• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Juoksupyörä,sittenkään tarpeellinen?

Aloittaja -Marylin-, 26.03.10 - klo:20:06

« edellinen - seuraava »

-Marylin-

Luin Helena Telkänrannan kirjoittamaa kirjaa Pienlemmikkien virikeopas, ja siellä oli yhdessä kohtaa puhetta juoksupyörästä.
Kirjoittaja mietti juoksupyörän tarpeellisuutta hamstereilla.
Hän mietti sitä että onko hamsterille juoksupyörästä oikeasti iloa, vai juokseeko se siinä vain tuottaakseen jotain mielihyvä hormooneja kehossaan, tehdessään toistuvasti samaa liikettä, jota mm. eläintarhassa tylsistyneet tiikerit tekevät kävelemällä täsmälleen samaa reittiä edes takaisin tuntitolkulla.
Kirjaili perusteli mietintöjään sillä, että luonnossahan hamsterit kulkevat pitkiä matkoja tutkiessaan ympäristöään ja varsinkin etsiessään ruokaa, ei suinkaan vain silkasta juoksemisen ilosta, varsinkin juoksupyörässä vain paikoillaan.
Kirjassa hän sanoi että parempaa virikettä hamsulle olisi päästää se säännöllisesti vapaaksi, piilotella sille ympäriinsä herkkuja jotta se niitä etsiessään saisi toteuttaa itseään ja saisi sillä tavalla myös liikuntaa.

Omalla hamsterillani on juoksupyörä muutaman kerran viikossa käytössä, mutta tämän kirjan aihe juoksupyöristä pisti pohtimaan että mistä me oikeastaan tiedämme juokseeko hamsteri juoksupyörässä vain pakonomaisesti, vai nauttiiko se siitä oikeasti? Hamsteri ei puhu, ei heiluta häntäänsä iloisena kuten koira tms. joten siitä on erityisen vaikea nähdä mikä on sen mielestä hauskaa ja mikä ei...

Ottakaa toki kantaa asiaan! Mitä mieltä te olette?  ;)
Huoneessani asustaa Carlos talvikko,adhd tapaus <3

GaneshaX

#1
Omalla kohdalla on ainakin niin, että kun hamsuja on oikeasti monta, niin ei todellakaan riitä aikaa juoksuttaa jokaista tuntitolkulla joka ilta. + herään aikaisin, joten pitää päästä nukkumaan ajoissa.

Hamsteri kuitenkin tarvitsee mahdollisuuden liikkua runsaasti. Suuri juoksupyörä palvelee hyvin yön aikana  :)
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

metsku

#2
Olen miettinyt samaa itse asiassa mutta toki pidän hamstereilla kaikilla juoksupyörät koska en voi enkä ehdi niitä juoksuttamaan. Jatkossa en aio hamstereita ottaa (ehkä yhden syrkin pidän) siksi koska mielestäni ne eivät oikein sovi vankina eläviksi. Kuten jo aiemminkin olen sanonut niin kaikista jyrsijöistä joita minulla on ollut (marsut, rotat, gerbat, hiiret, degut) tarvitsevat hamsterit eniten tilaa tai ne alkavat häiriökäyttäytyä. Putkilla yhdistetyt häkit ja dunat tai terrat (eli tilaa on yhteensä todella paljon) pitävät ne tyytyväisinä mutta esim. yksi terraario 70cm ei kaikkia pidä.

Eilen siivosin talvikon ja syrkin kämppiä ja otin putket pois (tai syrkiltä yläkerran) jolloin jäivät hetkeksi vain toiseen kämppäänsä (syrkki 70cm terraan ja talvikko 60cm dunaan) ja molemmat alkoivat samantien protestoimaan. Talvikko rupes puremaan dunan yhtä kulmaa ihan vimmoissaan ja kun laitoin putken takas se oikeen pomppas sinne ja juoksi katsomaan mitä toisessa kämpässä on uutta. Syrkki taas kiipeili terrassaan ja yritti murtautua katosta läpi ihan pakonomaisesti. Molemmat tarvitsevat paljon tilaa.

