Standardikomiteankokous 2011

Aloittaja Mustikkamaan, 08.10.10 - klo:11:24

Eve87

Hyvä vertaus tuo ms valkoinen/luonnonvalkoinen, jotka eroavat samalla periaatteella toisistaan kuin hetsku ja homohopsu. Hopsun standuun on määritelty virheeksi kuitenkin perusvärissä liian kellertävä perusväri, joka tulee ihan väkisellä hetskuhopsun fenotyyppiin, ja ulkkareissa näinollen tiputtaa automaattisesti pisteitä?
Wonderland's Hamstery
BLOGI
Kajaani

lentsu

Juu, kyllä se on niin että homohopsu saa hetskua paremmat väripisteet ulkkareissa, ellei homohopsu ole muuten huonon värinen. Hetskuissakin on kyllä isoja eroja, jotkut on aivan ruskeita ja jotkut taas alkavat muistuttaa enemmän homohopsua, mutta kyllä ne aina toisistaan erottaa.

Luonnonvalkoisella ja mustasilmäisellä valkoisella on iso väriero, ja onhan sillä pitkä historiakin, että ne on omat värinsä ulkkareissa.

Sen sijaan eihän me voida kaikkia värejä alkaa arvostella sen mukaan, onko hamsteri homo vai hetsku. Sitten mennään siihen että meillä on jokaiselle dominoivalle värille ja kuviolle yksi versio, joka on se stardardi ja toinen versio, joka on muka eri väri. Vrt. esim. valkonauhainen. Kumpi nauhainen olisi sitten se standardi? Ilmeisesti nauhan tapauksessa kuitenkin se hetsku, kun homonauhat tapaa olla liiankin leveitä. Eli mun mielestä nykysysteemi, joka on ollut vallassa alusta asti, että homohopsu ja hetskuhopsu ovat molemmat hopsuja, mutta homo saa vain puhtaammasta väristään paremmat arviot, on hyvä ja toimiva.  Samoin nauhalliset saavat olla kaikki nauhallisia, umboroukset umborouksia jne. Menisi aika lillukanvarsiin erotella näytskissä homosoopeli ja hetskusoopeli yms.  :P

Ja vielä lisäys: en usko, että kukaan alkaisi tosissaan kasvatta "seepianharmaita", pyrkimys on kuitenkin aina siihen mahdollisimman puhtaan harmaaseen. Mutta koska maailmassa väistämättä on aina paljon myös hetskuhopsuja (kuten on myös hetskusoopeleita yms.) joiden väri ei ole niin priima, tuntuisi tosi keinotekoiselta alkaa eristää niitä näyttelyissä geneettisen taustan takia. Ne ei ole niin täydellisiä, mutta hopsuja nekin on. Tehdäänkö sitten standardi myös "leveänauhaiselle" ja kapeanauhaiselle"???