Projekti "tummanharmaa + sukulaisvärit"

Aloittaja wiidii, 04.04.10 - klo:01:24

wiidii

Eli nyt on vihdoin alkanut selkenemään tämän projektin suhteen joten ajattelin jakaa ajatuksiani kaikille muillekin. Vinkkejä saa antaa ja yhteistyöhön kiinnostuneita henkilöitä otetaan myös mukaan esimerkiksi tulevien poikasten sijoittamista ajatellen.  <!-- s:) -->:)<!-- s:) -->

Tavoitteena on siis tuoda tummanharmaa (dgdg) ja sukulaisvärit (lila jne..) takaisin Suomeen. Tällä hetkellähän niitä ei maastamme löydy.

Suuret kiitokset Petelle joka on jo lupautunut lähtemään mukaan projektiin!  <!-- s:lov -->:lov<!-- s:lov -->

Poikaset tulevat Helsinkiin aikavälillä 21-24.4. (ei ole varmistunut vielä), eli jos joku ihana helsinkiläinen/lähiseudulla asuva suostuu auttamaan esimerkiksi poikasten hakemisessa Helsingin keskustasta, olisin ikuisesti kiitollinen!! Itse olen tulossa Helsinkiin vasta 22.-24.4. Pet Expon takia, mutta mahdollisesti jo aiemminkin jos en saa hakemisia onnistumaan.

Tässä ihastuttavat hamsterit (kuvien (c) kasvattajilla):

Solnechnaya Tinuviel, lyhytkarvainen lila valkonauhainen naaras

Solnechnyi Theodoro, lyhytkarvainen tummanharmaa resessiivinen laikukas uros

Nastik's Bubble, lyhytkarvainen satiini tummanharmaa naaras (mahd. myös hopea)

Homa Sapiens Galadriel, pk kyyhkynharmaa resessiivinen laikukas naaras (kantaa tummanharmaata)

Homa Sapiens Grethen, pk normaali kilpikonna naaras (kantaa tummanharmaata)

Galadriel ja Grethen ovat siskoksia.
Tinuviel ja Theodoro ovat sisaruksia ja ovat sukua neljännessä polvessa G:n kanssa.
Bubble on myös sukua 4. polvessa G:n ja T:n kanssa.

Tulossa on siis osittain tiukkaakin linjausta, joten kaipaisin ohjeita kokeneemmilta kasvattajilta miten kannattaa menetellä. Pieni ajatus on jo itselläni, mutta lisäapu ei koskaan ole pahitteeksi.  <!-- s:) -->:)<!-- s:) --> Saan mahdollisesti myöhemmin yhden tummanharmaan uroksen lisää.

Ja en ota yhtään valitusta vastaan resessiivisen laikukkaan käytöstä terminä.  <!-- s:kieli -->:kieli<!-- s:kieli -->  <!-- s:P -->:P<!-- s:P -->

Plus, mihin soppaan minä nyt olen pääni työntänyt  <!-- s:nuija: -->:nuija:<!-- s:nuija: -->

Vevve

Ei nyt liity mihinkään, mutta ai miten noi on nätinvärisiä  :lov
Haluun sit jonkun poikasen lemmikiksi, varmaan tulee ylimääräisiä. :D

Saana

Onnea yritykselle! Itse lähes yksinään dom. husky-kuvion kanssa pakertavana voin kertoa, että helpolla et varmastikaan alussa tule pääsemään. Toivotaan kuitenkin, että edes hieman helpommalla! :) Mulla on vain hieman kokemusta linjaamisesta, mutta kerron toki ajatuksia ja kokemuksia, jos sellaisesta on jotain apua.

nennu

Toi Nastik`s Bubble on aivan kuin meidän Santtu :lov
Santtu ostettu Ylä-Savon lemmikistä muutama viikko sitten.Jostain Tampereen seudulta muistaakseni tuonut poikueen jossa Santtukin oli.

wiidii

^Bubble on yhtä aikaa mahdollisesti hopeanharmaa joten saattaa siksi vaikuttaa saman väriseltä kuin sinun hamsterisi. :) Hopeanharmaalla ja tummanharmaalla on kuitenkin eri geenit joten niitä ei tulisi sekoittaa termeinä keskenään.

Annina, mielelläni otan kaikkia ajatuksia ja vinkkejä vastaan!

KaisaM.

Bubble taitaakin olla meille saapuvan Barbariskan sisko. Nättejä ötömötöjä kyllä, apua jos johonkin Barbariskan jälkeläisiin tupsahtaa tummanharmaata, taidampa mennä tutkimaan sen periytymistä, onko edes mahdollista.  :D  Ihan vieras tuo tummanharmaa mutta kaunis.  :sydan
Puoli olohuoneellista syyrialaisia.

wiidii

^Joo, Bubble on Barbariskan sisko mielestäni.  :)  Tummanharmaa periytyy resessiivisesti eli kaipa meidän pitää Barbariskaakin sitten hyödyntää tummanharmaita ajatellen. Harmittaa vain se, etten saa kuin yhden uroksen Venäjän puolelta, vaikeuttaa hommia hieman.

