Eläinkauppaeläinten käyttäminen jalostuksessa talvikoilla.

Aloittaja mirilii, 11.11.07 - klo:12:15

mirilii

Haluaisin tänne kovasti nyt mielipiteitä näiltä uusilta talvikkokasvattajilta. Kertokaa siis, miksi aloitatte kasvattamisen eläinkauppaeläimillä, tällaisena aikana kun hybrideistä puhutaan joka suunnalla? On suuri riski aloittaa kasvatus eläinkauppaeläimillä, vailla mitään tuntumaa siitä millainen on lajityypilllinen talvikko...

Nyt on melkein tusina uutta kasvattajaa ilmaantunut ja lähes kaikilla on eläinkauppaeläimet pelissä. Kertokaa siis syitänne.

Minnaw

Monet eivät todella ymmärrä miten vakavasta tilanteesta on kyse, ja keskustelu asiasta saattaisi auttaa... tai sitten se vain aiheuttaa ristiriitoja ihmisten välillä. Mutta yritettävä on!

Oletan nyt kuitenkin, että jokainen talvikkokasvattaja haluaa pyrkiä siihen, että laji pysyy puhtaana. Olenko oikeassa?

Itse pysähdyin hetkeksi lukemaan artikkelia:
Se pisti todella miettimään, että tälle asialle on kertakaikkiaan tehtävä jotain nyt kun vielä on jotain tehtävissä.

Hybirin erottaminen talvikosta (tai campbellistä) voi olla jopa mahdotonta! Siksi onkin syytä alkaa noudattaa aivan erityisen varovaista suhtautumista jokaiseen yksilöön.
Oxalis - talvikkokasvatus

Mustikkamaan

Näin unta, että Pumpkin's Marika osti näyttelystä Destiny's talvikon joka oli mandariini  :sydan

Nojoo. Mut siis todellaki ajankohtainen asia! Tästä onkin tulossa hieno artikkeli tässä kuussa kolahtavaan Poskipussiin  ;)
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Vilma

Edit.

Joo, minusta asiasta on alkanut paisua aika suuri ongelma, mitä nyt olen tätä foorumia lukenut. Uskon, että tämä on suurimmaksi osaksi silkkaa tietämättömyttä, mutta saattaa olla myös myyjien välinpitämättömyyttä hamstereiden pennuttamista kohtaan. Pistäähän tämä vähän miettimään, kannattaako eläinkaupoista enää ostaa paperittomia kääpiöitä. Tosin onhan niitä hyviäkin eläinkauppoja, joten tätä ei pidä lähteä yleistämään.
Asia on toki harmillinen kasvattajille ja harrastajille, mutta ainakin me voimme omalta osaltamme estää hybridien leviämisen, olemalla astuttamasta kääpiölajeja kesken''
[size=85]Syyrialaiset
u. Hermanni 4/09, pk karamelli
u. Aapo 12/08, pk ps ruoste
n. Kerttu 8/09, lk normaali vkkk
n. Amalia 3/10, normaali vkkk
u. Onni 3/10, hunaja vn
u. Milo 3/10, cinnamon vn[/size]

mirilii

Ja en ehkä eniten ole huolissani lemmikkien ottamista eläinkaupasta (vaikka suosittelen ihmisiä hankkimaan eläimet kasvattajilta), mutta kun trendi on se että aloittelevat kasvattajat hankkivat aloituseläimet eläinkaupasta ja sitten kun sieltä syntyy jotain epäilyttävää niin linjoja ei suljetakaan, vaan jatketaan periaatteella "no muttakun nämä ovat vain lemmikkejä"  (mikä on tekosyistä ehkä typerin)

Heli

Joo, mä kasvatan mandariineja!  :sydan

Hyvä keskustelunaihe. Toivottavasti saadaan tänne kommenteja niiltä uusilta kasvattajiltakin.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Yökyöpeli

Mä veikkaan että ensimmäinen syy on silkka tietämättömyys. Ja sitten kun on mahdollisesti löytänyt tietoa ei raaskikaan jättää käyttämättä koska tilaa/lupaa ei ole uusille puhtaille(?) eläimille ja uskotellaan vaaleanpunaiset lasit päässä että eihän juuri nämä minun nuppuseni voi olla hybridejä... Ja onhan niitä poikasia ihan PAKKO saada.
Autuaita ovat puupäät, sillä he eivät huku.

www.freewebs.com/yokyopelin

Nilla

Joo kasvattajiin ainakin kannattaa luottaa, mutta eläinkauppaan ei  :roll:   Tosin kyllä yksi talvikkoni on eläinkaupasta, mutta en kyllä aio enään ostaa eläinkaupasta. Joitakin hybridejä on todella helppo hahmottaa,että ne ovat hybridejä, mutta ei kaikista ehkä???
Ei se haittaa, ei ne meitä tunne!

