• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Kuvia ja keskustelua hamsujen asumuksista- 3

Aloittaja Hamsufani97, 06.12.09 - klo:16:36

« edellinen - seuraava »

Zinde

#900
^Onko tuo koivuputki ostettu vai itse tehty? Olen yrittänyt etsiä syrkille sopivaa putkea, mutta ei ole löytynyt sopivaa/mieleistä. Tuollainen koivupalikka olisi ihana. :sydan Tällä hetkellä asian hoitaa pringlespurkki, mutta se ei ole kauheasti kiinnostanut.

nalli

#901
Tatulla on kivat terrat. :) Ja nyt tekisi taas kauheasti mieli tilata Lunan terraan lisää tavaraa...
Syrkki Roudan Rock Me Baby "Roki" s. 29.7.2009-17.6.2011
Syrkki Jubilee Jääprinssi "Jubi" s. 27.4.2010-30.10.2011
Vkh talvikko Am I Dreaming "Luna" s. 4.11.2009-25.5.2012

Tatu

#902
^Kiitos!

Lainaus käyttäjältä: "Zinde"^Onko tuo koivuputki ostettu vai itse tehty? Olen yrittänyt etsiä syrkille sopivaa putkea, mutta ei ole löytynyt sopivaa/mieleistä. Tuollainen koivupalikka olisi ihana. :sydan
Itsetehty on, ja melkonen projekti olikin. :D Helpommin sanottu kuin tehty kaivertaa halosta sisukset pois.. Tai sit meillä oli vaan ihan väärät vehkeet käytössä siihen hommaan!

Nape

#903
Tintskun ja Tatun eläimillä hienosti laitetut asumukset :yes:
Mä haluisin kans syrkeille tuollasia puutunneleita niinkun Tatu on tehnyt, mutta en kyllä jaksais ite alkaa tekemään xD .

Meven

#904
Jos on vähän pienempi terra (60x40x30), niin pitäisikö sinne jättää semmosta juoksentelu ja kaivelu tilaakin? Vai onko virikkeet (putket, kolot, pesät, taso, juoksupyörä..) tärkeempiä?

Harmittaa, että ostin noin "pienen", kun ei tonne tunnu mahtuvan virikkeitä tarpeeksi ja jo muutamasta tulee niin täyteen, ettei jää (minun mielestäni) tarpeeksi vapaata tilaa vain juoksennella ja oikeastaan myös kaivella.

Tai olisiko teistä parempi vaihtoehto kokeilla puuhaboksia? Eli jättäisin terraan enemmän vapaata tilaa, mutta tekisin puuhaboksin, josta sitten löytyisi runsaasti virikettä.

MirkkuH

#905
^eihän toi ole talvikolle liian pieni. Sähän voit vaihdella niitä virikkeitä, ei tartte kaikkia laittaa kerralla, siinä on hamsullekin ihmettelemistä, kun tulee uusi sisustus...eikä sinne mielestäni tartte jättää kauheesti juoksutilaa.

Zinde

#906
^^ Tasoilla saa mukavasti lisää pinta-alaa, jos tuntuu pieneltä. Mulla on kaikilla elukoilla puiset tasot terraarioissaan. Niiden päälle on kätevä laittaa esim. ruoka-astiat niin eivät sekoitu puruihin. Gerbiileillä on mökit tasojen päällä, mutta hamsterit ei ole meillä tykänneet nukkua tasojen päällä, vaan nukkuvat mieluummin niiden alla.

metsku

#907
Lainaus käyttäjältä: "Skars"Jos on vähän pienempi terra (60x40x30), niin pitäisikö sinne jättää semmosta juoksentelu ja kaivelu tilaakin? Vai onko virikkeet (putket, kolot, pesät, taso, juoksupyörä..) tärkeempiä?

Harmittaa, että ostin noin "pienen", kun ei tonne tunnu mahtuvan virikkeitä tarpeeksi ja jo muutamasta tulee niin täyteen, ettei jää (minun mielestäni) tarpeeksi vapaata tilaa vain juoksennella ja oikeastaan myös kaivella.

Tai olisiko teistä parempi vaihtoehto kokeilla puuhaboksia? Eli jättäisin terraan enemmän vapaata tilaa, mutta tekisin puuhaboksin, josta sitten löytyisi runsaasti virikettä.

Jos sulla riittää raha ja mielikuvitus niin voit laajentaa sitä terraa päälle laitettavalla häkillä tms. Jos haluat pitää vain sen terran sellaisenaan niin yritä saada jotain tasoa vähän kiipeilyä varten. Jos katto on ritilää niin sieltä voi laittaa roikkumaan jonkun jutun? Putkia missä hamsteri voi juosta? Kyllähän se terra pitää aika täyteen virikkeitä ahtaa jotta tekemistä olisi. Puuhaboksi kuulostaa hyvältä idealta mutta kyllä siellä terrassa on viihdyttävä kun siellä vietetään kuitenkin eniten aikaa.

