Hamsteriesitelmä

Aloittaja Lili99, 10.01.12 - klo:19:19

Lili99

Elikkäs koulussa pitää tehdä esitelmä, (aihe vapaa) ja ajattelin tehdä hamstereista.  :mrgreen: (tietysti)

Eli tiedän kyllä hamsuomistajana "perusasiat" mutta mietin tässä vain, että jos jollain olisi vielä jotain ideaa, (vaikka ette esitelmästäni oikeen tiedäkkään sen enempää) niin voi tänne kommata  :)

Kiitos :sydan  ja anteeksi että tuhlasin aikaanne ;)

Sirpa

Oletan, että aihe on siis tarkemmin ottaen "Hamsteri lemmikkinä" eli et niinkään kerro siitä, millaisita hamsterit ovat eläinlajina vaan että millainen se on lemmikkinä, millaista hoitoa vaatii jne. Mieleen tulee ainakin seuraavat asiat noin niinkuin vinkkinä, jos et ole itse näitä vielä ajatellut (todennäköisesti olet, aika perustavaraa, luulisin).

Luultavasti esittelet ainakin eri hamsterilajit ja kerrot vähän niiden eroista lemmikkinäkökulmasta (esimerkiksi syyrialainen täysi erakko, talvikotkin usein, robot puolestaan laumaeläimiä jne). Onko mahdollista esitellä kuvia eri lajeista? Sillähän nuo lajien ulkoiset erot saa selvitettyä aika hyvin. Ja sitten tietysti syyrialaisen eri turkkimuunnokset ja kaikkien lajien eri värimuunnokset kuviovaihtoehtoineen... No se on hirveän laaja aihepiiri, mutta kannattanee varmaan mainita ohimennen. Vai keskitytkö johonkin hamsterilajiin erityisesti? Silloinkaan ei ehkä tee pahaa mainita, että on sitten olemassa muitakin hamstereita kuin tämä, mutta että keskityt nyt vain tähän yhteen lajiin.

Hoidosta kannattaa ehkä mainita ainakin riittävän iso ja turvallinen asumus, tarpeeksi virikkeitä ja monipuolinen ruokinta, varsinkin kun kaikissa eläinkaupoissa ei olla ihan selvillä siitä, miten hamstereita kannattaisi hoitaa.

Mitkä ovat hamstereiden yleisimpiä terveysongelmia?

Miten hamsteria käsitellään? (yöeläin, likinäköinen, ei saa päästää putoamaan korkealta jne)

Hamsteriyhdistys ja hamsterinäyttelyt ovat myös yksi aihepiiri, mistä voisi varmasti puhua puoli päivää.

Meven

Mitä kaikkea esitelmässä on mahdollista käyttää? Minä ainakin laittaisin loppukevennykseksi tai ihan vaan esitelmän avaukseksi vaikkapa jonkun hamsuagilityvideon (esim. petsiestä) ihan vaan havainnollistamaan, että hamsut ei aina ole niitä stereotyyppisen tylsiä itsekseen puuhastelijoita. :D Tässä tietysti tulee huomioida tekijänoikeusseikat (mitä/miten videoita voi näyttää jne).

Lisäksi ottaisin oman hamsun mukaan näytille, jos mahdollista ja jos siitä ei olisi mitään ikäviä seuraamuksia hamsterille..

Sitten voisi tehdä myös hauskan ja leikkimielisen gallupin alkuun, mitä yleisö jo tietää hamstereista.

Nämä kaikki tietysti vie aikaa, että jos kyseessä on joku tyyliin viiden minuutin pikaesitelmä, niin voipi olla, että pelkkä puhuminen on se pointti sitten (ainakin, mitä nyt yläasteaikoja muistelee, ei näihin yllämainittuihin mahdollisuutta olisi ollut).