Hamsujen wikisivu

Aloittaja hitan, 24.10.07 - klo:01:14

Anonymous

Niin mitä suosittelette?

Moni on olevinaan keskusteluissa näitä teollisia, lisä-,säilöntäaine, suolapommi eineksiä vastaan, mutta hyvin moni niitä kuitenkin syöttää?

Jokin aika sitten kävi tilanne, että ihmiset olivat ostamassa elämänsä ensimmäistä hamsteria ja katselivat kasvattajien sivuja tarkkaan ja varsinkin ruokinta kuvia ja koska kasvattajan sivuilla oli kuvia, joissa hamsterit syövät lihapullia, totesivat he, että niitä sitten voi varmaan turvallisesti syöttää, koska kasvattajakin syöttää niitä jo poikasesta asti...

Näitä kyseisiä ruokiahan kuulema syötetään ainoastaan siksi, että poikaset kasvaisivat nopeasti isoiksi, ihmetyttää se, että niitä syötetään, mutta tuomitaan muut niitä syöttävät. Tietämättömät ihmisethän ottavat kuitenkin hyvin pitkälle kasvattajien sivuilta ja kuvista mallia ruokinnan ja muunkin suhteen.

Itse en syötä hamstereilleni edes ns. salaa moista sontaa, enkä syö kyllä itsekkään valmiita lihapullia on ne sen verran kaameaa jätettä.

Jokainen syöttäköön mitä haluaa, mutta ei sitten pidä puhua muuta, kuin mitä todellisuus on omalla kohdallaan.

Moniko syötti joulukinkkua hamstereilleen, siinähän ei ole kuin noin 2,5-3,5% suolaa...

viiru

Eipä ole minustakaan lihapullat ja makkarat hamsterin ruokaa. Syynä tuo nopea lihottaminen kuulostaa kyllä todella sairaalta, ja toivon todella, että kukaan ei näin ajattele... Läski kun ei edes näytä millään hamsterilta hyvältä, vaan nimenomaan terve ja hyväkuntoinen eläin on sellainen mikä erottuu edukseen.

Meillä ei mitenkään kovin usein varsinaisesti liharuokia syödä (tai syödään, mutta en itse valmista niitä yleensä), mutta naudan jauhelihaa olen varmaan useiten syöttänyt. Olen paistanut jauhelihan, pakastanut sen ja sopivissa erissä antanut tarjolle muun ruoan kera. Olen kuitenkin vissiin sen verran laiska, että meillä taitaa useimmiten liharuoat tulla vauvanruoista suoraan purkista. Aikuisten ihmiset valmisruoat ovat yleensä sen verran suolaisia ja mausteisia muutenkin, että meillä ei eläimille niitä tarjoilla.

Saavat hamsterit meillä silloin tällöin myös tähteitä, kuten makaroni- tai kaalilaatikkoa ynnä muuta vastaavaa. Ja eilen osa sai kananluita, joissa ei taida olla oikein muuta syömistä kuin tosi herkullista rasvaa. En väitä, että se olisi terveellistä ruokaa, mutta koska kyseessä ei ole ainoa ravinnonlähde eläimilleni, niin en pidä pahana satunnaista "virikkeellistämistä" kananluiden kaltaisilla herkuilla.
Cheersbigears-talvikkokasvatus

Ken_G

En ikinä antaisi teollisia eineksiä hamstereille. Miksi pitäisi, kun niille voi vähällä vaivalla tehdä kunnollistakin ruokaa ilman epämääräisiä lisäaineita. Mitään paistettua en myöskään anna, vaan kiehautan jauhelihan, kanan ja kalan nopeasti kypsäksi kattilassa pienessä vesimäärässä.

Mandi

Yritin miettiä että mihin oikein tyrkkään tämän kysymyksen ja kun en muuta keksinyt niin tänne se tuli teidän kiusaksi  :D  Eli- Onko kellään kuvaa hamsterista, mieluiten talvikosta, jolla näkyy vilkkuluomi?

