• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Ongelmana hamsterivaraajat

Aloittaja Linda, 13.01.08 - klo:11:59

« edellinen - seuraava »

X-File's/JonnaMilaya

#15
Kyllä se varausmaksu on kätevää. Vain silloin, kun varaaja ei pääsekkään sovittuna aikana hakemaan, mutta hakee myöhemmin, alkaa pelkäämään jos eläimelle sittenkin ehtii jotain sattua. Kerran on varattu hamsteri kuollut ennen luovutusikää. Tällä hetkellä multa on varattu 2 hamsteria, enkä pääse juuri nyt niitä toimittamaan eikä tänne voi tulla. Tilanne on edelleen tosi paha. Siis hamstereissa eikä muissakaan eläimissä ole mitään vikaa, mutta perhe piirissä on.
~Solnechnyi Trusha~

Heli

#16
Ei sillä minusta varausmaksun kannalta ole väliä jos eläimelle ehtiikin jotain sattua. Silloinhan toki varausmaksu palautetaan.

Mä olen ottanut ennakkomaksun aina eläimistä jotka luovutetaan välikäsien kautta. Normaaliluovutuksissa en sitä vaatisi.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Patricia

#17
Meillä oli kanssa aikoinaan hieman ongelmia varaajien kanssa, ihan aikuisia fiksun oloisia ihmisiä jotka sitten eivät joko hakeneet varaamaansa eläintä tai jättivät ilmoittamatta että peruttavat varauksensa.

Itse en halua ottaa käytäntöön varausmaksua kun kumminkin niin pienistä summista kyse, mutta olen ottanut käytännöksi etten ota varauksia tuntemattomilta ihmisiltä sähköpostitse. Jos hamsterista on kiinnostunut ja sen todella haluaa varata, saa luvan soittaa. Tämä on kyllä toiminut omalla kohdallani todella hyvin ja turhilta varauksilta ja peruuntumisilta on tämän jälkeen vältytty (koputtaa puuta).

Jo ennestään tuntemilleni harrastajille ja kasvattajille varaan edelleen sähköpostin perusteella.
Fairyland\'s kiinankääpiöt

Heli

#18
Mulla taas huonoimmat kokemukset on juuri soittamalla varanneista. Hyvinkin on saattanut käydä ettei ole enää varauspuhelun jälkeen kuulunut pihaustakaan.  :S
Destiny's hamsterit 2001-2009

Patricia

#19
Ihan totta? Jännä juttu.

Jotenkin tuntuu että se sähköpostilla lähestyminen on niin helppoa, mutta että itse soittaminen vaatii jo vähän enemmän kiinnostusta ja "rohkeutta". Mutta niinhän se on että niitä varaajiakin kun löytyy niin moneen junaan...

Meillä kuitenkin toiminut toistaiseksi hyvin.
Fairyland\'s kiinankääpiöt

Mustikkamaan

#20
Senmoset sähköpostit mis on et "Onko teillä hamsterinpoikasia? t. Anna" -tyyliin on kyl NIIN rasitavia. Mä en ees vastaa niihin :D Kyl mä oletan et kysellään tarkemmin ja kerrotaan itestä jotain. Senmosille vastaan.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Heli

#21
^Usein niist kyl puuttuu vielä tuo nimikin.  :D
Destiny's hamsterit 2001-2009

Sarantha

#22
^^ Joo, nuo on NIIN ärsyttäviä.

Aikaisemmin ajattelin, että voin ottaa varauksen alaikäiseltäkin, kunhan vanhemmat ovat hakutilanteessa mukana. No sitten yksi about 12-vv tyttölapsi varaili poikasta, oli tulossa vanhempiensa kanssa sitä hakemaan, hakupäiväkin sovittu. Mutta eipä kuulunut ostajasta sitten enää kyseisenä päivänä mitään. Jatkossa edellytän, että sovin hamsterin hausta VANHEMMAN kanssa etukäteen puhelimitse ennen kuin edes sovitaan hakupäivää. Varmaan tuossakaan tapauksessa ostaja ei ollut edes jutellut vanhempiensa kanssa varausvaiheessa, ja unohti vain sitten koko jutun kun ei saanutkaan lupaa.

