laskutoimitukset ovat väärin. Otapa laskin käteen ja kokeile itse. Kuution muotoisen esineen tilavuus on leveys x pituus x korkeus. 30 cm x 20 cm x 20,3 cm = 12180 kuutiosenttimetriä. Yksi litra on 1000 kuutiosenttimetriä, joten 12180 kuutiosenttimetriä on 12,18 litraa.

Geo Extralargen mitat taas ovat 35 x 23 x 22 cm ja tilavuus 17,7 litraa.

Ninde

Nuo näyttelysäännöissä mainitut tilavuudet on valmistajan ilmoittamat, joita se käyttää myydessä ja markkinoidessa boksejaan.

http://www.ferplast.com/scheda_prodotto ... enu=050501