Tuplahamsterinäyttely 24.-25.4. Helsinki

Aloittaja Nilla, 06.02.10 - klo:13:19

viiru

Lainaus käyttäjältä: "Annina"Pitäiskö ihan erottaa omaksi aiheekseen, miten saataisiin rahapuoli taas kuntoon? Porukka voisi ideoida muitakin juttuja kuin pelkkiä näyttelyitä. Esim. erilaisia hamsutuotteita jne. Vaikka mukeja, tarroja tms. Joskus aikoinaanhan oli myös puhetta, että hankitaan hupparit, missä lukee hamsteri.info ja oma nikki.
Voihan näitä ideoida, mutta ainakaan vuoteen ei ole varaa tehdä moista sijoitusta. Toisekseen, en usko että tällä hetkellä on myöskään ihmisiä, jotka pystyisivät ottamaan kotiinsa niin suuren erän kamaa yhdistyksen puolesta.

Tarroja tietty on mahdollista tehdäkin, ne ovat järkeviä säilöä. Ja meillä tosiaan on hamsupuoti olemassa (ihanat uudet julisteetkin tilattiin viime vuonna!), sitä ei ole vaan saatu hyödynnettyä, kun edellinen puodinpitäjä ei ole vastannut yhteydenottoihin / siirtänyt tavaraa uudelle pitäjälle...
Cheersbigears-talvikkokasvatus

Mustikkamaan

Kyl ne suurimmat tuotot tulee kuiteskin näyttely- ja jäsenmaksuista, joten noi puotijutut on semmosta pikkurahaa pitkälti. Vaikka oonkin tosi köyhä, niin kannatan myös näyttelymaksujen nostoa.

Näyttelyistä tuliki mieleeni asia minkä oon huomannut, niin lasten lemmikkiluokassa noin esmes on normikokoset palkinnot. Lasten lemmikkiluokkien hinta laitettiin alun perin kahteen euroon juuri siksi, että siinä voitiin käyttää "ylimääräisiä pikkuruusukkeita" ja sitä kautta päästä halvalla. Ruusukepalautuksia muutenkin tulee tosi vähän taas, siihen pitäis varmaan kannustaa paremmin? Ei sillä, siinä loppuvaiheilla kun itekin olin hallituksessa, niin se homma oli jo hiipunut, vaikka yritin sitä mainostaa. Mainostettaisko erikseen täällä forkulla oikein isolla? :)

Ruusukkeet on kuiteskin aika iso menoerä. Niistä vanhoista ruusukkeista (eli niistä, jotka ovat tulleet edellisistä näyttelyistä) yhdistys maksoi yhdessä välissä 50 snt/ruusuke ja niitä tuli ihan mukavasti, mutta tokihan ne loppuivat sitten jossain vaiheessa. Tää on vaan tämmöi pikkuhuomio :)

Mun mielestä missään nimessä ei pidä lähteä siihen, että itse maksaa yhdistyksen kuluja. Kulut pitää saada tuloja vastaaviksi toisella keinoin. Tottakai on tilanteita, että saa "luontaisetuna" joitakin toimistotarvikkeita/kopiointia tms., mutta ei todellakaan kannata lähteä itse maksamaan niitä.

Porukalta vois pyytää yhdistykselle ihan lahjotuksiakin, siitäkin vois tehdä erillisen triidin? Esmes kuulakärkikynät ja tussit ovat aika katoavia tavaroita näyttelyissä, mutta silti tosi tärkeitä - vaikka ei niitä varmaan oo yhdistykselle vuosiin erikseen ostettu, mutta silti! Kuuliksia monesti ihmisiltä löytyy ylimääräsiä vaikka kuin. Vois ikään ku lähtee kerää "kolehtia" :D

Ja haluan painottaa, etten tässä syytä ketään - esmes yks vuos taannoin mun rahisaikana rahaa katosi paljon, koska en yksinkertaisesti jaksanut tapella tämän erään kanssa rahankäytöstä. Että en kyllä voi sanoa olevani tässä mikään kaikkitietävä - mulla ny vaan tuli tämmösiä ideoita mieleen!

