• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Värigenetiikkaa + minkä värisiä poikasia voi tulla osa 2

Aloittaja Maikkis, 11.09.07 - klo:15:38

« edellinen - seuraava »

Mustikkamaan

#30
Ehdottomasti mieluummin lk + lk. Värien puolesta kumpikin yhdistelmä ok, ekasta yhistelmästä tulis etupäässä mustia laikukkaina, valkonauhasina ja valkonauhasina laikukkaina ja mahis kyyhkiksiin. Tokasta yhistelmästä sit mustia + musta laikukkaita. Mut noi pk-lk-yhistelmät pilaa turkit.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

TiBe

#31
Mutta eikös lk+lk poikueisiin voi syntyä myös pk? Kyyhkiksen mahikset riippunevat siis siitä että kantaako tuo musta laikukas naaras punasilmäisyyttä?
Crystal\'s talvikot
http://crystals.nettisivu.org/

Mustikkamaan

#32
Lainaus käyttäjältä: "TiBe"Mutta eikös lk+lk poikueisiin voi syntyä myös pk?

Voi, jos molemmat kantavat sitä.


Lainaus käyttäjältä: "TiBe"Kyyhkiksen mahikset riippunevat siis siitä että kantaako tuo musta laikukas naaras punasilmäisyyttä?

Nimenomaisestikin näin.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Saana

#33
Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"Lk + pk + satiini mustaa (ja normaalia siinä tapauksessa että emä ei ole myös homotsygootti musta) + valkonauhasia.
Tipahdinks mä nyt vai tuliks sulle ajatuskatkos?

Mustikkamaan

#34
^Kerro missä mä katkosin? :D
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Ninde

#35
Lainaus käyttäjältä: "Annina"
Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"Lk + pk + satiini mustaa (ja normaalia siinä tapauksessa että emä ei ole myös homotsygootti musta) + valkonauhasia.
Tipahdinks mä nyt vai tuliks sulle ajatuskatkos?
Siis mä aloin nyt  miettimään tätä kanssa ja jos yhdistelmä on tämä:

isä: kyyhkynharmaa vn (kyyhkynharmaa vn x musta)
emä: creme (hopeamusta vn x pk creme)

Niin mä sanoisin kyllä että noilla tiedoilla tulee nimenomaan normaalia ja mitä suurimmalla todennäköisyydellä myös mustaa, kun emänisä on hopeamusta. Jos emä on creme musta niin silloin tulee pelkkää mustaa. Vai oonko mäki ny tästä jutusta jotenki pihalla?  :D

Sara

#36
Mitä tulisi näillä tiedoilla?

i. lk musta (ii. lk keltainen musta, ie. lk tummakorvainen valkoinen)
e. lk cinnamon umborous (ei. lk cinnamon umborous, ee. lk normaali vkkk)

Jos pähkäilin oikein, sieltä voisi tulla ainakin kyyhkynharmaata(?).

Tuon isän väri on hieman kysymysmerkki, koska se on kuulemma nuorempana ollut väriltään ihan täysin musta, mutta nyt n. 10-11kk iässä se muistuttaa enemmän tällaista tummaa soopelia kuin mustaa. Yritin siis laskea myös, että mitä tämän isän vanhempien väreistä voisi syntyä, siinä kuitenkaan onnistumatta. Kiinnostaisi vain tietää, että voisiko se tuon värisillä vanhemmilla tosiaan olla soopeli vai onko se vain iän myötä alkanut muuttamaan väriään.
vhk roborovskit

Saana

#37
Lainaus käyttäjältä: "Ninde"
Lainaus käyttäjältä: "Annina"
Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"Lk + pk + satiini mustaa (ja normaalia siinä tapauksessa että emä ei ole myös homotsygootti musta) + valkonauhasia.
Tipahdinks mä nyt vai tuliks sulle ajatuskatkos?
Siis mä aloin nyt  miettimään tätä kanssa ja jos yhdistelmä on tämä:

isä: kyyhkynharmaa vn (kyyhkynharmaa vn x musta)
emä: creme (hopeamusta vn x pk creme)

Niin mä sanoisin kyllä että noilla tiedoilla tulee nimenomaan normaalia ja mitä suurimmalla todennäköisyydellä myös mustaa, kun emänisä on hopeamusta. Jos emä on creme musta niin silloin tulee pelkkää mustaa. Vai oonko mäki ny tästä jutusta jotenki pihalla?  :D
Nyt mä tulin takas kartalle ja tajusin, mitä Musu tarkotti! :D Kiitosta vaan Ninde. XD

Mustikkamaan

#38
^Nii et kai 75 % normaaleja ja 25 % mustia tulis? Mut jos creme onkin musta ni sit 100 % mustia. Mut jos iskä kantaa cremeä ni sit olis 75 % mustia ja 25 % cremejä. Paitsi jos se emä on vain creme ni sit 50 % normaaleja, 25 % cremejä ja 25 % mustia. Kai :D Mä oon näis rosenteissa ja muissa matemaattisissa laskelmissa NIIN huono että en haluu ees yrittää laskee paremmin XD
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Ninde

#39
Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"^Nii et kai 75 % normaaleja ja 25 % mustia tulis? Mut jos creme onkin musta ni sit 100 % mustia. Mut jos iskä kantaa cremeä ni sit olis 75 % mustia ja 25 % cremejä. Paitsi jos se emä on vain creme ni sit 50 % normaaleja, 25 % cremejä ja 25 % mustia. Kai :D Mä oon näis rosenteissa ja muissa matemaattisissa laskelmissa NIIN huono että en haluu ees yrittää laskee paremmin XD
Joo siis jotain tollasta. Piti vielä vain selventää, ettei joku luule että kyyhkiksestä ja cremestä saa automaagisesti pelkkiä mustia poikasia. :)


Lainaus käyttäjältä: "Sara"Mitä tulisi näillä tiedoilla?

i. lk musta (ii. lk keltainen musta, ie. lk tummakorvainen valkoinen)
e. lk cinnamon umborous (ei. lk cinnamon umborous, ee. lk normaali vkkk)

Jos pähkäilin oikein, sieltä voisi tulla ainakin kyyhkynharmaata(?).
Jos emä kantaa mustaa ja isä punasilmäisyyttä, niin siinä tapauksessa voi tulla kyyhkistä. Näillä tiedoilla tulee vain normaalia ja normaali umborousta, Tai jos emä on tuplaumborous, niin syntyy pelkkää normaali umborousta.

Lainaus käyttäjältä: "Sara"Tuon isän väri on hieman kysymysmerkki, koska se on kuulemma nuorempana ollut väriltään ihan täysin musta, mutta nyt n. 10-11kk iässä se muistuttaa enemmän tällaista tummaa soopelia kuin mustaa. Yritin siis laskea myös, että mitä tämän isän vanhempien väreistä voisi syntyä, siinä kuitenkaan onnistumatta. Kiinnostaisi vain tietää, että voisiko se tuon värisillä vanhemmilla tosiaan olla soopeli vai onko se vain iän myötä alkanut muuttamaan väriään.
Musta väri alkaa yleensä aina rusehtamaan iän myötä. Soopeli on creme umborous, eli sillä on cremen sävyinen pohjaväri sekä silmärenkaat. Mustalla on sininen tai musta pohjaväri. Eli pelkkä selkäturkin väri ei riitä värinmääritykseen ja jos hamsu on poikasena ollut yksivärinen musta, ei se vanhemmiten voi yhtäkkiä muuttua soopeliksi. :)

Sara

#40
^ Ei tietystikään voi muuttua toisesta väristä toiseen yhtäkkiä, mutta ajattelin, että jos se on pienempänä tulkittu mustaksi erittäin tumman värin takia ja nyt myöhemmin vasta alkaa näyttämään kunnolla soopelilta tmv. Voi tietty olla, että se on joka tapauksessa musta, mutta eiköhän sen näe viimeistään sitten siinä vaiheessa kun poikaset syntyy. :)
vhk roborovskit

Mustikkamaan

#41
Soopeli ja musta ovat kyllä niin erilaisia että ei niiden kesken oikein voi syntyä tulkintavirheitä. Musta tosiaan voi ruskettua ihan semmoseks kokiksenruskeeks tai miten sen sanois, tumman suklaan ruskeeks, ajan myötä, jos se on huono värinsä edustaja. Pohjaväri ja usein myös silmärenkaat ovat sellainen helposti erottava tekijä. Soopeli ei ole täysin musta missään vaiheessa.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Sara

#42
No se on hyvä tietää. En ole ikinä nähnyt lyhytkarvaista soopelia omin silmin muuta kuin kuvissa ja en tiedä kuinka helposti noita tulkintavirheitä näiden värien kesken voi tehdä, mutta kiitos tiedosta.
vhk roborovskit

Lala

#43
Tää on vissiinkin vähän tyhmä kysymys, mutta kysyn silti. :)
Jos laikukas x laikukas on huono yhdistelmä, niin saako kuitenkin emän ja isän SUVUISSA olla laikukasta?
Lukion genetiikka-kurssista on yli 10 vuotta, joten oon vähän ruosteessa näiden kanssa.  :oops:
[size=85] Meillä hamstraa 9 syrkkiä. <3 [/size]

Mustikkamaan

#44
Saa toki!
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]