• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Kysymyksiä kääpiöhamstereista

Aloittaja Suskiotus, 16.07.07 - klo:19:08

« edellinen - seuraava »

.:.Ananas.:.

#675
Paljonko ruokaa kaksi roboa tarvii ja kuinka usein kuppi pitää täyttää?
ja mistä niitä lautasia sais tilattua?


__________
aanaanas
meillä asuu veljekset Panda?&Napoleon? ([size=85]roborovski, normaali)[/size] R.I.P Kerttu? [size=85](talvikko, helmi)[/size] lepää rauhassa?

Rose

#676
Mulla on tullu ihan kamala pakkomielle saada roboja  :P Vaikka tosta entisestä huonoja kokemuksia, tutun robot taas jotain ihan muuta, mutta miten usein joutuu erottamaan, ja onko se jotenki erityisen yleistä jommallakummalla sukupuolella?

.:.Ananas.:.

#677
Eli paljonko sitä siemenseosta pitäis laittaa kerralla  jos on kaks roboo? :pihalla:



Ananas kiittää vastauksista
meillä asuu veljekset Panda?&Napoleon? ([size=85]roborovski, normaali)[/size] R.I.P Kerttu? [size=85](talvikko, helmi)[/size] lepää rauhassa?

Karvakerä

#678
Juu, tämä aihe on varmaan jo niin käsitelty läpi, mutta haluaisin kysellä teiltä yhtä asiaa.
Kun hamsukirjoissa lukee ristiin rastiin ettei roborovski sovi ensimmäiseksi hamsteriksi, onko tämä totta? Minä haluaisin hamsterin, mieluiten kääpiön, mutta koska minulla ei ole hamsteria ollut, marsuja vaan, niin en tiedä, kannattaako pitäytyä siinä syyrialaisessa. Robo olisi kaikkein ihanin, mutta en uskalla sellaisia ottaa, jos teenkin väärin. Roboa ei kuitenkaan suositella pidettävän yksin, ja minä haluaisin yhden hamsun. Onko joku muu kääpiölaji sitten varmempi vaihtoehto yksinpidettäväksi? Luin sivuilta tuota, että kiinankääpiö tai talvikko olisi yksinelelijäksi parempi valinta... Anteeksi vaivaamiseni.

Kiittää ja kumartaa, Karvakerä

Minnaw

#679
Talvikot ja kiinankääpiöt molemmat soveltuvat oikein hyvin ensimmäiseksi hamsterilemmiksiksi. Kiinankääpiöt on perusluonteena hieman ujoja ja varautuneita, mutta oppiessaan tunnistamaan ja luottamaan omistajaansa niistä saa mahtavia lemmikkejä. Talvikot ovat melkeimpä suosituimpia ensimmäisiksi hamstereiksi hankittuja lemmikkejä niiden helpon saatavuuden puolesta.

Roboja tosiaan ensisijaisesti aina kaksi. Eivät ole niinkään sylilemmikkejä, joten lajitoverin seura korvaamatonta. Joskus käy valitettavasti niinkin etteivät enää kaverukset tulekaan toimeen keskenään, jolloin ne joudutaan erottamaan. Campbelleillä sama juttu.
Oxalis - talvikkokasvatus
http://oxalis.omasivu.fi/

MirkkuH

#680
Lainaus käyttäjältä: ".:.Ananas.:."Paljonko ruokaa kaksi roboa tarvii ja kuinka usein kuppi pitää täyttää?
ja mistä niitä lautasia sais tilattua?

Laitat kupin täyteen siemenseosta ja täytät sitä tarvittaessa, siemeniä saa olla aina esillä.

Lautasia saa myös eläinkaupoista.

.:.Ananas.:.

#681
^ kiitos  xD
meillä asuu veljekset Panda?&Napoleon? ([size=85]roborovski, normaali)[/size] R.I.P Kerttu? [size=85](talvikko, helmi)[/size] lepää rauhassa?

Karvakerä

#682
Kiitoksia :) Eli ensisijaisesti syyrianhamsteri, kiinankääpiö tai talvikko olisi hyvä ensimmäiseksi lemmikiksi.