Pitäiskö tästä jo erottaa tosiaan oma triidi? "Pelastetaan SHY:n talous" :D Ihmisillä voi olla paljon hyviä ideoita, ja rahis voisi tuoda sinne esille nykyiset menot, tulot ja rahatilanteen. Saatas kaikki vähän perspektiiviä - vaikka tietty "ylimääräset" silmät näkis sen sit kans, kun jäsenillehän tää vaan kuuluu...
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Louna

Mä kävin yhteen aikaan ahkerasti parilla foorumilla joiden ylläpito oli melko kallista, ja molemmilla kerättiin foorumilaisilta vapaaehtoisia lahjoituksia. Yhdessä topicissa oli aina kassan tilanne päivitettynä ja ilmoitettiin, kuinka pitkäksi aikaa rahat riittää. Ihmiset ei välttämättä tajua antaa raha/tavaralahjoituksia elleivät oikeasti näe että ne on todella tärkeitä.

Jos kerta vapaaehtoistyöntekijöiistä meinaa olla näyttelyissä pulaa niin laittakaa hinnat niin korkeiksi että niistä saadaan työntekijöille palkat. "Tuu ite tekemään tai maksa siitä et muut tekee sun puolesta  :D " (okei, huono :D .)
-Ihmiset ovat unohtaneet tämän totuuden, sanoi kettu. Mutta älä sinä unohda sitä. Sinun on vastattava aina siitä, mitä olet kesyttänyt. (Antoine de Saint-Exupéry: Pikku prinssi)

Marla

Tosiaan, messunäyttelyt eivät ole kovinkaan mukavat ketään ajatellen, joten siksi meillä onkin niitä yritetty karttaa.
Ensinnäkin se paikka itsessään oli huono - ikävästi keskellä kaikkea, joten ihmisillä oli kovin vähän paikkoja minne sulloutua, eikä assarivajettakaan huomannut, kun siinä tuomaripöytien seutuvilla seilasi kiitettävä määrä sakkia kaiken aikaa... Välillä tuntui olevan useita assareita siinä touhuamassa.

Ehkä olisi suotavaa ottaa mallia noista muista yhdistyksistä, ja pitää messuilla ainoastaan SHY:n esittelypöytä, jossa olisi edustettuna hamstereita, jotka voisivat vuorotella - samaan tyyliin kuin hamsupäivissäkin. Siinä ehtisi paremmin huomioida niitä lapsiakin, jotka haluaisivat silittää hamsteria.

En mä oikein tiedä, ketä noi messunäyttelyt palvelevat loppuviimeksi, vaikka onhan se sinänsä kiva ajatus yhdistää messuilla käynnin ja näyttelyt - varsinkin, jos tulee kauempaa.

Tirrikka

Kannatetaan maksujen nostoa. Jäsen ja Näyttelyilmotusmaksujen. Kun liityttiin tytön kanssa ihmettelimme jäsenhintojen pienuutta. Itte otin vuosijäsenyyden ja tytölle nuoriso. Ois se perhejäsenyyskin ollut mahdollinen, mutta saanpa oman lehdenkin. Perhejäsenyys ol niin sanoisko (hävettävän pieni) pikkusumma että mielumminkin tälleen. Ees jotenkin voi tukee.

Messuista. Huomasin että aika iso osa käänsi päänsä ja kulki hetken selkä kumarallla lootamereen päin joka oli siinä pöydällä ja jatkoi matkaa, koska suurin osa hamsuista oli ainakin mein käppäripöydällä kaivaitunut näkymättömiin. Ständi olis hyvä. Edes pienimuotonen, vaikka jatkaisikin näyttelyitä. Että olisi joku selkeempi missä näkösällä. Jos ois itte tajunnut, ois kääntännä jakkaran ihmismeren suuntaan ja ottanut kontaktia tulijoihin, vaan kun niin sihuahuana kiinnosti ne näyttelyt ja mitä tuomarit tekee ja mitä ne on ne jokka sohlaa lootien kanssa pöytien väliä yms. ettei tajunnut. Ja sitten oli vielä se, että ei kauheen mielellään ennen ulkomuotoarvostelua antanut vieraiden käsiin ( eikä ees ittensä tai tytön) ettei se turkki menis niin lähmäseksi. Eli hiukka ropelosta se oli näyttelyn ja expokävijöiden yhteensovittaminen ainakin siinä alkupuolella.

