• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Yleinen pulina poikasten teettämisestä

Aloittaja Heli, 20.08.07 - klo:23:39

« edellinen - seuraava »

ammie

#585
Eli kun aikaisintaan 3kk iässä, niin tarkoittaako tämä sitä, että silloin saa yrittää tehdä kantavaksi vaiko sitten sitä että silloin poikaset saisivat jo syntyä?   :pihalla:
Pieni hamsteri, pienet tassut. Pieni nenä ja pieni massu.

eta

#586
Minun mielestäni vasta silloin kun hamsut ovat 3 kk laittaisin ne samaan terraan.

Avalon

#587
Lainaus käyttäjältä: "Avalon"Jos on 2 Talvikko naarasta samassa terrassa ja toisella teetetään poikaset niin pitääkö se tiineenä oleva naaras siirtää omaan asuntoon vai voiko jättää sen toisen kanssa?

Ja kuinka kauan sen uroksen pitää olla sen naaraan kanssa samassa asunnossa kun yritetään astuttaa naarasta?


Toivottavasti tajusitte näitä ehkä sekavia kysymyksiä :D

Eli vieläkin kysyisin tuota kun en saanu vastausta :D
Syyralaiset:
Lilli, lk normaali 02.08.2008 - 02.08.2010
Laikku, lk vn normaali 02.08.2008 - 29.01.2010

Talvikot:
Obe-Liski "Obelix", helmiässafiiri 28.08.2009 -->

Meillä pyörii myös pari rotta ystäväistä \":)\"

eta

#588
Tuohon ekaan kysymykseen en tiedä vastausta. Ekat talvikkopoikasetkin ovat meille tulossa vasta marraskuulla tai siis silloin vasta yhdistän pariskunnan kun tyttö on 4 kk. Pariskunnan annan sitten marraskuusta lähtien asua yhdessä ja erotan ne kun huomaan että naaras on tiineenä.
Mitään omakohtaista kokemusta ei minulla vielä ole.

Syrkkivauvoja meille syntyi viime yönä, ekat meidän perheessä.

Avalon

#589
Onnea :)
Syyralaiset:
Lilli, lk normaali 02.08.2008 - 02.08.2010
Laikku, lk vn normaali 02.08.2008 - 29.01.2010

Talvikot:
Obe-Liski "Obelix", helmiässafiiri 28.08.2009 -->

Meillä pyörii myös pari rotta ystäväistä \":)\"

Syyris

#590
Lainaus käyttäjältä: "Aya"1. ja 2. Hamasteri voi tehdä poikaset omassakin asumuksessaan, mieluiten dunassa tai terrassa. Pohjapinta-alaa tulisi olla ainakin sen 70x40cm mitä syyrialaisilla yleensäkin, mutta ei haittaa vaikka olisi isompikin.

3. Poikaset erotellaan 4 viikon ikäisenä.

4. Suositus luovutusikä on 5 viikkoa.

5. Naaraat voivat jäädä myös emon seuraksi, mutta koska syyrialainen on erakko, olisi ehkä emolle mukavampaa jos naaraat eroteltaisiin jo tässä vaiheessa omaan asumukseensa.

6. Poikasille tulee tarjota monipuolista ruokaa vähintään kerran päivässä, mielellään vaikka parikin kertaa. Puuroa, maitotuotteita, lihaa, hedelmiä, kasviksia, marjoja... Etenkin poikasten täytettyä pari viikkoa, ruuan kulutus kasvaa valtavasti.

7. Jauhomadot eivät ole hamsuille välttämättömiä, mutta voit tarjota niitä poikasille vaikka heti kun ne suostuvat syömään.


Voi kiitos vastauksista. ((:

Syyris

#591
Monenko viikon/päivän ikäisenä poikasille kasvaa turkki ja silmät avautuvat?

Aya

#592
Pigmenttiä poikasille alkaa näkymään jo muutaman päivän iässä, hyvin nopeeta myös karva alkaa kasvamaan. Silmät aukeaa 14vrk ikäisenä.

Muutaman päivän ikäisiä poikasia
Poikasia 8vrk ikäisenä en kyllä oo ihan varma iästä, joka tapauksessa vähän päälle viikon ikäisiä ovat
Poikanen 14vrk ikäisenä
Poikanen 3 viikon iässä

Syyris

#593
Lainaus käyttäjältä: "Aya"Pigmenttiä poikasille alkaa näkymään jo muutaman päivän iässä, hyvin nopeeta myös karva alkaa kasvamaan. Silmät aukeaa 14vrk ikäisenä.

