Hamsterin kesyttäminen

Aloittaja Peikko, 09.10.07 - klo:19:26

Jenniliini82

meille muutti uusi tulokas. Syyrialainen poika(eläinkaupasta) on jo viiden kuukauden(nimen sai Obelix). On aikas arka, mutta ei pure vaan haistelee kyllä kättä, rauhallinen tapaus. Miten onko vaikea kesyttää kun on jo viisi kuukautta? kaupassa antoi myyjän ottaa käteen ei purrut..mutta ei kyllä kovasti tykännyt kädessä olla. kannattaisiko kesytys aloittaa ihan vain vähitellen, eli ruokaa kädestä vai pitäisikö vain alkaa nostella sitä käteen??

Anonymous

^ Leevikin kesyyntyi vasta kun oli vähän vanhempi, eli ei kai se 5 kuukautta mahdoton ikä ole. =) Itse sain Leevin luottamuksen kun pikkuhiljaa annoin haistella kättä ja ottaa ruokaa. Sitten kun se oli tottunut ottamaan ruokaa kädestäni, aloin pikku hiljaa ottamaan sitä syliin, lyhyiksi ajoiksi. Pikkuhiljaa mun pikku herruli oppe että mä olen "hyvä tyyppi" ja sitten pian alkoi jo kiipeämään käsiin. Itse ainakin suosittelen että pikkuhiljaa otuttaa, ettei hamsu menetä luottamsutasi jos rupeat yht'äkkiä sitä nostelemaan pitkiksi ajoiksi. Ehkä se joillain toimii, mutta itse suosittelen sitä että pikku hiljaa totutat. =)

ficaro

Elmo on ollut meillä nyt 1,5 viikkoa ja on jo uskaltanut ottaa ruokaa kädeltä, mutta tänään ensimmäistä kertaa Elmo tuli kokonaan kädelleni. :lov Ehdin jo pelätä, että se ei kesyynnykään, mutta kyllä tässä on paljon tullut edistystä! :) Pikkuhiljaa ajattelin kuitenkin Elmon kanssa edetä.
[size=85]6.2.10 "Elmo" lk musta vn uros [/size]

Minihamsteri

En jaksa enää Tepan kanssa. Se ottaa ruokaa kädeltä, ja silloinkin
"hyppää" siihen kädelle silleen hyökkäävästi. Jos ei taas ole
muuta kuin tyhjä käsi, kannattaa varalta olla laastareita vieressä.  :kieli

En tiedä mitään hyvää ja toimivaa kesytysmetodia tuohon talvikkoon,
ja että kuinka hiljaa sitä pitäisi mennä. Auttakaa!  :cry:

sarilau

Lainaus käyttäjältä: "Minihamsteri"En jaksa enää Tepan kanssa. Se ottaa ruokaa kädeltä, ja silloinkin
"hyppää" siihen kädelle silleen hyökkäävästi. Jos ei taas ole
muuta kuin tyhjä käsi, kannattaa varalta olla laastareita vieressä.  :kieli

En tiedä mitään hyvää ja toimivaa kesytysmetodia tuohon talvikkoon,
ja että kuinka hiljaa sitä pitäisi mennä. Auttakaa!  :cry:

-> Se varmaan katsoo, että tulet sen riviirille. Siirrä se esim. vessapaperirulla avulla toiseen astiaan ja anna olla siellä. Pidät esim. kättä siinä laatikossa ja juttelet hamsterille. Elä ota käteen ensimmäisinä kertoina ollenkaan. t.Sari
Himsteri (syrkki)
Myrsky (Chambelli)
Domino (talvikko)
Sysi (kiinari)
[li]Aku (kani)

Netissä]http://www.petsie.fi/pet.php?petid=127178[/url]

Miharu

Tosi hyvä vinkki sarilau! Noin minäkin sain Aapon kesyksi. Se ei suostunut millään tulemaan kädelleni, mutta kun nostin sen kuljetusboksin avulla toiseen laatikkoon, niin sieltä se jo pari päivää tätä toistettuani kipusi käteeni tyytyväisenä  :lov
+ kääpiöluppa ja nelivarvas.

s.at.u

Myö ollaan nyt Sagan kanssa siinä vaiheessa, et uskaltaa tulla kädeltä ottamaan jotain herkkua. Voisko sitä nyt jo ruveta nostelemaan? Miten nää nostamiset kannattais alottaa? :)

