Miksi olet halunnut teettää pennut omalle hamsterillesi?

Aloittaja HelenaN, 05.10.09 - klo:15:37

HelenaN

Eli tässä tällainen pieni kysymys, kun itseä kovasti kiinnostaisi alkaa silloin tällöin teettää pennut. Älkää huolestuko, että oon juuri nyt teettämässä, mutta ehkä tulevaisuudessa. Kasvattaminen kiinnostaisi, mutta tuo homma tuntuu kuitenkin vielä aika kaukaiselta ajatukselta. Mutta ainahan voi suunnitella ja haaveilla ja kerätä tietoa  :) .

Mitkä on teidän mielestä tärkeimmät asiat kun aletaan suunnitella pentujen teettämistä?

Ps. Mulla vain syrkkejä  :)

Ninde

Mä olen pari vuotta sitten kirjoittanut Poskipussiin artikkelin mihin yritin kerätä ne tärkeimmät jutut (sekalaisessa järjestyksessä):

- hanki tietoa mitä värejä voi yhdistää keskenään ja mitkä yhdistelmät eivät syystä tai toisesta ole sallittuja tai suositeltavia (esim. terveydelliset syyt, yleinen käytäntö)
- ota etukäteen selvää mitä kaikkea poikasten teettämiseen liittyy (astutus, tiineysaika, hoito, ruokinta, sukupuolten ja värien tunnistaminen, käsittely, vierotus- ja luovutusikä jne.)
- mieti mitä teet jos et saa poikasia myytyä tai jos emo ja/tai poikaset sairastuvat ja niitä tarvitsee viedä eläinlääkäriin, tai jos tulee jotain muita ongelmia

- älä käytä lajilleen epätyypillisiä hamstereita (esim. hybridiepäilyt)
- älä käytä alaikäistä hamsteria, ota selvää mikä on oman lajisi suositeltava "käyttöikä"
- älä käytä sairasta tai vihaista hamsteria

- älä teetä poikasia vain sen takia, että sinulla on uros ja naaras kotona, tai mieti hyvin tarkkaan onko oma uroksesi naaraallesi sopiva
- älä teetä poikasia hamsterilla jolle tulee jokin vika (esim. knikki, vihaisuus tmv.), vaikka hamsterin ostaessasi olisit hankkinut sen nimenomaan siihen tarkoitukseen
- älä tee epäilyttäviä yhdistelmiä syyllä "nämä menevät vain lemmikiksi" – et voi koskaan varmasti tietää ettei sillä lemmikiksi myydyllä hamsterilla tehtäisi poikasia

Mieti aina, ostaisitko itse hamsteri ko. yhdistelmästä ja jos et, niin miksi?  Vaikka se oma mussukka olisi maailman paras hamsteri ja mielellään ottaisi sen jälkeläisen kotiinsa, mutta jos sillä on vaikkapa knikki, on se siinä vaiheessa ehdottomasti kaikenlaisen jalostuskäytön ulkopuolella.