• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Yleinen pulina poikasten teettämisestä

Aloittaja Heli, 20.08.07 - klo:23:39

« edellinen - seuraava »

Anonymous

#465
Meille odotetaan talvikko vaavoja :lov

Pähkinä

#466
Mitkä teillä on kriteerit naaraalle, jolla teetetään toinen poikue? Olen katsellut kasvattajien sivuja ja jotkut ovat tehneet naaraalla kaksi poikuetta. Naaraan pitää tietenkin olla terve ja hyvässä kunnossa, mutta mitä muuta huomioitte. Onko suku harvinainen vai haluatteko just tältä naaraalta lisää jälkeläisiä. Tietenki voi myös syynä olla että edellinen poikue oli pieni.

Allu&Vallu

#467

excitant

#468
^ Mulla oli ihan syynä se, että edellinen poikue kuoli. Ja kyseinen naaras oli niin nätti ja kiva sukukin oli, että jälkeläisiä tältä olisi ollut hieno saada! Nyt pesässä vipeltääkin 11 kaunista ja tervettä pienokaista :lov

GaneshaX

#469
Itse teetän tuontinaaraalla toisen poikueen, jos en ekasta saa haluamaani. Esim. ei yhtään kaunista satiinia.
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Mustikkamaan

#470
Syynä voi olla jonkin tietyn ominaisuuden hakeminen uudestaan, jonkin toisen värin tms. hakeminen toisen uroksen kanssa, edellinen poikue on mennyt jotenkin pieleen (haluttuja värejä tms. ei olekaan syntynyt), ja kääpiöillä taasen voi tulla nk. tuplat mikäli naaras ei ole näyttänyt tiineeltä ja uros on poikasten syntymän jälkeen ehtinyt astua naaraan uudestaan. Tuossa nyt muutama esimerkki.

Mikäli naaraalla kuolevat ensimmäisellä kerralla kaikki poikaset syystä joka jää epäselväksi, en teetä toisia - mielestäni se on tarpeetonta riskinottoa kun on jo kerran nähty mitkä voivat olla seuraamukset (tarvitsee ottaa huomioon eläimen mahdolliset ongelmista aiheutuneet kärsimykset). Jos välttämättä haluaa poikasia, voi hankkia toisen naaraan sitä varten. Tämä on vain minun mielipiteeni, makuasioista ei voi kiistellä!  :P
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Pähkinä

#471
Kiitos vastauksista.

excitant

#472
Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"Mikäli naaraalla kuolevat ensimmäisellä kerralla kaikki poikaset syystä joka jää epäselväksi, en teetä toisia - mielestäni se on tarpeetonta riskinottoa kun on jo kerran nähty mitkä voivat olla seuraamukset

Mulla ollu sama käytäntö aina, mutta tämä naaras oli poikkeustapaus. Terve kuin pukki ja erittäin hyvässä kunnossa. Kaiken päällisiksi kivan näköinen. Enpä siis nähnyt mitään syytä etteikö olisi voinut yrittää toista poikuetta :) Ja en kyllä kadu! Niin nättejä vaaveja sieltä tuli!

GaneshaX

#473
Missä vaiheessa olette ottaneet tiineeltä naaraalta juoksupyörän pois, vai oletteko antaneet sitä ollenkaan?? :pihalla:
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Mustikkamaan

#474
Jos se on ollut sillä koko ajan ja se juoksee paljon, en missään tapauksessa ottaisi sitä rykäsemällä pois. Sen voi poistella sitten pikkuhiljaa - mieluusti aloittaen jo astutuksesta. Vähentää juoksemisen määrää pikkuhiljaa. Ennenmuinoon pidin niin kauan kunnes nakerot olivat sen ikäisiä että tunkivat väliin (sitäkin ennen oli ylhäällä niin, ettei mönkivä pikkuinen päässyt väliin), mutta nykyisin ottaisin kovin urheilulliselta tytöltä pois ennen kuin masua on kilokaupalla.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

ekku

#475
Saako hamsterin suvussa olla samaa sukua esim.isän emä olisi sama tai jos olisi samassa suvussa samaa hamsteria? Haittaako se?

Onko olemassa Lk creme vn ja minkälainen se on?
Entä Lk Hunaja vn?

GaneshaX

#476
Ahdas sukusiitos aiheuttaa erinäisiä ongelmia :nops:

vn:
http://www.hamsteriyhdistys.net/syyris_ ... hainen.php

creme:
http://www.hamsteriyhdistys.net/syyris_yv_creme.php

hunaja:
http://www.hamsteriyhdistys.net/syyris_vm_hunaja.php

Kannattaa selailla sivuja läpi ;)

Edit:
Tutkin äsken tarkemmin tulevan poikueen vanhempien sukutauluja yhdessä ja ahaa! Kummallakin on isovanhemmissa punasilmäistä. Kauaskohan tuo mahtaa periytyä :mrgreen:  :pihalla:
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Mustikkamaan

#477
Noi on just tollasia että kun oot tohkeissas että sieltä tulee/voi tulla niitä, niin ei taatusti tule. Ja sit kun ei oota niin tulee jotain ihan outoa :D
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

eta

#478
Hei !
Minulla on musta valkonauhainen tyttö (nauha on hieman levinnyt) ja keltainen poika (papereissa luki creme, täällä sanottiin keltainen) niin voiko tällä yhdistelmällä teettää poikaset ? En siis välttämättä ole poikasia teettämässä mutta tuli vain mieleen että voisiko ?

Katar

#479
Lainaus käyttäjältä: "eta"Hei !
Minulla on musta valkonauhainen tyttö (nauha on hieman levinnyt) ja keltainen poika (papereissa luki creme, täällä sanottiin keltainen) niin voiko tällä yhdistelmällä teettää poikaset ? En siis välttämättä ole poikasia teettämässä mutta tuli vain mieleen että voisiko ?

Jos värigenetiikasta on kiinnostunut niin tämä on minusta loistava sivu ainakin aloittelijoille (niinkuin minä), siellä on myös kiellettyjä yhdistelmiä.
http://arctican.ambientplanet.net/Varigenetiikkaa.htm
[size=150]Kata[/size]
Ihminen on aina niin onnekas tai onneton miten itseään ajattelee