• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Yleisiä kysymyksiä hamstereista

Aloittaja LunaNasu, 29.05.12 - klo:18:24

« edellinen - seuraava »

masa_forever

Miten voisin opettaa hamsterini kakkaamaan kakka-astiaan? Se kakkaa välillä sen ruokakuppiin ja jokapuolelle niin miten sitä voisi opettaa?  :fruit:

Vevve

^vastasinkin jo tuonne aloittamaasi aiheeseen, mutta:
Ulostaminen ei ole hamstereilla tietoinen toimenpide eivätkä ne voi kontrolloida sitä, vaan se tapahtuu samaan tapaan kuin linnuilla. Kakka siis tipahtaa sinne, missä hamsteri milloinkin sattuu olemaan.


masa_forever

#18
Monelta hamsterinne yleensä herää?


masa_forever

Kun hamsterini heräsi, sen kuonon pään karva oli "pystyssä " ja se näytti jotenkin märältä.. Onko tällänen normaalia?  :woot:

Rukyo

Masa_forever/ millasessa mökissä hamsu nukkuu? Luultavasti mökissä liian huono ilmanvaihto ja sinne keräntyy kosteutta > hamsteri märän näköinen. Jos muovimökki niin vaihto pahviseen tai puiseen. Jos hamsterisi asuu terraariossa, niin kannattaa myös varmistaa että sen ilmanvaihto on kunnossa. :)
> Pienimuotoista kasvatusta pk syrkkien kanssa. Väreissä tavoitteena hopeasoopeli, luonnonvalkoinen, ms. valkoinen ja creme. <

BLOGI - WWW

Ruusuli

#21
Miten saisin hamsterini tottumaan käteeni?Minulla on alle 8viikkoinen hamsteri poika ja se ei ole vieläkään tottunut käteeni.Olen saanut 3 puremaa hamsultani jo kun olen yrittänyt totuttaa sitä.se on saanut olla ensimmäiset viikot rauhassa terraariossa mutta silti se säikähtää jos kävelee terran ohi.Olen ostanut sen noin 5viikkoisena kasvattajalta.

-Hamsu-

#22
Kun oon kesyttäny Vingun sillee, et se ei välitä jos silittää, ja se ei pure, ja se syö kädeltä pähkinöitä. Mutta eilenkun koitin taas kesyttää sitä,niin huomasin, että Vingusta on tullu säikympi,se juoksee karkuun kun ottaa esim. yhden pahvin pois melkein sen vierestä, ja kun sitä koittaa silittää, niin selaittaa selän sillee matalaks... onko toi normaalia? :c8: Pliis! Vastatkaa!! Haluun tietää onko mun vauvassa joku "vika" tai joku!!!!!:icon_cry: :icon_frown: :icon_e_surprised: :icon_eek: :icon_eek: :icon_sad:

-Hamsu-

Hei mullakin on alle 8 viikkonen uros hamsu! se onnyt 5 viikkoo ja 6 päivää  :sydan: :sydan: :sydan: ja mäki sain sen 5 viikkosena! samiksii!! :futschlach: XD mut se ei oo purenu, vaan sillee pari kertaa maistanu, et niin ku ottanu vaan hampailla.... (ei oo sattunu) ja ei mun herra säikähä jos kävelee ohi....Mut; laita käsi terrikseen, ja pidä sitä paikoillaa, ja anna sen hamsun haistella sun kättä, jotta se tottuis ja luottais suhu. sit siirryt siihen, et (varmaan) koitat nostaa! Niin mun isosisko sano (jolla on itelläki hamsu (kääpiö)!)!!  :pilehile: :pilehile:

-Hamsu-

Hei, tuli mieleen, et miks mun herra ei käytä sen mökkiä? (se on puinen) se nukkuu purujen alla... (kun mulla on terris,eli niinku akvaario,nii nään ku se tulee aina samaan nurkkaan kii lasiin nukkuu...  :sydan:) joka kerta mä nään ku se on siä purujen alla... se ei käytä mökkiä... WHY???!!!  (sori kun pommitan viestei...  :applause: )

