Orvot syyrialaisen poikaset

Aloittaja norruska, 27.06.15 - klo:23:27

norruska

Yritin hakutoiminnolla etsiä juttua orvoista hamsterinpoikasista, mutta en löytänyt. Loin tänne uuden aiheen, mutta joku viisaampi ohjatkoot minut muualle jos menee nyt ihan väärään paikkaan.

Meillä syntyi torstaina 11.6. syyrialaiselle hamsterinaaraalle (n. 5-6kk ikäinen) pentuja. Nämä ovat vahinkopentuja, hamsteri oli eläinkaupasta lähtöisin. Emä oli viime tiistaina (23.6.) ihan normaali aamusta ruokkiessa. Kävi syömässä, söi hyvin ja hoiti taas pentujaan. Se on ollut todella hyvä emä ja poikaset ovat vaikuttaneet tyytyväisiltä. Tiistaina illalla hamsuemon vointi romahti. Se kyhjötti vain häkissä, liikkui pitäen oikeaa etujalkaansa rinnan alla. Välillä käveli normaalisti, mutta suurimmaksi osaksi vain kyhjötti. Alkoi vältellä poikasiaan. Antoi niiden tulla imemään, mutta liekö maitoa tuli siinä vaiheessa enää ollenkaan. Aamulla emo tosiaan vielä kantoi poikaset pesään niiden seikkaillessa, vei pesään ruokaa ja oli hiljaisten, tyytyväisen oloisten poikasten kanssa. Emo sitten kuoli seuraavana yönä ja meille jäi 7kpl orpoja poikasia.

Tähän mennessä kaksi poikasista on kuollut. Toinen kuoli eilen ja toinen pari päivää sitten. Niitä on ruokittu kissanmaidolla + kuohukermalla, niille on annettu erilaisia siemeniä, pilttiä, tuoreruokaa ja erilaisia mössöjä. Nyt niille myös annetaan pilttivesiseosta, jos oppisivat juomaan vettäkin. Ruokitaan 2-4 tunnin välein maidolla ja muuta saatavilla tässä välillä. Simmut on auki kaikilla ja tällä hetkellä loput 5 voi hyvin. Pesää pidetään lämpimällä lämpimien vesipullojen avulla. Kahden kuolleen poikasenkin vointi oli kuitenkin vielä kuolemaa edeltävänä päivänä hyvä, joten pelko elää läsnä mukana kokoajan.

Näiden poikasten turkki ei kuitenkaan kehity normaalisti.Tästä linkistä näkee kuvia vauvoista, joiden turkki näyttää märältä (jota ei ole) ja on epänormaalin lyhyttä ja joillain poikasista on vielä kaljuhkot läiskät. Voisiko olla jotain ulko- tai sisäloisia? Millä uskaltaa lääkitä noin pieniä? Axilur, frontline, stronghold? Vai mikä sairaus voisi tehdä tuollaista? Olisiko kenelläkään suositella ketään hamstereista tietävää eläinlääkäriä, jota voisi konsultoida?

Huoli on kova ja yritys pelastaa nämä loput pienet. Syövät, juovat ja ovat eloisia. Viimeksi kuollut poikanenkin oli eloisa, se vain ei juonut maitoa enää niin paljoa ja alkoi kylmetä. Sen paino putosi ja se kuoli saman päivän aikana. Oli huomattavasti sisaruksiaan pienempi. Kuitenkin muutama päivä tätä ennen oli dunan parhaiten syövimpiä ja eloisimpia poikasia. Nutriplus -geeliä on annettu poikaselle, jos on vaikuttanut kylmähköltä tai ei ole juonut paljoa.

Osaako joku sanoa, paljonko tuollaisten parin viikon ikäisten syrkkivauvojen pitäisi painaa? Kovin pieniä nuo ovat, niin olisi kiva tietää onko ne ihan täysin kitukasvuisia. Painot kaikilla nousee kuitenkin joka päivä. Aamulla pienin oli 11g ja isoin 13g. Illalla pienin 13g ja isoin 15g. Mihinkä tahtiin painon pitäisi nousta?

Nyt lähinnä hakusessa muiden kokemuksia tälläisestä ja toiveissa joku ihmeratkaisu tähän millä saataisiin poikasia pelastettua :( Kyllä niihin vaan kiintyy, vaikkei alunperin omia olleetkaan vaan "adoptiolapsina" meille tulivat. Ja jos löytyy jotain tällaisesta enemmän tietävää, niin minulle saa laittaa esim. yksityisviestiä jos olisi mahdollista soittaa ja jutella tarkemmin! Kovin kaikki pienikin apu tarpeen.

Ely

Harmi että näin pääsi käymään. Kissoille tarkoitettu maidonvastike on tosiaan sopiva hamsterinpoikastenkin keinoruokintaan, mutta älä missään nimessä anna enää lehmänmaitotuotteita.

Kirjoitin viime vuonna Hamsterit.nettiin artikkelin aiheesta "Orvot hamsterinpoikaset", toivottavasti siitä on hyötyä.
"Good judgement comes from experience. Experience comes from bad judgement."