Yleisiä kysymyksiä hamstereista

Aloittaja LunaNasu, 29.05.12 - klo:18:24

Eve87

Isoin syy lienee pihka, joka ei varmasti ole se ensimmäinen asia, mitä haluaa hamsterin turkkiin  :icon_cheesygrin:
Wonderland's Hamstery
BLOGI
Kajaani

talvikko00

Voiko hamsteri itkeä?? :wassat:

Am

Tavallaan ei voi. Ihminen on ainoa "eläinlaji", joka itkee tunnesyistä.
Toki jos hamsterin silmään menee esim. roska, niin silmästä voi erittyä kyynelnestettä ja näyttää että raukka itkisi  :icon_cry:

Mutta varmasti hamsterikin voi omalla tavallaan "itkeä", eli tuntea surua vaikkapa huonosta kohtelusta johtuen. Hamsteri vain osoittaa sen eri tavalla, kuin itkemällä.
Syyrialainen uros s.18.5.2013
Talvikko naaras s.24.4.2012 - 25.12.2013
Talvikko naaras s.1.2.2011 - 21.6.2012

iidaku

Moikka!  haluaisin tietää mitkä kaikki hamsteri rodut/hamsterit olivat erakoita. Lisäksi haluan tietää että minkä laisista ruuista hamsut tykkää? Ainiin ja minkä kokoinen hamsterin häkki kannattaisi olla? :loov: + olen 9 vuotias tyttö ja harkitsen hamsterin ostamista ja äidilläni on komemusta hamstereista.Hänellä on ollut rottia ja 1 hamsteri. Ja äiti sanoi että minun pitää ensin etsiä tietoa hamstereista ennen kuin ostan sellaisen :icon_confused:

Susanna

Kannattaa lukea tämä artikkeli eri hamsterilajeista: http://hamsterit.net/2012/11/hamsterilajit-pahkinankuoressa/

Hamsterin ravintoon kuuluu hyvälaatuinen siemenseos sekä lisänä monipuolisesti erilaisia vihanneksia ja hedelmiä, hieman eläinproteiinia. Täällä lisää ruokinnasta: http://hamsterit.net/2013/10/johdatus-hamsterin-ruokintaan/

Kääpiöhamstereille asumuksen minimimitat on 50x40 cm, syyrialaiselle 70x40 cm mutta mitä isompi niin sitä parempi.

Kannattaa tosiaan tutustua kunnolla eri hamsterilajeihin ja niiden hoitoon ennen lemmikin hankintaa.
Say -talvikot / http://say.hamsterit.net/

iidaku

haluan tietää niiwtä tärkeimmät jutut. kertokaa kaikki mahollinen mulle pliiss...

Murmelsson

Suosittelen tutkimaan oma-aloitteisesti hamsteriyhdistyksen sivuja sekä kasvattajien sivuja/blogeja. Niistä saat kattavasti tietoa aiheesta.
Foorumilla on myös hyvä lukea vanhoja aiheita ja keskusteluja. Kannattaa kysyä foorumilla (ehkä kysymyksesi sopii johonkin jo olemassaolevaan aiheeseen?) vasta sitten kun et löydä tietoa hakemaasi kysymykseen tai et ole täysin varma jostakin asiasta.

kahhh

Ostin syyrialaisen hamsterin kaksi päivää sitten Faunattaresta. Hamsterin poikainen ei ole aktiivinen enkä ole kertaakaan nähnyt hamsteria liikkuvan häkissä. Olen vähäsen huolissaan. (Minun edelliset hamsun pikaset olivat aktiivisia ja yli energisiä.) Hamsteri vaikkutaa sairaalta mutta miten se pystyi tulla sairaaksi, kun kaupassa se vaikutti ihan terveltä. Mitä mun kannattaisi tehdä?

Murmelsson

Voihan olla, että hamsterisi ujostelee vielä uudessa kodissaan. Ja onhan hamstereilla myös luonne-eroja, joten voi olla että uusi hamsterisi on luonteeltaan arka ja rauhallinen...

Jos kuitenkin epäilet sairastumista, suosittelen viemään hamsterin eläinlääkärin tarkistettavaksi.
En tiedä erityisen paljoa hamstereiden sairauksista, mutta voihan olla, että hamsterisi on vilustunut kotimatkalla tai sillä on jokin perinnöllinen sairaus tai muu sairaus, jonka puhkeamiseen on mennyt useampi päivä.

Itse ehkä vielä hetken aikaa seurailisin tilannetta ja yrittäisin houkutella hamsteria esiin ja yrittää saada sen tottumaan käteen. Saitko kaupasta yhtään vanhaa, tutun hajuista purua mukaan?

Alkemistin

^Hyvin Murmelsson koosti tuossa yllä.  :yes:
Vaikuttaako poikanen jotenkin muutoin sairaalta, kuin että se ei liiku? (silmät kirkkaat, hengitys tasainen jne.)
Muutoinkin kannattaa antaa poikasen olla omissa oloissaan pari päivää - saattaa olla, että se kuitenkin touhuilee nukkuessasi. Oletko havainnut sen esim. käyvän syömässä jonnekin kauemmas laitettua tuoreruokaa?

Elviira

Itse ehkä tarkkailisin hamsteria muutaman kerran yön aikana, jotta saisin paremman käsityksen tilanteesta. Jotkut hamsterit heräävät vasta myöhään -> saattavat olla näkymättömissä pesässään koko sen ajan, jonka omistaja on hereillä ja touhuta sitten yöllä senkin edestä.

