Roborovski vai syyrialainen

Aloittaja liukuhihna, 01.06.13 - klo:19:54

liukuhihna

Olen pian 13-vuotta täyttävä tyttö joka hankkii tässä lähiaikana hamsterin. Häkki (sisältöineen) ja purut on jo hankittu. Mieleeni tuli kysymys, että kannattaako hankkia roborovski vai syyrialainen hamsteri ensimmäiseksi hamsteriksi. Olen pääasiassa oppinut paljon syyrialaisista ja haluan uroksen, koska ne eivät ole yhtä villejä naaraat. Haluaisin mahdollisimman aktiivisen, hellän ja iloisenoloisen hamsterin. Eli, kannattaisiko hankkia roborovski vai syyrialainen hamsteri?  :pilehile:

Ana

Mun mielestä ehdottomasti syrkki. Tosin jos häkki on jo valmiina niin sen kokohan vaikuttaa asiaan. Syrkkiä kun ei mihin vain voi laittaa.

"Asumuksen on oltava niin tilava, että sinne mahtuu vaivatta pesäpaikkoja, ruokakupit ja paljon virikkeitä. Perusmittoina suositellaan kooltaan noin 80*40 cm häkkiä tai terraariota. Korkeus vähintään 30 cm, kovin korkeissa asumuksissa on syytä olla tasoja." Hamsuyhdistyksen sivuilta syrkin häkki vaatimuksista.

liukuhihna

mitat oli 45 x 30 ja korkeus 30. Mutta jos tuo ei oo sopivan kokoinen, niin mulle on tulossa kanssa isompi duna (ilmeisesti) jossa on kaverini entinen hamsteri asunut.

Ana

Tuo asumus ainakin liian pieni syrkille. Onko se isokin duna, niitäkin on erikokoisia. Kannattaa mitata.

Nipsu-Naksu

Normaalisti kirjoitetaan pienien asumuksien kohdalla että "onhan tuo lain mukaan sopiva mutta suositusta ei täytä".

Mutta tässä ollaan jo melkein lainkin mukaan liian pieneen asumukseen laittamassa hamsteria, että tuohon ei kyllä missään nimessä kannata hankkia syyrialaista, varmasti olisi ahdistunut ja sellaista hamsteria ei ole ilo seurata, korkeuden ja pituuden puolesta juuri ja juuri mahtuisi riittävän iso juoksupyörä ja riitävän iso pesäkoppi eikä muulle jäisi tilaa.

Harmillista jos syyrialaista olisit toivonut. Entäs talvikko? Sopii roboja paremmin ns. aloittelijoille. MUOKS. Tai riippuu vähän mitä hamsterilta toivot ja miten olit vaihtoehdoiksi juuri robot ja syrkin valinnut. Kaikki hamsterithan ovat yksilöitä mutta robot ovat monesti laumaeläimiä ja vikkeliä, harvemmin kai kovin kesyjä käsiteltäviä. Talvikko voisi käsiteltävyydeltään olla parempi valinta.

Mukavia hetkiä kuitenkin tulevan hamsterin kanssa, ihanaan lemmikkiin olet päätynyt, tuli sinulle lajeista mikä tahansa. :)

Lainaus käyttäjältä: Nipsu-Naksu - 01.06.13 - klo:20:48

Jep, aattelinki vähän ettei toi mikään isokaan ole. Entä käviskö jos yhdistäisin dunan ja tuon häkin toisiinsa tunnelilla niin voisiko onnistua? Rovaniemellä ei ole tullut vastaan talvikoita (eikä lähialueellakaan ole) joten sinäänsä hankala juttu  :c8: Toivon tietysti hamsun parasta, joten jos tuo häkki ei käy, niin hankin isomman!

soihilne

Jos haluat käsiteltävän lemmikin, älä ota roboa. Pieni osa kesyyntyy käsikesyksi, mutta suurin osa on "saippuapaloja" ja eivät juuri välitä käsittelystä, eli ovat pikemminkin katselulemmikkejä (mutta koska asuvat pareittain/laumassa, niiden keskinäistä touhuilua on tosi hauska katsoa!). Suosittelisin siis minäkin syyrialaista tai talvikkoa. Jos haluat talvikon, kannattaa kysellä, jos joltain kulkeutuisi Rovaniemelle sellainen. Itse esim. asun Hgissä mutta käyn tätini luona Lapissa aika ajoin, eli kyytipalstalle voi laittaa kyselyä. Nyt en valitettavasti ihan lähiaikoina ole tulossa sinnepäin, muuten oisin voinut tuoda sulle eläimen Helsingistä.
Intensiivistä hamsuilua maaliskuusta 2012. Lajeina tällä hetkellä syyrialainen, talvikko ja roborovski.

Robo :3

ekaks lemmikiks suosittelen kuitenki syrkkiä.. :D

Braak's Wiima
Goldilock's Åtava
Rousku
R.I.P Venla

anskuxxx

Minäkin palasin tänne yli vuoden jälkeen.. Pertti syrkki ehti minulla olla vain vuoden kun se piti lopettaa hengitystie tulehduksen takia. Minä näin aikuisena harrastajana kiinnyn niin tiukkaan lemmikkeihin ettei uutta tullut hankittua. Nyt sitten katselin tyhjää terraa varastossa ja ajattelin jos nyt sitten hankkisin..
Jäin miettimään myös noita roboja? Tyhjilleen jäi terra kokoa 100x50x40cm, lieneekö se sopiva? Ja kumpia suosittelisitte, uroksia vai naaraita? Tuossa joku jo aiemmin sanoikin että ovat ns. katselu lemmikkejä :) Mikä sopisi hyvin, tietysti edellyttäen että asumus on myös sen mukainen.
~Syyrialainen, Pertti, LK satiini creme,24.06.2011~                                                                                                            ~Koiruus, Spu Aufgeweckt Wolf, 07.02.2007~

Janika S.

^Ainakaan kahdelle robolle en suosittelisi noin isoa asumusta; tod. näk. enemmän reviirikiistoja kuin pienemmässä. Naaraat tulevat yleensä pidemmän päälle paremmin toimeen keskenään, mutta tämäkin hyvin yksilökohtaista ja erottamiseen saa kyllä olla varautunut. Minun kaikki omat kasvatit ovat ihan ok käsitellä, eivät juurikaan kimpoile. Tukkutaustaiset yms. sitten asia erikseen, mutta eivät nämä käsittelystä juuri piittaa tai ihmiseen kiinny anyway  :icon_e_wink:

Aloittajalle lisäksi sellainen huomio, kun häkistä puhut, että se ei ole myöskään roboille sopiva asumus. Robot kokonsa vuoksi joko dunaan tai terraarioon, häkkeihin (siis nämä kalterilliset avonaiset) en poikasia edes myy.
Venäjänkääpiöhamsteri roborovskit väreissä normaali, normaali laikukas ja normaali husky.
Jämtlanninpystykorvat nimellä Pyssytorin.
Lemmikkinä lisäksi muutama syyrialainen hamsteri.

anskuxxx

Minkä kokoinen terra on sitten hyvä?Ehkä pitää sitten luopua ajatuksesta, roboista.. En milään jaksa käydä etsimään uutta terraa ja kukaan ei ole kiinnostunut tällä suunnalla ostamaan entistäkään .. ja kun tilaa on mitä on säilöä kotona, useampia asumuksia :)

Janika S.

Minä asutan parit minidunissa, hamsteriduna ehkä maksimi kahdelle.
Jämtlanninpystykorvat nimellä Pyssytorin.
Lemmikkinä lisäksi muutama syyrialainen hamsteri.