Mutta joo, maksuja ylöspäin. Vähintäänkin se.

Vevve

Maksuja voisi tosiaan korottaa hiukan, varsinkin lasten lemmikkiluokka on tosi halpa. Eikös se voisi olla vaikka 3€?

Messukävijöille tosiaan antoisampaa olisi, kun näytillä olisi eläimiä joita saisi oikeasti katsella ja jotka on palloteltaviksi tarkoitettu ja paikalla oikeankokoisessa ja oikein sisustetussa terrassa. Hiiriyhdistyksen ständi oli hieno ja todella mukavaa katseltavaa.  :) Ja multa tietysti liikenisi otuksia edustamaan yhdistystä ja hamstereita!

Tirrikka

Sorry ylläpito, kännykällä ei pääse lisäämään enempi tekstiä tohon yllä olevaan.
Pitäs kerralla muistaa kaikki mitä meinaa aatella...

Mietin tossa että Mitä ständille voisi laittaa. Ainakin meiltä ensikertalaisilta kysyttiin lähes aina samoja juttuja. Jos hamsun ja tarvikkeet ostaa, niin mitä maksaa. Esimerkkipaketin vois laittaa pöydälle ja niihin noin arviot. Tai sitten yks terra, jonka viereen lyhyt arvio hinnoista ja tarvikkeista. Ihmiset tosin harvon jaksaa lukea papereita. eli ei haittas jos ois ihan näkösällä terra/duna, juomapullo, purupussi, juoksupyörä ym. Hinta-arvio kylessä. No tää ol villi ajatus. Ehkä se riittäs ihan rotuesittely. Toinen juttu oli talvikkoihin liittyen kädessä pidettävyys ja esimerkkiruuat. Meidän hamsu pysyy aika kivasti kädessä eikä yritä karata. Sitä oli ihan kiva näytätyttää sen muutaman kerran.  Ja sitten toki jos ois Ständillä muutamaa eri lajia mahiksia olla näytillä, se ois hieno.

Tirrikka

Mie en hoksannu mitään viestiä foorumilla toimihenkilöihin liittyen. Katon yleensä vaan talvikot ja kasvatus/jalostuspuolen. Nyt ol tauko niissäkin kun arki niin kiireinen. Ja sitten on vielä se että kun näyttelyssä on sählinki päällä niin mietti että tod näk homma pitäs osata, ees tajuta mitä siinä tekee, että tietäs mitä pitäs tehdä ja miten. Kun assareita huudettiin niin mietin et mitäköhän ne on. Töissä assarit veti laskuharjotuksia opiskelijoille ja neuvo harjotustöiden teossa...uskaltasko siihen vilskeeseen mennä ja sanoo et en tiiä mittään mitä semmonen tekee mutta mitä voin tehhä...noh, kyl se täs jo jonku verran selvis sitten ajankanssa kun näki sitä suihkintaa. Ja kun sen 9h seurasi hommia. ;)

1-2€ korotus ois ihan hyvä. Ei se lopulta kaamee summa ole.

Mustikkamaan

^Ollaanhan me ständejä pidetty kerran jos toisenkin ja "ennen mua" SHY:n heebot varmaan alusta asti. Riihimäen piha- ja eläinmessuilla meillä oli tosi hieno ständi, mulla on siitä kuviakin koneella. Vaikka eipä ne SHY:n ständit ole koskaan yhtään huonoja olleet, mutta se jäi mieleen erityisen hienona :)

Viiru toi kaikkee tosi kaunista ja luonnonmukasta rekvisiittaa, niin saatiin viestiettyä sekin ihmisille, että suunnilleen kaiken hamsterin tarvikkeista saa luonnosta tai kotoa eikä tarvitse mitään kalliita muovihärpäkkeitä.

