• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Liian vanha hamsterin omistajaksi?!

Aloittaja Hanna_Pauliina, 12.07.08 - klo:22:33

« edellinen - seuraava »

hennu]

#60
olen samaa mieltä kuin sennni, eli liian nuori voi kyllä olla.
 Itse en välttämättä hankkisi hamsteria lapsen ensimmäiseksi lemmikiksi, sillä hamsteri vie aikaa, ja sen hoidossa tarvitaan tietoa, mitä lapsena ei itse osaisi edes hakea.
Itse hankin ensimmäisen talvikkoni, joka on myös ensimmäinen jyrsijäni, nyt 17 vuotiaana ja olen huomannut että sen pitäminen vie enemmän aikaa kuin kissan. Siis häkin siivoaminen. Meillä kissa pääsee vapaasti pihalle, joten hiekkalaatikkoakaan ei tarvitse siivoilla.
Hamsterista ei ole samalla tavalla seuraa kuin kissasta tai koirasta, joten ainakin itse hommaisin lapselle mieluummin jomman kumman, jos vanhemmilla ei ole kokemusta hamstereista. Tietystysti lapsissa on eroja, enkä sano etteivät jotkut ottaisi selvää asioista ja olisi hyviä hoitajia. Mutta jos vanhemmilla ei ole tietoa hamstereista, ei sitä kannata ostaa ja jättää lapsen vastuulle.

mutta itselleni hamsusta on ollut kyllä paljon iloa, enkä yhtään ole katunut että sen otin :)

Oranssi

#61
Olen 46 v ja syyrialaisia 15 + 1 kiinari. Aloitin 12 v sitten harrastuksen. Ei tosiaankaan ole iästä kiinni. Ja edelleen itken kun eläin kuolee. Joskus toki tunnen myös helpotusta, kun joku pääsee helposti ja kauniisti pois. Myös saattohoito on tuttua, eli ikivanhuksen extra hyvä hoito viimeisinä päivinä tai viikkoina, piltti joka päivä, hedelmäherkkuja, tms. Ja suru, kun tehtävä on päätöksessä. Joskus tarvitaan myös ell:n apua, tilanteesta riippuen.

Toisista hamsuista tulee läheisempiä kuin toisista, tällä hetkellä sellainen erityinen on Kastanja. Pk normaali umborous neiti tuli tavoistani poiketen kuvien perusteella, ennalta näkemättä, "ihan vain lemmikiksi", ja vei suit sait sydämen: jäntevyyttä, persoonaa, seurallisuutta ja ahneutta on juuri sopivassa suhteessa. Asuinpaikkana keittiö, jotta pääsee osallistumaan. Tällaisesta tietää jo ennakolta, että suru on suuri kun aikanaan lähtee.

roosap

#62
Sitten vasta on liian vanha, kun joku muu vaihtaa sulle vaipat :D. Ei lemmikin omistaminen minusta ikää katso, ihan on ihmisestä kiinni, voiko mitään lemmikkiä pitää.

GaneshaX

#63
Minä toisaan myös aloitin hamsteri harrastuksen vasta parikymppisenä.
Saattohoidon tiedän, en kylläkään vielä hamstereiden kohdalla. Itken tai en itke, riippuu varmaan jonkin verran minkälainen persoona eläin oli.
Esim. hiiren kuolemaa en surrut, mutta jokaisen rotan menetys tähän mennessä on ollut raskas. Niin varmaan on syrkkien kohdalla.
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Tüna

#64
Mulla on ikää "jo" 16 vuotta, ja hamstereita olen omistanut 5 vuotta.
Kyllä tää mun harrastus on lähes kaikkia tuttuja, sukulaisia ja kavereita kummastuttanut eikä ne tunnu ymmärtävän, miten joku pikkujyrsijä voi olla niin ihana ja miks niitä pitää olla monta, eikö yks riitä.
Jotkut on kyllä myös sanonut, että eläimet on hieno harrastus kun oppii ottamaan vastuuta jne. Näyttelyt taitaa sitten kuitenkin mennä jo kaikilta ihan yli hilseen.  xD

Aion ehdottomasti aina pitää hamstereita ja muitakin jyrsijöitä, odottakaas vaan kun pääsen oman kämppään.  :mrgreen:

Tiedän kyllä etukäteen, mitä eläintä tulen suremaan ja mitä en. Tähän mennessä olen kaikkia syrkkejäni surenut, mutta robopoika ja toinen talvikoista eivät ole minua niin hurmannut, että niiden perään itkisin sitten kun niistä aika jättää.

venomenom

#65
Lainaus käyttäjältä: "hennu"]Hamsterista ei ole samalla tavalla seuraa kuin kissasta tai koirasta, joten ainakin itse hommaisin lapselle mieluummin jomman kumman, jos vanhemmilla ei ole kokemusta hamstereista.
missä lukee että kaikki tietää miten hoitaa kissoja tai koiria?
ja koirat kyllä on n. miljoona kertaa vaativampia (&kalliimpia) kuin hamsterit, paitti jos aikoo hamsterista huolehtia mutta koirasta ei
[size=85]syrkki Chick, lk s musta 100608
kinkit Pyttis, normaali 101207, Raoul, normaali 130109

why isn\'t life as easy as taking candy from a hammy?[/size]

