L1-keskustelu

Aloittaja Vili, 27.07.07 - klo:10:14

Pertti

Nooo, jos tää nyt taas ihan väkisin halutaan vääntää helmiäiskuvio keskusteluksi, niin sanottakoon että mun mielestä helmellä pitää älykkösen saamiseksi olla joko hyvä perusväri tai edes kohtuullisen hyvä kuvio. Itse painotan loppusijoituksissa kuviota hyvinkin paljon enemmän kuin perusväriä, onhan kyseessä nimenomaan kuviollinen hamsteri. Viime aikoina helmiä on näyttelyissä hyvin vähän, ja väittänen, että niistä on L1-maininnan saanut kohtuullisen suuri osuus. Eikä siitä nyt kai kovin kauaa oo kun mä tein talvikkoluokan voittajaksi helmiäissafiirin, ohi monien muotovalionormaalien. Tais lopulta olla koko näyttelyn kaunein hamsteri. Niitä lisää kiitos  ;)

Mä yleensä neuvon aloittelevia kasvattajia alottamaan värillä josta löytyy jo kohtuullinen taso Suomessa. Se vaan on ihan kaunistelematon totuus, että mitä enemmän jalostusmateriaalia ja jalostajia on, sitä helpompi on saada laadukkaita jalostuseläimiä. Tällä hetkellä näyttelyissä talvikoiden värijakauma on kutakuinkin sellainen, että viidestäkymmenestä talvikosta 45 on normaaleja, kaks safiireja ja kolme helmiäiskuvioisa. Mun mielestä on kohtuullisen selvää (ja oikeutettuakin) että normaalit jyräävät siinä vaiheessa laadullaan.

Se, että on kasvattajanimi ei tietenkään automaattiseti tarkoita, että eläimet ovat tasokkaita ja joka eläin saa L1-maininnan. Kaikille sattuu maanantaikappaleita, ja joskus näyttelytetään huonompiakin. Väitän kuitenkin, että nykyisistä aktiivisesti talvikoita kasvattavista näytteilleasettajista saa ko. mainintoja näyttelyistä useinkin.

Mua ei yhtään häiritse vaikka hallitus päättäisikin jakaa kasvattajanimiä ihan kelle vaan kuhan vaan sähköpostilla ilmoittaa halukkuutensa, mulle on aika sama onko mun arvostelemat eläimet kasvattajanimellisiä tai ostanko jalostuseläimeni nimelliseltä vai nimettömältä kasvattajalta. Mun mielestä se vaan ois kohtuullisen naurettavaa.
Kyllä aina yhen voi ottaa!

marlena

Susa-Erma´s Syyrialaiset ja Venäjänkääpiöt: Talvikot ja Campbellit
Asumme Tampereella! 040-5839435

Anonymous

^ Ja siitä kunniasta kuuluu osa sinulle joka olet hänet kasvattannut sekä myynnyt minulle  :lov

@amorous

Lainaus käyttäjältä: "marlena"Sanottakoon tähän että esim. tänään voitti Talvikot Helmiäissafiiri ja sai toisen serttinsä.  xD
Komia oli  :sydan onnea kasvattajalle ja omistajalle!
Eipä munkaan tarvitse enää enää marista helmiäisten puolesta. Kappas vain L1 ropisi tänään roppakaupalla.
(14 poikuetta vuosien aikana valkattu...)ja jopa yksi kolkutteli S5 sijaakin jääden kuudenneksi. On se eri tuomareilla eri systeemit, kumia on tullut eikä silti L1:siä. :S  Nyt taas kuman saaneet nousivat loppukahinoihin.

Ekaa kertaa vein kasvattisyrkkejäkin esille, kappas niille tuli heti kaikille L1:set. xD Mutta niissä ei olekaan hydridivaaraa...vai miten se nyt meni...

Pertti

No onneks meillon sentään neljä kääpiöoikeudellista tuomaria, ni on vara valita!   :P
Kyllä aina yhen voi ottaa!

