Tiedote: Muutoksia standardeihin ja värinimityksiin

Aloittaja Vevve, 29.10.13 - klo:15:44

Vevve

Standardikomitea ja sääntömääräinen syyskokous ovat tehneet päätöksiä uusista standardeista ja värien nimityksistä. Muutokset julkaistaan uudistetussa Tietopussissa, kun se saadaan valmiiksi.

Kokousten pöytäkirjat:
Standardikomitean kokous: http://hamsteriyhdistys.fi/foorumi/index.php?topic=12354.0
Sääntömääräinen syyskokous: http://hamsteriyhdistys.fi/foorumi/index.php?topic=12380.0

Syyrialaisten uusi koestandardi: sininen (Tulee voimaan vuoden 2014 ensimmäisessä näyttelyssä)

LainaaPerusvärin on oltava voimakas tasainen siniharmaa. Pohjaväri on valkoinen. Valkoiset tassut sallittu.

Korvat: perusväriset
Silmät: mustat, voivat taittaa rubiiniin.

Virheet
- Perusväri rusehtava tai epätasainen
- Valkoiset laikut vatsassa, leuassa ja rinnassa

Syyrialaisten uusi koestandardi: seepianharmaa (ent. heterotsygootti hopeanharmaa) (Tulee voimaan vuoden 2014 ensimmäisessä näyttelyssä)

LainaaPerusvärin on oltava pehmeän luonnonvalkoinen. Pohjavärin on oltava tummanharmaa. Vatsan on oltava luonnonvalkoinen. Turkin on oltava tasaisesti tikattu tummanharmaalla, lähes mustalla. Poskimerkit ovat tummanharmaat, lähes mustat. Puolikuut ovat vatsavärin mukaiset.

Korvat: tummanharmaat

Virheet:
- Perusväri liian ruskea tai epätasainen
- Vatsaväri on tumma/epätasainen/epäselvästi rajautunut tai siinä on valkoisia laikkuja

Roborovskien uusi standardi: laikukas, ss (Tulee voimaan vuoden 2014 ensimmäisessä näyttelyssä)

LainaaRoborovskin on annettava vaikutelma puhtaan valkoisesta eläimestä, jossa on perusvärisiä laikkuja. Laikkujen tulee noudattaa perusvärin standardia. Laikkujen on oltava selvästi rajautuneet. Ne voivat antaa satulamaisen vaikutelman, mutta kuvion rikkoutuminen on toivottavaa. Vatsa on puhtaan valkoinen. Pää voi olla puhtaan valkoinen tai laikuttunut.

Silmät: mustat
Korvat: vaaleat, etureuna on harmaanruskean karvan peitossa

Roborovskien uusi standardi: isabellahusky, hh (Tulee voimaan vuoden 2014 ensimmäisessä näyttelyssä)

LainaaSelkäturkin perusvärin tulee olla vaalean aprikoosi ilman tikkausta. Pohjaturkki on tummanharmaa. Vatsaturkin ja hännän tulee olla puhtaan valkoiset. Perusvärin ja hännän väliin jää valkoinen alue. Jalat ovat luonnonvalkoiset. Korvien takana sallitaan pieni, tarkkaan rajattu vaaleampi alue.

Kuvio: Pään tulee olla puhtaan valkoinen. Otsalla on valkoisen ja perusvärin rajalla selkeästi piirtynyt, kolmion muotoinen linja. Raja selkä- ja vatsavärillä muodostuu loivasti kaareutuvasta linjasta.
Silmät: mustat

Korvat: vaaleat, etureuna on vaaleanharmaan karvan peitossa.

Roborovskien uusi koestandardi: argente, pp (ent. creme) (Tulee voimaan vuoden 2014 ensimmäisessä näyttelyssä)

LainaaSelkäturkin perusvärin tulee olla lämmin kermanvaalea, ja sen osuus yhdestä karvasta on noin 1/3. Pohjaturkki on siniharmaa antaen hopeisen vaikutelman. Vatsaturkin ja hännän tulee olla puhtaan valkoiset. Perusvärin ja hännän väliin jää valkoinen alue. Jalat ovat luonnonvalkoiset. Korvien takana sallitaan pieni, tarkkaan rajattu vaaleampi alue.

Merkit
Raja selkä- ja vatsavärillä muodostuu loivasti kaareutuvasta, selkeästi piirtyneestä linjasta. Silmien yläpuolella tulee olla selkeästi piirtyneet, korkeintaan silmien kokoiset pienet valkoiset täplät, ns. kulmakarvat.

Silmät: punaiset, tummenevat iän myötä.
Korvat: vaaleat, etureuna on siniharmaan karvan peitossa.

Muutoksia syyrialaisten hamsterien värien nimityksiin (voimassa heti)

- Poistetaan nimitys "valkotäpläisyys". Valkotäpläisyys ei ole geneettisesti oma muunnoksensa. Täplät katsotaan värivirheeksi perusvärissä, ja valkotäpläiseksi merkittyjä eläimiä ei enää hyväksytä ei-standardiluokkaan täplien perusteella, vaan luokka määräytyy värin ja muiden kuvioiden perusteella. Valkolaikukas on resessiivinen muunnos, jonka kantajilla voi olla valkoisia täpliä värivirheenä.

- Annetaan syyrialaisten värille vaaleansininen uusi nimitys punasilmäinen sininen, sillä nimitys vaaleansininen ei vastannut värin fenotyyppiä.

- Päätetään muuttaa hopeablondi punasilmäiseksi hopeanharmaaksi ja ruskeasilmäinen hopeanharmaata ei muuteta hopeabeigeksi.

- Annetaan värille  ee SgSg pp nimeksi hopeavalkoinen.