• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Liian vanha hamsterin omistajaksi?!

Aloittaja Hanna_Pauliina, 12.07.08 - klo:22:33

« edellinen - seuraava »

eta

#15
LainaaVälillä harmittaa näissä keskusteluissa kun kaikki muut ovat alaikäisiä tai alle 20- vuotiaita joka tapauksessa. Onkohan täällä edes ketään muuta yli 30- vuotiasta?
Hei, myös minä olen reilusti yli kolmekymppinen hamstereiden omistaja.  Ekat talvikot hankittiin lähinnä lapsille mutta syrkit olen ostanut itselleni ja itse ne myös hoidan. Lapsilla on innostuminen hamstereiden hoidosta jo ehkä laantunut  joten minä hoidan kaikki hamsut meillä, lapset silloin kun jaksavat.
Meillä toivottavasti tulee olemaan vielä monta hamsteria itse ainakin niistä todella paljon tykkään.

Anonymous

#16
Eikös se mene niin, että koskaan ei ole liian vanha omistamaan eläintä, jos sen pystyy hoitamaan kunnolla ja niin, että eläin nauttii elämästään.
Omistajan ikä ei ole koskaan este omistamiselle, mutta omistajan terveydelliset ongelmat voivat olla.

Täälä yksi yli 30v oli synttärit tossa 5päivä ja voin sanoa, et 40 on lähempänä, kuin 30.

Pertti

#17
IHAN offtopic, mut oonko mä käsittäny iha oikein et Hanna_Pauliina on Hämeenkyröstä? Khuul! Me ehk sit tunnetaankin, etenkin mikäli oot yhtää kauemmin siellä asunut :P

Mut itse asiaan, mulla on ainakin hamsterinostajia ollut ihan laidasta laitaan, nuoria ja vanhoja ja kaikkea siltä väliltä, ja usein tuntuu että innokkaimpia ovat juurikin ne vanhemmat ihmiset :)
Kyllä aina yhen voi ottaa!

Minski

#18
Lainaus käyttäjältä: "metsku"Välillä harmittaa näissä keskusteluissa kun kaikki muut ovat alaikäisiä tai alle 20- vuotiaita joka tapauksessa.
No on meitä wanhojakin täällä kyllä aika paljon :) Mulla vaan toi ulosanti voi varmaan välillä antaa epäillä jotain muuta xD

Ja samaan oon törmännyt kuin moni muukin täällä, kun tulee puhetta että omistan hamstereita. Esmes yks asiakaskin tokaisi mulle parisen vuotta sitten, että "etkös sää oo liian vanha omistaan hamstereita". Sanoin siihen vaan, että eihän siihen mitään ikärajaa kai ole, johon hän sitten sanoi, että "ei olekaan, mutta kun yleensä on ajatellut, että ne on lasten lemmikkejä." Siinä sitten selitin muutaman syyn miksi hamsteri juuri EI ole lasten lemmikki.

Mun mielestä hamsterin pitäis päästä siitä "lasten lemmikki"-tittelistä eroon, koska ne ei tosiaankaan lasten lemmikkejä monestakaan syystä ole, mutta milläs semmosenkin piintyneen ajattelumallin muuttaa.
Hamsteriton tätä nykyä

Katar

#19
Lainaus käyttäjältä: "Minski"Mun mielestä hamsterin pitäis päästä siitä "lasten lemmikki"-tittelistä eroon, koska ne ei tosiaankaan lasten lemmikkejä monestakaan syystä ole, mutta milläs semmosenkin piintyneen ajattelumallin muuttaa.
Aivan  :yes: Se, että lemmikkilehdessä tms. on aina lukenut "sopii hyvin ensimmäiseksi eläimeksi" on tehnyt hamsterista jotenkin lasten eläimen. Vaikka (kuten moni täällä onkin maininnut) hamsteri sopii kaikki ominaisuudet huomioiden paremmin varttuneemmalle henkilölle ja oikeastaan ei ole lapselle välttämättä paras vaihtoehto.
Pitäisiköhän alkaa ajamaan jotain Hamsterit aikuisten lemmikkejä -kamppanjaa  XD

No kyllä ehkä pahin ikä olisi tämä mun ikäni harrastaa hamstereita (pian 17), koska nuoren elämä just pitäis olla rälläämistä ja semmosta aivotonta meininkiä. Sitä katsostaan vähän oudosti  :roll:
[size=150]Kata[/size]
Ihminen on aina niin onnekas tai onneton miten itseään ajattelee