Mrk

#908
Jatketaan vielä vähän sitä keskustelupuolta hamsujen asumuksista. Mitä isompi asumus sitä parempi. Ottaen huomioon tietysti sen, että hamsteripersoonia on eri lajisia, monenlaisia ja monenikäisiä, eikä kaikki käytä välttämättä hyväkseen mitään 100cmx100cmx100cm asumusta (tai sitten se ei edes riitä), oli se sitten täynnä tai tyhjillään virikkeitä. Riippuu siis ihan tapauksesta ja yksilöllistä vaihtelua pystyy parhaiten tarkkailemaan hamsterin omistaja. En siis voi mitenkään väittää, että esim. metskulla asuvat/asuneet hamsteripersoonat pärjäisivät yhtään matalemmassa häkissä kuin 80cm, koska näin metsku on asian kokenut. Kuitenkin edelliseen kommenttiini palatakseni, jos otetaan perussyrkki, ja laitetaan se virikkeelliseen 80cmx50cm asumukseen, on se melkein ihan samassa ajassa tutkittu läpikotaisin, mitä 10cm isompikin asumus. Eli ajattelin sellaisia terraarioita tai häkkejä tai niiden yhteisvirityksiä, jotka ylittävät minimisuositukset ja joihin mahtuu ihan ok virikkeet (jyrsimistä-kaivamista-juoksemista-kiipeilyä). Silloin ei ole niin oleellista mielestäni sillä 10cm lisäyksellä, vaan siinä miten hamsterin elämään tuodaan vaihtelua ja virikkeitä sen peruskodin lisäksi. Mitä olen omia hamstereitani tarkkaillut, niin ne eivät suinkaan ole hereillä 24h vuorokaudesta, vaan nukkuvat isoimman siivun päivästä. En tiedä tarkalleen kuinka kauan hamsteri on aktiivinen vuorokaudesta, mutta veikkaisin jotain 5h (??). Silloin esim. parilla 30min juoksutuksella tuodaan todella suuri elämänlaadun kohotus hamsterin elämään. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta oman käsitykseni mukaan hamsterit elelevät luonnossa lähinnä niissä omissa pesäonkaloissaan, ja lähtevät sen ulkopuolelle kun ne lähtävät hakemaan ruokaa tai etsimään pariutumiskumppania, tai kun poikaset "lentävät pesästä", tai muusta syystä ovat pakotettuja vaihtamaan koloa. Ajattelen lemmikkihamsterilla asumuksen sinä "pesäkolona", ja sen ulkopuolella tapahtuvan aktiviteetin "ruuan etsimisenä". Siksi hyvää ja luonnollista liikuntaa olisi päästää hamsteri johonkin isoon puuhaboksiin tai lattialle juoksemaan, ja piilottaa sinne ruokaa jota hamsteri voi etsiä. Siinä tulee aivotoimintaa ihan erilailla kuin siellä samassa asumuksessa jossa on kaikki samat hajut päivästä toiseen...

Neuvoja on hyvä antaa miten voisi lisätä hamsterin virikkeellisyyttä myös asumuksessa, mutta sellaista ehdotonta lyttäystä välttäisin jo sen takia ettei koko hyvää tarkoittava asia käänny itseänsä vastaan, mutta myös siksi, että kukaan ei tunne kyseistä hamsteripersoonaa niin hyvin kuin sen omistaja, eikä tiedä miten sen muusta hoidosta huolehditaan.

Onko muuten kaikki muu jyrsiminen kuin ruuan nakertelu, häiriökäyttäytymistä? Kuuluuko hamsterin jyrsijä, vai onko nimi vaan hämäävä? Itse olen ollut siinä uskossa, että pahvilaatikoita on ok jyrsiä ja jotain dunan muoviuloketta ei. Jos kuitenkin miettii asiaa vähän tarkemmin, niin ymmärtääkö oikeasti hamsteri että jyrsimällä juuri tästä pääsen isompaan tilaan? Vai onko se vaan yksi aktiviteetti muiden joukossa? Mikä pointti on esim. pahvilaatikon jyrsimisellä hamsterin mielestä?

Nape

#909
^Hyvä kysymys toi jyrsimisjuttu, itekki sitä mietiskellyt. Mä aattelisin näin, että, kun Ulla jyrsii hirveet määrät pahvia illassa, se tekee sitä myös iltalenkillä, niin silloin se on pikkuista turhautunut ja purkaa sitä pahvin jyrsimiseen ja silloin yritän antaa sille lisää huomiota ja äksöniä.
Sitten, kun hamsteri jyrsii itteään muovidunasta ulos / puree häkin kaltereita niin se tahtois äksöniä ja laajentaa vähän elinolosuhteitaan ja siis päästä seikkailemaan. Kyl se mun mielestä siis tajuaa, että tota reikää isontamalla eli tässä tapauksessa jyrsimällä pääsen tutkimaan lisää maailmaa. Koska meillähän nuo hamsut äkkäsivät iltalenkkialueella hyvinkin pian, että kodinhoitohuoneen oven alareunaa, kun jyrsii, niin reikä isonee ja sittekun reikä olis tarpeeks iso, niin ihan uudet jutut taas aukenis niille (toki ollaan estetty tuo oven jyrsiminen ja monesti varsinkin Linda tekis ihan mitä tahansa ja uutterasti töitä, että pääsis jyrsiin sitä ovea).

