HYBRIDIT ja eläinkaupat

Aloittaja Elena, 06.02.08 - klo:23:06

@amorous

^ :aplodit:

Huhupuheiden mukaan tiedän Suomessa olevan vain yhden ainokaisen kasvattajan, joka luulee omistavansa täysin puhtaat linjat. Ehkä hän lie hakenut alkuperäiset talvikkonsa esi-isien vintervitojen maasta aikoinaan...Tosin hänkään ei myy mielellään talvikoita kasvatukseen, vaan lemmiksi. Syy??

Vevve

Lainaus käyttäjältä: "@amorous"Tosin hänkään ei myy mielellään talvikoita kasvatukseen, vaan lemmiksi. Syy??

Ei halua sotkea omia puhtaita linjojaan muiden "hybrideihin"?

TiBe

Eli hommako alkaa olemaan niin,että kaikki jotka talvikoita yrittää kasvattaa rynnätkäämme lähimpään faunattareen tms, ja ostetaan kaupat tyhjiksi ok:n näköisistä tukku elämistä.
Mitä niitä sukutaulujakaan tekemään,jos puhtaita eläimiä ei ole välttämättä edes koskaan ollut minkäänlaisella varmuudella. Eihän sillä suvulla ole sitten nokareenkaan verran tarkoitusta jos tilanne on sieltä ja syvältä jo ja mitään ei ole tehtävissä ;)
Joo no kaippa se on laitettava hanskat sitten naulaan tämän lajin osalta heti kun siltä näyttää eläinten suhteen, jos vaikka keskittyisi sitten kasvattamaan villakoiria sängyn alla, eipähän tulisi vaikeuksia lajien ja rotujen kanssa :D
Vai olisiko kenties järjestettävä matka talvikoiden synnyinsijoille jossa niitä on  vielä villeinä kenties puhtainakin luonnossa ja sitten kaiken maailman haavien kanssa niitä pyydysteltäisiin :D
Alkaa tosin menee jo yli tää touhu joten nukkumaan mars mars.
Crystal\'s talvikot

Heli

Mä en näe mitään syytä miksi jalostukseen ei voisi käyttää lajimäärityksen täyttävää hyvännäköistä eläintä.

Mutta luulen ettei mua ihan hirveästi tule haittaamaan, vaikka nää rutsauksen myötä häviäisivät vielä kokonaan pallolta (vaikka kyllä mua silti huvittaa se syy miksi rutsataan). Et ihan toimikaa miten parhaaksi näette.
Destiny's hamsterit 2001-2009

maxiini

Lainaus käyttäjältä: "Heli"Monen mielestä myös eläimen hankinta eläinkaupasta on hurjan paljon yksinkertaisempaa kuin kasvattajalta. Ja onhan se.

Juuri näin!!!
Myönnän, etten edes ajatellut kääntyväni kenenkään kasvattajan puoleen hankkiessani hamsterin lapsille.
Yksinkertaisesti kävelin eläinkauppaan ja valitsin mieluisan välittämättä yhtään, et onko sillä mahdollisesti paperit, tai onko se edes rotupuhdas.
Koko hommaan meni reilu tunti matkoineen, eikä mun tarvinnut etsiä kasvattajien yhteystietoja, eikä soitella yhtään minnekään...

Lainaus käyttäjältä: "Heli"Ei jollain tavis lemmikinhankkijalla välttämättä ole omasta mielestään mitään syytä kääntyä kasvattajan puoleen.

Kertokaas nyt sit kasvattajat mulle yksikin syy, miksi mun olisi pitänyt nähdä enemmän vaivaa hamsterin hankintaan ja ostaa lasten lemmikki kasvattajalta?  :huh

Nää keskustelut alkaa jo muistuttaa rotukoira vs. seropi keskusteluja...  :S

TiinaL

^En kasvata, mutta nähtyäni kuvia ulkomaisista lemmikkieläinkasvattamoista sanoisin, että on eläinsuojelullisia syitä ostaa eläin tietäen suurinpiirtein missä oloissa se on kasvanut.
Hypnôse

Olive

^^Ja edellisen lisäksi saa mitä varmimmin kesyn ja terveemmän eläimen.
Kun eläinkauppaeläimien taustoista ei tiedetä ja mä ainakin henkilökohtasesti tiedän että niitä sukurutsataan eläinkauppojen omissa kasvatuksissakin saatikka sitten tukuissa ja niin se sitten todistetusti tulee esille erilaisina terveysongelmina.

Mut siis, mä en vaan ymmärrä miks asioita ei voida tehdä kunnolla. Kun hankitaan koira, niin hankitaanhan sekin niin että se sopii ihmiselle/perheelle ja kuka sekarotusesta tietää? Siis jossei aikuista ota.
Mä en ainakaan mielelläni lähde koskaan ostamaan sikaa säkissä.

No mut onneks tälläsiä asenteita ei omaa kun pieni osa eläinihmisistä, ja oon onnellinen siitä että oon saanut kasvattini, niin koirat kun pienemmätkin aina erittäin esimerkillisiin koteihin.

Mutta kyllä nää silti jaksaa aina ihmetyttää.

***muoks. Silmät ristissä kun kirjottaa niin tulee kirjoteltua kaikennäköstä... :p

maxiini

TiinaL, mutta se mun ostama hasteri oli jo "tehty" ja suomessa... Mä en käsitä, miten siihen ostohetkeen enää liittyy se missä hamsu on syntynyt? Ainut mitä mä sun kirjoituksesta jäin ajattelemaan on se, että jos meidän hamsu on mahdollisesti huonoista oloista lähtöisin, niin on vain hyvä, että ostin sen.  :D
Hamsujen olot kyseisessä eläinkaupassa on kyllä erittäin hyvät!

Olive, kyllä mä välitin monestakin asiasta, mut en ilmeisesti niistä mitä sinä pidät tärkeänä...  :kieli  ;)
Jeps, ja mulla on myös seropi, joka on vaikeiden rotujen miksaus,
hevonen, jonka ostin kuvan perusteella,
poni, jonka ostin näkemättä,
paperiton belgianjättikani,
vuohia, jotka sain lahjaksi,
kanoja, joita ostohetkellä pelkäsin,
kissoja, jotka on mitä lie maatiaisia (yhdestäkään en ole maksanut mitään)
ja hanhia, jotka näin ekaa kertaa, kun bensa-aseman parkkiksella ne siirrettiin meidän autoon...  XD
Oon varmaan sun mielestä tosi piittaamaton, mut elukat meillä hoidetaan hyvin, huolimatta alkuperästä/hinnasta/kasvattajasta...  :sydan

Ja tähän loppuun vielä ihmettelen, et mikä "takuu" kasvattajilla on? Mistä voin tietää, että kasvattajalla on muka hyvät olot hamsuille, tai ettei jalostuksessa ole käytetty linjasiitosta. Tai että kasvattajalta saisi sen terveempää hamsua, kuin eläinkaupasta?

Ninde

Tämä nyt tuntuu vähän turhan provoilevalta kirjoittelulta aloittajan osalta, mutta mainitsenpa nyt muutaman pointin mitä tuli mieleeni..

1.) Kasvattajan luokse voi pyytää päästä käymään, tarkistamaan tilat ja olot. Jos kasvattaja ei päästä luokseen, alkaisi minua ainakin epäilyttämään, että kasvattajalla ei ole ihan puhtaat jauhot pussissa.

2.) Kasvattajalta saa hamsterille sukutaulun mukaan, josta näkee miten suurta sukusiitosta on käytetty, jos on. Eläinkaupan taustoiltaan tuntemattomat hamsterit voi olla vaikka polvesta toiseen rutsattuja. Se, että taustoja ei tunneta ei tee eläintä 100% varmasti terveeksi. Kasvattajilla sen sijaan on usein monen sukupolven ajalta tietoa kasvattamistaan elämistä jolloin on jotain ennustetta siitä millainen kyseisen poikasen elämästä voi tulla (elinikä, terveys).

3.) Linjasiitos oikein tehtynä ei ole mikään mörkö eikä tee hamstereista viallisia. Jatkuva, kontrolloimaton sukusiitos taas ei ole hyvä asia.

4.) Kasvattajalta saattaa saada korvausta nuorena kuolleesta eläimestä. Esim. itse olen antanut sokeritautiin (perinnölliseen ykköstyypin) kuolleen hamsterin tilalle uuden poikasen.

5.) Hamsterin pelastaminen tukusta tai huonosta eläinkaupasta ei välttämättä ole mikään hyvä asia, koska tällöinhän eläimillä on menekkiä ja niitä otetaan sitten tietysti aina enemmän ja enemmän myyntiin, sieltä epämääräisistä oloista. Tätä voisi verrata koirien pentutehtailuun.

Olive

^^Haluun korjata sen käsityksen, minkä ilmeisesti sait, mutta mulle kaikki eläimet on ihan saman arvosia oli niiden lähtokohdat minkälaiset tahansa.
Ja meillä on selvästi ihan eri jutut, mitä eläimiltä halutaan tai tarvitaan.

Kun itse hankin koiraa, tai kun etsin nartulleni urosta, teen pitkän työn kun tutkin sukuja, tapaan koiria ja teen kasvatussuunnitelmaa. Näin varmistan, että lopputulos on mahdollisimman lähellä sitä, mitä haluan. Mulle koira on kyllä perheenjäsen, mutta myös on tärkeää että siitä on harrastuksiin. Joka koiralla kun ei todellakaan harrastella ihan mitä vaan. Jos ottaisin ihan randomina seropin, ja sen aktiivisuustaso olis terrieriluokkaa, olisin aivan nesteessä sen kanssa. Mä en vaan yksinkertasesti siedä "yliaktiivisia" koiria, koska oon ite tosi rauhallinen.
Mulle on myös tärkeetä että koiran vanhemmilla on maksimissaan B:n lonkat ja vielä mielummin nollan kyynärät, että agiliito onnistuu. Näin niinkun esimerkkinä.

Ostamalla eläimiä ihan mistä vaan, saattaa tukea pentutehtailua yms. ei niin oikeesti hyvää työtä. Jos on kysyntää, on tarjontaa, eli aina kun eläin menee näistä oloista kaupaksi, tulee syy tehdä niitä taas lisää.
Yleensä jos ihmisellä jolta ostaa eläintä on puhtaat jauhot pussissa, se ei myy niitä tosta noin vaan kenellekään tapaamatta tai ainakaan keskustelematta kunnolla ja eläimille on paperit. Ja kotisivuilla on monilla esitelty tilat, jotka väkisinkin muut harrastajat jossain vaiheessa näkee.

Suosittelen lämpimästi perehtymään eläinten kasvatukseen ja tukkureihin jne. :)

Ja linjasiitos ei tosiaan oo sama kun sukusiitos.

maxiini

Olive, ainut käsitys minkä mä sain oli, että pidät mun tapaa hoitaa eläimet huonona, sen perusteella miten hankin ne eläimet... Toivottavasti tarkoitit tätä, kun sanoit, että haluat muuttaa käsitystä.  ;)

Lainaus käyttäjältä: "Olive"Kaikella kunnioituksella, mutta kyseinen esimerkkiksi kuinka valitsit hamsterit välittämättättä oikeestaan mistään, on mun silmään aika piittaamatonta eläintä kohtaan. Miks pitää hankkia jos arvostus on tota luokkaa? Ei jymmärrä. Ja miks kaiken pitää olla aina niin vaivatonta ja helppoa? Jos mä haluan oikeesti jotain, niin jaksan kyllä nähdä vaivaa.

Ninde, mun ei ainakaan ollut tarkkoitus provota, vaan yrittää ymmärtää...
Ja sun vastaukset oli hyviä, antoivat mulle ajattelun aihetta, mutta täysin en niitä voi silti sulattaa.  :)

Mut nyt suljen turpani tästä aiheesta... Ehkä kasvattajien kannattais miettiä, et on varmasti satoja hamsterien ostajia, jotka ajattelevat asioita myös mun tavalla.  :teipit

Olive

^No jos nyt vielä kerran...

Mun mielestä sun eläintenhankinta-tapa on välinpitämätöntä eläintä kohtaan, mitähän mä siitä tietäisin, miten eläimiäsi hoidat.

No mut joo, mua tää aihe ei kyllä enää jaksa kiinnostaa.

venomenom

Lainaus käyttäjältä: "maxiini"Ehkä kasvattajien kannattais miettiä, et on varmasti satoja hamsterien ostajia, jotka ajattelevat asioita myös mun tavalla.
mitäköhän tämä tarkoittaa? että hamsterit pitäs pistää lasikoppeihin riviin jonnekkin torille ja myydä ensimmäiselle kiinnostuneelle? lopettaa jalostaminen, heittää kaikki - myös veljet ja siskot, tosirakkautta <3 - sekasin ja olla välittämättä taudeista muuta kuin "luonto korjaa" -meiningillä? pitää juuri ja juuri eläinsuojeluasetusten mittojen mukaisissa asumuksissa? mikä tarkoittaa olikohan se 42x25x20cm asumusta yhdelle syyrialaiselle, kääpiöiden mittoja en muista.

joo, pelastit yhden hamsterin ostamalla sen eläinkaupasta, tuomitsit kaksi.

pitäs varmaan opetella olematta provosoitumatta mutta mikä jottei, eipä oo tullu vähään aikaan ees petsiessä keuhkoomisen aihetta. :D
[size=85]syrkki Chick, lk s musta 100608
kinkit Pyttis, normaali 101207, Raoul, normaali 130109

why isn\'t life as easy as taking candy from a hammy?[/size]

Mustikkamaan

Oonpa mäki joskus eläimen osittain säälistä ostanut, ja kyllä sitä on sitten kaduttukin. Säälistä ei saisi ostaa, jotta ei tulisi tukeneeksi väärää toimintaa. Olen siinä asiassa ihan samaa mieltä kuin Niina, Olive ja Venomenom.

Mutta minkäs teet, kun ei jokaisella ole kaikki muumit laaksossa... Ei auta kuin yrittää valistaa ihmisiä enemmän: Eläimen alkuperällä ON väliä!

http://www.sey.fi/elaintietoa/koira/ala ... a_saalista

Ja vielä: tietystikään se, että hamsteri on kasvattajalta, ei takaa yhtään mitään. Mutta se takaa jo jotain, että pääset katsomaan kasvattajan olosuhteita ja hänen eläintensä kuntoa, ja ahdistelemaan häntä kasvokkain miljoonilla kysymyksillä :) Sitten voit itse tehdä päätöksesi, onko kasvattajan tilat ja eläinten kunnot mielestäsi asianmukaiset vai eivät ja sitä kautta tehdä ostopäätöksen.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Saana

En jaksanu kahlata ketjua läpi ja tän voi joku olla jo postannu, mutta "komea" kuva löytyi www.paratiisilintu.com -sivustolta.