Valkoiset roborovskit

Aloittaja Ely, 02.08.15 - klo:12:48

Ely

Yhdistäkää siihen vanhempaan ketjuun jos löydätte sen, mä en enää löytänyt.  :wassat:

Eli juttua näistä laikukkaiden sukuisista valkoisista, ei siis huskyn sukuisista valkoisista, niitä ei taida tällä hetkellä Suomessa ollakaan.

Pari vuotta sitten aloin selvittelemään käytännön kokeilla ms valkoisen periytymistä, vaikka eräs jenkkiläinen robokasvattaja vahvistikin epäilykseni sillä mitä ms valkoiset robot ovat: Kahden laikkugeenin, eli laikukkaan ja homotsygootti täplikkään yhdistelmiä.

Laikukas on siis resessiivinen geeni, joten saatuaan kaksi kopiota laikukkaan geenistä vanhemmiltaan hamsteri on ilmiasultaan laikukas, se on selvä.

Täplikäs ei ole niin tuttu kaikille, itse en ole varmaan homotsygoottia täplikästä nähnytkään. Täplikäs on siis dominoiva geeni, eli riittää että toiselta vanhemmalta saa kopion täplikkään geenistä jolloin hamsteri on täplikäs.

Olen kuitenkin saanut huomata, että kun nämä kaksi yhdistetään, tulee valkoisia lakillisia ja ms valkoisia, riippuen siitä onko yhteen hamsteriin saatu kasattua molemmat geenit homotsygoottina.

Lainasimme Veeran kanssa genotyyppejä erään tsekkiläisen/puolalaisen (en muista tarkalleen kenestä oli kyse) sivuilta mm. Hamsterit.nettiin aiheeseen liittyvään artikkeliin, koska ne sopivat mielestämme kuvaamaan geenejä hyvin. Eli laikukas on genotyypiltään ss ja täplikäs on Dsds tai DsDs.

Valkoinen lakillinen on kokemukseni mukaan Dsds ss ja ms valkoinen DsDs ss. Joskus lakillinen ylikuvioituu ja se näyttää ms valkoiselta vaikka onkin geneettisesti lakillinen, jälkikasvu kuitenkin kertoo totuuden, toisinaan lakin voi nähdä myös parina tummana karvana päälaella.

Entä kun lisätään samaan syssyyn argente?

Siitä tulee joko argente lakillinen tai sitten punasilmäinen valkoinen:icon_cheesygrin:
"Good judgement comes from experience. Experience comes from bad judgement."

Monta peukkua!  :peukku:

Mähän yritin näitä myös tehdä reilu vuosi sitten, mutta en päässyt edes alkuun koska hankkimani ms valkoinen otti ja kuoli nuorena  :eijei: Muutenkin on niin paljon kaikenlaisia rautoja tulessa että jätän suosiolla sulle tämän projektin!  :icon_cheesygrin:

Suosittelen mahdollisuuksien mukaan ulkosiittämään erisukuisiin eläimiin mahdollisimman usein, jottei päädytä ongelmiin liian sisäsiitoksen takia. Tämä yhtälö on vaikea koska punasilmäisissä valkoisissa on mukana tuo argente, joka on resessiivinen ja sen geenipooli on erittäin pieni.

Vevve

Laitetaanpa kuvat kaikista geeneistä joita punasilmäiseen valkoiseen tarvitaan. Monelle ei varmaan olekaan selvää esim. miltä täplikäs näyttää  :icon_cheesygrin:

argente (pp) + laikukas (ss) + täplikäs (Dsds / DsDs) = punasilmäinen valkoinen (pp ss DsDs) / ps lakillinen (pp ss Dsds)

ARGENTE (pp, punasilmäinen, joskin kuviottomilla yksilöillä silmät tummenevat)

LAIKUKAS (ss, tarkasti rajautuneilla laikuilla)

TÄPLIKÄS (Dsds, suttuiset laikut ja usein tavallista haaleampi perusväri)

Minusta on jotenkin tavattoman hassua että roborovskeille on syntynyt kaikista kuviomuunnoksista kaksi versiota, dom. ja res. Laikukas ja täplikäs, sekä isabellahusky ja platinahusky  :icon_cheesygrin: Lisäksi vielä nämä molemmat parit tekevät keskenään yhdistettynä valkoisia roboja... Meneekö jo pää sekaisin!  :nuts:

Ja vielä alla:
vasemmalla ms valkoinen, oikealla piilolakillinen valkoinen.

Ely

Lainaus käyttäjältä: Vevve - 02.08.15 - klo:17:56
Tälle ps valkoiselle suunnitellun sulhon kanssa tulisi 3,61% sukusiitosprosentiksi, uskaltaako sen siihen yhdistää vai ulkosiitänkö ensin ihan suosiolla? Kiirettähän ei ole kun tyttö on vasta 3 viikkoinen.  :icon_cheesygrin:
"Good judgement comes from experience. Experience comes from bad judgement."

Vevve

^ 3,61 % ei ole mitenkään iso sukusiitosprosentti, mutta lähtisin ehkä itse ulkosiittämään kun tässä ollaan vasta luomassa pohjaa linjalle ja minusta sen aloituspohjan tulisi olla sisällöltään aika laaja... Puolisoksi voisi tietenkin valita esimerkiksi normaali laikukkaan, niin siinä olisi jo ainakin yksi toivottu geeni mukana.

Eihän toisaalta mikään estä tekemästä kaksi poikuetta, toisen ulkosiitoksena ja toisen 3,61% prosentilla. Mulla on näiden harvinaisten robomuunnosten kanssa ollut tapana tehdä etenkin uroksilla useita poikueita eri partnereiden kanssa jolloin sitä populaa saa vähän laajennettua.