Gekko

Hiljaiseksi vetää. Itse olen ainakin kantapään kautta huomannut, että hybridiä tai mahdollista sellaista on todella vaikea tunnistaa. Saa olla kyllä kieli keskellä suuta talvikoiden jalostamisessa :huh Ei ehkä pitäisi lähteä kasvattelemaan eläimiä pelkästään siksi että ne on suloisia, vaan pitäisi olla kiinnostunut myös jalostamisesta jossain määrin.
Hermeliini Omppu, leijonaharjas Luna ja okahiiret Manu, Sid ja Diego

AnsaLucia

Mikään kai ei kai kuitenkaan tee varsinaisesti lemmikkieläinkaupasta ostetusta hamsterista huonompaa tai epäilyttävämpää jos asialliset rekkarit seuraavat mukana? Uskokaa tai älkää, näitäkin sattuu kohdalle.
Arja M
Tarinan talvikot, campbellit ja syyrialaiset

"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin Ellun kanat. ..."
Tuntematon sotilas / Väinö Linna

mirilii

Mutta esimerkiksi monet eläinkaupat eivät välitä mitä hamsterit pohjimmiltaan on, kunhan raha juoksee. Oudon värisiä hybridejä voi myydä kalliilla ja väittää niiden olevan jotain uusia lajeja/värejä.

Toki kasvattajien eläinkauppaan myydyt poikaset ovat turvallisia hankintoja, joskin itse suhtautuisin varauksella jos suvusta ei löytyisi yhtään tuttua kasvattajanimeä, vaan kaikki suvussa esiintyvät eläimet olisivat minulle aivan tuntemattomia. Tällaista tosin en vielä nähnyt, yleensä sukutaulut ammottavat tyhjyyttään, ja jossain on joku tuttu hamsteri.

Uusilta kasvattajilta puuttuu vielä perspektiiviä ja lajituntemusta, jotta eläinkauppaeläimistä voisi edes pienellä varmuuudella sanoa, että mikä vaikuttaa talvikolta ja mikä ei. Pointtini on se, että aloittelevat kasvattajat voisivat hyvin aloittaa tunnetuilla suvuilla, ja mielellään kysyä ja pyytää apua kokeneimmilta kasvattajilta. Ainakin riski, että mennään suoraan tekemään haittaa lajille, pienenee. Mikä on se syy, että eläinkaupasta haetaan eläimiä, ja kasvatetaan hurjasti hybridiriskiä?

Meiltä kuitenkin heltiäisi myös niitä hienoja eläimiä kasvatukseen, jos vain uudet kasvattajat ovat vastuuntuntoisia ja halukkaita oppimaan. Olen myös tehnyt tietynlaisia poikueita, vain siksi että esimerkiksi safiiria kasvattavat saisivat edes vähän jalostusmateriaalia. Olen hyvinkin halukas auttamaan, että saataisiin laji vanhaan loistoonsa. Mutta tuntuu, että monet uudet vähät välittää, ja siksi onkin tosi kurja luovuttaa lupaavia eläimiä kasvatukseen, kun niillä vain jatketaan eläinkauppasukuja polvi toisensa jälkeen.

Maiju*

Itse en myöskään ymmärrä näiden eläinkauppaeläinten sotkemista kasvatukseen. Talvikostakin on niin hankala joskus sanoa että onko se puhdas vai hybridi, etenkin vasta lajiin perehtyvän ihmisen.

Kyllähän sitä olisi itselläkin tarvetta täysin erisukuisille talvikoille, mutta eipä tulisi mieleenkään niitä eläinkaupasta hakea.
Eri asia tietenkin paperilliset poikaset.
Mutta kuten Mirilii jo sanoi, pitää siellä olla myös tuttuja nimiä. Jos papereissa lukee vaan mustia ja mirriä ja puppea eikä mitään muita, niin mistä sitten tiedät mitä nämä mustit ja kumppanit on olleet & mistä ne ovat lähtöisin.

Lainaus käyttäjältä: "mirilii"Selvyydeksi sanottakoon, että meilläkin on ollut jokunen eläinkauppaeläin takana, mutta niitä on myös kovalla kädellä rankattu pois todella pienistäkin syistä. (esimerkiksi outo väri poikasena, joka on kuitenkin hävinnyt kun ikää on tullut lisää) Tällä hetkellä kuitenkin talvikkotilanteessa alkaa olemaan jo hieman valoa tunnelin päässä, joten toivoisin ettei nyt vallitsevaa tilannetta lähdetä pilaamaan vastuuttomilla valinnoilla.
Yhdyn tähän täysin.
Riitasoinnun talvikot & kesyhiiret - kasvatus tauolla

X-File's/JonnaMilaya

Kyselin eräästä liikkeestä talvikoita. Sanoivat että on myynnissä ja on niillä pandahamstereitakin. Sieltä liikkeestä en osta mitään.
~Solnechnyi Trusha~

Anonymous

itse osatin campbellin eläinkaupasta; ihan vain siksi kääppärin syrkkien lisäksi, että oppii pienempääkin käsittelemään.. löysin aivan loisto yksilön käsiteltävyydeltään: ja paperitkin löytyi :) tosin kasvattajalla on kasvattinimi vain syrkeille, ja tuttuja sukuja tosiaan löytyi takaa..

tastä ostoksesta olen sangen ylpeä...