Kaikki lajit olivat edustettuina sekä livenä että kuvissa seinällä. Olikohan se ny Viiru vai minä ku tuotiin syyrispoikue sinne, ja sit oli eri värisiä campbelleitä sekä laumana että erikseen. Ja tietty roboo ja kiinarii oli kans.

Yritettiin siitä lasten lemmikkiluokasta alun perin tehä tosi halpa, että pienilläkin on varaa. Mut kyl on tainnu yleinen tulotasoki nousta sen verran, että 3 euroa olis varmasti hyvä - vaikkei tietty lasten lemmikeissä hurjasti porukkaa ole, niin kannattaahan se pienikin ylimääränen kolikko ottaa jos vaan tohtii. Joskin kai ne lasten lemmikkienki osallistujamäärät ovat nousseet ihan alusta, jotta mikä ettei tienaa kympinki per näyttely ylimäärästä tolla euron nostolla :D Ku kymppi sieltä, kymppi täältä, ni sitä alkaaki sit jo kertymään :)

Noista "kotinäyttelyistä" tulee tosi hyvät tuotot yleensä, niitähän pitäminen ei onneks oo koskaan ollu tappiollista - ellei käy joku tosi tyhmä nakki.

metsku

Itse olin enimmäkseen siellä rottien luona, se oli sen hiiriständin lähellä. Mielestäni siellä hiiriständillä oli valitettavan hiljaista kun taas hamsunäyttelyssä oli liikaa porukkaa. Jälkikäteen on turha nillittää mutta sen hiiriständin ja hamstereiden paikkoja vaihtamalla olis ehkä päästy edes hieman rauhallisempaan lopputulokseen.

Hamsterit myös kiinnostanee esillä olleista eläimistä eniten lapsiperheitä. Miksi ei voisi olla näyttelyä ja sitä ständiä? Silloin ehkä ihmiset jättäis ne boksit rauhaan kun voisivat suoraan tulla katsomaan varmasti näkyvillä olevaa hamsteria. Mä ainakin voisin antaa itseni ja hamsterini sellaiselle ständille mielelläni. Nytkin annoin lasten pitää Sallaa. Hamstereiden kanssa tietysti ongelmana on päiväaika ja se, että niiden unta ei viitsisi häiritä. Rottien kanssa oli paljon helpompaa kun ne olivat paljon enemmän hereillä.

Uskon, että gerbiilit hermostuvat hamstereita enemmän tuossa tapahtumassa. Ne ovat kuitenkin päiväaktiivisia ja tietenkin hereillä ollessaan ymmärtävät jonkun olevan nyt oudosti. Hamsterit tuntuivat vetelevän hirsiä aika tehokkaasti. Mä en ainakaan nähnyt yhtään todella kummallisesti käyttäytyvää hamsteria mut enhän mä nyt tietenkään kaikkia nähny  :)

Harmi vielä ot:na kun en tajunnut, että deguja olis kaivattu näytille, tuolla nuo Tero ja Miro olis olleet valmiina esittäytymään.

Mustikkamaan

^Siis oot ihan oikeassa, harva hamsteri repii mitään älytöntä paniikkia näyttely- tai messutilanteista! Vasta sitten, kun ne pitää herättää arvostelua varten, niin saattavat olla tavallista rauhattomampia. Tottakai on yksilöitä jotka hermostuvat ihan toden teolla, mutta niitä löytyy "kotinäyttelyistäkin".

Siks must yölliset hamsterinäyttelyt olis ihan hanurista, kun eläimet vaan paniikissa jyrsis itteesä bokseista ulos :D Siinä ei olis mitään mieltä, parempi on että ne nukkuuvat rauhallisesti.