Minä toivon kyllä, että poikaskyselijät käyttäisivät ensisijaisesti sähköpostia varausta tehdessään. Minä kun voin olla töissä tai nukkumassa ihan mihin vuorokaudenaikaan vain, ostajien voi olla vaikea saada kiinni. Lisäksi minua ärsyttää aina esim. työvuoron jälkeen huomata, että on tullut jostain vieraasta numerosta puhelu, se jää aina vaivaamaan jos en tiedä kuka on tavoitellut...
Talvikkoharrastusta 2006-2008.
Kotona tällä hetkellä 2 gerbiiliä, 2 maatiaiskissaa & bordercollie.

Gekko

#23
Itse ottaisin luultavasti käytäntöön seuraavan poikueen kohdalla varausmaksukäytännön koska noita katoajia sun muita on paljon liikenteessä. On ollut jonkinverran ihmisiä jotka katoavat, niin aikuisia kuin lapsiakin, mutta pääpiirteissään ostajat olleet mukavia ja ymmärtäväisiä mm. kyytien suhteen ja osa ajanut pitkänkin matkan meiltä kotoa hakemaan palleronsa.

Myös sellaiset ostajat ovat ärsyttäviä että kertovat haluavansa talvikon lemmikiksi ja myöhemmin sitten sitä halutaankin käyttää jalostukseen... Tällöin automaattisesti on valinnut tälle ko. varaajalle sen lemmikiksi eniten sopivan, ehkä vähän huonomman ulkonäön omaavan elikon ja se harmittaa :roll:
Hermeliini Omppu, leijonaharjas Luna ja okahiiret Manu, Sid ja Diego

Sarantha

#24
^ Niin, esimerkiksi minä muistaakseni ostin Tituksen siulta "ihan vaan lemmikiksi"  xD

Ei mutta, ymmärrän kyllä tämän ongelman. Aika yleinen ilmiöhän se on, että nälkä kasvaa syödessä, ja moni kiinnostuu harrastuksen edetessä myös kasvatuksesta. Mutta jos on ihan oikeasti ja vakavissaan ryhtymässä kasvattamaan, pitäisi malttaa mielensä sen verran, että miettii onko se oma juuri sillä hetkellä kotona oleva hamsteri ihan oikeasti sen tasoinen että sitä kannattaa käyttää. Olen huomannut, että loppujen lopuksi poikastenostajiin ei oikein voi tässä asiassa luottaa, jos haluaa olla varma ettei jollain elukalla teetetä poikasia, niin se pitäisi melkeinpä pitää sitten itsellään  :roll:
Talvikkoharrastusta 2006-2008.
Kotona tällä hetkellä 2 gerbiiliä, 2 maatiaiskissaa & bordercollie.

Niina-03

#25
Hmmm... Seinäjoella asuessani poikasia oli aika vaikea saada hyviin koteihin, täällä Tampereella voi joskus valkatakin hakijoiden joukosta ne parhaimmat :) Uskon, että sijainti lienee ainakin osasyy peruutuksiin.

Meillä on sellainen systeemi, että otan alustavia poikasvarauksia ennen syntymää. Poikasten synnyttyä ja värien ynnä sukupuolien selvittyä otan sitovia varauksia.. joista harvemmin kukaan varaaja enää katoaa linjoilta.

Sivuille kannattaa laittaa varauskäytännöstä ohjeet, niin näitä nuorimpia ja epävarmempia varaajia tulee varmasti vähemmän. Minun puoleeni kääntyvät hamsuja kysyessään pääosin aikuiset tai ainakin liki täysi-ikäiset opiskelijat. Jostain syystä näin :)
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]

Niina-03

#26
Lainaus käyttäjältä: "Gekko"Myös sellaiset ostajat ovat ärsyttäviä että kertovat haluavansa talvikon lemmikiksi ja myöhemmin sitten sitä halutaankin käyttää jalostukseen...
Tai haluavat lemmikkitasoisen eläimen, jota ei suosittele näyttelyihin. Ja sitten sitä hamsua kuljetetaan kaikki näyttelyt läpi mitä on olemassa. Helmet katoavat lemmikeiksi ja se poikueen ruma ankanpoikanen tulee joka näyttelyssä edustamaan kasvatustasi  :D
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]

Gekko

#27
Saara, ei siuta lasketa :D

Niina,  xD
Hermeliini Omppu, leijonaharjas Luna ja okahiiret Manu, Sid ja Diego