AnsaLucia

#66
Mun on ihan pakko vastata tähän ja kertoa että mulla on tiedossa varmaan tän ketjun ikäennätys. Eli äidilläni, 79v, on kaksi talvikkoa kotonaan. Joutui luopumaan koiran pidosta pari vuotta sitten kun ulkoilu kävi hankalaksi. Muuten on tosi hyvässä kunnossa ja pää terävä kuin partaveitsi. Vietiin hänelle talvikkopoika johon ihastui ihan tyystin. Toisesta alkoi haaveilemaan alkuvuodesta ja toinen poika terroineen muutti hänelle kesällä. Pojat ovat tosi kesyjä ja äiti puuhailee niiden kanssa tosi paljon. Hamsut ovat tosi tärkeitä hänelle, ihmiselle, joka on maalta kotoisin ja aina tottunut elämään eläinten kanssa. Ovat oikeita seuraeläimiä sanan varsinaisessa merkityksessä. Aivan unelmakoti pojille  :lov
Arja M
Tarinan talvikot, campbellit ja syyrialaiset

"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin Ellun kanat. ..."
Tuntematon sotilas / Väinö Linna

Fiona

#67
AnsaLucia
Voi kuinka kivaa kuultavaa! Vie äidillesi terveisiä, perässä tullaan! :)

NipsuMakkara

#68
Nythän meillä ei sallita enempää kuin kahta hamsteria niin kyllähän niitä aikuisena tulee varmasti hankittua. Minun mielestä voi hamsterin ottaa minkä ikäisenä tahansa kunhan pystyy kantamaan siitä vastuun, minulla on mennyt kohta vasta vuosi kun sain ensimmäisen hamsterini. Lisää tulee varmasti iän myötä niin kauan kun hamstereita jaksaa hoitaa. :)
[size=85]Kauhukakara "Nipsu" lk kemu syrkki naaras. s. 7.5.2008 k.14.1.2010 IKÄVÄ<\'3[/size]
[size=85]Valentina "Mango" lk normaali syrkki naaras. s. 11.8.2007 k. 25.6.2009 IKÄVÄ <\'3[/size]

Flai

#69
Kavereilta on kuulunut samanlaisia mietteitä kuin otsikon kysymys, enkä todellakaan voi ymmärtää, että olisin 15-vuotiaana _liian_ vanha hankkimaan hamsteria. Samoin kävi kanien kohdalla jo pari vuotta sitten. Itse pidän vain yksinkertaisesti enemmän jyrsijöistä ja kaneista kuin koirista ja kissoista, jotka niin moni luokittelee "aikuisten lemmikeiksi".
Uskon, että tulen aikuisenakin omistamaan hamsterin, sillä (luultavasti) kerrostalossa asuessa muu ei oikein tule kysymykseenkään.
Jaloissa pyörii syrkki ja kaksi leijonanharjakania, sekä nurkassa tilaa vie akvaario.

Molla

#70
Itsehän olen parikymppinen ja olen hommaamassa elämäni ensimmäistä lemmikkiä eli talvikkoa.  :D
Päädyin pieneen pörröiseen jyrsijään sen kaikkien hyvien ominaisuuksien puolesta. Tärkeimpinä ettei se kaipaa runsaasti aikaa omistajaltaan ja sen rajattu asuinalue omassa poksissa. Opiskelijana saatan viettää koulussa + koulumatkoilla pisimpinä päivinä 11 tuntia. En voisi kuvitellakaan tässä elämäntilanteessa esim. koiraa.
Tiedän tulevista silmän muljahduksista, mutta so what. Se on minun tuleva rakas mupeltaja.  :lov
[size=85]talvikko, helmiäissafiiri, synt. 09/2008[/size]

Syrkkityttö

#71
^ Hyvä asenne. Olen vasta ylä-asteella, mutta kyllä minulle on huomauteltu koulussa aika ikävästi, että mitä järkeä ja että pikkulasten eläimiä ( :huh ei todellakaan)  ym... ovat olevinaan niin aikuisia, mutta todellisiuudessa pelkkiä torvia  :<
En vain välitä moisesta, kun eivät kuitenkaan tajua hastereiden ihanuutta.  :lov
En vielä tiedä, aionko aikuisenakin omistaa hamstereita, mutta eivät muiden mielipiteet minua tule estämään, jos aion!

paivi2405

#72
Moikka,

täällä myös 31-vuotias aikuinen hamsterin omistaja. Itselläni ollut hamsteri joskus yli 10 vuotta sitten, ja nyt meille muutti asumaan hamsupoika eilen:) Minulla myös lapsia, vanhin 5-vuotias, joka on myös innokkaana, katseli eilen aivan haltioissaan hamsun touhuja, ja tänä aamunakin:) Hamsu sopii meidän elämäntilanteeseen hyvin, kun päivät on touhua lasten kanssa, illalla on aikaa hamsulle. On meillä kohta 14 vuotias koiravanhuskin. Eli on meitä ainakin kaksi tällaista "yli-ikäistä:)

Tahtinen

#73
Ja täältä löytyy 32v yhden lapsen äiti kera aviomiehen. Ekaa hamsua odottelen itsekkin meille saapuvaksi kun poikamme niin kaunisti pyysi. Luonnollisesti eläin on minun vastuulla, mutta kiva saada chinchillojen lisäksi muutakin.
Eli meiltä löytyy tulevan hamsun lisäksi 7 chinchillaa(odottelen kasvatajanimipäätöstä) ja kaksi pyhä birmaa.

creamykatie

#74
täällä kans 30+rapiat kolmen lapsen äiti, meillä ensimmäinen kääpiöhamsteri pari vuotta sitten, nyt vähän aikaa on syyrialainen hamsteri Yumi ihastuttanut meitä. hiemen on ujo tyttö mutta hänhän tarvitsee vain hiemen enemmän aikaa tottuakseen  :) söpösti tulee kädelle häkistä ja tykkää kiipeillä fleece-pusakan sisässä

soundlover´s Darling pearl Yumi
kääpiöhamsu Aelita
"toivo sitä mitä saat" (k.tahkokallio)