Yleinen pulina poikasten teettämisestä osa 2

Aloittaja ammie, 25.10.08 - klo:17:49

Lainaus käyttäjältä: Janika S. - 22.08.12 - klo:13:16
Ainakin 13 syrkkimuksua pesässä, jee  :sydan:
Isoja ovat kyllä, kun on roboihin tottunut.

Minkälaisesta yhdistelmästä?

Janika S.

Moves Like Jagger (lk musta-keltainen) x Sateenkaaren Elastinen (pk hopeamusta kilpikonna)
Venäjänkääpiöhamsteri roborovskit väreissä normaali, normaali laikukas ja normaali husky.

tammenterho

Astutettu pk suklaa vn + lk creme. Poikasten odotetaan syntyvän 14.9.2012  :sydan:

Vevve

^ Nämä yhdistämisjutut ja syntyneet poikaset edelleen Poikaspäiväkirjat-ketjuun  :peukku:

Lumipallero

Hei.
Meillä on venäjänkääpiöhamsteri, talvikko, ihana ja kultainen pieni Lillimme. Lilli on syntynyt 16.11.12.

Lillin ihanan luonteen takia halusimme hänelle jälkikasvua. Meillä oli monta kotia jo tuleville pennuille odottamassa. Lillin sulhanen Viiru on myöskin valkoinen talvikko, mutta eläinkaupassa syntynyt käsittääkseni, kun taas Lilli on ihanan kasvattajan poikueesta.

Viiru oli huomattavasti kookkaampi kuin Lilli. Lilli on aika pieni kokoinen. Kuitenkin astutus onnistui ja n20 pv kuluttua alkoi synnytys. Synnytys ei sujunut ollenkaan oppikirjojen mukaan. Ensin syntyi isokokoinen poikanen, joka selvästi oli ollut "tiukassa" koska päässä ja nokassa oli mustelmia. Poikanen syntyi kuolleena. Tämä tapahtui illalla myöhään ja olin todistamassa tapahtumaa, Lilli jätti poikasen siihen (syntyi pissapaikalle) ja meni pesäänsä. Otin poikasen pois ja hautasin. Yön aikana oli syntynyt vielä kaksi, nämä näyttivät selkeästi pienemmiltä kuin ensimmäinen, todella kauniilta (jos niin karvattomasta hamsterinpoikasesta voi sanoa) mutta molemmat olivat kuolleita. Lilli ei ollut syönyt niitä. Otin nämäkin pois. Sitten syntyi vielä yksi päivällä, ja hamsteri parka vaikutti kovin kärsivältä ja uupuneelta. Myöhemmin illasta menin katsomaan, niin Lilli oli pesässä ja yritti nuolla alapäätään, sikiön pää näkyi ja autoin sen ulos, Lilli vuosi verta. Otin lämmintä vettä ja pumpulisia puhdistuspyyhkeitä, sivelin kohtua alaspäin jotta se supistuisi ja puhdistin veren. Sain kohdun supistumaan.

Kaikki poikaset syntyivät siis kuolleina, noista kahdesta yöllä syntyneestä en voi varmuudella sanoa koska en nähnyt tapahtumaa mutta siis olivat aamulla kuolleina pesässä. Lilli toipuu, tapahtumasta on nyt jo kolme viikkoa ja on jo entinen itsensä, luojan kiitos.  :icon_sad:

Nyt mietin kovasti, mikä meni pieleen? Olisimme niin kovasti halunneet poikasia, mutta kasvattajan kanssa juteltuani hän ei suositellut sitä enää yrittää. Lillikin alkaa olla kohta jo pennuntekoikänsä lopussa. Johtuiko se siitä että ensipennut tehtiin kun hän oli jo yli 6kk? Meillä ei ollut sulhasta ennen sitä. Supistusheikkous, ensimmäisen poikasen suuri koko ja synnytyksen pitkittyminen varmaankin johtivat poikasten kuolemaan. Mutta kuinka todennäköistä on että se tapahtuisi uudelleen?

Kaiken lisäksi Lillillä on pieni patti kainalossa, joka ei n kuukauden seurannassa ole merkittävästi kasvanut. Lilli on tyttäreni henki ja elämä. Ja minullekkin erittäin rakas. Haluaisimme niin häneltä poikasen jatkamaan elämää sitten kun hänestä aika jättää.  :icon_cry:  :puna:

Onko mielipiteitä?
Niin pieni voi tuoda niin suuren ilon, niin suuren rakkauden!

Eve87

Synnytyksissä on aina olemassa riski, ja sitä miksi poikaset syntyivät kuolleina, ei voi tietää. Eviraan lähettämällä sen olisi voinut mahdollisesti selvittää.

