• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Uusi kuvio talvikoilla?

Aloittaja Mustikkamaan, 21.05.08 - klo:09:36

« edellinen - seuraava »

Yökyöpeli

#15
Mä kun aina tykkään sotkea kiinarit joka paikkaan ni niillähän on kans norreilla oikeestaan kaikilla vitivalkosia läntsyköitä vatsassa.
Autuaita ovat puupäät, sillä he eivät huku.

www.freewebs.com/yokyopelin

Ninde

#16
^Syrkeillä on usein myös. Joskus kun noita norreja oli enempi niin tuli oikein tsekattua ja jokaiselta jonkinmoinen valkoinen läntti löytyi, vaikka oli eri sukuisia eläimiä.

Mustikkamaan

#17
Joo se on taatun varmaa että perusvärin tummumisen myötä helposti vatsavärikin tummuu. Siihen onkin todella vaikea puuttua, mutta jotenkin siihen pitäisi puuttua koska se likaa kontrastia tosi pahasti. Joka on sinänsä asia erikseen :D

Tuli tossa pohdittua että eikö valkonauhaisuus ole campbelleilläkin aika uusi ilmestys? Nimimerkillä "kyl mun niistä pitäis tietää mut tota öö..." :D Siitä meinaa oli vielä muutamia vuosia takaperin iloisa kiistelö, notta onko se dominoiva vai resessiivinen. Mutta kyllä se on dominoiva, se vaan periytyy niin pienenä viiruna leuassa ja levähtää yhtäkkisesti - se siinä onkin "vaarallista", ettei nauhan myötä koko vatsa ole valkoinen. Sitä kautta talvikoillakin nauhat ovat voineet periytyä vuodesta toiseen piilossa.

Paitsi et mä just muistin ettei se oo uus ilmestys, johan vuosituhannen korvilla siitä oli puhetta... Notta mikä tämä tämmöinen levähtänyt ruokalappucampbelli on.

MUTTA. Nämä ruokalappuiset talvikot ovat käsittääkseni melkoisen harvinaisia ja tämä yksilö oli TODELLA rajusti valkonauhaistettu (ihana sana). Se muistutti ihan oikeasti identtisesti campbellin nauhaa (joka vetäytyy korviin asti - ei standardinmukaista, koko kaulanympärystä kiertävää versiota). Onko sellaista ennen nähty? Siitä tuli ensisilmäyksellä mielen campbikko ihan sen nauhan vuoksi. Myös sillä toisella oli jonkin sortin nauhaversio, ei vain noin paha. Muutoinhan otus oli puhtaan talvikon oloinen.

Mikäli syyrialaisella yhtäkkiä ilmenisi tuollainen (ilman että vatsa on valkoinen), saisin ehkä sydänkohtauksen :D Kö se olis selkeesti jotain ihan uutta. Campbellin ja syyrialaisen risteytys?  :haha
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Ninde

#18
Lainaus käyttäjältä: MustikkamaanTuli tossa pohdittua että eikö valkonauhaisuus ole campbelleilläkin aika uusi ilmestys? Siitä meinaa oli vielä muutamia vuosia takaperin iloisa kiistelö, notta onko se dominoiva vai resessiivinen. Mutta kyllä se on dominoiva, se vaan periytyy niin pienenä viiruna leuassa ja levähtää yhtäkkisesti - se siinä onkin "vaarallista", ettei nauhan myötä koko vatsa ole valkoinen. Sitä kautta talvikoillakin nauhat ovat voineet periytyä vuodesta toiseen piilossa.
Tästä mä kehtaan olla eri mieltä ja toiseksi siitä että meillä on koestanduihin kirjattu väärin joitain juttuja. Sori tää lähtee nyt väärille teille alkuperäisestä mut mun mielestä kasvattajana ja tuomarina on hirmu hyödyllistä jutella näistä väriasioista aika ajoin, tulee itekin oikein piohdittua asioita ja tutkailtua määritelmiä.

Mulla on syntynyt 3. polven puhtaaseen argente sukuun selkeä valkonauhainen. Kyseessä ei ollut mikään värivirhe vaan sillä oli selkeästi puolikas, puhtaan valkoinen nauha niskassa.

Osa nauhallisiksi merkityistä on varmasti vain leuan/kaulan alueen värivirheitä, mutta koestandua tehdessä piti vetää johonkin se raja, että mikä lasketaan nauhalliseksi ja mikä ei. Päädyttiin siis tähän: "Nauhaksi lukeutuvat kaikki valkoiset nauhat, jotka ulottuvat leukalinjan ulkopuolelle." Son mun mielestä toistaiseksi ok, jos ei järkevämpääkään tapaa tulevaisuudessa keksitä.