henkka

Täällä ollaan hankkimassa hamsteria, mutta muutama kysymys vastausta vailla. Eli, jotkut vaihtavat hamsterin purut vain siitä kohtaa missä pissataan ja ehkä kahden viikon välein vaihdetaan kaikki purut, mutta jotkut ovat sitä mieltä, että purut pitäisi vaihtaa kokonaan viikon välein. Mites teillä muilla? Itse voisin melkein kuvitella, että siistimmässä asunnossa olisi kivempaa asua mutta miten eläimet itse suhtautuvat siisteyteen?
Osaisiko aloittelija opettaa hamsterin "vessaan" tekemään tarpeensa? Tai no, en nyt varsinaisesti ole aloittelija koska nuorena tyttönä tuli pidettyä hamsterin, tosin puutteellisilla tiedoilla.
Mihin häkin sijoittaisi? Meillä se olisi mahdollista vain olohuoneessa mutta valitettavasti kyseinen vapaa paikka on lähellä ikkunaa jossa on tuuletuskarmit jotka ovat aina auki.

Alkemistin

#26
^^ Kai se on yksilöllistä ja vähän hamsun mielialastakin kiinni.. Lula kaivautuu puruihin vain, jos on kiukkunen. Naksu käytti ennen möksää, mutta muutti siitä pysyvästi pois uudessa häkissään. Nyt sillä on itse tekemänsä pesätorni kaikesta rojusta. Annoin Naksun möksän sitten Illulle, joka käyttää sitä. Napo taas käyttää aina mökkiään. Kaikki syrkkejä  :tongu:

^ Its tunnustan tekeväni juurikin noin, eli vaihdan usein pissakohdan purut ja harvemmin kokonaan. Kypsyin kuskamaan sitä puhtaanoloista ja -tuoksuista purua kassikaupalla roskikseen.. Monet hamsuthan pissaavat jopa omaan kotimökkiinsä, joten eivät ole kai niin nokonuukia sen hajun kanssa. Meilläkin käy niin joskus, jos on "liian iso" mökki (eli sinne mahtuu paperivuorattu pesä, jyväkätkö ja pissakulma - paitsi että puolet jyvistä on silti pissassa). Terveydellistä haittaa likaisesta häkistä voinee olla.
Vessaprojekti on jatkuvasti käynnissä jonkin otuksen kanssa. Nyttemmin Lula ja Naksu käyttävät mulle sopivaa  :icon_cheesygrin: pissanurkkaa helposti siivottavassa lootassa. Illulla on ihan hakusessa, mutta Napo näyttää juuri ottaneen kelvollisen paikan mökkinsä ulkopuolelta. Kyllä edelleen yritän saada hamsut löytämään hyvän vessapaikan laittamalla huonoihin paikkoihin esteitä (kuten ison kiven tms.) ja siirtämällä hiukan pissasia puruja sopivaan kohtaan. Joskus se jopa toimii  :icon_razz: Vanha kohta täytyy tosin pestä hyvin, ettei siihen jäisi paljon hajuja. Onnistuessaan helpottaa häkin siistinä pysymistä olennaisesti.
Häkin paikasta sanoisin, että kannattaa olla altistamatta hamsua vedolla tai kylmälle. Hamsut eivät aina kestä flunssaa samalla tavalla kuin me. Joten koita vapauttaa jokin muu paikka  :icon_e_wink: Meilläkin yksi asumuksista on kyllä lattianrajassa, mutta ei kovin vetoisessa kohtaa ja se on korkea terra. Häkkiä en siihen kohtaan pistäisi.

p.s. Illu ja Napo ovat muuten kanssa aivan pieniä vasta, ks. alta.

typynen

Haluaisin tietää onko yleistä jos hamstereille tulee loisia? Pullan (hamsterini) turkissa on niitä  :juuu:

Eve87

Minkälaisia loisia?

Kyllähän niitä voi tulla, esim. purujen seassa, ulkoa tuoduista oksista yms.
Wonderland's Hamstery
BLOGI
Kajaani

Saint_Jimmy

Mulle tulossa hamsteri ja pari kysymystä ajattelin nyt esittää :)
Eli minkälainen "kuivike" sopii parhaiten hamsun vessaan?
Minkä merkkinen olisi paras siemensekoitus?
Kuinka usein lisään siemensekoitusta kuppiin?
Voiko hamsu olla valveilla ollessaan kovin pimeässä?

:nuija:
pkr ? Rexona"Mursu" ?