• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Knikki eli häntämutka

Aloittaja Mustikkamaan, 23.08.07 - klo:20:33

« edellinen - seuraava »

Meven

#330
Miltä knikki tuntuu? Miten sen löytää?

Talvikolle on ilmestynyt selkärangan viereen, aika taakse muttei kuitenkaan häntään, semmonen tosi kova patti (melkein kuin selkärangan nikama, mutta ihan väärässä "linjassa"). Mikään käytöksessä/kunnossa ei ole kuitenkaan muuttunut, eikä hamsu arista pattiaan ollenkaan, vaikka painaisi kevyesti..

Niin voiko tämäkin olla knikki vai millaisia ne on?

wiidii

#331
Olen huomannut huolestuttavaa suuntaa hamsterikasvattajien keskuudessa. Nimittäin sen, että knikin olemassaolo kielletään, tai se perustellaan aina proteiinipatiksi tai "no tää tuli onnettomuuden seurauksena." Perustelut johtuvat aina siitä, että kyseinen hamsteri on saanut poikasia tai sille suunnitellaan jalostuskäyttöä.
Ahkerana netin selaajana olen huomannut erilaisilla foorumeilla useita postauksia mm. Tampereen näyttelyn jälkipuinneissa sen, että esimerkiksi minun antamani knikkikommentit kiistettiin ("no tää on tullut varmaan kiipeilyn seurauksena" jne). Yhtäkään katkennutta (eli mahdollisesti tapaturmaista) häntää en Tampereellakaan huomannut, vaan jokainen häntä oli pyöreä mutka, eli selkeä merkki nivelen epämuodostumasta. Suosittelen suuresti, että jos joskus tulee epäilyksiä hännän kunnosta, kysytään tuomarilta arvostelujen jälkeen mielipidettä asiasta ja sen jälkeen tarkkaillaan asiaa.

Se, että hamsterin sukupuussa on saattanut olla mutkahäntäisiä hamstereita, ei ole maailmanloppu. Kuitenkin, tällaisista asioista tulisi puhua etenkin jälkikasvun omistajien kanssa, että myöhemmin mahdolliset häntäongelmat eivät tulisi yllätyksenä.

Ei nyt alettaisi piilottelemaan tällaisia asioita, jooko? Knikit ei kuitenkaan ole hamsteriharrastuksen suurin ongelma, eli jos tällaisista ei puhuta, niin miten isommista asioista uskalletaan puhua?  :S
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

Anzukka

#332
Meillä ei ole yhtään knikkihäntää käytetty jalostukseen eikä jatkossakaan käytetä. Itselläni joskus taannoin ilmestyi synnyttäneelle naaraalle knikki josta infosin poikasten ostajia, ja käskin harkita tarkkaan jälkeläisten jalostuskäyttöä. Silloinkin sain usein vastauksen että "voisikohan olla kalkinpuutoksen aiheuttama". Itselleni mulle on ihan sama mistä knikki on tullut, eläintä ei silloin jalostukseen käytetä. Piste. Saatan olla vähän hysteerinenkin knikkien kanssa että meinasi kasvatus kaatua kokonaan mokomien takia, enkä enää niitä meille haluaisi!
Syyrialaiset hamsterit väreissä lk, pk, satiini, rex, normaali, musta, creme kuvioissa valkolaikukas. Campbellit tauolla.

Hiiriä monessa väri- ja turkkimuunnoksessa!
annekristiinaseppala(a)hotmail.com

lentsu

#333
Mä en ole koskaan käyttänyt knikkihäntäistä hamsteria jalostukseen, eikä asiaa pidä mitätöidä, mutta mun mielestäni viime aikoina tai viime vuosina on enemmän ollut ongelma siihen suuntaan, että knikkien kanssa ollaan täysin hysteerisiä, löydetään seurattavaa hännistä, joissa ei ole mitään vikaa ja knikkihäntäinen hamsteri ei kelpaa enää edes lemmikiksi, kun siitä on tehty niin hirveä asia. Kuitenkin hamstereilla on paljon vakavampiakin perinnöllisiä vaivoja.

Ja mä en nyt tosiaan Tampereen hamsterinäyttelyyn sinänsä ota kantaa, en koskenut siellä yhteenkään syrkkiin enkä esittänyt yhtäkään syrkkiä, joten mulla ei ole aavistustakaan Marjutin viittaamista tapauksista. Tietenkään siihenkään suuntaan ei saa mennä.

