• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Värigenetiikkakysymyksiä + minkä värisiä poikasia voi tulla

Aloittaja mmg, 24.01.08 - klo:16:10

« edellinen - seuraava »

Tiituz

#45
Kiitti PiiaL, näin mä muistelinkin ja halusin vain varmistaa  :D
Anemone\'s Deep Blue Sea?
Marvellous May Lily?
Eternal Flame?

Hamsula] http://www.freewebs.com/lindan_hamsula/index.htm

Ninde

#46
Lainaus käyttäjältä: "GaneshaX"Tällainen sukutaulu on annettu mukaan, niin kai siellä on sitten ollut kilpparia etc. En voi tietää tarkemmin... En ole kysellyt, mutta luulen käyväni Nicolan kasvattajan luona vierailulla syksyllä.
Voi silti ettei hänkään tiedä, jos on omistanut esim. vain isän ja emän. :pihalla:
Niitä ei sitten ehkä vain ole huomattu lisätä sinne sukutauluun, mutta kun kyseessä on dominoivat ominaisuudet niin jomman kumman vanhemmista on sellainen oltava itse jotta voi sitä periyttää eteenpäin jälkeläisilleen.

trap

#47
Oonko käsittänyt aivan väärin, vai onko näin, että esim. soopelia (eeUu/eeUU) ja karamellia (eebb) ei voi yhdistää, kun molemmilla on tuo ee?

Nimim. Yritän opiskella genetiikkaa :D
Mökinkulmia jyrsimässä
u. "Mörkö", syyrialainen pk musta, s. 2.5.12

Ninde

#48
Nimenomaan voi yhdistää, eli olet käsittänyt väärin. :) Täällä yksi keskustelu niistä väreistä joita ei saa yhdistää: //http://foorumi.hamsteriyhdistys.net/viewtopic.php?f=35&t=377

trap

#49
^ Kiitos, pitää siis lukea tuo topic läpi :) Ehkä mä kohta tajuan tästä jotain...
Mökinkulmia jyrsimässä
u. "Mörkö", syyrialainen pk musta, s. 2.5.12

Ninde

#50
Täällä myös syrkkien värigenetiikkaa ja siellä yläulmassa linkki "kielletyt yhdistelmät" //http://arctican.ambientplanet.net/Varigenetiikkaa.htm.

Nuo kielletyt yhdistelmät aiheuttavat terveysongelmia, mutta tuossa aikaisemmassa laittamassani linkissä vain päänvaivaa kasvattajille, joten siinä mielessä sen linkin yhdistelmät eivät ole kiellettyjä että niistä ei aiheudu eläimelle haittaa. Kannattaa kuitenkin perehtyä asiaan, kun niitäkään neuvoja ei ole turhaan tehty. :)

GaneshaX

#51
Mahtaakohan ruosteen kasvattajia löytyä montaakaan?
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Vilma

#52
^ Ei ruostetta kukaan virallinen kasvattaja kasvata, mutta epävirallisia ruostekasvattajia kyllä löytyy. :)
[size=85]Syyrialaiset
u. Hermanni 4/09, pk karamelli
u. Aapo 12/08, pk ps ruoste
n. Kerttu 8/09, lk normaali vkkk
n. Amalia 3/10, normaali vkkk
u. Onni 3/10, hunaja vn
u. Milo 3/10, cinnamon vn[/size]

Aya

#53
^meille kyllä yritetään saada ruostetta syntymään ihan tarkoituksella, vaikka kasvatus vielä ihan alkutekijöissään onkin.

kannattaa hieman selailla itekin nuita kasvattajalistoja + tuota "nimettömiä kasvattajia" -triidiä.

GaneshaX

#54
Mua kiinnostaa tuo soopelisuklaan / karamellin periytyminen, mutta en oikein tiedä...

En ole ikinä tainnut nähdä edes kuvaa karamellista.
Mistä voi bongata?
Kun eikös soopelisuklaa ole creme/umborous/ruskeasilmäisyys?

Ja soopeli creme umborous??

Entä jos soopelisuklaalle ei saa mistään saman väristä kumppania? (niin kuin tod näk ei saa) Mitä tulee jos risteyttää sen esim. ruosteen tai soopelin kanssa (tai cremen)

Miten satiini vaikuttaa näihin väreihin? (siis tummentaako, niinkuin suurimman osan väreistä?)

Siinä tuskin tuli kaikki, mutta kysellään sitten lisää XD
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Aya

#55
ruskeasilmäisyys (ruoste) periytyy resessiivisesti, eli molempien vanhempien on vähintäänkin kannettava ominaisuutta.

LainaaKun eikös soopelisuklaa ole creme/umborous/ruskeasilmäisyys?
näin juuri eli "ruskeasilmäinen soopeli", bbeeUU/Uu.

LainaaEntä jos soopelisuklaalle ei saa mistään saman väristä kumppania? (niin kuin tod näk ei saa) Mitä tulee jos risteyttää sen esim. ruosteen tai soopelin kanssa (tai cremen)
soopelisuklaa x ruoste = kaikki poikaset rs, mm. ruoste, ruoste umb. mahd. soopelisuklaa ja karamelli

soopelisuklaa x soopeli = soopeli, creme, jos soopeli kantaa rs. niin myös soopelisuklaa ja karamelli

LainaaMiten satiini vaikuttaa näihin väreihin? (siis tummentaako, niinkuin suurimman osan väreistä?)
Kyllähän se muuttaa sitä. Tässä kuva ruoste satiinista, jahka jaksan voisin vertailun vuoksi illalla ottaa kuvan tavallisesta ruosteesta
http://i133.photobucket.com/albums/q41/ ... uta052.jpg

tässä kuva Sallan karamelli uroksesta, näyttää hyvin pitkälti cremeltä :D
http://i133.photobucket.com/albums/q41/ ... set209.jpg

GaneshaX

#56
Entäs jos ruosteelle ei löydy kumppania?
Mitä silloin voi käyttää? Vaihtoehdot: suklaa, soopelisuklaa, karamelli?
Ja mitä näistä mikseistä tulee??
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Aya

#57
Lainaus käyttäjältä: "GaneshaX"Mitä silloin voi käyttää? Vaihtoehdot: suklaa, soopelisuklaa, karamelli?
Ja mitä näistä mikseistä tulee??
Lainaasoopelisuklaa x ruoste = kaikki poikaset rs, mm. ruoste, ruoste umb. mahd. soopelisuklaa ja karamelli
ruoste x suklaa= ruoste, mahd. suklaa
ruoste x karamelli= ruoste, mahd. karamelli

Ruosteellahan voi käyttää myös esim. normaalia, mustaa... melkeimpä mitä tahansa, kunhan sen puolison takana on sitä ruskeasilmäisyyttä, että yhdistelmästä on mahdollisuus edes saada ruostetta.

Loretta

#58
Mut jos ruostetta yhdistää crememen sukuseen, pitää ruosteen itse kantaa cremeä, että on mahdollista edes tulla mitään cremeä ulos.
"Ilonen mieli korvaa puuttuvan älyn"

Nimetöntä syrkkikasvatusta väreissä]

Aya

#59
No mä vähän oletin et se ois jo tässä vaiheessa selvää kun sitä on niin moneen kertaan jankattu :D