• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Hamsteri eläinkaupasta vai kasvattajalta?

Aloittaja Regret, 09.06.12 - klo:04:30

« edellinen - seuraava »

Regret

Itse olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että tottakai tahdon ostaa lemmikkini asiantuntevalta kasvattajalta, jolta voin mahdollisesti jatkossakin saada hyviä vinkkejä ja neuvoja sekä näen hankkimani hamsun äidin (sekä mahdollisesti myös isän). Näin tiedän myös saavani rahoilleni vastinetta enkä osta "sikaa säkissä", mutta silti aloin tässä miettimään, että kuinka paljon loppujen lopuksi eläinkaupasta ja kasvattajalta hankittu hamsteri eroaa toisistaan? Entä jos oletuksena on, että myös eläinkaupasta ostettu on paperillinen ja jonkun kasvattajanimen omaavan kasvattama? Tahtoisin siis nyt kuulla, että minkälaisia kokemuksia teillä on tästä asiasta :icon_cheesygrin:
Pienen tauon jälkeen jyrsijäharrastus on lähtenyt uuteen nousuun ja tällä hetkellä kotoa löytyykin
1x talvikko
5x campbelli
3x gerbiili

Omasta mielestäni tämän hetkinen kokoonpano on melko pieni, mutta eiköhän se tule vielä kasvamaan ?

spellcaster

Oman kokemukseni pohjalta voin sanoa, että olen ostanut useita mukavia lemmikkihamstereita myös eläinkaupasta, yksi niistä on ollut kasvattajalta lähtöisin ja sen mukana tuli paperit. Olen myös ostanut suoraan kasvattajalta, huonoin tuloksin. Tällä hetkellä minulla on kaksi villikkohamsteria, purevat eivätkä tahdo kesyyntyä ei sitten millään  :icon_neutral: Toinen on eläinkaupasta ja toinen kasvattajalta.
Tottakai jalostuskäyttöön menevä hamsteri on parempi hankkia kasvattajalta jotta sen suvusta tietäisi jotain, mutta jos hamsu menee vain lemmikiksi, en näe kovin suurta eroa kummasta ottaa, kannattaa vaan vähän katsoa millaisesta eläinkaupasta ostaa. Onko elinolot suurinpiirtein kunnossa, onko hamsteri päällepäin terve ja kuinka asiantuntevaa henkilökunta on.

fxjvgxb

Lainaus käyttäjältä: Regret - 09.06.12 - klo:04:30
Itse olen henkilökohtaisesti sitä mieltä, että tottakai tahdon ostaa lemmikkini asiantuntevalta kasvattajalta, jolta voin mahdollisesti jatkossakin saada hyviä vinkkejä ja neuvoja sekä näen hankkimani hamsun äidin (sekä mahdollisesti myös isän). Näin tiedän myös saavani rahoilleni vastinetta enkä osta "sikaa säkissä", mutta silti aloin tässä miettimään, että kuinka paljon loppujen lopuksi eläinkaupasta ja kasvattajalta hankittu hamsteri eroaa toisistaan? Entä jos oletuksena on, että myös eläinkaupasta ostettu on paperillinen ja jonkun kasvattajanimen omaavan kasvattama? Tahtoisin siis nyt kuulla, että minkälaisia kokemuksia teillä on tästä asiasta :icon_cheesygrin:

Minulla on ollut sekä eläinkaupasta että kasvattajalta tulleita hamstereita. En halua tukea mitään eläintehtailua ja haluan mielelläni varmistaa että saisin terveen eläimen (jonka vanhemmatkin mahdollisesti olisivat nähtävillä) mutta asun sen verran kaukana kaikista kasvattajista, että olen viime vuodet tukenut lähinnä lähintä eläinkauppaa, jonne tosin hamsterit tulevat eräältä joka pienimuotoisesti kotona kasvattaa ja ne poikaset mitä hän ei saa myytyä, viedään eläinkauppaan myyntiin.

Kun ostaa kasvattajalta, tietää eläimen alkuperän kunnolla, ja on tietoa mahdollisista sairauksista, sukulaisista, yms kaikesta. Eläinkaupan hamsterin alkuperää voi lähinnä arvailla, Suomessa tosin tietääkseni (tämä siis on olettamukseni) hamsterit ei mistään "eläintukuista" tule, kuten monissa muissa maissa missä hamstereita vaan tehtaillaan mistään muusta kuin rahasta välittämättä.