Embuskaa

:icon_lol:Pitääkö syyrialainen madottaa AINA tiettyyn aikaan vuodesta, onko pakko ollenkaan?  :wassat:

Ja toiseksi, paljon eläinlääkärikulut maksaisivat yleisesti? 100e ylöspäin vai alaspäin? Äitiäni kiinnostaisi..  :juuu: Meillä ei siis ainakaan toistaiseksi ole hamsteria.  :no: Onko ns. pakollisia tarpeita joita hamsulle täytyy eläinlääkärin tehdä? Kuten koirilla rokotukset jne..

Pöliseekö mörtti-röpö? Kaikki suosittelevat sitä.

Tarvitseeko syyrialainen kylpyhiekkaa? Missään hoito-ohjeissa (joita olen lukenut) ei ole siitä mainittu  :icon_rolleyes: Ystävälläni on talvikko ja sillä on kylpyhiekka kuppi.

"Pöliseekö" terraariossa vähemmän kuin häkkidunassa, siis niin että pölyä on ulkopuolellakin sitten.. :wassat:

Milloin syyrialainen kannattaisi hankkia? Talvella, keväällä, vasta kesällä? Onko sillä merkitystä..?   :wassat:

Anteeksi useista kysymyksistäni, mutta hamstereista kiinnostunut kaipailee vastauksia, ennen lopullisia päätöksiä  :nuija: :nuts: :haha:

Alkemistin

Lainaus käyttäjältä: Embuskaa - 29.11.14 - klo:20:20

Pöliseekö mörtti-röpö? Kaikki suosittelevat sitä.

Joihinkin näihin on jo vastattu toisaalla, mutta...

- Hamstereita ei ole pakko madottaa ilman eri syytä. Itse madotan silloin tällöin, koska meillä on paljon kontakteja muihiin hamsuloihin ja käymme näyttelyissä.

- Keskimääräinen ell-käynti on muutaman kympin, mutta ihan riippuu mitä siellä tehdään. Esim. raapenäyte ulkoloisista nostaa hintaa. Harvemmin noiden kanssa on lekuriin joutunut kuitenkaan.

- Mörtti tai muukaan hake ei pölise, mutta itse ainakaan en siitä pidä tai sitä suosittele  :icon_e_wink: Se on ihan mieltymyskysymys kyllä. Mielestäni hake ei ime pissaa kovin hyvin, eikä ole niin "miellyttävä" kuin pehmeämmät kuivikkeet. Tosin varsinkaan monet urokset eivät tästä juuri piittaa, niille riittää muutama vessapaperin suikale näön vuoksi... Muitakin lähes pölyämättömiä vaihtoehtoja on, kuten hamppukuivike.

- Syrkki ei tarvitse kylpyhiekkaa. (Sitä voi joskus antaa, mutta tuppaa kuluttamaan turkkia.)

- Terra on siistimpi kyllä, mutta painavuutensa takia noin muuten ehkä hankalampi siivota/pestä kunnolla. Yleensä riittää kun vaihtaa osan kuivikkeista.

- Mikä tahansa eläin kannattaa hankkia silloin kun on aikaa tutustua siihen. Talvisin syntyy vähemmän kotimaisia poikueita, mutta toisaalta eipä tarvitse painia kuumuusongelmien kanssa kuten viime kesänä.  :msilly:

Embuskaa

Riemuli

Ensikertalainen täällä kyselee... Saimme hamsterin muutama päivä sitten ja nyt ollaan aloitettu kesyttäminen. Hamsteri on ostettu kasvattajalta ja saanut siellä paljon käsittelyä ja tullut itse kädelle jne. Kokeilin aluksi hamsterin pois ottamista omasta terrastaan siirtämällä kaverin pahvilaatikkoon missä oli piilopaikkaa jne. Hamsu tuntui kuitenkin suunnilleen sekoavan pahvilaatikossa, säikkyi ja säpsyi kaikkea ja meni todella nopeasti hermostuneen oloiseksi. Nyt ollaan sitten kokeiltu hamsun kesyttämistä omassa terrassaan ja kumma kyllä ei millään tavalla puolusta reviiriään. Kättä saa roikottaa terrassa ihan rauhassa. Kämmenelle hamsu ei todellakaan tule, ehkä kerran on vahingossa kipaissut kämmenen yli ja nopeasti. Tuntuu ihan säpsyvän koko kättä. Sen sijaan muuten kiipeilee esim. hihaa pitkin ylöspäin, antaa silitellä ja tulee ottamaan herkkuja kädestä (ei kämmeneltä) ja rystyspuolelta kyllä saattaa kävelläkin yli. Mikä tuossa kädelle tulossa mättää ja kauhistuttaa? En ole vielä uskaltanut vain ottaa hamsua hetkeksi käteen niin kuin joissain ohjeissa neuvotaan. Ihmetyttää myös tuo ettei puolusta reviiriään, miksi näin? Miksei myöskään innostu mistään puuhalaatikosta? Itsekseen terrassa ollessaan kyllä jyrsii yhtä nurkkaa kuin päästäkseen ulos, mutta kun sitten joutuu terrasta pois niin se tuntuu olevan ihan järkkyä.

Toinen ihmetyksen aihe on pissaaminen. Hamsu syö ja juo ihan todistetusti, mutta pissapaikkaa en löydä asumuksesta millään! Juoksupyörässä on jotain pissajälkiä, mutta nurkista, mökistä tai mistään muualta en löydä pissapaikkaa. Ei hajua tms. Voiko olla, että hamsu juo kuitenkin liian vähän eikä pissaa hirveästi? Tai voiko purut imeä pissan ja hajun noin perusteellisesti? Hamsu on kyllä terveen oloinen, että en nyt ensimmäisenä sairaaksi epäilisi.