• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Harvinaisimmat värit syrkeillä

Aloittaja Sarie, 04.09.15 - klo:17:40

« edellinen - seuraava »

Sarie

Olen miettinyt hamsterien (syyrialaisten) väreistä, että mitkä värit on harvinaisimpia tai mitä värejä on vähiten? Onko rekisteröidyistä olemassa tilastoa väreistä? Kiinnostaa yleisin värikin?

Pahoittelen, jos aloitin ketjun turhaan ja tämä tieto olisi ollut jossain löydettävissä, en löytänyt vaikka etsin  :icon_eek:

Ely

Joskus taisi olla ketju juuri harvinaisista väreistä tai "erikoisista värinimityksistä" mutta se on jostain syystä poistettu.

Mitään tarkkaa tilastoa ei ole (jos ei lasketa rekisteriä), joten mututuntumalla sanoisin että hopeanharmaan suosio on nyt laskussa.

Vaaleanharmaan epäillään kuolleen sukupuuttoon ja valkolaikukas (recessive dappled) lienee hävinnyt Suomesta.

Sinisen yhdistelmävärit saattavat olla vielä harvinaisia tällä hetkellä, eli laventelit, ps siniset, ps laventelit jne. Sinisoopelista puhumattakaan.
"Good judgement comes from experience. Experience comes from bad judgement."

Eve87

Tummanharmaa on tällähetkellä Suomessa äärimmäisen harvinainen. Minun lisäkseni taitaa olla tummanharmaata vain Alkemistin Marikalla. Toivon mukaan saamme Marikan kanssa elvytettyä Suomessa tummanharmaa ja lila kannan  :peukku:

Täällä on tulossa nyt ensimmäiset hamsulassamme syntyvät tummanharmaat toivottavasti hyvinkin pian, mikäli naaras tiinehtyi.
Wonderland's Hamstery
BLOGI
Kajaani

Vevve

Suomesta kokonaan puuttuvia ovat esim. vaaleanharmaa ja muutama vuosi sitten Venäjältä löydetty "russian blue" sekä extreme dilute.

Eve87

extreme dilute olis niin mahtava saada Suomeen.  :peukku:
Wonderland's Hamstery
BLOGI
Kajaani

Vevve

Yleisimpiä ja suosituimpia tällä hetkellä ovat varmaan creme ja cremen sukulaisvärit. Ne tuntuvat olevan suosiossa vuodesta toiseen  :msilly: Myös perinteinen normaali nostaa suosiotaan.

gimlixx

En tiedä mikä tässä tapauksessa määritellään harvinaiseksi, mutta itse samppanjan kasvattajana koen, että sekin on aika harvinainen väri. Eipä niitä juuri muilla tuntu syntyvän kuin meillä, paitsi ehkä vahingossa.  :icon_e_wink:
Mutta toki ketjussa mainitut tummanharmaat ja kaikki muut ovat samppanjaa vielä paljon harvinaisempia. Mutta halusin nyt kuitenkin vain mainita, kun en tiedä mihin se harvinaisuuden raja vedetään.  :tongu:
Ja toinen on tietysti sitten oranssi, jos alan näitä "omia värejä" vetää tähän keskusteluun mukaan.  :icon_cheesygrin: Niitä minulla on syntynyt vain yhteen poikueeseen kolme kappaletta, vaikka useammassakin poikueessa olisi ollut siihen mahdollisuus. Mutta nämä nyt ovat vain omia tuntemuksiani. Tottakai joku väri tuntuu harvinaiselta, kun sitä yrittää saada aikaan eikä vaan synny tai syntyy korkeintaan yksi per poikue.  :tongu:

Cremeä (ja soopelia ym. creme-värejä) tuntuu olevan vähän jokaisella ja jotenkin on nyt ollut sellainen olo, että seepianharmaatakin syntyy vähän joka toiselle tällä hetkellä...

Olisi muuten oikeasti tosi mielenkiintoista, jos olisi rekisteröintitilastot väreittän, harmi ettei ole. Ja minä kyllä ymmärrä ihan hyvin miksei ole.  :icon_cheesygrin:

Sarie

Näyttelyluetteloita kun pikaisesti tutkailin (löysin 6 luetteloa 2014-2015 näyttelyistä), niin vaikka siniset harvinaisia ovatkin, niin näyttelyissä niitä kuitenkin näkyy enemmän kuin esim. minkkiä, shamppanjaa, kuparia, hopeavalkoista, rs. hunajaa, rs.hopeanharmaata, soopelia, ps. valkoista, hopeavalkoista. Olisiko niin, että siniset menevät näyttelyistä kiinnostuneihin koteihin ja  niitä siten näkyy, vaikkakin ovat harvinaisia  :peukku:

Tummanharmaata ei ollut minun luetteloissa,  kuin  Evellä, miten siitä on yhtäkkiä tullut niin harvinainen? Vaikuttaako siis "muotivärit" siihen mihin suuntaan jalostetaan vai miksi tummanharmaat ovat vähentyneet?

Ei tosiaankaan ollut mikään 100% paikkaansa pitävä mun laskelma, mutta mustia laskin enemmän kuin cremejä.


Tk. valkoinen ei kai ole mitenkään harvinainen väri, mutten näyttelyissä ole törmännyt kuin omaani  :icon_eek:

Vevve

Tummanharmaa on välillä kadonnut Suomesta kokonaan, se piti tuoda takaisin ulkomailta. Niillä knikit ovat vähän muita yleisempiä, se voi vaikuttaa yleiseen kasvatusintoon väriä kohtaan.

Ely

Tk valkoinen on harvinainen tällä hetkellä, en ole ikinä tuomaroinut sellaista :( Elvyttäkää se pliis, mulla on siihen tunneside kun ensimmäisen kasvattamani poikueen emä oli tk valkoinen. Tai jos ette elvytä niin antakaa mulle tk valkoinen aloituseläin niin otan pienen sivuprojektin.  :icon_cheesygrin:
"Good judgement comes from experience. Experience comes from bad judgement."

Sarie

#10
Hih, oot Ely keväällä Kajaanissa tuomaroinut mun tk valkoisen  :yes:
Ei ulkomuodollisesti pärjännyt,  mutta taisi tosiaan muuten ihastuttaa, kun oli tuomarin suosikki  :sydan:
On munkin lempivärejä, mutta kuinkahan vaikea kasvattaa, kun nämäkin poikueen kolme tk valkoista olivat viimeisimmät kodinlöytäjät...
Mutta onhan tämä väri mahdottoman söpö  :loov:

Olisi mahdottoman vaikea päättää lempiväri, kun kaikki mitä kotona on ovat lemppareita ja viimeisin  tulokas ruoste oli haave saada. Hoidossa kävi hopeanharmaa ja oli niin söpö, etten meinannut raskia eteenpäin antaa  :enkeli:

Mileia

#11
Mistäs linjoista noita tk valkoisia saa? Ei ole kyllä mun suosikki tummakorvaisena vaan ihan vaaleilla korvilla vailla pigmenttiä. Nuo tummat korvat vain jotenkin pilaa sen vaikutelman  :icon_cheesygrin: Oma eka hamsterini oli ps valkoinen. Onko niitä enää kellään? Minulla oli myöhemminkin yksi, ne vasta on ihania  :sydan:

Piti käydä tutkimassa genetiikkaa ja eihän tuota cdcd-geeniä ole muissa väreissä, mutta kai sitä jossain linjoissa on, ennen oli ainakin cremelinjoissa. Hopeanharmaa näytti olevan samaa geenipohjaa luonnonvalkoisen ja mustasilmäisen valkoisen kanssa... Hmm... Mites yleisiä ne ovat tällä hetkellä?

Sarie

Mikä ihme väri tuo extreme dilude on? Koitin googletella, niin en löytänyt suomenkielisiä sivuja, vain saksalaisen hamsterisivun, jossa oli kyllä kivasti erivärisistä syrkeistä kuvia ja jos oiken ymmärsin, niin voiko tuo extreme dilude siis olla värissä kuin värissä ja vaalentaa (?) väriä?

http://www.hamsterclub-germany.com/index.php?page=Farbschlaege-des-Syrischen-Goldhamsters

Ely

#13
Extreme dilute on c-lokuksen vaalennusgeeni joka on alleelinen tk valkoiselle. Eli jos hamsteri on cdce (eli puoliksi tk valkoinen ja puoliksi extreme dilute), se on vaaleampi kuin homotsygootti cece, linkittämältäsi sivulta näkyy tuo kuvissa käytännössä. River Road Hamsteryn mirror-sivuilla on selitetty siitä tarkemmin englanniksi http://home.comcast.net/~jblakkan/dilute.htm

Geeniä kutsutaan joskus siamilaisgeeniksi koska joillain extreme diluteilla on maski.
"Good judgement comes from experience. Experience comes from bad judgement."

Alkemistin

Lainaus käyttäjältä: Sarie - 06.09.15 - klo:12:36
Olisiko niin, että siniset menevät näyttelyistä kiinnostuneihin koteihin ja  niitä siten näkyy, vaikkakin ovat harvinaisia  :peukku:

Tuntuu se olevan niinkin, mutta myös me sinisten kasvattajat (nimelliset ja vielä vailla kasvattajanimeä) näyttelytämme sinisiä aika paljon. Ihan siksikin, että se siirtyisi koestandardiväristä standardiin.

Ely taisi kuitenkin tarkoittaa nimenomaan sinisen sukulaisvärejä eli tavallaan sinipohjaisia tai ainakin diluuttipohjaisia värejä. Minullakaan ei ole nyt yhtään laventelia kotona tällä hetkellä, vaikka sitä piti kasvattaa enemmänkin... syy on juuri tässä tummanharmaa-projektissa, jonka vuoksi meillä asustaa nyt "dg-kantaemoni" Vectis Busy Lizzie**, kaksi kantajaa ja yksi mahdollinen kantaja. Sinistä väriä ylläpitää taas mahdollisimman erikantainen geenipooli eli 11 hamsteria, joista tosin 2-3 on jo eläköitynyt.

Harvinaisempien värien kasvattamisessa on juuri tämä ongelma, että niitä pitää pitää suhteessa enemmän kotosalla, jotta kasvatus olisi kestävällä pohjalla. Lisäksi pitää satsata tuontieläimiin.  :icon_e_wink: