Kysymyksiä kääpiöhamstereista

Aloittaja Suskiotus, 16.07.07 - klo:19:08

HamsterSailor

^Mulla ei oo koskaan cämpsyt purreet mua, vaikka olisin tehnyt mitä. Kaikki kolme tämänhetkistäkin ovat hirvittävän kilttejä, oikeita sylilöllyköitä, kiipeävät kädelle kun laittaa käden asumukseen :) Mutta on varmasti niitä äkäisempiäkin yksilöitä.

Miamaa

^ meidän pari viikkoa sitten saapunut naaras puree saman tien ja lujaa, kun käden laittaa. Oikein hyökkää kiinni, eikä päästä irti.
Urokset meillä on helpompia.
Hamstereihin hurahtanut kahden tyttösen äiti.

Jonsku

Voivoi, tulipa nyt hyvät 'mainokset' cämpsyistä xD
´Sitä osaa mitä haluaa!`

Saana

lentsu

Onko muilla syntynyt "sukupuolettomia" roboja? Mulla on yksi parikuinen, josta mä en vieläkään ole oikein varma onko se uros vai naaras. Jos se on uros, se on täysin palliton. Jos se on naaras, sillä on turhan pitkä väli aukkojen välillä. Ihan outo. Kooltaan ja tyypiltään se on myös sisaruksiaan kapeampi, mutta muuten ok ja terveen oloinen. Mutta siis outoa.  :huh

lentsu

Kyllä se on palliton uros, kuten alunperinkin ajattelin, mutta välillä olen ollut täysin pihalla mikä hemmetti se on. On kyllä täysin palliton, ihme tapaus!  :| Ikää jo reilu kaksi kuukautta kumminkin.

Edi

^Aika jännä tapaus on! :D

Mitä pidätte merkkinä siitä, milloin robot pitäisi erottaa?
Tänään huomasin, että toisella robolla on pieni haava (ei vuoda) nenässä. Olen huomannut myös, että toinen osapuoli on selvästi vähänkuin valloittanut toisen (suuremman) mökin. Kerran ei meinanut päästää toista sisään, mutta kun herra sitkeästi kuitenkin meni sisään, kuului pientä rähinää ja mökin valloittaja juoksi kovaa vauhtia ulos mökistä..
- Kuitenkin haavanenu meni ihan sopuisasti tänään vielä samaan mökkiin veljensä kanssa.

Tässä tapauksessa en oikein itse ole varma, pitäisikö erottaa, mitä mieltä olette?  :|

Mai-Katti

^^Mahtaakohan hamstereilla esiintyä piilokiveksisyyttä? Siis että ne paltsit vain jäävät laskeutumatta pusseihinsa? Ainakin koirilla tuntuu jalostuksen myötä tulleen juurikin lisääntymiseen liittyviä ongelmia, kuten huonoa tiinehtyvyyttä, synnytysvaikeuksia ja vaikkapa juuri näitä piilokiveksiä. Voisikohan hamstereilla olla vähän sama juttu? Eihän niitä tietenkään ole jalostettu läheskään yhtä äärimmilleen kuin monia koirarotuja, mutta voisiko geenipooli silti olla kaventunut sen verran, että jotain oireita alkaa ilmetä? Sukupolven pituus on kuitenkin paljon lyhyempi kuin koirilla tai monilla kotieläimillä, joten ainakin minun järkeni mukaan mahdollinen degeneraatiokin ilmenisi lyhyemmässä ajassa. Nämä siis ihan vain omia pohdintojani ja myönnän avoimesti etten ymmärrä hamstereiden kasvatuksesta ja jalostamisesta yhtään mitään.  :D

topsu

tietääkö joku miks mun roborovski ei tykkää semmosesta kiipeily seinästä?