Louna

^ Mä oon yleensä tehnyt niin, että laitan kämmenele jotain herkkua ja kun hamsteri tulee kädelle hakemaan sen, nostan siitä sit sen paremmin syliin vähäksi aikaa. Joskus oon myös laittanut hamsterin kuljetusboksiin jossa puruja on niin paljon, että hamsu ei ihan yletä omin avuin kiipeämään pois, ja siitä on moni tullut kädelle itse, että pääsisi sitä pitkin kiipeämään pois. Yleensä hamsterit on aika helposti tulleet kädelle ihan vapaaehtoisesti uteliaisuuttaan ilman ruokaakin, mutta noilla keinoilla ainakin voi koittaa suostutella.
-Ihmiset ovat unohtaneet tämän totuuden, sanoi kettu. Mutta älä sinä unohda sitä. Sinun on vastattava aina siitä, mitä olet kesyttänyt. (Antoine de Saint-Exupéry: Pikku prinssi)

Cindy

Olen kesyttänyt Toshiota joka päivä n. 10-15 minuuttia että nostan pahvirullalla sen sängylle ja nostan muutamaksi sekunniksi ja laitan takaisin sängylle. Toshio kesyyntyi hyvin, ja pysyi nätisti sylissä. Mutta nyt kun laitoin juoksupyörän dunaan, niin se tulee kyllä dunasta käteen ihan itse, mutta nyt se rimpuilee kädessä. Se ei pysy yhtään siinä paikallaan, se meinaa tippua kun se on niin villi. Ei se riippuvainen juoksupyörästa ole, mutta luulen että sen takia siitä on tullut noin villi sylissä. Mitä kannattaisi tehdä?
Jasu 20.04.2007 <3
Toshio 16.02.2010 <3

Minihamsteri

Kiitos kaikille kesytysvinkeistä. Talvikkoni ei enää pure.  :)
Se on oppinut että sille ei haluta pahaa, ja nyt vain yrittää vimmatusti
tulla ulos dunastaan. Tuossa saattaa olla yhtenä osapuolena sekin,
että virikkeitä on vähän kehnosti nyt, mutta tilasin joku päivä sitten
zooplussasta lisää.  :haha

sarilau

Minihamsteri: Tee sille puuhalaatikko jossa se saa ulkoilla joka ilta, tarpeeksi iso sellainen. Esim. Hilman sivuilla kuvissa on mikä meil on

http://www.petsie.fi/pet.php?petid=1311 ... &showAll=1
Himsteri (syrkki)
Myrsky (Chambelli)
Domino (talvikko)
Sysi (kiinari)
[li]Aku (kani)

Netissä]http://www.petsie.fi/pet.php?petid=127178[/url]

Tuoho

Nuke on ollut meillä tänään kolme päivää, ja nyt illalla tuli ihan omasta tahdostaan kädelle --> syliin monta kertaa. :) Alussahan se oli oikea pikku riiviö! Pelkäsi kättä ihan kamalasti. Mutta aina ko näin hamsun hereillä, otin sen vain käteen, vastusteluista huolimatta. Ja monta kertaa päivässä. :'D Veljeä puraisi kun se koitti ottaa Nukea kädelle, mutta meikää ei ole edes yrittänyt maistaa.

Samalla kun se istui sylissä, annoin sille usein pienen pieniä hedelmänpalasia. Eipä siinä sitten kauaa kestänyt ko tottui. Nyt ei pelkää enää ollenkaan. 8)

Olen kyllä niin ylpeä tuosta pikkuherrasta. Ja oli vielä eläinkauppaostos. o.o

pikkumaria

Itselläni yksi villilapsi, käteen en saa sitä pyydystettyä millään (juoksee karkuun/ hyppää pois). Erillinen kesytyslaatikko on, eilen ja tänään ollaan yritetty tulla juttuun. Molemmilla kerroilla hakenut palan ruokaa kädeltä, mutta siinäpä kaikki (ja vähän hädissään on puraissutkin). Hyviä kesytysvinkkejä otetaan vastaan.  :oops:

En viitsisi sitä kädelle väkisin ottaa kun tuntuu olevan niin vauhkona silloin ja varmasti pureekin jos väkisin alan käsissä pidellä. Ja syliin en kyllä uskaltaisi mistään hinnasta ottaa, on niin nopea kaveri että luikahtaa varmasti heti pakoon.  xD

pikkumaria

Nyt se veijari on alkanut näykkimäänkin. Vaihdan pian nimen Sylvistä Syljeksi, jos on noin ilkeä.  xD Miten pitäisi toimia, kun toinen näykkää? Puhaltaa päälle?
Tulee kyllä vedettyä käsi pois kun se noin teke, vaikkei saisi. /: Pitäisi saada refleksi kuriin.

sasu^

Meillä Hilma syrkki kesyyntyy hitaasti, mutta varmasti. Noin kaksi viikkoa se on nyt meillä majaillut ja tullaan ihan hyvin juttuun. Kädelle ei vielä ihan tule omasta tahdostaan, mutta herkkuja ottaa jo sormista ja ei pyristele käsissä juuri lainkaan (: Erittäin ihana tapaus! Tytöstä saa varmasti ajan kanssa ihanan lemmikin<3
onnellinen talvikon ja syyrialaisen omistaja?