Valjaat?

Aloittaja Commafenno, 06.07.12 - klo:16:03

Commafenno

Haluaisin vastauksia valjaista. Onko ne turvalliset? Jotkut on sitä mieltä et ne on rääkkäystä ja jotkut sitä mieltä et hamsterin kuuluu päästä ulos koska se on hamsulle kiva ja turvallinen tapa liikkua. Entä jos ostaisin valjaat, miten löysälle ne pitää laittaa? Mun mielestä ois mukavaa antaa hamsterin liikkua turvallisesti vaikka jossain lattialla. Ulos en varmaan mahdollisten bakteerien takia veisi hamsua. Onko jollain kokemuksia valjaista?

Henni

Valjaat ei ole turvalliset hamsterille, sillä hamsteri on niin pieni eläin, että ne on hyvin vaikea saada oikealle kireydelle. Jos ne on liian löysällä pääsee hamsteri karkuun ja jos ne on liian kireällä ne voivat painaa ja satuttaa hamsteria. Suosittelen rajaamaan lattialta hamsulle turvallisen jaloittelualueen tai tekemään isoon pahvilaatikkoon puuha-alueen, jossa on paljon virikkeitä.
Pienellä tassulla voi jättää suuren jäljen sydämeen.
Muistoissa monia ihania nappisilmiä
Tällä hetkellä kotona ihastuttaa 1 syrkki ja 4 talvikkoa

Commafenno

Kiitos! :) onko muita mielipiteita?

Vevve

Ei koskaan valjaita hamsterille, Henni sen jo sanoikin.

fxjvgxb

Lainaus käyttäjältä: Commafenno - 06.07.12 - klo:16:03

Jos meinasit tuolla ulos viemisellä sitä, että hamsteri vietäisiin ihan pihalle tepastelemaan, niin se ei kyllä mitään herkkua hamsterille olisi. Suurimman osan ajastaan luonnossa se viettäisi jossain maanalaisissa onkaloissaan ja nousisi maan pinnalle vain kun on pakko - ja silloin se stressaisi siitä äärimmäisen paljon, koska hamsteri olisi varsin turvaton taivasalla, sen kun voisi nopeasti joku lintu tms eläin napata välipalakseen.

Kanit, marsut, rotat ja fretit voivat nauttiakin valjaissa tepastelusta, mutta siitä pienemmät eläimet, hiiret gerbiilit hamsterit yms ovat liian pieniä valjaisiin. Joko valjaat olisivat liian löysällä, jolloin hamsterin liikkuminen olisi luultavasti vain hankalaa ja se räpistelisi valjaista irti, tai sitten valjaat olisivat liian tiukalla ja naps, hamsterilla voisi olla joku kylkiluu poikki.

Älkää siis ostako hamsterinvaljaita. Hamsterille saa kyllä helposti rajattua alueen missä sitä juoksuttaa. Esim dvd- tai vhs-kasetteja pinoamalla olen itse tehnyt aitauksia hamstereille. Tai sitten yksinkertaisesti vain kerännyt turhat krääsät lattialta ja tilkinnyt mahdolliset kolot, ja hamsteri lattialle vapaaksi. Ei se niin vaikeaa ole.