Alice

#683
Tässä olen nyt näitä sivuja lueskellut, ja tulipahan mieleen; jos juoksypyörä ei ole terraariossa, vaan huviboksissa; jossa olisi hamsteri kerrallaan. Niin silloinhan ei tappeluja syntyisi ;--) Ja voisi mahdollisesti vähän juosta siinä ;--)

Ja hieman on alkanut pelottaa jos pitäisi robot joskus erottaa, kun järkytyin Blood.and.Tears;in vanhasta viestistä (sivu 11, viesti 6) aikas paljonkin. Mutta pitää varmaankin toivoa parasta ;--)

Siis roboja ei ole vielä tullut, mutta ensikuussa varmaankin tulee. Tokaksikaan hamsteriksi nämä eivät varmaankaan ole kaikkien parhainta. Mutta kun mokasin tavallaan Marjan kanssa, niin voisi kokeilla roboja. Ehkä onnistuisi paremmin ;--)
[size=85]Goldiloc\'s Mansikka Marja "Marie", Talvikko, 13 kk, pähkinäahmatti[/size]
[size=85]Puliseva Pontso "Pontso", Syyrialainen, 4 kk, vilkas söpöliini[/size]

[size=200]?[/size]
[size=65]rip Sky kissa, 3 vuotias[/size]

Vevve

#684
Lainaus käyttäjältä: "Alice"Tässä olen nyt näitä sivuja lueskellut, ja tulipahan mieleen; jos juoksypyörä ei ole terraariossa, vaan huviboksissa; jossa olisi hamsteri kerrallaan. Niin silloinhan ei tappeluja syntyisi ;--) Ja voisi mahdollisesti vähän juosta siinä ;--)

Meillä ei ole juoksupyörä ikinä aiheuttanut tappeluita  :) Paras roboille on juoksulautanen, siinä voi useampi juosta kerralla.

Jos pelkäät tappeluita, kannattaa hankkia naaraspari.

Alice

#685
Naarasparia olen kyllä aina ajatellut, kun en niinsanotusti ''pojista'' tykkää ;---) Juoksulautanen kuulostaa jännältä, pitääs tutkia asiaa.

LainaaMutta robo on mielestäni kyllä erilainen kuin mikään muu hamsteri. Niillä on ihan oma maailma. :lov
Ai lentääks ne ;--D
[size=85]Goldiloc\'s Mansikka Marja "Marie", Talvikko, 13 kk, pähkinäahmatti[/size]
[size=85]Puliseva Pontso "Pontso", Syyrialainen, 4 kk, vilkas söpöliini[/size]

[size=200]?[/size]
[size=65]rip Sky kissa, 3 vuotias[/size]

lentsu

#686
Melkein.  :D

Jonsku

#687
Lainaus käyttäjältä: "lentsu"Robot hyppii ja talvikot joskus nyppii.
Kuinka nyppii? Puree? ;)
´Sitä osaa mitä haluaa!`

lentsu

#688
Tää nyt ei ole varsinaisesti robokeskusteluun kuuluvaa, mutta kun Jonsku nyt kysyit, mitä tarkoitan, niin en varsinaista puremista, vaan semmoista puolipuremista, mitä talvikot mun mielestäni joskus harrastaa. Eli kun elukka on kädellä, maistaa tai nyppii tai puraisee kevyesti, miten käytöstä sitten kuvaakin. Ei se satu, mutta se ei mun mielestäni ole miellyttävää. Lähinnä talvikoiden olen nähnyt niin käyttäytyvän, muiden hamstereiden vähemmän. Tämä vain mun kokemukseni. (mulla on ollut myös talvikoita ja olen kasvattanut niitä, nykyään ei vaan kiinnosta).

Jonsku

#689
Kuinka cämpsyjen reviiritietoisuus ilmenee? Iskeekö ne heti sormeen jos käden laittaa asumukseen vai voiko ne purra vaan nostotilanteessa?

Edesmenneen roboni nostin aina vessapaperirullalla/muulla kun en yksinkertaisesti saanut sitä kiinni, enkä halunnut sitä jahdata ympäri ämpäri ;)
´Sitä osaa mitä haluaa!`