Minäkin tuomarina olen ottanut sekä norminäyttelyissä että messunäyttelyissä huomioon sen, että hamsteri voi olla vähän hermostunut. En siksi pienistä näykkäsyistä ole ollut moksiskaan (sitä tekee tosi moni), ja jotkut hamsterit ovat ihan kunnolla yrittäneet napata kiinni, mutta harvalle olen antanut siitä miinusta - korkeintaan sillon, jos musta on tuntunut että sen hamsterin reaktio on ollu ihan ylimitotettu. On must aika naiivia olettaa, että hamsterin kaikkien uusien hajujen ja möykän keskellä pitäis olla täysin diibadaaba, vaikka jotkut onkin. Kyllä sen useimmiten erottaa, että mikä hamsteri on oikeasti sellainen, joka tarvis enempi käsittelyä tms.

sarilau

Kyllähän se näyttely on kuitenkin hamsulle stressi kun se on yöeläin ja saa ilmeisesti turvallisuuden tunteensa tiettyistä hajuista...

Mie olen ainakin valmis maksamaan enemmän näyttelystä ja jäsenmaksusta. Tietysti niillä joilla on hamsuja paljon, niin maksun korotus kirpaisee enemmän. Mie oon sitä mieltä että "hamsuvauvat" ovat vähän liian halpoja. Esim. 25 e ois musta hyvä vähimmäismaksu ja ehkä enemmänkin ns. "näyttelyhamsusta". Tällä tarkoitan lähinnä lapsiperheitä jotka ehkä ostaa hasterin osittain kun se on niin halpa ja lyhyaikainen lemmikki kummemmin ajattelematta. Vai olenko vain vähän kyyninen  :c8

Ja voin osallistua etänä (Joensuus asun) johonkin selvitystyöhön kyllä jos on tarvetta. Esim. tekemään jonkun esitteen kun annetaan tarpeeksi aikaa..
Himsteri (syrkki)
Myrsky (Chambelli)
Domino (talvikko)
Sysi (kiinari)
[li]Aku (kani)

Netissä]http://www.petsie.fi/pet.php?petid=127178[/url]

X-File's/JonnaMilaya

Nyt alkaa jo menemään ohi aiheen, mutta mitän lemmikkiä,ei ainakaan pentua voi missään nimessä myydä näyttelyeläimenä! Ja kyllä ainakin muutama kasvattaja katsoo hieman tarkemmin minne kasvattinsa myy.Esim jos joku soittaa mulle ja kysyy onko hamsteria myydä,nin kysyn eka millaista.
Eipä ole mun korviin kuullut että ainakaan mikään eläin joka messarissa oli ois sairastunu tai kuollu. Tosin moni ihminen kylläkin on kipeenä..
Ihan normi näyttelystä olen palannut kotiin vilustuneiden hamstereiden kaa.
~Solnechnyi Trusha~

sarilau

Mä tarkoitan sitä, että jos joku on pitkään kasvattanut huolella omaa linjaansa tai muutoin myy sanotaan esim. suomen muotovalion poikasia, niin en mä nä miksei se saisi omasta työstään pyytää korvausta. Onhan se silloin nähnyt myös paljon vaivaa asian eteen esim. käynyt näyttelyissä, ehkä kasvattanut moniakin eläimiä joiden kanssa ei ole päässyt samaan lopputulokseen jne.

Mutt mä näen, että tästä kehkeytyy äkkiä väittely tällä palstalla joten ois varmaan vaan pitänyt olla hiljaa.. :angel

Mun mielipide vaan on se, että silloin kun eläin maksaa paljon niin sen eteen ollaan valmiit satsaamaan enemmän, jos mietitään esim. kissojen tilannetta. Kyllähän se on niinkin, että koska kissapennusta ei tarvitse maksaa välttämättä niin sen hankintaa ei välttämättä harkita tarpeeksi tarkkaan. Todisteita voi löytää vaikkapa menemällä eläinsuojelu yhdistysten sivuille ja katsoa kodittomat kissat kohta..
Himsteri (syrkki)
Myrsky (Chambelli)