Muutaman päivän ikäisiä poikasia
Poikasia 8vrk ikäisenä
Poikanen 14vrk ikäisenä
Poikanen 3 viikon iässä

Voi kiitos. =)

eta

#594
Meillä emo on peitellyt hyvin mökkinsä edustan

http://picasaweb.google.fi/e.talbe/MKki ... 6455512946
en siis ole vieläkään kurkannut pesään ja poikaset ovat jo 3 päivän ikäisiä.
Emo käy vain pikaisesti syömässä ja viettää kaiken aikansa pesässä.
Koska ja kuinka voin yrittää houkutella emoa pois pesän läheltä ja yrittää ottaa vaikka kuljetusterraan siksi aikaa että voisin kurkata pesään ?
Koska on ekat poikaset meillä olen aika varovainen muutekin ettei emo vain hermostuisi.

draco

#595
Moikka! Oon ajatellut teettää hamsulleni poikaset :D Mutta olen vielä hieman vihreä aiheesta  :oops:  Osaisiko joku kertoa, että jos mulla nyt kerta on safiiri-värityksellinen talvikko tyttö, ni minkä värinen mahdollisen isän pitäisi olla, vai onks siin ees mitään väliä? :) Kiitoksia vastauksista!

weemano

#596
Täälläkin herää pikkuhiljaa haaves ensimmäisestä poikueesta.

Hamsutyttöni NomNom on syntynyt 4.6.2008 ja saanut n. 8 viikkoa sitten ensimmäisen poikueensa, n 10 viikkoisena siis, vanhinkopoikue, mutta hoiti kaikki 9 (!!!) vauvaansa hyvin ja huolella vieroitus ikään saakka.

Nyt mietin olisiko Nompalla järkevää teettää vielä toinen poikue?
Vaikka Nomppa onkin eläinkaupasta ostettu, se on hyvin kaunis rakenteinen ja kovaa vauhtia kesyyntyvä pikkuinen.
Ensimmäinen poikue oli terve ja hyväluonteinen, kaikki vauvat saivat kodin ja NomNom valtasi lopulta minun sydämeni.

Olen toki miettinyt ihan kasvatusnaaraan hankintaa, mutta koska Nomppa ehti ensin pylleröidä rakkauspakkauksen paikalle, mietin että mitenhän..

Enkeli89

#597
Itse henk. kohtaisesti en lähtisi teettämään toista poikuetta hamsterille joka on ollut noin nuorena kantavana. Silloin se ei ole rakenteellisesti ollut vielä täysikasvuinen ja odotusaika on saattanut aiheuttaa jotain mahdollisia rakenne rikkoja yms.

syyrialaisille naaraille myös aika harvoin edes suunitellaan kahta poikuetta, koska se on todella raskas kokemus-ja koska kyseessä on eläinkaupasta ostettu yksilö niin kannattaisi ennen kaikkea miettiä miksi niitä poikasia haluaa.
enää neljä syrkkkiä, kaksi gerbiiliä, kolme karvaista kania ja kissat-liian moni rakas on nyt tähtenä taivaalla \":(\"

Avalon

#598
Olen ajatellut joskus tulevaisuudessa teettää eläinkaupasta ostamallani syrkillä poikueen. Lilli on reipas ja hyvä rakenteinen ja hyvänvärinen normaali lk :) Kuinka vanhana kannattaisi se ensimmäinen poikue teettää? Ja olisi aikomus vain ja ainoastaan yksi poikuea teettää Lillillä. Laikulla ei ole aikomusta poikasia teettää koska sillä on värivirhe. Se on normaali vn (lk). Tietenkin yrittäisin saada mahdollisimman hyviä poikasia eli mahdollisimman monipuolisesti ja terveellisesti ruokkisin ja näin poispäin. Tämä olisi tämmöinen "kokeilun" tapainen että sopisiko syyrialaisen kasvatus juuri minulle. Koska olisi haaveissa aloittaa ura syyrialaisen kasvattajana. Eli kuinka vanhana ensimmäinen poikue kannattaa teettää? Vielä en tietenkään koska Lilli on syntynyt 02.08.2008.
Syyralaiset:
Lilli, lk normaali 02.08.2008 - 02.08.2010
Laikku, lk vn normaali 02.08.2008 - 29.01.2010

Talvikot:
Obe-Liski "Obelix", helmiässafiiri 28.08.2009 -->

Meillä pyörii myös pari rotta ystäväistä \":)\"

Pertti

#599
Mikäli naaras on ensimmäisten poikastensa jälkeen kehittynyt silmämääräisesti ihan normaalisti ja on muutenkin hyväkuntoinen niin mun mielestä aikaisempi nuorena tehty poikue ei ole mikään este teettää toista poikuetta.
Kyllä aina yhen voi ottaa!