• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Miksi niitä on niin paljon?

Aloittaja Nevia, 06.01.11 - klo:13:07

« edellinen - seuraava »

Nevia

Teen Lemmikki-lehteen juttua, joka vastaa eläinten omistajien varmasti yleisimmin kuulemaan kysymykseen; Miksi niitä on niin paljon?

Olisi kiva kuulla mikä kenelläkin on syynä eläinten suureen lukumäärään; onko se kasvattaminen, tarve pelastaa kodittomia eläimiä vai oletko kenties ns. hamstraaja?
Onko ne vain niin helppoja pitää, että niitä voi olla enemmän? Syvällisempääkin pohdintaa saa tulla siitä miksi ihmisillä on paljon eläimiä ja voidaan vaikka herätellä tästä keskustelua, joka saa puolestani jatkua vaikka deadlinen jälkeenkin.

Vastaukset voi lähettää minulle myös sähköpostitse: mailto:tiikerimarsut@gmail.com">tiikerimarsut@gmail.com.

Olisi kiva kuulla minkä verran kenelläkin eläimiä on vastausta kirjoittaessaan.


Tässä hieman pohdittavaa:

- viekö suuri eläinmäärä ajatukset pois jostain ikävämmästä asiasta? onko eläimet hankittu korvaamaan tai korjaamaan huonoa parisuhdetta/perhe-elämää?

- voiko suuri eläinmäärä olla huomion hakuisuutta tai kunnianhimoa? ylpeyden aihe? haetaan menestystä esim. kasvatuksessa tai kilpailuissa?

- voiko eläimet olla jollekin lapsen korvike?

- voiko eläinten määrällä mitata eläinrakkautta?

- Miksi sinulla on/ei ole paljon eläimiä?

lentsu

#1
Miten monta on paljon?

Ja: Olisiko mahdollista ottaa aiheeseen vähän myönteisempi ote?

Anteeksi, mutta minun korviini nuo kysymykset ovat viimeistä lukuunottamatta kaikki etukäteen negatiivisesti latautuneita. Lähtökohta, että eläin korvaa jotakin.

Olisiko mahdollista, että joku vain yksinkertaisesti pitää kovasti eläimistä? Enemmän kuin vaikkapa lapsista?

Tässäkin hieman pohdittavaa.

Vevve

#2
Mun mielestä paljon on ehkä silloin, kun hoito alkaa vaatia oikeasti aikaa ja rahaa, ja kun sukulaiset kauhistelee kylään tullessaan. Ainakin mun tapauksessa  :D

Mulla on hamstereita 25 ja hiiriä 13, niitä on tämän verran koska kasvatan. Jos en kasvattaisi, tuskin olisin kerännyt itselleni neljäätoista talvikkoa... Ennemminkin ehkä olisin pystynyt hankkimaan kaikkia niitä eläinlajeja joista olen kiinnostunut, ja elikkolaumani olisi monimuotoisempi.

Eläimet tuskin korvaavat mulle lapsia tai mitään, mutta ne ovat minulle elintärkeä harrastus. Hamsteriharrastus on tuonut minulle kavereita, sisältöä elämään ja vastuuntuntoa. Ennen tuhlasin kaikki rahani vaatteisiin, nyt tuhlaan kaikki rahani eläinten hoitamiseen, ja vaatteet mulla on melkeen aina samat  :D

Rustasin vastauksen myös sähköpostitse kun ajatuksia tuli yllättäen aika paljon, tähän en nyt jaksa enää toistaa samoja juttuja...

Nevia

#3
Ei sillä ole merkitystä miten paljon on paljon. Ulkoilutin yksi päivä kahta koiraa ja eräs koiranulkoiluttaja tuli yhden koiransa kanssa ihmettelemään, olivatko ne kaikki (jopa kaksi) minun kun minulla oli niin paljon koiria. :D

Itse artikkelin ei ole tarkoitus olla negatiivinen, mutta jotta keskustelua saataisiin ylipäätään heräteltyä, heitin muutaman pohdittavan asian. Kertokaa toki ihmeessä niitä myönteisiäkin syitä. :) Minulla itselläni on parikymmentä eläintä, eli en tosiaan ole tyrmäämässä ihmisiä, joilla on paljon eläimiä, vaan kertomassa mahdollisia syitä sille. Jos vaikka ne sukulaisetkin joskus ymmärtäisivät...