Meven

#910
Kiitos vastauksista! Kyllähän tuo terra siis on talvikolle sopivan kokoinen, mutta virikkeille ei. :D Ei mulla siellä hirveästi virikkeitä oo, mutta tuntuu, että on silti ihan täynnä. Johtuu ehkä megasuuresta tasosta, pitäs sahata ainakin puolet pois!

Verkkoon aattelin ripustaa jotain (tai siis "kattoon"), mut se vaikuttaa niin heikolta, et pelkään, et se rämähtää hamsun niskaan joku yö (jos siitä roikkuis jotain siis). :D

Noh, mut katsellaan nyt. Taidan ainaki hommata pienemmän tason ja sit jonkun toisenkin tason (jonka alle taas mahtuu jotakin), niin eiköhän se jo tuo tilaa lisää.. (:

Mustikkamaan

#911
Mun mielestä jyrsiminen tarkottaa sitä pesätilan laajentamista: jyrsinhampaat ovat kätevät juuristojen nakertamiseen, että pääsee laajentamaan pesäkoloa. Lisäksi pahvilaatikoiden nakertamisesta saa pesämateriaalia.

Oon ite huomannut, että jos laittaa hamsterille jotain keppejä sillain ikään ku "tielle", monet jyrsivät niitä ihan pakkomielteisesti. Jos kepit ovat pois tieltä, niihin ei kajota hampain niinkään. Yhtälailla pahvilootikon/putken taikka kaltereiden/dunanulokkeiden jyrsiminen on mun mielestä vastaavaa puuhaa.

Lisäksi, onhan se luonnotonta, että hamsteri ei pääse "pesäkolostaan" ulos juuri silloin kun haluaa sillä tavoin kuin se pääsisi luonnossa - tilaa rajoitetaan enkä ihmettele, jos sieltä pyritään pois väkivaltaa käyttäen. Jos tila on erityisen pieni tai vaihtoehtoista puuhaa ei ole, niin turhautuuhan siinä mikä eläin tahansa.

Mun mielestä erityisesti syyriksellä on taipumus pesänrakennukseen ja -laajennukseen, siksi niillä varmaankin esiintyy erityisen paljon kaltereiden nakerrusta. Venäjänkääpiöt sen sijaan tyytyvät luonnossakin mieluusti toisten rakentamiin käytäviin, eivätkä ne ole niin suuria.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

metsku

#912
Mun tulkintani mukaan se jyrsiminen menee helposti pakkomielteeksi ja on nimenomaan häiriökäytöstä joka johtuu liian pienestä/virikkeettömästä tilasta ja/tai hamsterin luonnehäiriöstä. Syrkeissä taitaa olla näitä joille ei oikeen mikään auta. Paitsi vapaus. Olen tosiaan vähän kallistunut ajattelemaan, että ehkä syrkkejä ei pitäisi edes pitää lemmikeinä koska monille yksilöille ei riitä mikään eikä lemmikin ole tarkoitus olla onneton ja tuntea olevansa vankina.

Meillä nuo hamut on aina jyrsineet tosi vähän mitään muuta kun ruokaa. Olen laittanut niille puukeppejä ja pahvia mutta melko vähäistä on se jyrsiminen. Hampaat on kuitenkin aina olleet hyvän pituiset. Uskon, että niillä on niin paljon muuta tekemistä, että niillä ei ole tarvetta jyrsiä pahvia.

Nape

#913
Meillä kaikki muut nakertelevat hyvin vähän, mutta Ulla tuhoaa pahvia ankaralla vauhdilla, vaikka sillä on tuo isoin häkki ja tekemistä siellä ja vaihtelen niitä virikkeitä jne. Se on iltaisin ekana tulossa iltalenkille ja hyvä, ettei tupsahda alas häkin luukusta, kun sitä avaa. Monesti päästän Ullan kahdesti illalla lenkkeileen ja keksin sille milloin mitäkin. Vaikka se täytyy sanoa, että ennemmin nypyttää tuota pahvia, entä häkin kaltereita.

Anonymous

#914
Tässä tein pika kehitelmän ja huomenna saa noitten muovisten tilalle levystä tasot ja muita virikkeitä lisää. Asukkaana Ville  :D


Yhdistettynä siis allaoleva häkki ja tornihäkin kalteriosa lisukkeena.
P.S. sattu pinnojenkin värit näköjään ihan kohdileen. :mrgreen: