• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Yleinen pulina poikasten teettämisestä osa 2

Aloittaja ammie, 25.10.08 - klo:17:49

« edellinen - seuraava »

jonna

Lainaus käyttäjältä: Rukyo - 02.10.12 - klo:16:14
Tammenterho/ Campbelleita tulisi käsitellä samoin kuin muita poikasia eli päivittäin, sillä mitä enemmän poikasia käsittelee sitä paremmin ne tottuvat siihen.
Jos cämpsyillä on pääkoppa kunnossa niin on aivan sama käsitteleekö niitä kerran viikkoon vai päivittäin. Itse en käsitellyt cämpsyjäni kovin usein, juurikin "erottaakseni jyvät akanoista". Jos cämpsypoikanen näpsii niin sitä käytöstä ei saa pois käsittelyllä. Päinvastoin päivittäinen räplääminen ärsyttää eläintä entistä enemmän puolustamaan pesäänsä.

Minttu

Tulipas mieleeni tällainen kysymys syrkkien kasvattajille:

Minkä ikäisenä astutatte naaraanne ja minkä ikäisiä uroksia yleensä käytätte?

Oletteko huomanneet kuinka pitää paikkansa tuo, että naaras on hedelmällisin 10kk ikäisenä?

Sintturainen

Sanoi tutkimuksen mitä tahansa, mä oon näiden 15 vuoden aikana havainnoinut että naaras tulee parhaiten kantavaksi suht nuorena. Astutan yleensä siinä 5-7kk kieppeillä... Sit joskus harvoin jos teetän toisen poikueen, niin sen teetän siinä 10kk:n iässä...

EmmaTi

Samoilla linjoilla kuin Satu.
Voisin kuvitella että lemmikkihamsuilla on pienoinen elintaso-ongelma, eli jos sitä naarasta pallutetaan 10kk gourmeeruuilla niin sen elimistö on sen verran rasvoittunut ja "hyvässä massassa" että se heikentää tiinehtymistä. Itse koitan pitää naaraat sporttisessa kuosissa ja astuttaa n. puolivuotiaana, tietenkin ajoitukseen vaikuttaa myös vuodenajat ja esim se jos käyttää lainasulhoa niin se milloin saa uroksen lainaan. Syksyllä voisin astuttaa aiemminkin ettei jää ihan pimeimpään sydäntalveen.

Alkemistin

#919
Lainaus käyttäjältä: Minttu - 23.03.13 - klo:09:37
Oletteko huomanneet kuinka pitää paikkansa tuo, että naaras on hedelmällisin 10kk ikäisenä?

Tämä on pienoinen tulkintavirhe ko. julkaisusta (Laboratory hamsters, Care and Management – VI. Practical breeding, Melvin W. Balk ja Gilbert M. Slater), koska kyse oli usemman poikueen saaneista naaraista. Laboratoriohamstereilla teetetään (tai teetettiin opuksen julkistamisen aikoihin) muutama poikue ennen eutanasiaa. Samaisessa kirjasessa sanotaan kuitenkin "maximum reproduction is achieved if female Syrian hamsters are 8-10 weeks of age and male hamsters 10-12 week of age prior to the initial mating." - tässä siis puhutaan ensisynnyttäjistä. Melkoisen nuorina siis, mutta opus on vuodelta 1987. Nykyisten tutkimusjulkaisujen perusteella sanoisin, että ensisynnyttäjät ovat tavallisimmin tätä vanhempia ja lähempänä meidän minimisuosituksiamme.

// muoks. kirjoitin tästä peräti artikkelin (ilmestyy ehkä jossain Poskipussissa), koska kummastelin sitä itsekin aikani ;)

Minttu

Tuo lukee ihan Hamsterit.netissäkin, että naaras on hedelmällisin 10 kk ikäisenä. Siksi tuota lähdin kyselemään.

Mikä muuten on meidän minimisuositus? Olen sen kyllä jostain lukenut mutta nyt en kuollaksenikaan muista...

Alkemistin

^Juu, juteltiin siitä vastikään Elyn kanssa, että se pitää muuttaa. Artikkelikin ois tulossa sinne, mutta ajattelin olevan mukavampaa sen ilmestyvän ensin Poskarissa.. noh, pitänee harkita uudelleen. :icon_cheesygrin:

Syrkeillä minimi-ikänä pidetään Suomessa neljää kuukautta.

Unipallo

Kysyin tätä jossain ketjussa mutten löydä sitä ketjua nyt mistään. Eli mikä se onkaan nyt sitten taas se uroksen minimi-ikä? Mulla on yksi naaras, jolla kohta alkaa biologinen kello tikittää ja sille ajateltu uros taas on nuori.  :wassat:

Vevve

^Ei sille urokselle mitään ehdotonta minimi-ikää ole. Hedelmällisiä ne ovat koko ikänsä. Aikuinen uros on tietty hyvä mm. siksi ettei tapahdu ikäviä yllätyksiä hamsterin varttuessa jos ilmaantuu luonneongelmia tai sairauksia tms.

Unipallo

Niin tuota mä juur meinasin, että miten kauan pitäis hyvällä omallatunnolla odottaa näitä mahdollisia sairauksia? Oli jossain joku suositus, en nyt vaan löytänyt.

Alkemistin

^ Joissain paikoissa mainitaan 6 kk knikkien vuoksi. Toisaalta naaraan min on 4 kk, joten siinä mielessä tuo isompi ikä ei ole mielestäni perusteltua. Ihan nuoret urokset saattavat olla kyllä aika toheloita.  :icon_e_wink:

Unipallo

Joo, tuota samaa ikää ajattelin, kun naaraallakin, miksi uroksen pitäis olla sen vanhempi mahd knikkien takia.

Eve87

Yleensä minua ihmetyttää tuo 6kk:n varoaika knikkien suhteen. Olen kuitenkin ollut niin vähän aikaa loppupeleissä hamsupiireissä mukana, että mistä lähteestä tuo suositus on peräisin?

Olen käsittänyt, että muilla lajeilla häntämutka on heti syntymästä asti, näin on ollut parilla hamsterimuksulla vuosien varrella, ihan selvä häntämutka.  :wassat:
Wonderland's Hamstery
BLOGI
Kajaani

Crodino

Voisiko joku talvikko ihminen kertoa vähän kokemuksistaan uroksen ja naaraan yhdistämisessä? Ensimmäistä kertaa, kun yhdistin parin, naaraalla oli kiima ja ne parittelivat heti. Nyt mulla on toinen pariskunta ollut yhdistettynä noin 3 pvä, enkä ole nähnyt niitä hommissa. Eli nyt kysynkin teiltä, että näettekö talvikoittenne parittelevan vai tekeekö ne hommansa useinkin kaikessa rauhassa?

Toivottavasti saatte tekstistä selvää. Kysymys oli jotenkin tosi vaikea muotoilla tekstiksi. :icon_cheesygrin:
VKH talvikoiden kasvatusta Vantaalla

Tierra

 Crodino, olen tasan kahdesti nähnyt parittelun, muuten ovat aina hoitaneet salassa jossain piilossaan =D Pentueita on syntynyt 11.
- Jyrsijöitä gerbujen, talvikoiden ja chinchillojen muodossa. -