Olen siis tullut siihen tulokseen, että hamsteri sopii lemmikiksi vain jos sille pystyy järjestämään juuri niin isot tilat kun se tarvitsee. Toisille yksilöille riittää vähempi mutta jos hamsu näyttää tarttevan kolme häkkiä niin ne pitäs sille järjestää. Tästä päästään siihen juoksupyörään eli kaikkien meidän hamstereiden juoksupyörässä ravaaminen on vähentynyt lisätilan myötä mutta kaikki silti juoksevat melko paljon ja koska se on niille tärkeää niin pitäköön juoksupyöränsä.

Itse ihmettelen tuota putkien käytön vähyyttä ja jonkinasteista halveksuntaa mikä niihin liitetään. Onhan ne ärsyttäviä pestäviä ja kasattavia mutta kyllä hamsterit niitä rakastaakin! Lisäksi niillä saa paljon lisää juoksutilaa (tarkoitan, että se putki tulee ulos sieltä häkistä) ja mikä parasta niillä voi luoda kulkureittejä eri paikkoihin.

GaneshaX

#3
Lainaus käyttäjältä: "metsku"Itse ihmettelen tuota putkien käytön vähyyttä ja jonkinasteista halveksuntaa mikä niihin liitetään.

 :pihalla:

Kyllä meillä on ainakin jokaisella hamsulla reilun kokoisia pahviputkia. Niitä pieniä muovisia en tosin ymmärrä. Ne ovat yleensä hirveän pieniä ja eihän hamsteri voi/saa edes jyrsiä niitä.
 (okei, niissä Ferplastin fretti/rotta kokoisissa putkissa on kyllä kokoa, mutta siihen niiden ominaisuudet sitten jäävätkin  ;)  )
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Anonymous

#4
^Meilläki käytetään pahviputkia ja jopa talvikot tykkää repiä sekä kelliä niissä. Mielummin  pahvisia kun muovisia meillä ainaki syrkit sen kokosia etteivät edes mahtuis niistä kulkeen.

Vevve

#5
Mä en käytä juurikaan juoksupyöriä, syynä lähinnä se että olen todella herkkäuninen ja hamsut asuvat samassa huoneessa kanssani. Jos mahdollisuus olisi, pitäisin kyllä pyöriä varsinkin noilla energisimmillä tapauksilla.
En kuitenkaan koe että se mitenkään haittaisi ettei pyöriä ole. Syrkillä pidän pyörää joskus iltaisin, mutta sillä tuntuu olevan muutenkin ihan tarpeeksi puuhaa ilman että tarvitsee tuhota esimerkiksi asumusta jyrsimällä.

Louna

#6
Mun mielestä juoksupyörä on yksi hyvä virike muiden joukossa, mutta se ei koskaan korvaa muita virikkeitä tai tilaa (ts. liian pieni asumus on liian pieni, vaikka siinä olisi kuinka hieno juoksupyörä). Olen myös huomannut, että jokainen hamsteri pitää hieman erilaisista virikkeistä ja puuhailumahdollisuuksista ja toiset vaativat enemmän tilaa kuin toiset.

Muutama esimerkki omista hamstereista, joita olen joskus omistanut.

Hamsteri A oli mun eka hamsteri vuonna kivi ja kirves, liian pienessä häkissä asuva syyrialainen. Se sai joka päivä juosta useita tunteja vapaana huoneessani, jossa oli sille järjestettyjä kiipeily- ja kaivelupaikkoja. Vapaana ollessa hamsteri puuhaili monipuolisesti kaikkea mahdollista, mutta häkissä juoksi ihan maanisesti juoksupyörässä. Pyörä otettiin pois -> hamsteri alkoi purra jatkuvasti häkin luukun kaltereita. Olen myöhemmin vetänyt tästä tapauksesta johtopäätöksen, että hamsteri juoksi pyörässä vain pakonomaisesti tylsyyttään, eikä runsas vapaana pitäminen korvannut liian pientä häkkiä, johon ei saanut laitettua niin paljon virikkeitä kuin hamsteri olisi tarvinnut.

