• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Äiti ei ymmärrä että hamsteri tarvitsee isomman häkin

Aloittaja Nasu, 13.06.12 - klo:19:15

« edellinen - seuraava »

Nasu

Niin... Mittasin hamsterin häkin koon, ja huomasin että se on tosi pieni syrkille (55cm pitkä, 28cm leveä ja kaksi kerrosta) Sanoin siitä äidilleni. Äiti sanoi että se on hyvän kokoinen häkki ja siinä ei ole mitään järkeä ostaa uutta.
Sanoin että se on pienempi kuin maksimissa syrkille, mutta äiti ei uskonut, vaan kysyi että miksi oon taas niillä hamsteri palstoilla. Suostuttelin että voisiko hän ostaa häkin minulle syntymäpäivälahjaksi tai että ostaisin sen omilla säästöilläni, mutta ei. Äiti alkoi luettelemaan että se hamsteri ei ole valittanut mitään ja miten (muka) hyvä sillä on olla.... mitä teen?  :icon_sad:

metsku

#1
No näytä vaikka tämä äidillesi: minä olen 36v äiti- ihminen itsekin. Syyrialainen hamsteri on pienestä koostaan huolimatta eläin joka liikkuu luonnossa yhdessä yössä useita kilometrejä. Myös vankeudessa elävä hamsteri tarvitsee paljon tilaa. Syyrialaiselle hamsterille on hyvä olla vähintään n. 100cm leveä asumus.

Vaikka tuntuu, että hamsterin kaltaisella otuksella ei ole aivoja eikä "tunteita" niin tosiasia on, että hamsteri kärsii todella paljon noin pienestä häkistä. Se on eläin siinä missä koirakin eikä sitä voi vaan lykätä pieneen häkkiin. Sen on käytännössä muodostettava reviirinsä annettuun tilaan ja jos se luonnossa on metrejä (pesäluolaston koko) niin on sen vankeudessakin oltava isohko.

Hamstereita on tutkittu. Kun ne rupeavat häiriökäyttäytymään (jyrsivät häkin kaltereita, ravaavat tuntitolkulla juoksupyörässä, kiertävät kehää ym.) niiden stressiarvot veressä nousevat ja aivoissakin tapahtuu muutoksia. Käytös muuttuu pakonomaiseksi ja tapa (esim. se kaltereiden purenta) muuttuu ainoaksi toiminnaksi johon hamsteri enää pystyy.

Tyttäresi on fiksu ja vastuuntuntoinen koska haluaa hamsterilleen kunnollisen kokoisen asumuksen. Se ei maksa paljon jos vaikka käytettynä ostaa. Meillä kaikilla elollisilla on oikeus elämisen arvoiseen elämään. Hamsterin pieni koko ei tee sen elämästä vähempiarvoista. Syyrialainenkin voi elää yli 3 vuotta. Se on pitkä aika tuommoisessa kopperossa.


Lennu-hamssu

#2
Sun äiti ei nähtävästi välitä sun lemmikistä hirveesti, ei siis millään pahalla. ;-) Sillä tuohan on oikeastikin liian pieni häkki syrkille.
Voisit vaikka sanoo sun äidille, että hamsteri elää sitä pidemmän elämän, mitä paremmin sitä hoidetaan. Ja jos hamsterin tai minkä tahansa muunkin jyrsijän laittaa liian pieneen häkkiin, se on melkein sama asia kun jos laittaa ihmisen elämään 5 neliön (tai jotain tuollaista..) huoneeseen. Voit vertailla asiaa tuolla tavalla. Ja mitä isompi häkki pikkuisellasi on, sitä enemmän sinne mahtuu virikkeitä ja sitä onnelisempi se on. :-)
Toivotaan, että äitisi antaisi sinun ostaa uuden häkin tai suostuisi itse ostamaan isomman häkin hamsterillesi. :-)

Nasu

#3
 :peukku:

metsku

No onko sulla mummoa tai pappaa tai jotakuta jonka voisit ylipuhua? Entäs jos vaan ostat omilla säästöilläsi sen isomman?

Nasu

nojoo :D mummolta vois kysyä ;) kiitos paljon ja säästöilläni äiti ei anna ostaa  :kuiva:

metsku

Miksi se antoi sen hamsterin ostaa jos ei häkkiä? Kauanko sä jouduit sitä hamsteria vonkumaan? Mitä tapahtuu jos sä vaan ostat etkä kysy siltä? Ihan kauhea asenne aikuisella ihmisellä mutta just tätä tää on. Ajatellaan, että kyllähän tommonen pieni ja aivoton hamsteri voi elää vaikka kenkälaatikossa. Niin surullista. Nyt ei kuitenkaan auta voivottelu vaan on toimittava. Missä sä asut?

Nasu


metsku

Ok. No mut yritä nyt tosiaan tehdä asialle jotain, ihan törkeen pieni se häkki.

Domino-Keksi

Ihanaa et joku välittää noin paljon et alkaa mittailee:) Itsenikin mielestä häkki liian pieni ja tälleen mut äiti suostuu ostamaan mutta aina se unohtuu... Se häkki on ollu jollain 5 muullakin hamsterilla ;D

Nasu

Mitä jos soitan eläinsuojeluyhdistykseen, ja kysyn sieltä apua?

fxjvgxb

En kyllä ymmärrä, mikä tässä on niin kamalaa. Tuntuu, että nykyään saa selkäänsä, jos hamsterifoorumilla ilmoittaa, että syyrialaisella on edes hamsteriduna - se perus 70cm. Ennen sitä pidettiin varsin hyvän ja ihanteellisen kokoisena eikä kukaan ollut lähettämässä eläinsuojelupartiota perään silloinkaan, jos joku piti syyrialaistaan minidunassa. Tämä siis aiemmalla hamsterifoorumilla muutampi vuosi sitten. Ja kokemusta näistä otuksista löytyy vuodesta 1998 alkaen eli paljon on nähty ja koettu hamstereiden saralla.

Ei ole mitään eläinrääkkäystä pitää syrkkiä tuon kokoisessa asumuksessa. Ihan laillista on, vaikka lain asettama minimikoko häkille on kyllä jo naurettavan pieni. Eihän tuonne kyllä hirveästi mahdu, mutta hei ihmiset, ennenkin on ollut oikein tyytyväisiä hamstereita tuon kokoisissa häkeissä. Jos hamsterilla on virikkeitä ja se pääsee jaloittelemaan en näe ongelmaa tuon kokoisessa asumuksessa. Voisin pitää omaakin hamsteriani sellaisessa, ainakin väliaikaisesti - olen itse tottunut vaan paljon isompiin häkkeihin.

Toisaalta, jos haluat isomman häkin hamsterille, niin onko sinulla omaa rahaa säästössä? Kirpparilta voi löytää isojakin häkkejä jo kymmenellä eurollakin. Huuto.netin tarjonta kannattaa myös tarkistaa. Uusina hyvänkokoiset häkit tuppaavat maksamaan nykyään hävyttömän paljon, esim Lemmikkiexpressissä 95cm pitkä duna oli ennen 45e, ja nyt sen hinta kieppuu jossain satasessa.



metsku

^Kuulepas, se on ihan tasan eläinrääkkäystä pitää syrkkiä (tai talvikkoa) minidunan kokoisessa asumuksessa. Hamstereiden häiriökäyttäytymistä on tutkittu loppujen lopuksi aika paljon ja ne eivät todellakaan voi hyvin noin pienessä tilassa vaikka susta tuntuisi miltä. Hamsterit liikkuvat luonnossa todella pitkiä matkoja ja etsivät ruokaa. Jonkun minidunan kulkeminen päästä päähän vie aikaa pari sekunttia. Miten sä voit hetkeäkään ajatella, että hamsterin kaltainen eläin voisi viihtyä sellaisessa luukussa? Mikä sinusta tekee niin paljon paremman elävän, että katsot oikeudeksesi hyväksyä sen, että joku sulkee  isokokoisen syyrialaisen johonkin naurettavan pieneen muoviboksiin?

Olen tehnyt tässä vuosien aikana kyselytutkimusta. Olen kysellyt eri eläinlajien kasvattajilta silleen vaivihkaa häiriökäytöksestä. Kaikki ovat pitäneet "ihan normaalina" jotain dunan syömistä tai kaltereiden pureskelua. Monet kuittaavat sen, että "joo joillakin on tapana." Ei sellaista tapaa olekaan, se on häiriökäytöstä. Mutta kun ei sitä tunnisteta sellaiseksi niin ei sille mitään tehdäkään.

Nasu, kun se häkkisi täyttänee lain minimimitat niin eläinsuojelu ei kauheasti voi auttaa PAITSI että ottaisin sinuna sinne yhteyttä ja kysyisin voisiko sieltä joku soittaa ja kertoa äidillesi, että olisi syytä hommata isompi häkki.

Sensei

^Talvikon pitäminen minidunassa rääkkäystä? Mitä siellä sitten saa pitää? (Ja ei, oma talvikkoni ei asu minidunassa. Yksi robo kylläkin.)

Itselläni ei ole hiukkaakaan kokemusta syyrialaisista, mutta mielestäni ihan liian pieni. Kääpiöhamsterille semmoseen mahtuu jo virikkeitäkin ihan hyvin ja kaivelu onnistuu. Tuli mieleen kans, niin kuin jo ehdotettiin, että voisit koittaa katsella käytettyjä isompia asumuksia tai esim. tehdä asumuksen itse esim. isosta muovilaatikosta jos saat jonkun aikuisen auttamaan. Täällä on ketjuja, joissa on keskustelua itsetehdyistä asumuksista ja sellaisia saa näköjään tosi pienelläkin rahalla tehtyä.

metsku

^Mininduna käy mielestäni korkeintaan yhdelle uroshiirelle, ei millekään muulle eläimelle. Ja mieluiten sille hiirellekin isompi.