• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Hamsu aloittelija hakee neuvoja

Aloittaja Linda, 20.08.07 - klo:11:07

« edellinen - seuraava »

Eve87

Haa nyt mullakin toimii tuo. Chromella himmailen.  :tongu:
Wonderland's Hamstery
BLOGI
Kajaani

Ana

Pitää kokeilla cromella. Ois kiva tietää :D

Sonja

Toivottavasti tää tulee oikeeseen topikkiin. Tässä hieman samaa asiaa on ollut eli kasvattamisen aloittamista, mutta siirtäkää toki jos on huono paikka  :icon_smile:

Itselläni on ollut jyrsijöitä nelisen vuotta, robo pari vuotta. Kuten moni muukin, myös minä haaveilen kasvattamisesta. Perusasiat ovat tietenkin tulleet tutuiksi ihan käytännössä, sairauksiin ja lisääntymiseen olen perehtynyt kirjojen ja netin kautta. Genetiikkaa olen opiskellut puolisentoista vuotta (itsenäisesti, en millään kursseilla), joten perusasiat (dominoiva, resessiivinen, alleeli, lokus yms.) ovat jollain lailla hallussa, toki niitä syvennän koko ajan.

Robojen värithän ovat suht uusia, joten niistä ei vielä hirveästi tietoa taida olla. Olen tutustunut niihin hamsterit.netin, tämän foorumin ja Goldilock's kasvattajan sivujen avulla sekä lukenut määritellyt standardit. Niistä onkin ollut paljon hyötyä :) Olen lueskellut myös jonkin verran enkunkielisiä sivustoja sekä koittanut saada selkoa ruotsinkielisistä artikkeleista.

Nuo dominoivasti ja resessiivisesti periytyvät sekä huskyt ovat sinänsä suht selkeitä, mutta minua kiinnostaisi tietää, onko valkoisten lakillisten ja ms valkoisten periytymisestä mitään uutta tietoa? Entä mikä on ruskeavatsaisten tilanne? Niistä en hirveästi ole tietoa löytänyt, eikä niistä kai tietoa kauheasti vielä olekaan? Onko noita ruskeavatsaisia ylipäätään missääm?

Itseäni kiinnostaisi väreistä laikukas ja teoriassa hyvin paljon myös ps creme sekä ms valkoinen. Mietin vain sellaista, että myyvätkö kasvattajat näitä vähän harvinaisempia värejä ollenkaan aloittelevalle kasvattajalle vai menevätkö esimerkiksi ps cremet ja ms valkoiset poikkeuksetta muille kokeneemmille kasvattajille, jotta värit saadaan vakiutettua? Ja onko uusille robokasvattajille ylipäätään tilaa? Entäpä miten paljon kokeneemmat hamsteriharrastajat ovat yleensä halukkaita neuvomaan uusia kasvattajia? Olen ollut huomaavinani, että hamsupiirit ovat usein  melko avoimia uusille harrastajille :)

Sitten lisääntymiseen liittyen. Olen miettinyt, että onko urosroboilla mitään tiettyä ikää, jolloin ne olisivat liian vanhoja astutukseen? Tästä olen kuullut hieman eriäviä mielipiteitä.

Tässä nyt tältä erää mieltäni askarruttuvat asiat. Kasvatusta varmaan aloittelen vasta, kun saavutan täysi-ikäisyyden ja tietoa on tarpeeksi, mutta ajattelin, että olisi hyvä ottaa kaikesta mahdollisesta selvää jo hyvissä ajoin, jotta voisin valita sopivan värimuunnoksen ja miettiä, onko minulla mitään annettavaa kasvatukseen. Toivottavasti pystytte vastaamaan edes osaan kysymyksistäni, olisin hyvin kiitollinen.

Vevve

#123
^Lakillisten ja ms valkoisen genetiikkaa on viimeisimpänä selvitellyt Lavender's hamsulan Ely, tuloksia kokeiluista saattapi pian olla tulossa...

Punasilmäisiä creme laikukkaita on Suomessa tällä hetkellä 6 yksilöä, joista kaikki minulla, enkä usko että ihan lähiaikoina niitä syntyisi niin paljon että pystyisin myymään niitä minnekään vaan pidän kaikki itse. Tiesithän, että punasilmäinen creme on aina laikukas, eli se on oikeastaan creme laikukas eikä ps creme  :icon_e_wink: . Myös valtaosa cremeistä on minulla. Myyn cremen kantajia kyllä säännöllisesti uusiin koteihin, eli pienellä työllä cremejä ja creme laikukkaita voi väsätä itse kantajien avulla.

Nuo ruskeamahat ovat sellainen outo erikoisuus, joita on tiettävästi vain yhdellä henkilöllä Yhdysvalloissa, enkä tiedä onko hänelläkään enää kun on lopettelemassa kasvatustaan. Ei siis löydy Suomesta tai Euroopasta kyseistä väriä.