Mutta tosiaan ongelma on must ollut viime vuosina toisinpäin. 

jennij035

#334
mikä on rintalastaknikki? :wassat:

Jatkossa muista käyttää hakua, ennen uuden aiheen luomista.
-Eve

Niiskuneiti

#335
Outoa tämä, ettei knikki voisi ilmaantua enää sen jälkeen kun hamsteri on yli puolivuotias. Meidän Vilperi kävi nyt viimeksi Limingassa näyttelyissä PET-luokassa, niin tuli huomautuksiin että hamsterilla on knikki. Viimeksi kun kävimme tässä kyseisessä näyttelyssä Vilperin ollessa n. vuoden, ei tullut mitään huomautuksia, eikä häntä ole kyllä mitenkään siinä välissä vaurioitunut. Että aika jännä tämä.  :icon_neutral: Vai olisiko sitten ettei ensimmäisessä näyttelyssä oltu vain huomattu tätä ?
? Vkh talvikko Friia RIP 18.6.2013 ?
? Gerbu Huli RIP  ?
?  Gerbu Vili  RIP 22.4.2013 ?
? Vkh talvikko Vilperi RIP 16.3.2013  ?

Ely

Voi olla että häntä on murtunut ja sitten mennyt knikkimäiseen asentoon, ei välttämättä ole mikään perinnöllinen knikki. Perinnöllinen knikki on hamsterin hännässä heti syntymästä.
"Good judgement comes from experience. Experience comes from bad judgement."

Ana

Eli hamsteria jolle myöhemmällä iällä tulee knikki voi käyttää jalostukseen?

Alkemistin

^ Tietoa tästä olen haalinut siitä asti, kun ensimmäisen naaraamme häntä laitettiin seurantaan, mutta käsitykset vaihtelevat suuresti. Useimmiten uskotaan, ettei rangan luutumisen jälkeen (n.5kk?) ilmestynyt mutka olisi enää knikki, vaan murtuma. Toinen käsitys on, että knikillinen häntä on kauttaaltaan jäykkä. Murtumissa ainakin kovaa on vain murtumiskohta.
Kuulisin tähän mielelläni pitkän linjan kasvattajien näkemyksiä ja kokemuksia.

Sintturainen

Niin, sehän tässä on kun asiasta ei varmuutta tiedetä. Muilla lajeilla knikki tulee heti syntyessä. Mutta kyllä mä sanoisin että myös myöhemmin tulevat knikit näyttävät periytyvän. Mä olen rankannut kasvatuksesta pois ainakin sellaiset joille knikki tulee alle puolen vuoden iässä. Mun mielestä sormin tunnustelemalla ei voi sanoa onko häntä murtunut vai ei. Eri asia on sitten kaikenlaiset patit. Tämmöisiä pattihäntäisiä en ole välttämättä rankannut pois, vaan seuraillut häntää ja jos häntä ei lähdä patin kohdalta taittumaan, olen uskaltanut käyttää.

Alkemistin

^ Kiitoksia! Juuri tällaisia kommentteja kaipailenkin. :icon_smile:

Lainaus käyttäjältä: wiidii - 28.02.12 - klo:22:12
Yhtäkään katkennutta (eli mahdollisesti tapaturmaista) häntää en Tampereellakaan huomannut, vaan jokainen häntä oli pyöreä mutka, eli selkeä merkki nivelen epämuodostumasta.
---
Ei nyt alettaisi piilottelemaan tällaisia asioita, jooko? Knikit ei kuitenkaan ole hamsteriharrastuksen suurin ongelma, eli jos tällaisista ei puhuta, niin miten isommista asioista uskalletaan puhua?  <!-- s:S -->:S<!-- s:S -->

Tämän luin nyt taas uudestaan tauon jälkeen. Myös tässä viitataan kaartuvaan "saparoon", joka siis ainakin on knikki.
Olisi ihan kullanarvoista osata erottaa myöhään ilmaantuva knikki ja murtuma, mutta tuskin aina mahdollista. Olen muuten wiidiin kanssa samaa mieltä siitä, että aiheesta on syytä puhua ja mielellään tuoda ilmi kaikki mutkat. Jokainen sitten tekee omat päätöksensä, mutta sitä varten tulisi saada mahdollisimman paljon tietoa eläintensä taustasta. Tämä tarkoittaa, että kasvattiensa suvussa myöhemminkin ilmenneet mutkat olisi hyvä tiedottaa kasvattien omistajille, vaikka se ikävää onkin.

Meillä on nyt kahdella naaraalla ollut tarkkailua vaativat ns. proteiinipatit nuorina. Myöhemmin hännät ovat olleet kuten muillakin, ja toinen kävi näyttelyssä saaden puhtaat paperit.
Eräs hampsterimme taas mutkasi häntänsä tasan kuusikuisena. Ko. yksilö tapaa hyppiä kädestä aivan silmittömästi toisinaan, vaikka ihan käsikesy muuten onkin, ja on pudonnut kertaalleen pahasti. En tajunnut silloin heti katsoa häntää, vaikka tunnustelin muuten hamsterin ja seurailin vointia. Pari päivää tämän jälkeen huomasin hännän taittuvan suoraan alaspäin. Saattaa ajankohta olla ihan sattumaakin. Häntä on joka tapauksessa kuin taittunut oksa, ja taittuu lähes tyvestä 90-astetta alas ilman mitään pyöreää kaartumista. Muuten häntä on joustava kuten ennenkin ja jopa hermot ovat tallella (hamsteri saa liikuteltua häntää). Tällä otuksella olin ajatellut jälkikasvua.
Jo noiden ensimmäisten pattien aikaan aloin tosiaan etsiä infoa knikeistä, mutta ilman eläviä esimerkkejä tulkinta on vaikeaa. Ja varmaan niiden kanssakin. Mielelläni näkisin, että kaikki knikeiksi näyttelyissä määritellyt mutkat kirjattaisiin myös forkan knikkilistaan. Tosin tällä saattaa olla se kääntöpuoli, ettei "epäilyttäviä" hamsuja enää tuotaisi näyttelyihin? Toivottavasti ei sentään.
Todettakoon vielä, etten pidä näiden epäselvien tapausten käyttämistä ihan järkyttävänä syntinä (selkärankamutkat kehittyvät vasta sukupolvien kuluessa), mutta asian peitteleminen on mielestäni väärin. Jos siis vanhempien anatomiassa on jotain poikkeuksellista, toivon siitä kerrottavan poikasia myytäessä. Se saattaa hankaloittaa myyntiä, mutta toisaalta myyjä ottaa tietoisen riskin käyttäessään riskieläimiä.

jonna

Minusta olisi perinjuurin outoa että hamsterin biologia olisi niin erilainen kuin muilla lajeilla, ts. perinnöllinen luustomuutos voisi putkahtaa aikuiseen, jo kasvunsa kasvaneeseen eläimeen.
Olen ollut kaiken aikaa tätä mieltä että mikä tekisi hamsterista niin poikkeavan että tämä olisi mahdollista. Kaikilla muilla lajeilla se perinnöllinen häntämutka on jo syntyessä. Häntämutka on luuston/selkärangan epämuodostuma.
Tummanharmailla puhutaan olevan "paljon"knikkejä, ja näillä tarkoitetaan juurikin näitä syntyessä olevia mutkia. Silloin se häntä voi olla kierteellä, mutkalla, taittua selän päälle, olla siansaparomainen jne. eli ihan samat muodot ja mallit kuin esim.koirien häntämutkissa.
Olen kuullut nyt muutamankin englantilaisen kasvattajan toteavan että jos hamsun häntä on suora sen ollessa 2-3kk niin silloin se on suora. "If it's over 8 weeks I would not be worry anymore".
Tälläinen syntymämutkahäntä on kuulemma niin tiukkamutkainen ettei sitä saa millään konstilla suoraksi.
Usein taas näkee sellaisia letkuhäntiä jonka saa vedettyä suoraksi, ihan kuin häntä olisi jollain tapaa sijoiltaan. Tämmöinen ei mun järkeen käy että se olisi perinnöllinen luustomuutos. Tai ne hännät joissa on patti ja häntä itsessään on suora.

Googlen kuvahaulla "kinked tail" löytyy paljon kuvia erilaisista mutkahännistä eri lajeilla. Kannattaa käydä kurkkaamassa.

Ely

"Good judgement comes from experience. Experience comes from bad judgement."

Alkemistin

^^ Kiitos Jonna! :icon_biggrin:
Noita kuvia olen selaillutkin ja ihmetellyt miten hamstereiden mutkissa ollaan hieman eri linjalla kuin muilla hännällisillä. Siksipä nämä kasvattajien kommentit ovat suureksi avuksi. :peukku:

Sintturainen

Mä toivoisin muidenkin ulkomuototuomareiden mielipiteitä... Jos asia voitaisiin jotenkin varmistaa, että knikit tulee syntyessään, tällaiset "pehmeät" knikithän vois jatkossa päästää ulkkiksessakin läpi.