MUTTA. Minä olen yhä sitä mieltä, että nauha (+ täplikkyys) muuttaa värimerkkisillä väreillä vatsavärin puhtaan valkoiseksi, kun se lähestulkoon kaikilla väreillä on muutoin luonnonvalkoinen (keltaiselle on kirjattu vatsan väriksi vain "valkoinen"). Ruotsin nauhallisen (collared) ja täplikkään (mottled) standardeissa näin lukeekin: magen ska vara rent vit utan bottenfärg. eli  vatsan tulee olla puhtaan valkoinen ilman pohjaväriä. Tästä oli kamala tappelu silloin koestandua tehdessä ja se kirjattiin niin kuin minä en sitä olisi halunnut ja olen vieläkin täysin sitä mieltä että siinä on tehty virhe, joka tulee korjata.

Itse en ole nähnyt yksivärisiä kuviollisia niin paljon, että voisin kommentoida tuota vatsaväri-asiaa niiden kohdalla, mutta oletuksena mulla on että niillä ei vatsan väri muuttuisi. Olisiko tästä muilla kasvattajilla kokemuksia? Marjalla on ainakin syntynyt paljon kuviollisia viime aikoina?

Mustikkamaan

#19
Tosta dominoiva-resessiivinen-jutusta on ulkomaille asti kiistaa :D Esmes Andrew sanoi että se on dominoiva, Sussi taas että resessiivinen. Yritä nyt siinä sit olla... Moon vaan huomannu että se periytyy piilossa tosi helposti.

"Tästä oli kamala tappelu silloin koestandua tehdessä ja se kirjattiin niin kuin minä en sitä olisi halunnut ja olen vieläkin täysin sitä mieltä että siinä on tehty virhe, joka tulee korjata."

Mä en ees muista tommosta tappelua. Mun eläimillä pelkkä valkonauhaisuus ei ole tehnyt valkoista vatsaa - vain valkonauhaisilla täplikkäillä on. Valkonauhaisuus on kuitenkin sellaisenaan periytynyt (HUOM: MEILLÄ) pienestä viirusta kunnon nauhaksi - ilman että vatsa on valkoinen. Paitsi sikäli mikäli jos on erikseen ruokalaput ja nauhat  :haha

Kellä on pelkkiä valkonauhoja jolla on valkoinen vatsa? Jotka ei 100 % varmasti ole täplikkäitä myös? Haluaisin itsekin tietää.

(tähän väliin olis kiva vetää kaikki umboroukset ja muut ihanuudet mitä Ruotsissa on - mutta jospa teen joskus siitä oman triidin)

MUUTEN
Mikä läppä tää on
Collared: (Momo/Mimi)
Mottled: (Momo/Mimi)
- mitä tolla ajetaan takaa?
- ja nyt vasta huomasin että tolla täplikkäällä (mottled) on kans nauha.


Nyt minäkin ajauduin raiteilta pois. Noi talvikot kyllä kiinnostaa hirmusti että mikä homma se on...
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

mirilii

#20
Meillä on kyllä aika monilla talvikoilla valkoisia läikkiä mahassa. Ruokalapussa tai sitten "navan" kohdalla.

Mrk

#21
Joo meillä on myös suurimmalla osalla nimenomaan se lappu, eli ei taida olla kovin harvinaista. Ois kyllä kiva nähdä kuvia tuosta "valkonauhaisesta" talvikosta.

Niina-03

#22
Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"Tuli tossa pohdittua että eikö valkonauhaisuus ole campbelleilläkin aika uusi ilmestys?
Mulla oli valkonauhaisia cämpsyjä vuonna 1996. Eli ei tuo nyt ihan tuore ilmestys ole.
Cämbikko tai Talbelli  :haha kuulostaa kyllä kivemmalta kuin hybris.
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]

lentsu

#23
Mun on nyt ihan pakko kommentoida.  :D

Sain valkonauhaisen normaali campbellin Chris Henwoodilta Englannista joskus vuonna 1992 (ihan takuuseen en mene tarkasta vuodesta, mutta viimeistään 93 se oli). Chris antoi sen mulle mottlena, mutta sitä se ei ollut - naaras ei tehnyt koskaan ainuttakaan mottlea kakaraa, sen sijaan iloisen liudan itsensä kaltaisia - leveä valkoinen nauha ja puhtaan valkoinen vatsa, perusväri normaali.

Nuo lienevät olleet kummankin kuvion alkuaikoja myös maailmalla, jos kerran edes Chris ei erottanut nauhallista laikukkaasta.  :huh

Koska kyseessä oli aivan ensimmäinen valkonauhainen campsy Suomessa, uros, jonka kanssa se eli mun luona, ei TAATUSTI ollut kantaja vaan hyvin puhdas argente. Pariskunta sai vain normaaleja ja normaaleja valkonauhaisia (ja näillä kakaroilla oli myös valkoiset vatsat) muksuja, joten mielestäni tämä riittää sen osoittamiseksi, että kuvio oli ehdottomasti dominoiva.