Hamsteri B (syyrialainen) asui aavistuksen liian pienessä dunassa (muistaakseni hamsteridunaa hintsusti pienempi gabber), ei välittänyt juoksupyörästä lainkaan ja koitti jyrsiä itsensä ulos dunasta ja järsi kattokaltereita. Ei välittänyt kiipeilyvirikkeistä, vaan tykkäsi joskus kaivaa tunneleita ja järsiä pahvijuttuja ja kuljetella niitä paikasta toiseen. Otin juoksupyörän ja pahiten tilaa vievät kiipeilyjutut pois dunan pohjalta, aloin antaa reippaammalla kädellä puruja kaiveluun ja enemmän pahvilaatikoita, kanamunakennoa, putkia ym. repimistä ja tutkimista varten -> dunan ja kattoritilän luukun pureminen loppui, ja hamsterista tuli aktiivisempi puuhailija. Se kaiveli tunneliverkostoja ja muokkaili sisustusta ahkerasti, ja puuhastelu oli monipuolista, ei esim. yhden kohdan maanista kaivamista tmv. Myöhemmin aloin pitää juoksupyörää taas toisinaan häkissä, ja se juoksi siinä joskus, ei kuitenkaan jatkuvasti. Duna olisi saanut olla suurempi, mutta luulen, että tilaa oli kuitenkin riittävästi, kun olosuhteet ja virikkeet vaihdettiin vastaamaan hamsun mieltymyksiä, eikä siellä ollut turhia kiipeilytelineitä ym. viemässä tilaa mielekkäämmältä tekemiseltä.

Sen jälkeen kun on ollut mahdollisuus ostaa isompia asumuksia lemmikeille, kaikki mun hamsterit ovat asuneet reilun kokoisissa dunissa ja terrassa, eikä ongelmia ole ollut, kun virikkeitä on mahtunut runsaasti ja tilaa on jäänyt vielä ihan vaan juoksentelemiseen ja kaiveluunkin ym.  :) Juoksupyörää on kyllä käytetty, mutta kukaan ei ole saanut hepulia jos olen ottanut sen pois, eikä siinä muutenkaan ole juostu jatkuvasti. Pyrin tarjoamaan hamsterille aina mahdollisimman paljon erilaisia virikkeitä ja otan pois sellaisia, joista se ei välitä. Välillä koitan tarjota jotain uutta, mutta selvästi eri hamsterit ovat kiinnostuneet erilaisista asioista, ei kaikki välitä kiipeillä ja joku taas ei välitä putkista jne :) Toki tarjolla on aina vähän kaikenlaista tekemistä, mutta hamsterin mieltymyksiä ajatellen jotain juttuja enemmän kuin muita.
-Ihmiset ovat unohtaneet tämän totuuden, sanoi kettu. Mutta älä sinä unohda sitä. Sinun on vastattava aina siitä, mitä olet kesyttänyt. (Antoine de Saint-Exupéry: Pikku prinssi)

metsku

#7
Tarkoitin noilla putkilla siis niitä yhteenliitettäviä muoviputkia. Niitä pitää siis olla monta jotta niistä on iloa. Meillä niitä pitkin pääsee toiseen kämppään ja roboilla sitä on vain juoksua varten.

Enkeli89

#8
meillä juoksupyörän tarpeellisuus on ihan hamsterista riippuvainen; ennemmin anna vilkkaalle yksilölle juoksarin kuin jyystää kattokaltereita; virikkeellisyytenä juoksupyörä on siis häkissä purkien ja laatikkojen lisäksi ensimmäisiä asioita
enää neljä syrkkkiä, kaksi gerbiiliä, kolme karvaista kania ja kissat-liian moni rakas on nyt tähtenä taivaalla \":(\"

Minihamsteri

#9
Meillä hamsterit pääsee kyllä joka päivä juoksemaan jos haluaa.
Siispä juoksupyörää ei varmaan tarvitsisi, mutta pidän varalta,
koska eihän sitä tiedä kuinka se juoksee siinä sitten yöllä.
Olen kyllä miettinytkin jos ottaisin sen pois.
Itse pidän sitä tarpeellisena silloin, jos hamsteri ei pääse ollenkaan
tai pääsee harvoin juoksentelemaan huoneeseen.
Jos taas hamsulla on hyvät tilat ja oltavat asumuksessaan,
eikä se liiemmin halua tulla sieltä ehkä ulos, niin voihan tuon
sinne laittaakkin. Mielestäni ei ole pahitteeksi vaikka hamsulla
juoksupyörä olisikin.  :)