Enkeli89

#20
minusta hamsteri nimen omaan on aikuisten eläimiä, onhan näyttelyissä lastenlemmikkiluokkakin erikseen
enää neljä syrkkkiä, kaksi gerbiiliä, kolme karvaista kania ja kissat-liian moni rakas on nyt tähtenä taivaalla \":(\"

GaneshaX

#21
Lainaus käyttäjältä: "Enkeli89"onhan näyttelyissä lastenlemmikkiluokkakin erikseen
:yes: Just näin
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

metsku

#22
Lainaus käyttäjältä: "Enkeli89"minusta hamsteri nimen omaan on aikuisten eläimiä, onhan näyttelyissä lastenlemmikkiluokkakin erikseen

No tuo lasten lemmikkiluokkahan nimenomaan on osoitus siitä, että hamsteri on hyvin paljolti lasten lemmikki. Ei niille muuten tarttis omia luokkia tehdä jos ei olisi paljon lapsiomistajia! Ei rotilla tai muilla jyrsijöillä ole lasten lemmikkiluokkia sillä hamsu taitaa olla se yleisin lasten lemmikki!

GaneshaX

#23
Kuinka monta osallistujaa olet nähnyt yhdellä kertaa lastenluokassa? :shock:
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

blood.and.tears

#24
Mun mielestä taas lasten lemmikkiluokka on osoitus siitä, että lapsillekkin on oma luokka hamstereille, että harrastus ei ole PELKÄSTÄÄN aikuisten juttu. Ja kun tietämättömät miettii noita näyttelyitä, niin usealta saa kuulla että eikö se ole lasten juttu. Niin nimenomaa tuo lasten lemmikkiluokka tuo mielikuvan, että loput olisi tarkoitettu hieman vanhemmille (vaikka siis eihän muissakaan luokissa ole ikärajoja). *Ulosanti tänään taas harvinaisen huonoa*.

Mä en nyt ymmärrä, että mikä siinä on niin kamalaa jos joku ajattelee että hamsteri on lasten lemmikki? Yhtälailla mun mielestä kaikki jyrsijät mielletään lasten lemmikeiksi (vaikka ne eivät sitä ole). Toinen tykkää hamstereista ja toinen koirista. Oli ikä mikä tahansa. Ja loppukädessä alaikäisisten vanhempien pitäisi olla eläimestä vastuussa, oli sitten kyse koirasta tai hamsterista. Jolloin ko. eläin on myös vanhempien / vanhemman lemmikki.

Mä en ole vielä ikinä kuullut että enkö ole liian vanha omistamaan hamsteria (eikä ole mieskään, joka on reilusti päälle 20), tosin en juurikaan puolitutuille asioitani höpötä. Kaveripiiri/sukulaiset on ihan myönteisiä tän elukkalauman suhteen, tosin jos ei olisi, niin eipä varmaan sitten paljon yhteyksissä oltaisi. Monet itseasiassa kyselee että mitäs pupuille taikka hamsuille kuuluu. Kun minäkään en mene toisten harrastuksia / elämäntapoja kritisoimaan taikka naureskelemaan, niin ei myöskään meidän elämäntavoille niin tarvitse tehdä.
Kotona tassuttelee
Cämpsyt Pilli ja Pulla
Puput Myrtti ja Tohveli
Maatiaiskisut MiuMiu ja Pantteri

GaneshaX

#25
Siis, juu... ostetaanhan hamsuja hirveesti lasten lemmikeiksi, ja niiden hamsujen loppu ei ole ollut liian usein kauheen häävi :(  Tiedän tapauksia, jossa ala-aste ikäselle on osteltu hamsuja ja voi hitto :<
Joo, okei, tykkäähän meidän Aksu esim. Qarloksesta, ja jäbä on poikani huoneessa tilapäisen tilan puutteen vuoksi. Mutta tiedän tasan varmaksi että poikani ei mene gabberia aukomaan omin päin. Olen eläimistäni erittäin tarkka :kieli
Ja jyrsijöitä on kuitenkin sen verran talossa, että tuskin poika ainakaan "omia"lemmikeitä alkaa kinuamaan. Huoh... ;) Ja sitten jos otetaan, niin ne ovat minun valvonnassa ja hoidossa anyway.
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Elliska

#26
Taidatte laskea minutkin vielä lapseksi, mutta jos muutaman sanan silti sanon.