Tatu

En nyt ole ihan varma haitko tätä mutta.. :D

Mandi

En ihan tota :) Mulla kun ei oo tietoa et miltä sen pitäs näyttää, vaikka näitä talvikoita on mulla jo hyvän aikaa ollukki. Kun meidän Hallalla on jotenki reilut silmäluomet, että korvan puoleisesta silmänurkasta näkyy vähän vaaleanpunaista.

Vevve

^ Mä olen ihmetellyt tuota samaa ilmiötä kahdella urostalvikollani, isällä ja pojalla. Välillä se ei näy ollenkaan, mutta esimerkiksi päätä kääntäessä se tulee aika ikävän näköisesti esiin.

Aika nuhjun näköinen koko otus tässä, mutta katsopa silmää:

Mandi

Justiinsa sama. Tuon sun kuvan bongasinkin jo jostain ja katsoin, että "jahas, samantapaiset silmät". Hallalla ei näy aivan noin kovasti, mutta mä olen ihan ihmetyksis. Halla on niin kovin nätti hamsteri, mutta tuo niin erikoista. Kumma juttu, meidän muilla hamstereilla ei oo koskaan ollut mokomaa.  :| Mut mitkäs niiden sun hamsujen nimet on, etteivät olis sukua jotenkin tälle meidän tapaukselle  ;)

Vevve

Uljas Uniprinssi ja Myytinmurtaja, suvut löytyy allekirjoituksen linkistä.

Mianna

^^Joo meilläkin on ollu kahdella talvikolla tota samaa. Tyttöjä oli molemmat. Olen myöskin ihmetellyt samaa.

Vevve

Mulla on ollut vaan uroksilla.
Epäilin purupöly- tai heinäallergiaa mutta eipä ole ainakaan heinien poistamisesta miksikään muuttunut.

Mandi

Meidän Halla on myös tyttö. Lähetinkin Vevve sulle yksäriä näistä sukuasioista. Mut juu, mäkin epäilin jotain allergiaa, mutta meidän neidillä on tuota ollut alusta asti, jo silloin kun vielä käytettiin mörttiä. Mut tää riippuu niin päivästä... joskus näkyy enemmän , joskus ei lainkaan. :huh

Heppu

hei kaikille,

Ajattelin tällaisen aiheen oleva mielenkiintoinen tietää.

Ovatko hamsterinne kesällä vilkkaampia kuin talvella? Nukkuvatko ne talvella enemmän? Tai ovatko ne muuten talvella eri ryhmissä, onko valveaikataulu eri kuin kesällä?

**************

Omassa hamsussamme olen huomannut eroa. Kesällä kun se hankittiin meille, se oli yleensä jo kahdeksan aikaan virkeänä, mutta nykyään talvella se on virkeä vasta noin kahdentoista pintaan.

Toisaalta se saattaa kukkua puoleenpäivään asti tosi aktiivisena!!!

Joskus se iltasin nukkuu ku tukki kun menen itse petiin puolenyönaikaan, ja jos sen ottaa unisena kävelemään niin se nukahtaa johonkin nurkkaan todennäköisesti. :)

Vaihtelee, mutta tuntuu kuin se nukkuisi enemmän talvella. Ei kuitenkaan horroksessa ole onneksi, että on lämpötila kohdillaan:)

Millaisia hamsukokemuksia teillä on tästä asiasta? :)
Allekirjoita pesävanuadressi!!!

//http://www.adressit.com/pesavanu

Petisestä löytyy hamsuni ja kilpikonnani.

//http://www.petsie.fi/pet.php?petid=127476

Eevi

Duffy Down Dilly "Deea" pk normaali kk 5.1.11
Milano "Eppu" lk luonnonvalkoinen 11.4.10

Heppu

Lainaus käyttäjältä: "Eevi"Meillä ainakin hamsut nukkuvat enemmän ja pidempään kesäisin, johtuu varmaankin siitä, että on valoisaa myöhempään.  :)

Jännää! Meillä ihan toisin päin..  :mrgreen:
Taitaa olla hamsukohtaista tuo unirytmi. ;)
Allekirjoita pesävanuadressi!!!

//http://www.adressit.com/pesavanu

Petisestä löytyy hamsuni ja kilpikonnani.

//http://www.petsie.fi/pet.php?petid=127476