Eve87

^ kaikki hamsterit eivät tykkää kaikista virikkeistä, sinun pitää keksiä jotain muita virikkeitä hamsullesi :)
Wonderland's Hamstery
BLOGI
Kajaani

lentsu

Piilokiveksisyydeltä se tosiaan vaikuttaa. Isä ja emä ovat toisilleen 0 % sukua, mutta emä on normaali laikukas (res.) ja se on äärimmäisen ahtaan sukurutsan tulos, eli sisar-veli-vahinkoastuminen. Näin minulle ko. lemmikkikaupasta kerrottiin, kun ostin sen. Eli olivat myyneet uroksen ja naaraan yhdessä samaa sukupuolta olevina ja sitten ottaneet vahinkolapset myyntiin  :roll: Mahdollisesti tällä jotain yhteyttä pojan piilokiveksisyyteen? Tiedä häntä... Emä on kyllä nätti ja terve, vaikka onkin sukujuuriltaan mitä on. Isä on normaali, sukua jonkin verran tiedossa, iso vahva ja selkeän sukupuolileiman omaava. Muilla sisaruksilla tästä poikueesta on selkeä sukupuolileima. Mutta näin siis yhden poikasen kohdalla. Lemmikkinähän pallittomuus ei sitä haittaa.

Mulla on kerran ollut syrkillä vastaava tapaus, näytti ihan naaraalta ennen kuin kivekset laskeutuivat, mutta ne sentään laskeutuivat - joskin normaalia monta viikkoa myöhässä.

lentsu

Aggressiivisuus on harmillisen usein periytyvää. 1990-luvulla argente-väriset cämpsyt olivat suureksi osaksi inhottavan vihaisia. Vähitellen siitä valikoivalla jalostuksella päästiin. Nykytilannetta en tiedä, mutta tuossa välissä ne olivat oikein kivoja eikä näyttelyissäkään ollut juuri aggressiivisia cämpsyjä.

Mitä kuuluu sokeritaudille? Eli siis yleisyystilanne tällä hetkellä? Mun viimeiset cämpsyt jotka otin pienissä aikeissa kasvattaa tiettyä väriä, kuolivat siihen. Ei ollut kiva kokemus, hysteeristä juomista...  :cry: Vuosi oli 2007.

jonna

Mulla alkaa nyt olla tarpeeksi materiaalia josta valita tervepäisimmät jatkojalostukseen. Yleensä jätän pesueesta 2-3 poikasta, joista sitten ehkä yksi jatkaa sukuaan. Yleensä ne fiksuimmat on niitä rumimpia  xD  tällä tavoin pystyn myös seuraamaan ainakin osan sisarusten terveystilannetta.

Toistaiseksi minulla ei ole ollut oireilevia (kopkop), mutta eiköhän se joskus omalle kohdallekin satu. Kaikista kasvateista ei ole tietoa. Yksi kuulemma sairastui melko pian täältä lähtönsä jälkeen, hamsu oli jo nuori aikuinen, ja täällä ollessaan täysin oireeton.
Pidän yleensä samaa vesipulloa useamman päivän jotta saan paremman kuvan paljonko vettä kuluu. Ryyppääjät ovat olleet talvikoita tähän asti  xD

En tiedä miten paljon ruokavaliolla on merkitystä sokrun puhkeamiseen, mutta itse en syötä ollenkaan cämpsyille esim.hedelmiä, ja ruokavalio on muutenkin "niukka" verraten siihen mitä esim. syrkeille monasti näkee syötettävän. Tai no mä en ole piltteilijä muutenkaan, aikuiset syö "sitä mitä sattuu olemaan", poikaset tietysti on eri asia samoin kantavat jne. Ne saa vähän ekstraa, mutta harvoin on tarjolla seitsemän sortin illallisia  :D kohtuus kaikessa.

Miamaa

Lainaus käyttäjältä: "Saana"^^Uskaltaako kysyä, mistä kämpsysi hankit? Onkohan vain yksittäinen ongelmainen tapaus linjoissa vai selkeästi periytyvää.
En ollut huomannut tätä kysymystä :).
Tuo naaras on ostettu kasvattajanimettömältä kasvattajalta, en tunne muita hänen eläimiään ollenkaan, joten en tiedä, onko yksittäistä tuo aggressiivisuus. Pitäisikin varmaan kysellä.
Muttä minulla ei siis ole tietenkään tarkoitus teettää tuolla naaraalla poikasia (lemmikkejä ovat).
Hamstereihin hurahtanut kahden tyttösen äiti.

GaneshaX

Meillä on yksi uros ja yksi naaras, kumpikaan ei ole vihainen. Tuon naaraan sisko meni sokeritautiin.  :|
Jäljellä oleva naaras voi oikein hyvin ja asuu uroksen kanssa samassa dunassa, kun päättivät olla hankkimatta jälkikasvua. Saavatpa sitten toisistaan seuraa  :sydan
Roudan hamsterikasvatus