Hamsufani97

#10
Pilvellä on aina juoksupyörä, mutta ei se siitä mun mielestä mitenkään "riippuvainen" ole. Monesti oon nähnyt Pilven silppuamassa pahviputkia - ja laatikoita, pajukeppejä purraan paljon ja heinäpesässä lymytään. Mutta kyllä sitä juoksupyörääkin käytetään. Sulevikaan ei mielestäni ollut riippuvainen juoksupyörästä mutta kyllähän nuo molemmat sitä ovat käyttäneet ;D

Marla

#11
Mulla on juoksupyörä vain parilla hamsulla, koska vähämeluisia pyöriä on todella hankala löytää, ja niiden pitäisi olla syrkillekin sopivia. Korvatulpista huolimatta en pysty nukkumaan, jos lauma hamstereita juoksee pyörillään, joten sen vuoksi en niitä meluisia pyöriä pidä.
Yritän kehitellä ennemmin noille erilaisia pahvisia virikkeitä, joita saavat silputa ajankuluksi, ja vapaana annan juosta niin usein kuin oma aikani sen sallii.

GaneshaX

#12
Lainaus käyttäjältä: "metsku"Tarkoitin noilla putkilla siis niitä yhteenliitettäviä muoviputkia.

Ne pikkuriikkiset muoviputket nyt kun vain sattuvat olemaan liian pieniä aikuiselle syrkille. Ja jos niitä jyrsii, niin ei sekään hyvä ole  :roll:
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

metsku

#13
Lainaus käyttäjältä: "GaneshaX"
Lainaus käyttäjältä: "metsku"Tarkoitin noilla putkilla siis niitä yhteenliitettäviä muoviputkia.

Ne pikkuriikkiset muoviputket nyt kun vain sattuvat olemaan liian pieniä aikuiselle syrkille. Ja jos niitä jyrsii, niin ei sekään hyvä ole  :roll:

Tarkoitin kääpiöhamstereille niitä putkia. Meillä kyllä syrkkityttö mahtuu myös mutta meillä on hälle nyt terraario-ylähäkkiyhdistelmä jonne pääsee ilman putkea. Muutenkin kääppärit vilkkaamman oloisina nauttivat putkista enemmän kun syrkit.

On tietysti yksilöllistä ketkä niitä putkia rakastaa enemmän ja ketkä vähemmän mutta monikaan hamsu ei varmaan kieltäytyisi lisäliikkumatilasta ja mahdollisuudesta hilpasta turvallista putkea pitkin toiseen asumukseen tutkimaan paikkoja? Mielestäni on todella hauskaa laittaa siihen kämppään jossa hamsteri/hamsterit ei nuku jotain uutta ja sit katsella kun ne herätessään heti ekana ravaa toiseen kämppään katsomaan mitä kivaa siellä on. Varsinkin talvikko, robot on enemmän paikalleenjääviä.

s.at.u

#14
Meillä on vaan yks juoksupyörä, kaks talvikkoa. Juoksupyörä on Tapsalla, en edes oo kokeillu mitä Saga siitä sanois. Tapsa käyttää juoksupyörää öisin aika ahkerastikin, mutta ei se riippuvainen siitä oo. Tekee paljon muutakin. Ja vaikka siit aika kova ääni kuuluukin, niin ei se miun yöunia haittannu, oon tottunu siihen jo. Nythän Tapsa majailee siskon huoneessa, eipä sekään oo mitään juoksupyörän äänestä valitellut. Jos mie löytäisin sen Karlien puisen juoksypyörän jostain, hommaisin kuitenkin sellasen Sagalle ja se sais sillä totutella. On se kauniimpi kun ne muoviset, ja tosiaan hiljaisempikin. Vaikka mie siihen ääneen oon tottunu, ni ei se hiljasuus pahitteeks ois.  xD