Itseltäni on kuollut naaras synnytykseen myös. Kannattaa miettiä tarkkaan jatkoa, kannattaako loppujenlopuksi lähteä riskeeraamaan naaraan henkeä enää, kun on tyttären lemmikki kuitenkin.

Harmi tosiaan, tämmöisiä nyt tapahtuu kuitenkin joskus  :icon_neutral:
Wonderland's Hamstery
BLOGI
Kajaani

Lumipallero

Kiitos Eve vastauksestasi. Näin me olemme asiaa kuutioineet, itselläkin sellainen tunne että ilman ulkopuolista puuttumista tarina olisi saattanut saada vielä surullisemman lopun. Onneksi valvoin tilannetta ja pieni valopilkkumme on sitkeä pakkaus  :loov:
Tytär enkä minäkään emme halua otta riskiä Lillin menetyksestä. Hän on ilonamme niin kauan kuin se meille suodaan.
Ehkä otamme sitten jonkun ihan erirotuisen kääpiöhamsterin myöhemmin, nuo syyrialaiset pitkine karvoineen kiehtovat kovasti  :icon_e_wink:
Niin pieni voi tuoda niin suuren ilon, niin suuren rakkauden!

tammenterho

Kuinka paljon käsittelette cämpsymuksuja?

Kuinka monet poikueet olis hyvä teettää yhdellä syrkillä? Yhdet, kahdet vai enemmän?

// Yhdistin tuplaviestit - Rukyo

Rukyo

Tammenterho/ Campbelleita tulisi käsitellä samoin kuin muita poikasia eli päivittäin, sillä mitä enemmän poikasia käsittelee sitä paremmin ne tottuvat siihen.

Syyrialaisnaaraalla tulisi teettää vain yksi poikue, koska se rasiittaa naarasta niin paljon. Kuitenkin jos yhdistelmässä on jotain erittäin hyvää tai ensimmäinen poikue oli pieni voi toisen poikueen tekoa harkita, kuitenkin poikueiden välissä tulisi olla vähintään 2kk poikaseton tauko että naaras saa levätä. Tuo kaksi poikuetta on siis maksimi :) Urosta voi periaatteessa käyttää useammin, mutta noin 1 - 2 poikuetta per uros on sopiva määrä, sillä näin vältetään suvun liiallinen leviäminen ja sukusiitosriski pienenee ja tietty astutus on aina stressaavaa myös urokselle.
> Pienimuotoista kasvatusta pk syrkkien kanssa. Väreissä tavoitteena hopeasoopeli, luonnonvalkoinen, ms. valkoinen ja creme. <

BLOGI - WWW

delfi76

Kasvatanko??? multa on kysytty pari kertaa, mitäs tuohon vastais joo ja en? Meidän vakio hamsteri määrä on kolme ja ne saavat aina elää meillä loppuun asti, eli poikueita tulee olemaan ehkä kerran vuodessa. Jos meillä käy tuuri ja uusi naaras on kaunis ja jalostuskelpoinen kaikin puolin, suosin hamkinnoissani aina kasvattajia. Värit ovat rikkaus en siis ole ronkeli sen suhteen mitä värejä ulos tulee, mutta tietty pitää vähän miettii mitä kannattaa keskenään yhdistää  :puna: ja tietty myös tuo sukupuu kattoo ettei ois lähi sukulaisii, itsestään selviä asioita siis eikös :yes:

gimlixx

Mietinpä tässä vain... Että jos on tulossa vahingossa tuplat, niin onko vanhemmista poikasista jotakin haittaa samassa asumuksessa emolle tai uusille poikasille?

^Roboilla siis ilmeisesti?
Ei ole haittaa, samassa nuo meilläkin on. Mikäli haluaa tuplilta välttyä tulee erottaa uros ennen poikasten syntymää.

gimlixx

^ Loogisesti kyllä joo, mutta pääsi naaras yllättämään kun olikin tiinehnyt lähes välittömästi yhdistämisestä...  :nuija: Ja robot tosiaan kyseessä.

Ja tänään ne pikkukakkoset sitten olivat syntyneet.

Janika S.

Meillä toivottavasti tuplat tulossa yhdistelmästä Colbronde`s Saffron x Yours Katharina Zeimet. Pesässä ennestään kaksi reilun viikon ikäistä norremuksua ja kaksi huskyä. 3 naaras ja 1 uros näyttäisi olevan.. toivis tulis seuraavaan huskylaikkuakin  :nuija:

Minttu

Talvikot vaihtuikin lennosta cämpsyihin kun sattumalta niitä löysin. Nyt vaan odotellaan, että saan vastauksia ja sitten mahdollisesti morsion etsintään ! :loov: