Näytä viestit

Tämä jakso sallii sinun katsoa tämän jäsenen kaikkia viestejä. Huomaa, että näet vain niiden alueiden viestit, joihin sinulla on nyt pääsy.

Näytä viestit Menu

Aiheet - -Marylin-

Luin Helena Telkänrannan kirjoittamaa kirjaa Pienlemmikkien virikeopas, ja siellä oli yhdessä kohtaa puhetta juoksupyörästä.
Kirjoittaja mietti juoksupyörän tarpeellisuutta hamstereilla.
Hän mietti sitä että onko hamsterille juoksupyörästä oikeasti iloa, vai juokseeko se siinä vain tuottaakseen jotain mielihyvä hormooneja kehossaan, tehdessään toistuvasti samaa liikettä, jota mm. eläintarhassa tylsistyneet tiikerit tekevät kävelemällä täsmälleen samaa reittiä edes takaisin tuntitolkulla.
Kirjaili perusteli mietintöjään sillä, että luonnossahan hamsterit kulkevat pitkiä matkoja tutkiessaan ympäristöään ja varsinkin etsiessään ruokaa, ei suinkaan vain silkasta juoksemisen ilosta, varsinkin juoksupyörässä vain paikoillaan.
Kirjassa hän sanoi että parempaa virikettä hamsulle olisi päästää se säännöllisesti vapaaksi, piilotella sille ympäriinsä herkkuja jotta se niitä etsiessään saisi toteuttaa itseään ja saisi sillä tavalla myös liikuntaa.

Omalla hamsterillani on juoksupyörä muutaman kerran viikossa käytössä, mutta tämän kirjan aihe juoksupyöristä pisti pohtimaan että mistä me oikeastaan tiedämme juokseeko hamsteri juoksupyörässä vain pakonomaisesti, vai nauttiiko se siitä oikeasti? Hamsteri ei puhu, ei heiluta häntäänsä iloisena kuten koira tms. joten siitä on erityisen vaikea nähdä mikä on sen mielestä hauskaa ja mikä ei...

Ottakaa toki kantaa asiaan! Mitä mieltä te olette?  ;)
Eli jos sinä olisit hamsteri:
1. Mitä lajia olisit?
2. Minkä värinen olisit?
3. Millainen olisit luonteeltasi?
4. Mikä olisi lempi puuhaasi?
5. Mikä olisi lempi ruokasi?
6. Millaisessa asumuksessa asuisit mieluiten? terra/duna/häkki

Omat vastaukseni:
1. talvikko
2. helmiäisnormaali
3. hyvin laiska, nukkusin vaan melkein 24/7, mutta sitten joskus harvoin saisin mahdottomia ADHD kohtauksia.  :D Olisin semmonen sylissä köllöttelijä hamsu
4.nukkuminen ja syöminen
5. kaikki herkut, rusinat, siementangot jne.
6. ei sillä oo väliä kunhan mulla olis pesämökki ja riippari jossa köllötellä

Idean tähän jos olisit hamsteri- keskusteluun sain hiirifoorumilta, jossa kyseisen hiiriaiheisen kyselyn oli aloittanut minski joka täälläkin sivuilla seikkailee,niinkun varmaan moni tietää   :haha oli kiva törmätä ns.tuttuihin siellä  xD