Kun kuulin nyt, että asiasta maailmalla kiistellään, ja että vatsan värikin vaihtelee, tuli mieleen, että oletteko varmoja, ettei campsyillä ole kahta erilaista nauhaa - siis geneettisesti erilaista? Tämä minun omistamani, Tessaksi sitä kutsuin, oli hyvin selkeä tapaus.

marlena

#24
Kyseessä  on minun talvikko (vielä poikanen). Ihmettelin vaan kun olimme mieheni kanssa kahvilla ja palasimme sieltä niin minulle sanottiin että sitä oli Juha kuvannut ja monet ihmiset siellä sitä ihmetelleet. Miksei minun kanssani tultu siitä keskustelemaan kun olin paikalla vaan aivankuin salaa salamyhkäisesti kuvattu. Ketään ei ollut enään siinä kun palasimme paikalle.
Susa-Erma´s Syyrialaiset ja Venäjänkääpiöt: Talvikot ja Campbellit
Asumme Tampereella! 040-5839435  
http://susaermas.suntuubi.com/

Ninde

#25
Lainaus käyttäjältä: "lentsu"Kun kuulin nyt, että asiasta maailmalla kiistellään, ja että vatsan värikin vaihtelee, tuli mieleen, että oletteko varmoja, ettei campsyillä ole kahta erilaista nauhaa - siis geneettisesti erilaista?
Tämä on hyvin paljon mahdollista ja varmaan selittäiskin aika paljon. Meillä tosiaan tupsahti se valkonauhainen aivan yllättäen puhtaaseen, tunnettuun sukuun, mun täytyykin kaivella paperit esiin. Meillä oli aikoinaan noita valkonauhaisia enemmänkin, jotka Majurin Marko toi Englannista joskus 90-luvun puolivälin jälkeen, täytyy jutella Piian kanssa kun hän varmaan muistaa paremmin millaista jälkeä ne jättivät.

Marjalle vielä sellainen kommentti, että tuskinpa sitä nyt kukaan niin "salamyhkäisesti" on kuvannut, Juhalla on tapana kyllä ottaa kuvia ihan julkisesti ja paljon, eikä hän aina kohteille tai hamsujen omistajille sano että nyt otan kuvan... Ja mitä olen kuullut, aika moni tästä hamsusta kävi kanssasi juttelemassa?

Niina-03

#26
En tiedä pitääkö itse kuvaamiseen olla jo lupa (minä olen aina kysynyt kyllä luvan), mutta ainakin kuvien julkaisuun pitää olla ymmärtääkseni lupa kuvien kohteelta tai käytännössä sen eläimen omistajalta :) eli älä nyt ainakaan julkaise kuvaa ilman lupaa.

Tämä menee OT mutta minä olen poistanut sivuiltani muiden hamsuista ottamiani kuvia, jos he ovat sitä toivoneet eli periaatteessa lupa on hyödyllistä kysyä vaikka ammattikuvaaja olisikin  :) mitä minä en tosiaan ole.
[size=85]Tosikko, vanha käpy.[/size]

Ninde

#27
Lainaus käyttäjältä: "Niina-03"En tiedä pitääkö itse kuvaamiseen olla jo lupa (minä olen aina kysynyt kyllä luvan), mutta ainakin kuvien julkaisuun pitää olla ymmärtääkseni lupa kuvien kohteelta tai käytännössä sen eläimen omistajalta :) eli älä nyt ainakaan julkaise kuvaa ilman lupaa.
Ei tarvitse olla mitään lupia. Julkisella paikalla kuvattujen kuvien copyright on kuvaajalla riippumatta siitä mitä on kuvattu. Eli hän saa käyttää kuvia miten tahtoo. Tietysti on hyvien tapojen mukaista poistaa kuvat mikäli eläimen omistaja tai kuvauksen kohde (=ihminen) niin pyytää.

marlena

#28
Minä olisin kyllä näyttänyt niitä ihan livenä jos joku olisi kysynyt. Saitte mulle kyllä pahan mielen kun takana hääräsitte. :cry:
Susa-Erma´s Syyrialaiset ja Venäjänkääpiöt: Talvikot ja Campbellit
Asumme Tampereella! 040-5839435  
http://susaermas.suntuubi.com/

Mustikkamaan

#29
Lainaus käyttäjältä: "Niina-03"
Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"Tuli tossa pohdittua että eikö valkonauhaisuus ole campbelleilläkin aika uusi ilmestys?
Mulla oli valkonauhaisia cämpsyjä vuonna 1996. Eli ei tuo nyt ihan tuore ilmestys ole.
Cämbikko tai Talbelli  :haha kuulostaa kyllä kivemmalta kuin hybris.

Justhan mä sanoin että "olihan niitä sittenkin ennemmin". Oli ihan pakko pätee kuitenkin - eiks ollukki ihana tunne?! :D

Mä tutustuin campbelleihin muistaakseni 98-99, jolloin ne oli aika uusi ilmestys (korjaan: MINULLE). Siksi muistelin että ne oli uusi juttu, mutta muistin jälkikäteen ettei ne olleetkaan. Siinä musta"savun" standua tehdessä oli jotain puhetta, onko se levinnyt "ruokalappu" nauha - ja samalla että onko se hyväksyttävää standardissa vai ei. Ja se laitettiin ei-hyväksyttäväksi. Tälleen sekavasti selitettynä :D Olin mestoilla sitä tehdessä, mutta voin muistaa jotain snadia väärin. Ja olihan noista jotain juttua jossain 2000-luvun Poskarissakin toki.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]