Urokset voivat yleensä astua ihan hamaan hautaansa saakka, mutta vanhalle urokselle kokemus voi olla stressaava.

Sonja

#124
^Kiitos paljon nopsasta vastauksesta! Ihanaa, että näin auttavaisia ihmisiä löytyy.

No juu, kyllähän minä tuon creme laikukas -nimen tiesin, mutta niin innoissani kirjoittelin, että päätin vähän oikoa :icon_redface: Tuolta Hamsterit.netistä robokuvasarjaa käyn tosiaan aina kurkkimassa vähän väliä eli teoriossa nimi on tiedossa. Koitan jatkossa olla oikomatta  :icon_smile:

Kiva kuulla, että creme kantajia myydään muillekkin kuin kasvattajille. Ymmärrän kyllä, että noita creme laikukkaita ei vielä riitä myytäväksi asti. Olen muuten juuri sinun hamsulasi elämää seurannut blogin kautta, kun creme projektia olen sieltä vahdannut. On ollut tosi mielenkiintoista seurailtavaa!

Noista ruskeavatsaisista vähän noin arvelinkin. Ja tuon uroksen astumisiän voi siis ihan maalaisjärjellä katsoa.

Jään innolla odottelemaan Elyn hamsulan kokeilujen tuloksia periytymisestä!

Ja laittakaa toki lisääkin vastauksia jos tulee jotain lisättävää mieleen tai jotakin, joka olisi ehdottoman tärkeää tietää kasvatusta ajatellen. Otan hyvin mielelläni vastaan neuvoja.












Lautsi

Rovorovskit osiossa on juttua noista robojen väreistä sieltä kannattaa lukaista on ihan mielenkiintoista! Itse olen aloitteleva kasvattaja ja väittäisin, että uusille ja innokkaille on kyllä tilaa, joten ei huolta! Minä olen saanut ihan mukavasti eläimiä ostettua ja pari poikuetta on nyt syntynyt. Itse aloittelen kasvattamaan yhtenä linjana normaaleita ja toisena täplikkäitä ja lakillisia joiden periytymisestä ollaan pääsemässä pikkuhiljaa selvyyteen ja roborovskit osiosta löytyy Elyn viestiä juurikin siitä aiheesta husky ja ms valkoinen ketjusta. :)
http://facebook.com/hamsterila
-Fluffy's syyrialaiset-

Sonja

#126
^Olenkin lueskellut kaikki löytämäni värikeskustelut läpi, ajattelin vain kysäistä, josko olisi jo selkeämpää kuvaa saatu genetiikasta :icon_smile: Todella mielenkiintoista luettavaa ovat nuo roboketjut ja niihin saa kyllä aikaa kulumuaan tunnin jos toisenkin.

Tosi mukava tietää, että uudetkin kasvattajat otetaan hyvin vastaan!

Muoks// Ai kappas, en ollutkaan vielä lukenut robokeskustelun uusimpia viestejä, hyvä Lautsi, kun vinkkasit niistä!

Miia

Hei,

Turhasta varmaan murehdin, mutta en ehkä olekaan kovin varma hamsterin sukupuolesta.  :xd: Kuvia oon selannut, välillä kattonu hamsterin pyllyä ja taas kuvia. Enkä osaa erottaa kumpi tämä nyt varmasti olisi. Tyttönä myytiin, mutta kyllä tällä iltapesuihin kuuluu pyllyn perällä sormenpään kokoisten pallukoiden pesu, eli onkohan käynyt kaupassa virhe ja Hilla onkin Heikki "kuuliensa" pesulla?!   :icon_eek: Myöskin pissaaminen tapahtuu jotenkin niin ei -tyttömäisesti, pylly ylös ja pissat seinänurkkaan?
Syyrialainen lk hamsu Poni "UjoPiimä" Pikkutassu synt. 22.7.2017

Syyrialainen pk-poika Hilla Hiimän Hympiäinen synt. 5/2015, RIP RAKAS HYMPIÄINEN </3 31.5.2017 :'(
Kissat, Nasu synt 2007, Kirppu synt 2007, Pilli synt 6/2016, Siina synt 6/2016 ja Batman synt 6/2017  ja koiratyttö Reno synt 2008

Ely

^Hamsterit pissaavat samalla tavalla sukupuolesta riippumatta, mutta kuulat viittaavat siihen että olisi uros.  :icon_cheesygrin:
"Good judgement comes from experience. Experience comes from bad judgement."

Miia

Syyrialainen lk hamsu Poni "UjoPiimä" Pikkutassu synt. 22.7.2017

Syyrialainen pk-poika Hilla Hiimän Hympiäinen synt. 5/2015, RIP RAKAS HYMPIÄINEN </3 31.5.2017 :'(
Kissat, Nasu synt 2007, Kirppu synt 2007, Pilli synt 6/2016, Siina synt 6/2016 ja Batman synt 6/2017  ja koiratyttö Reno synt 2008