Eläinkaupasta ostettu hamsteri ei myöskään välttämättä ole käsikesy. Useimmat tapaukset jotka olen hankkinut ovat olleet käsikesyjä, mutta muutama villikko on pitänyt kesyttää kun niitä ei nähtävästi ole ikinä aiemmin käsitelty ihmisen toimesta.

Suosittelen ehdottomasti kyllä kasvattajalta hankkimista. Mutta en tyrmää eläinkaupastakaan ostamista. Katsoisin kuitenkin tarkkaan millaisissa oloissa niitä eläinkaupassa pidetään. En ostaisi hamsteria esim. pesävanua ja hamsterinvaljaita myyvästä kaupasta ja jos myyjä ei tietäisi mitään hamstereista. Esimerkiksi se eläinkauppa mistä itse ostan on yrittäjän omistama pieni liike ja hamstereilla on mukavat olot siellä, samoin useimmissa Faunatar-ketjun liikkeissä hamstereilla on näkynyt olevan hyvät asumukset.

typynen

no mun kaikki hamsut on eläinkaupoista  :yes: mutta jos ostaa kasvattajalta niin saa kyllä hyviä neuvoja niin ehkä kannattaa ostaa kasvattajalta  :peukku:

Ana

Joko HYVÄLTÄ kasvattajalta tai mahdollisesti eläinkaupasta. Hyvä kasvattaja käy näyttelyissä. Ja löytyy kokemusta kyllä näistä kaikista hyvästä ja huonosta kasvattajasta, ja eläinkuappa hamsusta. Ihan ehdoton kyllä on, ettei huonolta kasvattajalta. Ja nekin osaa olla ovelia. Kannattaa tosiaan kysellä käyttääkö eläimiään säännöllisesti näyttelyssä, sellaiset yleensä huolehtivatkin eläimistään ja välittävät minkälaisia kasvatteja antaa maailmalle. Tämä on mun kokemus asiasta. Mutta minulla on myös ollut super ihana hamsu eläinkaupasta.

heljaspet

Minulla on eläinkaupasta ostettu talvikko  :icon_lol:
Se on melko äkäinen kun työnnän sormeni sen häkkiin.
Kun otan sen pois häkistä se muuttuu kokonaan, se ei pure ja on kädessäkin ihan paikoillaan.

Sulo

Pari hamsteria on tullut kodeista, joissa niitä ei ole enää jaksettu hoitaa tai on jostain muusta syystä jouduttu luopumaan. Suurin osa kummiskin on tullut kasvattajilta.
Nykyään pyrin ostamaan kaikki tulevat hamsterit kasvattajilta.
Lavender's Paprika, pk normaali
Dotty-Pat, vaaleansininen vn laikukas hopeoitu

Nipsu-Naksu

Kinkkinen asia, toisaalta en haluaisi tukea ns. tehtailua, että eläinkauppoihin tulevien hamsterien vanhemmat elävät koko elämänsä pienessä muoviastiassa ja tehtailevat poikasia minkä kerkiävät yleensä huonoissa oloissa ja sukusiittoisuuttakin varmasti on. Taustoista ei tiedä eikä niistä tehtaassa välitetä, kunhan vain hamstereita saadaan myyntiin, raha on tärkeintä uskoisin.

Mutta en myöskään halua tukea kasvattajaa joka luopuu vanhemmista hamstereista joista ei enää ole jalostuskäyttöön, mielestäni se on väärin. Eläimestä tulisi mielestäni pitää huolta silloinkin kun siitä ei enää ole ns. hyötyä, oli kyse hamstereista tai metsästyskoirista. Paljon näkee näitäkin hamsterikasvattajia että luovutaan n. vuoden ikäisistä hamstereista jotta mahtuu nuorempia tilalle joilla teetetään poikasia. Sikäli tätä ihmettelen hyvin suuresti koska olen aina luullut ettei hamsterien kasvatuksella rikastu ja että sen on vain harrastus rakkaudesta eläimiin, mutta näiden kasvattajien kohdalla en voi ymmärtää mistä on kyse jos ei rakkaasta (?) lemmikistä voi pitää huolta vaikka siitä ei olisikaan enää ns. hyötyä? Hieman myös mietin niitä kasvattajia joilla on oikeasti kymmeniä eläimiä, miten ihmeessä niille on aikaa, miten poikasia on aikaa käsitellä enemmän kuin eläinkaupoissa, miten on mahdollisuus ja aikaa jaloitella vuorollaan kaikkia aikuisia hamstereita joka mielestäni kuuluu hamsterin hyvinvoinnin ylläpitämiseksi, siis että se pääsee säännöllisesti jaloittelemaan lattialle. Ja se että tulevalta omistajalta vaaditaan isoa asumusta mutta itse ollaan valmiita tinkimään hamsterin asumistilasta kunhan saa näppärästi asumukset mahtumaan kotiinsa.

Tiedän että täällä on paljon kasvattajia, varmasti kuvailuni kaltaisia, enkä tarkoita loukata ketään mutta nämä ovat vain omia mielipiteitäni ja pohdintojani.

Alkemistin

^Oikein hyvä puheenvuoro ja paljon asiaa. :peukku: [ja sori nyt tulee piiitkä postaus]
Itse olen parin poikueen jälkeen miettinyt paljon noita samoja näkökohtia. Ensimmäinen naaraamme oli meillä sijoituksessa, meni kasvatuskotiinsa tekemään poikueen ja tuli meille takaisin eläköitymään. Toinen naaras teki meillä yhden poikueen ja on nyt kotona. Tätä rouvaa olen valmis luovuttamaan tutulle yhteistyökasvattajalle toisen poikueen tekoon painavin syin. Otan mielelläni naaraan taas luokseni sen jälkeen. Nyt kolmas naaras on tehnyt meillä hienon poikueen. Tila alkaa kieltämättä käydä ahtaaksi, sillä kolme nuorempaa tyttöä (joista kaksi omista poikueista) on vasta kasvamassa. Lisäksi meillä on pari kasvatuksen kannalta "turhaa" urosta, ja muutama vähemmän "turha".  :icon_cheesygrin:

Joka ilta kaikki tai melkein kaikki näistä juoksentelevat joko keittiössä (yleensä urokset, joita ei tarvitse niin huolella vahtia) tai kylpyammeeseen laitetussa puuhapaikassa (jossa on mm. tavallista isompi juoksari sekä kiulullinen kaivuuhiekkaa). Harvoin tulee tilanne, jolloin joku otus ei pääse kahteen perättäiseen päivään asumuksestaan ulos. Tämä tosin edellyttää myös muilta perheenjäseniltämme aktiivisuutta, ja kaikilla ei ole tähän muutenkaan yhtä hyvää mahdollisuutta kuin meillä.

En itsekään pidä ajatuksesta, että kasvatuskäytössä olleista hamsuista halutaan päästä heti eroon. Toisaalta ymmärrän sen jotenkin, enkä pidä käytäntöä huonona, jos eläimelle löytyy hyvä koti loppuelämäksi. Siellä se saa todennäköisesti enemmän huomiota. En myöskään usko, että keskivertohamsutin kiintyy välttämättä emäntäänsä/isäntäänsä kovasti tai ehkä ollenkaan. Useampi muutos kuitenkin varmasti stressaa eläintä. Muistikaan ei noilla ole aivan huono, josta voisin (joskus toisella kertaa  :icon_e_wink:) kertoa enemmänkin. Syrkit ainakin tunnistavat vanhat paikat oltuaan monta kuukautta poissa.

Teetän mielelläni helposti ja onnistuneesti lisääntyneellä naaraalla toisenkin poikueen. Eri uroksen kanssa ja molemmista poikueista lähtee sitten vähemmän yksilöitä kasvatusoikeudella eteenpäin. Näin periaatteessa naaraita kertyy vähemmän, mikä lisää niille liikenevää aikaa. En mitenkään usko, että luonnossa nämä tekevät vain yhden poikueen. Tosin taas luonnoneläinten lisääntymisterveys on usein huomattavasti parempi kuin lemmikeiden, ja geenipohja toki laveampi.

Verrattuna tukkueläimiin, lähes miltä tahansa suomalaiskasvattajalta lähtenyt eläin saa paremmat lähtökohdat elämälleen. Silti kasvattajienkin tulisi mielestäni pystyä suhtautumaan kriittisesti omiin toimintatapoihinsa. Uskon esimerkiksi enimpien hamsujen olevan riittävän tilavissa asumuksissa, mutta "väliaikaisasumusten" suhteen joustetaan välillä turhankin paljon. Jos eläin on yli viikon vähimmäiskokoa pienemmässä purkissa, mennään jo hyvän käytännön tuolle puolen. Tämä lisää myös eläinten sairastumisalttiutta stressihormonien huonontaessa vastustuskykyä.

Tuo vapaana juoksentelu on vähän hankalampi juttu. On oikeasti vaikeaa kasvattaa hamstereita alle kymmenen eläimen populaatiolla tai ainakin siihen tarvitaan kanssakasvattaja, jolla olisi saman värilinjan eläimiä. Varsinkin koska kaikki eivät sitten kuitenkaan sovi jalostukseen. Meillä menee kolmisen tuntia hamsterirulettiin, kuten puoliskoni sitä kutsuu. :haha:  Koitan laittaa ekat eläimet puuhailemaan iltakasin kieppeillä ja viimeiset nostelen asumuksiinsa nukkumaan mennessäni. Ovat muuten oppineet heräilemään aikaisin, ensimmäiset pyörivät jo seiskalta odottelemassa.
Joka tapauksessa tunnen itseni melko idiootiksi melko usein niitä hamsuttimia väsyneenä veivatessani. Eihän kaikki ns. pelkät lemmikitkään saa samaa kohtelua! Kun iltayöstä pohdin minkä juoksarin Lumolle tällä kertaa valitsen, niin siippani ystävällisesti muistuttaa, että tälle on termikin: "First World Problems"  :tongu:

Mutta tältä asia näyttää aloittelevan ja (yhä) idealistisen kasvattajan silmin. Näkemykseni ja toimintatapani varmasti muuttuvat vuosien varrella, enkä nytkään tarkoita tuomita ketään – en kanssakasvattajaa tai hamsteriaan valitsevaa ostajaakaan. :no: Itse toivon pääseväni pienempään eläimäärään jossain kohtaa, jotta ne olisivat enemmän taas lemmikin asemassa.

-Titiuu-

^ Kompsis ajatuksillesi  :peukku:
Ja naurunräkätystä tuolle termille "First World Problems"  :futschlach:
Mä niin näen itseni näiden elämää suurempien kysymysten äärellä, joihin kuuluu muun muassa herneenversojen esteettinen asettelu hamsun "tuoreruokapöydälle"  :nuts: :icon_mrgreen:

Nipsu-Naksu

#10
Tottahan itseasiassa varmaan se on että kasvattajan myymä hamsteri voisi päästä kotiin jossa sille olisi enemmän aikaa, jossa se ehkä saisi olla ainokainen. Jotkut voivat ehkä haluta lapsiperheeseen jo valmiiksi käsikesyn, vanhemman hamsterin, eli on toki niille myös varmasti kysyntää. Jotenkin silti surettaa lukea kasvattajien ilmoituksia joissa lukee "myydään hamsteri koska ei enää tarvita sitä jalostukseen", toki jokainen tallaa tyylillään, itse en vaan pystyisi moiseen.

Halusin vain tuoda omia havaintojani esille, vaikken kasvatuksesta mitään tarkemmin tiedä mutta siltikin olen sitä mieltä että kasvattaja on parempi paikka hankkia hamsteri koska hyviä puolia eläinkauppaan verrattuna on enemmän, ellei huonoja kasvattajia lasketa, mätiä munia nyt on joka alalla. :p

Hatun nosto että teillä jaksetaan ja pystytään jaloittelut hoitamaan noinkin mallikkaasti ja usein.  :peukku:


Eve87

#11
Meiltä lähtee osa jalostuksesta poistuneista hamstereista hyviin lemmikkikoteihin. En näe itse siinä yhtään mitään väärää. Monelle perheelle sopii vanhempi, käsikesympi hamsteri kuin vilkas poikanen. Rakastettuja lemmikkejä nämä kaikki meiltä lähteneet ovat olleet.

Se kun työntää tähän touhuun rahaa, olisihan ne kaikki mukava pitää loppuun asti, mutta ei, alkaa oikeasti mennä niin paljon miinukselle eläinten ylläpito, ettei paljon pystysi kasvattamaan. Nyttenkin voin hyvällä omallatunnolla sanoa, että olen todella useita satasia miinuksella... Meillä kaikilla hamsuilla on sen 80*40 asumus, syrkeillä siis. Sekä jokaisella juoksupyörä, meillä ei juurikaan jaloitella, vanhukset pääsee kyllä joskus lattialle vipeltämään.

Väittäisin silti, että mun kasvateilla on huisin paljon paremmat lähtökohdat elämään kuin tukkuhamstereilla. Jos näitä nyt voi edes verrata keskenään...
Wonderland's Hamstery
BLOGI
Kajaani

Alisa S.

Nappi on ostettu eläinkaupasta. Poika on ollut tosi kiltti ja käsikesy! Vieläkin kun käyn kyseisessä kaupassa jäädään omistajan kanssa juttelemaan hamstereista.  :icon_lol:

Jatkossa seuraavat hamsterini ovat tästä hyvästä kokemuksesta huolimatta luultavasti kasvattajalta hankittuja. Se on kuitenkin varmaan eläinkauppaa jonkin verran parempi vaihtoehto.

emmesyys

Meidän Juksu ja Viuhti on molemmat samasta eläinkaupasta (Kuopion Pets and Friends), ja aivan ihania hamsusia molemmat. Juksu kuitenkin kuoli äkillisesti puolivuotiaana (pitäisi vieläkin eläinkauppaan tästä ilmottaa, voi miksi se on niin vaikeaa?), mutta Viuhti on tosi hyvätapainen ja kiltti neitokainen. Juksua oli selkeästi käsitelty, koska kiipesi itse kädelle melkein heti kun tuotiin kotiin! Viuhti roboille tyypillisesti ei oikein kädellä olosta välitä, mutta on nyt ollut meillä muutaman kuukauden ja antaa esim. silittää ja on hirmusen kiinnostunut kädestä. Käsittääkseni tuon eläinkaupan omistaja on myös näiden hamsujen kasvattaja, joskaan mitään papereita ei tullut mukana, joten tiedä häntä... Ihania otuksia sieltä kuitenkin saatiin!

Nyt sitten kuitenkin hankittiin Ninni kasvattajalta, ja se tuntui paljon mukavammalta vaihtoehdolta, joten varmasti tulevat lemmikit tulee kasvattajalta! Tuntui jotenkin turvalliselta kun tietenkin kuvia ja tietoa sai etukäteen, ja mukaan sai sen ihan konkreettisen rekisteritodistuksen plus sukutaulun ja hamsulta löytyy ihan "oikea" nimikin. Lisäksi nähtiin hamsterin äiti ja sisaruksia, hamsterin väri oli alusta saakka selvä (siis kun se nyt vaan on mukava tietää). Lisäksi tuntuu turvalliselta kun sovittiin että kasvattajalle laitellaan kuulumisia aina välillä, eli siis tietää ettei se niin vain "katoa" jos joku ongelmakin vaikka tulisi. Oli muutenkin tosi mukava ihminen jonka kanssa pystyi juttelemaankin, sai pitää hamsua sylissä ihan kunnolla ennen kun tehtiin päätös että mikä yksilö otetaan jne.

Joten siis vaikka ollaan saatu kaksi ihanaa hamsteria eläinkaupasta (joista toinen kylläkin kuoli nuorena, mutta oli niin ikimuistoinen persoona ettei toista...), niin suosittelen silti kasvattajaa. Tuntui paljon turvallisemmalta ja mukavammalta jotenkin.
♥ roboneidot Wippee's Maggie Mango "Maggie" sekä Goldilock's Kleopatra "Saga"
♥ syrkkipoitsu Morinehtar the Blue "Valo"
♥ kiinaripoika Wonderland's Down-To-Earth Dewberry "Odin"
♥ pikkuinen talvikkoherra Tinytail Mr. Twister "Viima"
http://hamsterbox.blogspot.com

speedy gonzales

Olen ostanut kasvattajalta sekä eläinkaupasta. Kaikki hamsut on yhtä ihania mulla alkuperästä huolimatta. Kasvattajalta ostettaessa saa tietysti tukea ja apua tarvittaessa ja luovutusikäinen eläin on halvempi. Mutta jatkossakin voin ostaa kummasta vaan.
Onni on pienen tassun kosketus, eläimen usko ja luottamus! Kotona on kaikenmaailman ötököitä.