Suomen Hamsteriyhdistys ry

Hamsterit => Yleistä hamsterikeskustelua => Aiheen aloitti: Ninde - 20.07.07 - klo:09:58

Otsikko: Hamsteriaiheisia tietopaketteja
Kirjoitti: Ninde - 20.07.07 - klo:09:58
Tietoisku hamsterin ruokinnasta http://www.hamsteriyhdistys.fi/hamsteritietoa/hoito-ohjeet/ (http://www.hamsteriyhdistys.fi/hamsteritietoa/hoito-ohjeet/)
Otsikko: Hamsteriyhdistyksen infopaketteja
Kirjoitti: Ninde - 20.07.07 - klo:12:43
Hamsterin valjaat ja ulosvieminen

Kirjoittanut Heidi Harju

Valjaista ja hamsterin pihalle viemisestä on ollut kauheasti kysymyksiä.

Hamsterille ei tule laittaa valjaita, vaikka eläinkaupat niitä myyvätkin. Heillä ei ole useinkaan tietoa valjaiden haittapuolista tai käytännöllisyyden puutteesta, ja jotkut tietysti myyvät sitä mitä kuluttajat haluavat... Hamsteri pääsee valjaista halutessaan, ja jos valjaat laittaa niin kireälle, ettei hamsteri nopeasti niistä irti pääse, ne painavat sisäelimiä ja voivat aiheuttaa vakavia vahinkoja. Pahimmassa tapauksessa kireät valjaat voivat murtaa hamsun hentosia kylkiluita.

Hamsteria ei saa viedä ulos. Sitä uhkaa tilannekohtaisesti stressaantuminen, lämpöhalvaus, vilustuminen, väärät bakteerit ja petoeläimet. Jos hamsterin kuljettaa häkissä ulos ikään kuin "aurinkoa ottamaan", ei se sitä mitenkään hyödytä. Jos sen taas laittaa häkkiin ilman pohjaa, se voi kaivaa itselleen hyvin nopeasti käytävän maan alle. Ulkona on myös niin erilaiset bakteerit kuin kotioloissa, joten ne voivat aiheuttaa hamsterille sairastumisia. Auringonpaahteessa hamsteria uhkaa lämpöhalvaus ja vastaavasti tuulenvire voi vilustuttaa.

Jos hamsterin päästää irti kävelemään, niin vaikka sitä vahtisi, voi petoeläin (kuten lintu) napata sen silmänräpäyksessä. Hamsteria myöskin stressaa ulkonaolo, koska se ei pääse piiloon ja kaikki hajut ovat ihan uusia. Hamsteri ei pääsääntöisesti pidä taivasalla olemisesta, vaan saaliseläimenä haluaa pysytellä koloissa ja piiloissa. Se voi myös syödä jotain, joka on myrkyllistä (kasvit, multa, roskat ym.). Lisäksi hamsteri yöeläimenä ei varmaankaan kovin hyvin viihdy ulkona päivänvalossa.

Eli tämä teksti tiivistettynä: hamsterin ulkoiluttamisessa on niin paljon riskejä, että se ei kannata. On jokaisen oma asia, viekö hamsteria ulos, mutta tämä teksti on vankan kokemuksen tuoma eikä sillä ole tarkoitus kiusata ketään <!-- s:) -->:)<!-- s:) -->

Hamsterin ja sen asumuksen viilennyskeinoja kesän kuumilla löydät täältä foorumilta!
Otsikko: Re: Hamsteriaiheisia tietopaketteja
Kirjoitti: Mustikkamaan - 17.06.10 - klo:16:28
HAMSTERIAIHEINEN SANAKIRJA

Hamsterimaailman slangia ja lyhenteitä – täydennetään yhdessä, laittakaa allekirjoittaneelle yksityisviestillä ideoita täydennyksistä tai korjauksista!

Jos tällainen on jossain muuallakin täällä, enkä minä puusilmä vain löytänyt, niin yhdistetään se tarvittaessa tähän!

Pääasiallisia jutskia

Lajeja, värejä, kuvioita ja turkkeja

NÄYTTELYSANASTOA

Luokat

Näyttelyn arvosanat:

Huom! Tuomari voi käyttää myös – ja + merkkejä halutessaan korostaa arvosanaa suuntaan tai toiseen (esim. EH+ olisi erittäin hyvä hamsteri, joka on lähes ERI:n arvoinen).

Palkintoja

Tittelit

[li]FIN TVLH = Suomen Valiolemmikkihamsteri (Suomen Valiolemmikkihamsteri -tittelin sekä kahden Suomen Kani- ja Jyrsijäliitto ry:n alaisen yhdistyksen näyttelyissä ansaitun PLH-sijan jälkeen)[/li]

Ei- ja koestandardiluokkien sekä lemmikkiluokkien VV:t, JV:t ja GG:t erotellaan laittamalla eteen vielä K/E/L (esim. "LJV10" olisi Lemmikkiluokan Juhlanäyttelyvoittaja 2010).

Vanhentuneita näyttelyjuttuja

Näyttelyruusukkeiden päävärit (voivat joissakin tilanteissa olla poikkeavat)