Pertti

Go Marjut!

Hyviä puhtaita normaaleja (jos sellasia täältä maasta löytyy) tarvittais myös projektiin mukaan! :)

Ihan huippua saada noinkin "tärkeä" väri takasin Suomen geenikartalle. Tosi hauskaa että yhtäkkiä Venäjällä onkin noin järjestäytynyttä toimintaa, muistelin just Niinankin kanssa että vastahan ne muutama vuosi sitten kysy suomalaisilta vinkkejä yhdistyksen toimintaan ja näyttelyihin - pitipä meidänkin mennä sinne tuomariksi ensimmäisiin näyttelyihin. Ja sit yhtäkkiä rajan toisella puolella on tummanharmaita eikä kukaan oo ees aikasemmin tajunnut. Konstikasta!
Kyllä aina yhen voi ottaa!

karov

Itken verta kun katselen Tinuvieliä  :lov  xD
CUTIEPIE'S syyrialaiset
pk, lk: hopeanharmaa, seepianharmaa

wiidii

Nyt on hamsterit Suomen puolella, huomenna saan vielä Theodoron niin sitten on kaikki hamsterit minun hoivissani. Ovat uskomattoman kesyjä, rauhallisia ja terveen oloisia (ei mitään ulkoisia/näkyviä vaivoja ole), vaikkakin skeptisena desinfioin käteni huolella ennen ja jälkeen käsittelyn.

Toivottavasti mitään ei pariin kuukauteen ilmene niin pääsee näitäkin näyttelyttämään ja poikasia tekemään. Sijoituskodeista kiinnostuneet, saa ottaa yhteyttä - muutamalle naaraalle etsisin mielelläni sijoituskodin.  :)

PK normaali kilpikonna Homa Sapiens Grethen vaikuttaisi olevan myös "white", ainakin vatsa on ihan vitivalkoinen ja ulkomuoto muutenkin vaalea normaaliksi.

Minski

Siis nää oli kyllä niin rauhallisia, tai siis ainakin se kyyhkynharmaa laikukas, jota pitelin käsissä, ihan mielettömän rauhallinen <3 Galadrielin kyllä melkein laitoin taskuun, tosi söpö :sydan

Onnea projektiin !
Hamsteriton tätä nykyä

Juulia

Aivan ihana tuo lila vn-naaras! :lov
Tulossa pk seepianharmaa vn Nicolas Nurinkurinen Karoliinan hamsulasta

Pähkinä

Tämä ei niin aiheeseen liity, mutta oletteko karanteenannut ulkomailta tulleita hamstereita? Kuinka kauan? Mietin vain nuita Ruotsista tulleita hamstereita, että pitäisikö odottaa jonkun aikaa ennen kuin vie näyttelyyn.

wiidii

Minä pidän kaksi kuukautta näitä venäläisiä karanteenissa ja ruotsalaisiakin olen yleensä pitänyt jonkin aikaa eri huoneessa kuin omia hamstereita. :)

Projektiin tuli sellaisia positiivisia kuulumisia että Andrew Bryan Iso-Britanniasta lähettää minulle Jonna Pokin mukana syyskuussa kaksi kantavaa tummanharmaata tai sukulaisväristä naarasta :) :sydan Vastalahjaksi lähetän mahdollisesti muutaman semidominantti eli vironlaikukas hamsterin jos vain näistä omista syntyy - niitä on briteissä kuulemma ihan muutamia. :)

KaisaM.

Jees minäkin ajattelin jättää Göranin ja Barbariskan Kotkaan mun äidin hoidettavaksi (se hyppii riemusta...  :D ) ennenkuin tuon ne tänne hamsulaan.

Muoks. Ja itse siis kysyin ja vakuuttelin Venäjältä ettei heillä mitään loisia tai sairauksia ole ilmentynyt ja ei heidän mukaansa ole ja luotan kyllä siihen ihan yhtä paljon kuin suomalaisiinkin. :) Itse ajattelin pitää ulkomaiset erossa näyttelyistä varmuuden vuoksi kuitenkin kun siellä on niin paljon hamsuja, mutta kyllä ihan omaan laumaan tuon ne varmaan ihan pian kun tuskin maltan niitä missään erossa pitää. Pesen vain aina kädet niiden ja suomihamsujen käsittelyn välillä varmuuden vuoksi. Hamsut tulee kuitenkin ihan muutaman hamsun omistajalta ja hamsut on hyvinhoidettuja lemmikkejä. :)
Puoli olohuoneellista syyrialaisia.