Ensimmäisen hamsterin sain 12 vuotiaana, eli ala-asteella. Ja joidenkin puheista nyt saa käsityksen että silloin ei missään nimessä voi vielä hamsteria hankkia (ja varmaan vielä minunkaan ikäisenä?), mutta olin kyllä ottanut hamstereiden hoidosta selvää ja samalla tavalla edelleen hoidan hamstereitani, ja on ne hyvin lemmikkiluokassa pärjänneet, kun pari kertaa niihinkin laittanut (olin ihan yllättynyt kun Holttikin oli lemmikkimessuilla PLH2 ja sai ERI:n, siis olin sen ihan huvikseni sinne ilmoittanut, kun nettikaveri halus nähdä sen ja ajattelin samantien tuota lemmikkiluokkaa kokeilla :D)

En nyt ihan yleistäisi sitä että lapset ei osaisi hoitaa hamstereita, vaikka se valitettavan yleistä onkin. Minullakin hamsterit asuu tilavissa häkeissä; talvikot 95x50cm dunassa ja robot 75x40 terraariossa. Ja nyt kaikki kauhistuu, koska myönnän että maksan kaiken hamstereiden hoidon omasta pussistani. Mutta jos jotain eläinlääkärikäyntejä tulee niin kyllä vanhemmat maksaa.

Lasten lemmikkiluokka on ihan uusi juttu, uskon että jatkossa niiden osallistujamäärä kasvaa.

Ei millään pahalla, mutta en suoraansanottuna usko, että kaikki ottaa minua nyt tosissaan, nuoren ikäni takia. Mutta ymmärrän sen.

blood.and.tears

#27
Joo, siis sopiihan jotkut hamsterit lapsillekkin ja nuorille. Esim. Kundikaverin siskon lapsella, 10v poika on hamsteri. Hamsterin hoitaa tämän pojan äiti, hamsterin siis ruokkii äiti, siivoaa häkin, antaa käsiteltäväksi jne. Lapset tietää että hamsteria ei oteta terraariosta jos äiti ei ole kotona. Eli toisin sanoen hamsterin hoidosta vastaa lapsien äiti, mutta pojat saavat kyllä käsitellä ja ruokkia valvonnan alaisena hamsteria. Ja kun lapsille on säännöt opetettu ja he niitä noudattavat, niin miksei lapsella voi olla hamsteria. (Tosin tässä tapauksessa mun mielestä kyseessä on äidin hamsteri jota pojat saavat käsitellä  :mrgreen: Mutta nimellisesti se nyt on lapsen lemmikkinä.)
Kotona tassuttelee
Cämpsyt Pilli ja Pulla
Puput Myrtti ja Tohveli
Maatiaiskisut MiuMiu ja Pantteri

Höyhen

#28
Siis älkää nyt kässätkö väärin, itelläki siis on n.11 vuoden jyrsijäkokemus (ja olen vasta reilu 18v) että en todellakaan kuvittele etteivät nuoremmatkin osaisi käsitellä ja hoitaa eläimiä. MUTTA, kun sain ekat rottani 6-7vuotiaana, vanhempani pesivät häkin ja ottivat todellakin vastuuta ja olivat joka päivä hommassa mukana. Itse opin jo varhain eläinten oikean käsittelyn ja arvostamisen, kun se kasvatuksessa tuli niin kiinteästi mukaan ;) Mutta koko VASTUUTA en todellakaan joutunut heti ekan lemmikin kanssa ottamaan. Myöhemmin talvikoiden kanssa sitten suurin vastuu oli jo minulla, kun olin yli 10v : ) Eli osasin ja siivoinkin aina häkin itse, käsittelin jo kuin vanha tekijä jne. Ja tietty on tärkeää ottaa asioista selvää ennenkuin mitään eläintä hankkii, oli lapsi taikka aikuinen. Meinaan SITÄ en kestä, että vanhemmat hommaa jonkun 'pienen söpön elukan' muksulleen kun se niin sitä haluaa, ja sitten ku uutuudenviehätys menee niin on elukka jo ihan vailla huomota ja oikeanlaista hoitoa...
[size=85]syyrialaistytöt Välkky, Piani, Nöpö & Prinsessa<3[/size]
[size=85]talvikkopoika Vispilä<3[/size]

Elliska

#29
Ihan vaan lisäyksenä, kun monilla tosiaan vanhemmat aluksi hamsterit hoitaa, minä olen aina kokonaan hamsterit hoitanut.

Toivottavasti kukaan ei ymmärrä edellistä viestiäni väärin, että olisin vakaasti sitä mieltä että hamsteri olisi lasten lemmikki. Mielestäni se on lemmikki, niin aikuisille kuin lapsillekkin. Yritän vain sanoa, että kyllä jotkut lapsetkin osaa hamsterit hoitaa :). Ja eivät kaikki aikuisetkaan hamstereitaan ihan oikein hoida.