• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

asumuksen sijoittaminen!

Aloittaja NNinay, 15.05.12 - klo:20:09

« edellinen - seuraava »

NNinay

Eli ku mun hamsun duna on sellasessa paikassa että aamuaurinko paistaa suoraan siihen dunaan, niin haittaako se tai tuleeko siitä mitään terveysriskiä hamsterille? :icon_question: lämpötila ei muutu miksikään ja aika minkä auronko siihen paistaa on ehkä n.1h. Eihän se mitenkään stressaa hamsuani yms. Laji on muuten syyrialainen mutta se tuskin vaikuttaa! :D

Vevve

Tuskinpa haittaa. Joskus kesähelteillä kannattaa tarkkailla lämpötilaa, mutta jos se ei muutu liian korkeaksi (yli 26°c alkaa olla huono) niin ei hätää.

hamsuhamsuhamsu

kyllä se jonkin verran voi haitata ellet halua hamsun pahimmassa tapauksessa kuolevan lämpöhalvaukseen........siinä hamsut on herkkiä.....ihan riskin vuoksi suosiittelisin toista paikkaa asumukselle.. :icon_exclaim: :nenup:
-----Uusi Profiili-----!!

Katitar

allekirjoittanut on ainakin hyvin vainoharhainen tuon lämpötilan suhteen.  :icon_cool:

meillä on päivällä olohuoneen kaihtimet melkein kokonaan kiinni kun itse olen poissa paikalta. meillä nuo kaikki asumukset ovat olohuoneen yhdellä seinustalla (ja okei, ovat ne alkaneet vallata tilaa myös muualta olohuoneesta - tämä liekee sivuseikka  :icon_cheesygrin:), johon aurinko paistaa suoraan, jos paistaa. dunissa on melko huono ilmanvaihto ja väittäisin, että lämpötila saattaa nousta herkästikkin liian korkeaksi. mielummin pelaisin varmanpäälle ja joko pitäisin verhoja sen aikaa kiinni kun aurinko asumukseen osuu.. tai sitten vaihtaisin asumuksen paikkaa ihan pysyvästi. nuohan ovat, ainakin yhden asumuksen kohdalla, vain järjestelykysymyksiä - huoneessa voi helpostikin järjestää huonekalut uudelleen niin, että eläimelle ei aiheudu siitä mitään vaaraa.
Wippee's -roborovskit
*** katinhamsula.webs.com/ ***

Pipatus

#4
Jos aurinko ei paista todella kuumasti ja jos ilmanvaihto hamsun asumuksessa on hyvä, niin en usko että on mitään suurta hätää.
Jos aurinko alkaa paistaa todella kuumasti ja lämpötila kohoaa korkealle, niin suosittelisin varjossa olevaa paikkaa hamsulle. Jos lämpötila ei silti muutu, niin voithan laittaa aina hetkeksi vedellä täytetyn ja viilennetyn pullon hamsun häkkiin, jonka ympärille käärit vaikka pyyhkeen. :)

Kannattaa tosiaan tarkkailla lämpötilaa, ettei hamsulle tule lämpöhalvausta.
Syrkkityttöni Unelma <3

lumissa

Olisiko mitään ideoita, millä asumusta saisi viilennettyä?
Olen muuttanut uuteen pieneen asuntoon, ja talvikkoni asuu terrassa. Auringon paistaessa se paistaa lähes koko päivän asuntooni, joten voi olla hankala viilentää terraa edes verhoja kiinni pitämällä.
Olisiko häkki parempi vaihtoehto kesän ajaksi? Tottuukohan 1,5v hamsteri häkkiin, kun se on ollut koko elämänsä terraariossa? Lisäksi minulla on kissoja, joiden takia en oikein haluaisi tuota häkkiä...

Janiica

Onko viilentäminen välttämätöntä? Tuottaako auringonpaisto korkeaa lämpötilaa terraarioon?
Viilentää voi esim. pakkasessa pidetyllä kivellä.

Tuosta häkinvaihdosta en niinkään menisi takuuseen..kumminkin kyseessä vanha hamsteri, ja asumuksenvaihto voi stressata pientä ym. Ja eihän häkki muutenkaan ole sopiva hamsterille, vaikka kesän ajan vain olisikin, ja tosiaan kun sinulla noita kissojakin on ja häkki on erittäin riskialtis.

Eli mä en suosittelisi häkkiä.  :enkeli:
Älä unelmoi elämääsi,vaan elä unelmaasi

lumissa

Minäkin ajattelin, että häkkiin vaihtaminen voi kyllä aiheuttaa turhaa stressiä. Ja lähinnä hirvittää, että jos kissat saisivat häkin pudotettua, terraariota eivät jaksa siirtää.

Tällä viikolla aurinkoisena päivänä terran lämpötila oli +27. Mietin, että auttaisiko joku sellainen aurinkovarjo ainakin yhdelle seinälle, ja sitten ne verhot kiinni. Mutta en tiedä kuinka riittävää tuo on sitten kesällä. :(

Alkemistin

Meille jäi isoin terra hiukan ongelmalliseen paikkaan, minkä tajusin vasta tässä kevään korvilla. Sen toiseen päätyyn paistaa iltapäivästä aurinko jonkin aikaa, ja lämpötila kipusi lähemmäs 25:ttä jo pari viikkoa sitten. Ennen isoa uudelleensijoitusoperaatiota ajattelin kokeilla foliota. :msilly:  Nyt siis terran takaseinä on päällystetty alumiinifoliolla ja lisäksi ns. valoverhot ovat aina kiinni. Asumuksen sisällä roikkunut lämpömittari ei ole kivunnut kertaakaan yli 24:n asteen, joten ehkäpä tuo toimii. :woot:

Tarkkasilmäisimmät ovat ehkä havainneetkin tänne ilmestyneen aika omituisia avaruusterrakuvia, joissa tuo folio näkyy hamsujen taustalla. :icon_cheesygrin: