• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Itsetehdyt asumukset

Aloittaja Maikkis, 17.07.07 - klo:17:06

« edellinen - seuraava »

Lennu-hamssu

Häkkiä ei olla itse tehty, mutta pappa (kun on niin käteä käsistään ;D) teki meidän Lennulle ihan laudoista pesän, ja on kelvannut herralle tähän astikka ja olis parempi kelvata jatkossakin. :-D
Ainoa huono puoli tuossa on, että kun meidän hamsteri on tottunut pitämään yhtä nurkkaa pesästään toisena pissipaikkanaan, niin se samainen nurkka on aivan "tumma" (siis se pissi on pinttynyt sinne) ja sitä ei oikein voi pestä... Noo, Lennu kyllä tykkää muutenki merkkailla paikkoja, että haisee jo valmiiksi ainakin omalle :-D

Monsterhamster

Keksimpä itselleni kesäpuuhaa; muutan tuon lipastoni syrkkikämpäksi! Alimman laatikon jätän pohjalaatikoksi, keskimmäinen pois ja ylimmästä saa pienellä modaamisella hyvän tason. Oveksi puukehikko johon verkko, kiinnitys saranoilla ja "hakasilla"(?). Lopputuloksen pitäisi olla ok kokoinen ja helposti puhdistettavissa oleva uniikki asumus  :icon_cool:
lk musta valkonauhainen laikukas naaras Kayla Ewell
R.I.P Riki, Chopin, Pikkupoopo, Suklaasydän & Hip-Hei

Veikkoni

#302
Täällä kahdelle hamsulle kaadettu kyljelleen suht iso tuulikaappi, jossa toisella puolen (nyt ylhäällä) hyllyt, joissa säilyy "ötököiden" ruoat ja muut tavarat, ja alapuolella sitten itse hamsut. Etuseinänä yksi liukuovi, eli ylhäältä puoliksi avonainen (ilmanvaihto ja valaistus), kun nuo hyllyt ei ole muun kaapin kanssa koko syvät.
Kaappi maksoi uutenans 99€, eikä muuta tartte, kuin sisustus, johon tavarat/materiaali jo ennestään. Pohjan ja osan seinää vuorasin sanomalehdillä ja päälle mörttiröpöä pussillinen. Sitten tuolla on mm. turveastia (iso jäätelörasia) antamaan vaihtelua maastoon, joka toimiikin nyt kylpypaikkana ja tunnelit on tehty pestyistä ja yhteen liitetyistä pringlesspurkeista (jonne yleensä asioivat, joten koko kaapin siivouskin on todella satunnaista). Lisäksi myös mm. juoksupyörä ja pesäkoppi lisävirikkeiksi.

Onkos ideoita mitä tuohon sydeemiin voisi lisäillä, että jotta olisi mahdollisimman luonnonmukainen ja tarpeet täyttävä?

Uusi isompi turvekippa on tulossa matalasta "lihalaatikosta" (jäänyt grillipihveistä), ja sitten pihalta aion hakea joitain isompia kiviä (2-3kpl), marsut kun tulevat syksyllä kotiin, niin joutuvat lainaan heinää noille :P (nyt "kesähoidossa" vanhemmilla pihalla, lintujen kanssa).
Joku pitäisi myös kehitellä jauhomadoille, että hamsut saisivat itse hakea ruokansa. Tyyliin joku suljettu kippa mihin pääsee hamsut sisään, muttei jauhomadot ulos ;)
Niin ja haluisin noille luonnollisemman juomapaikankin.

Ana

#303
Iteppä aattelin, että jos tosiaan nuo muoviboksit ei ton kalliimpia oo niin vois näyttelyreissu asumukseksi tehdä pari minidunan kokosta. Itselläku ei oo ko yks mini duna ja nyt ainakin kaksi hamsullista lähdössä lempäälään. Niin pitää molemmille olla väliaika kämppä :D Kumminkin siinä ennemmän tilaa kuin kuljetusboksissa, kun yötä ollana hotellissa.  :)

krisuliiih

Itsellä vanha tv-tason tyylinen, jossa yksi sivu on täysin avoin (ei ovia, hyllyjä tms.). Tästä voisin tuunata jollekkin asumuksen, ehkä kiinarille :) Pituutta siis olisiko jopa reilu metri, en ole varma, leveyttä ehkä 40-45cm arviolta. Korkeutta suunnilleen saman verran kuin leveyttä. Voisin tehdä pohjalaatikon mittojen mukaan, liittää "laatikkokiskot" jotta siitä tulee ulosvedettävä, ja tehdä avoimeksi jäävään osaan kaksi verkko-ovea. Tason tai pari tuonne voisi myös tehdä laudoista tai puulevystä. Rampit tietenkin, oksia voisi laittaa, pesäksi jotakin puukoppeja tai ehkä kookos, jonka olen ostanut kaupasta, ottanut päädystä pienen palan pois ja kaivertanut sisuksen ulos. Alunperin tehty yhdelle hiiriurokselle, nyt kääpiöhiirillä, tai sitten ostan kokonaan uuden :)

Ajattelin mahdollisimman luonnollista asumusta. Voisin ostaa luonnollisen (kivimäinen) näköisen ruokakipon, ei keraaminen niinkuin nyt, vesikin voisi olla kupissa, jos tuo osaa juoda. Voisin tasoille laittaa vesi- ja ruokakipot, sekä pienillä puupaloilla "esteet" ettei hamsu saa tiputettua kippoja alas. Ja tasot voisin tehdä niin, että ne pysyvät hyvin paikallaan, mutta myös helpot irrottaa pesua ym. varten, esim. pienillä hakasilla tason alapuolelta kiinni.

Suuremman matelijoille alunperin tarkoitetun kivimäisen kipon voisi hankkia turveastiaksi. Pohjan voisin vuorata muovimatolla tai vastaavalla, niin puu ei mene pissasta piloille.
-------------
Tämä siis suunnitteluvaiheessa, en tiedä toteutanko tätä edes, mutta ainakin olisi erilainen kuin muilla ;)
Kotonamme hamstraa:
-kkh uros Valdemar (normaali)
-vkh rb urokset Tobias ja Wiljami (laikukas ja normaali)
-vkh rb naaraat Lilja ja Ninja (laikukas ja täplikäs)
-vkh tv uros Da-Capo (safiiri)
-vkh cb naaraat Riepu ja Nessu (normaali ja opal)

Eve87

Niin meidänkin hamsula siirtyi samla-aikaan jopa kuudella modatulla! Olen tosi ilonen, että hamsut pääsee hiljalleen muuttamaan hamsterikoon dunista isompiin  :loov: Juu ja verkot on ulkopuolella, mutta yksikään hamsteri ei ole vielä saanut jälkeäkään aikaiseksi tuohon muoviin :D
Wonderland's Hamstery
BLOGI
Kajaani

Vevve

#306
^Samloissa on kyllä hyvän oloinen paksu muovi.  :msilly: Mun loota on palvellut alun perin käärmelaatikkona ja siinä on päätyseinissä ylhäältä alas pieniä puolen sentin ilmarakoja joissa on muoviset purjerenkaan tapaiset reunukset. Ei oo hamsu tullu läpi  :peukku:

Eve87

Joo siis samloissa tuo muovi on omaa luokkaansa. Tullut muiden lootien kans huomattua, kun olen lätkässy verkon ulkopuolelle  :xd:
Wonderland's Hamstery
BLOGI
Kajaani

krisuliiih

Noita Ikean samla-laatikoita voisin hankkia useammankin, saisi hamsujen lisäksi hiirille niitä myös. Tulevalle talvikolle tosin on jo modattu laatikko, ei samla mutta suurempi kuin miniduna tuo on.

Mulla on asunut roboneiti jonkin aikaa modatussa laatikossa, suunnilleen minidunan kokonen, saattaa olla hiukan pienempi en oo mitannut, arvioinut vaan. Nyt tosin asuu vielä uroksen kanssa. Yritän yhdistää nuo kaksi urosta uudelleen asumaan minidunaan, jolloin tyttö saa toisen minidunan, tai jos yhdistäminen ei onnistu, tyttö muuttaa takaisin modattuun laatikkoon.
Kotonamme hamstraa:
-kkh uros Valdemar (normaali)
-vkh rb urokset Tobias ja Wiljami (laikukas ja normaali)
-vkh rb naaraat Lilja ja Ninja (laikukas ja täplikäs)
-vkh tv uros Da-Capo (safiiri)
-vkh cb naaraat Riepu ja Nessu (normaali ja opal)

Ana

Mää ostin tänään parilaatikkoa. Saa poikaveri modata ne veeran videon kahtottuaan :D eivät tule muutakuin näyttelyajan asumuksiksi. Oisko niiden koko ollut joku 40 x 30 x 19 ennemmän tilaa silti kun kuljetusboksissa. Saavat olla autossa ja hotellissa niissä. :)

Never

Mulle on tulossa syyrialainen muutaman syrkittömän kuukauden jälkeen. Mulla on tyhjillään marsun häkki, jonka pohjan koko on 120x60cm ja korkeus 50cm. Siinä on tietysti iso pinnaväli. En tiedä, miten onnistuisi tiheän verkon laittaminen kalteriosan ympärille. Samalla pitäisi tehdä myös pari tasoa, koska korkeutta on sen verran paljon. Toisena vaihtoehtona on pelkän pohjalaatikon käyttäminen ja kalteriosan itse rakentaminen.

Onko kenelläkään kokemusta marsun häkistä syrkin käytössä?

Ely

Saman kokoinen entinen kanihäkki syrkille modattuna  :icon_cheesygrin:


"Good judgement comes from experience. Experience comes from bad judgement."

Never

Mahtavaa!  :icon_e_biggrin:
Oliko häkki vaikea päällystää verkolla? Miten sait tehtyä luukut? Paljonko sun häkin korkeus on? Mietin vain, että jos hamsu innostuu kiipeilemään tossa mun puoli metriä korkeassa häkissä, pudotus on iso...

Ana

Vähä tossa kanin häkissä ollut hommaa, mut on ainaki tilaa :)

Tässä nyt ekat kuljetusboksi valmiina. Poikakaveri tosiaan teki. Ei kuulemmat tullut mieleistä kun hän ensin yritti tehdä nätin näköisen, muttei onnistunut niin tyytyi rumempaan ratkaisuun, mutta ei mua ainakaan ahittaa miltä se nyt näyttää. Jos ne nyt pari näyttely reissua nuissa asuu.




Ely

^Ana, mikä tekee tosta ruman?  :icon_cheesygrin: Siistiä jälkeä!

Lainaus käyttäjältä: Never - 27.07.12 - klo:17:13
Mahtavaa!  :icon_e_biggrin:
Oliko häkki vaikea päällystää verkolla? Miten sait tehtyä luukut? Paljonko sun häkin korkeus on? Mietin vain, että jos hamsu innostuu kiipeilemään tossa mun puoli metriä korkeassa häkissä, pudotus on iso...

Tohon pohjalaatikkoon saa laitettua niin paljon kuiviketta ettei se pudotus tee mitään.

Ei ollut vaikeaa verkottaa mutta aikaa vievää ja tuskallista kyllä  :nuija: Siksi verkotin yläluukun pelkästään ja tuota sivussa olevaa luukkua ei saa auki.

"Good judgement comes from experience. Experience comes from bad judgement."