Saana

Mulla oli 13 roboa mukana tämän illan mittelöissä. 9 standua ja 4 ei-standua. Kaikki standut saivat L1:n ja 2 ei-standua sai L1:n. Niiltä kahdelta saamattomalta en mitään odottanutkaan, mutta niillä vaan on pakko yrittää pelata (siis käyttää jalostukseen), koska kyseistä kuviota (vaaleneva husky / platina) ei vaan kertakaikkiaan ole missään eikä kellään.
Olikos tuomari nyt kovinkin helläkätinen jakaessaan laatuykkösiä vai voidaanko ajatella, että noilla L1:n saaneilla hamstereilla voisi olla jonkinlainen järkeväkin suunta jatkaa kasvatusta? Kun vasta-alkajia tässä vielä ollaan robojen kanssa (ja jonkinasteinen pitempi näyttelytauko takana) niin suurella mielenkiinnolla luin arvostelukuponkien kommentteja.

Minski

Mulle tuli mieleen semmonen parannusehdotus noihin L1:sten jakamisiin, että voisko sen L1:sen antaa naaraissa vain jalostusikäisille naaraille ? Tuntuu hassulta, että veteraaninaaraatkin tai hiukan päälle vuoden ikäisetkin saavat L1:siä, kun sen L1:sen pitäs kuitenkin olla se merkki siitä, että hamsu on tuomarin mielestä jalostukseen sopiva ja sitähän nyt ei voi veteraaninaaras tai yli vuotias naaras enää olla. Ja sit kun mietin, että jotkut aloittelijat voivat katsoa, että aha meidän 14 kk ikänen syyristyttö on tuomarin mielestä jalostuskelpoinen, teetetääs sillä poikaset. Tottakai se veteraaninaaras voi olla upea ja L1:sen arvoinen ulkonäöllisesti, en missään nimessä kiellä sitä, mutta jos sitä naarasta ei voi enää jalostukseen iän puolesta käyttää niin miksi antaa hamsulle "jalostukseen sopiva"-mainintaa ?
Hamsteriton tätä nykyä

Mustikkamaan

Ymmärrän Minskin pointin sinänsä, mutta L1 on tuomarin mielipide vain ulkonäöstä eikä sinänsä liity eläimen jalostuskäyttöön.

L1-juttua kyseenalaistetaan kuitenkin niin paljon (en kyllä ymmärrä että miksi), että koko systeemin saisikin muuttaa. Tietokannan myötä sen piti muuttua, mutta se taas jäi. Hallitus vois periaatteessa miettiä jotain muuta, jos aikaa ja innostusta riittää...?
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Minski

Ja mäkin ymmärrän selityksen, vaikka siltikin ne ohi jalostusiän olevien naaraiden L1:set ihmetyttävät :)
Mutta tarkemmin mietittyäni niiden epääminen aiheuttas sit myös sen, ettei myöskään sit alle jalostusiän oleville pitäs jakaa L1:siä, jottei joku ymmärrä asiaa niin, että sillä hamsulla voi nyt 2 kk:n iässä tehdä poikasia kun se kerta sai L1:sen :)

Gerbiileillähän L1:stä ei voi saada baby-luokkaan osallistuva eli 2-4 kk ikäinen eläin. Muilla yhdistyksillä ei kai ole sit mitään "rajotuksia", ainakaan en löytänyt.
Hamsteriton tätä nykyä

Heli

Ja mites sitten kun uros nyt on jalostusikäinen periaatteessa aina.

Nää rekkarointiasiat ym. niin jos joku haluaa niihin muutoksia ja edistää asioita niin kannattaa varmaan laittaa kirjallinen pyyntö hallitukselle. Eivät ne pahemmin kiinnitä huomiota näihin keskusteluihin mitä foorumilla käydään (mikä on tietty ihan ymmärrettävää).
Destiny's hamsterit 2001-2009