• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Valkotäpläinen/valkolaikukas aka RD/white/vironlaikukas

Aloittaja soundlovers, 05.02.09 - klo:15:24

« edellinen - seuraava »

Oranssi

#60
Löytyykö Firefly's Olivian suvusta Firefly's Kismet? Minulla on kotona Kismetin sisko Kastanja, pk normaali umborous, hieno vanha neiti. Kismetin ja Kastanjan suvussa suoraa emolinjaa ylöspäin on Illan Viimeinen Tähtöinen, lk normaali vironlaikukas. Kastanja ei ole white, sillä on aivan tumma vatsa. Toki kuvio on voinut tulla teidän poikasiin myös isän puolelta.

Edit: teinkin jo sukuselvitystä, ei ole emo Kismetin sukua. Eli isän puoli nyt tarkastelun alle.

Mustikkamaan

#61
Onko noilla vanhemmilla semmosia isommanpuoleisia mahalaikkuja? Korvien valkoisuus erottuu parhaiten vaavana, isona korvat tuppaavat tummua.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Minski

#62
Lainaus käyttäjältä: "yovela"Meillä on tässä hetkellä pieni poikue, jossa olevan uroksen väri ainakin ihmetyttää.

Vanhemmat:
isä: Come As You Were (lk hopeanharmaa)
emä: Firefly's Olivia (pk luonnonvalkoinen).
Tuolla isällä todettiin Pet Expon näyttelyssä knikki, siis jollet ollut tietoinen vielä, vaikka varmaan jo olitkin saanut tiedon.

Miten musta tuntuu, että monet tämän kuvioiset on knikkistä sukua :| Ei kauheen hyvin kuvion kasvatus etene, kun joka mutkassa löytyy knikkejä.

Lainaus käyttäjältä: "yovela"Uros yksin:
Aivan hirmu söpö tuo vatsa :lov
Hamsteriton tätä nykyä

yovela

#63
Juu, kuulin kyllä petexposta tuon poikueen isän kannalta, mutta nuo olivat jo syntyneet silloin. :)

Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"Onko noilla vanhemmilla semmosia isommanpuoleisia mahalaikkuja? Korvien valkoisuus erottuu parhaiten vaavana, isona korvat tuppaavat tummua.

Emo on niin valkoinen muutenkin, että siitä on hankala sanoa. Sillä on ihan normaalin tummaharmaat korvat. Isästä en osaa sanoa, kun ei ole enää täällä. Täytyypä kysellä. :)
Pienimuotoista hamsterikasvatusta Espoossa
Syyrialaispoikueita syntyy muutama vuodessa
Yleensä ajantasaisimmat poikastiedot kotisivuilla osoitteessa //http://webs.suviksi.com

Oranssi

#64
Tuo tumma white poika on aivan hirmuisen söpö :) Mikä sen perusväri on? Omiin käpäliini ei ole vielä sattunut yhtään knikkistä  whitea tai vironlaikukasta, joten eipä maalailla mörköjä seinille syyttä.

mirilii

#65
Mä ainakin ymmärsin että Patrician laikkuhommat loppuivat nimenomaan knikkiin.

Minski

#66
^ Niin hänen sivuiltaan ainakin ymmärtää.

Ja en mäkään ilosta hihku, että noin nätin kuvion edustajilla tuntuu paljon knikkejä pulpahtelevan, mutta faktatiedolle ei oikein mitään voi, vaikka haluaisikin;
Itellä olleelle white-urokselle tuli myös knikki.
Ja eikös Arctican Sysi-Sametti kehittänyt knikin myös ? (Edit. Juu löytyi knikkilistalta)
Ja sitten, kun noiden Yovelan white-poikasten isällä on knikki niin kyllä mä jo noihin pohjautuen voin sanoa, että aika knikin hankaloittama kuvio on; jos kuvio on harvinainen ja silti noin monta knikillistä jo siinäkin vähässä määrässä on niin ei se minusta ihan turhaa maalailua ole. Eikä noi kaikki knikilliset munkaan käpäliin ole ollut kosketuksissa, mutta silti tiedän niitä olevan. Mutta toivottavasti kuvion kanssa onnistutaan etenemään kuitenkin, on tuo aika nätti tuo valkoinen masu kyllä <3
Hamsteriton tätä nykyä

Oranssi

#67
Voidakseen väittää, että knikki linkittyy tiettyyn kuvioon, pitäisi voida osoittaa, ettei ko knikkejä ole mikään muu aiheuttanut, ja sitä tuskin kukaan voi tässä tapauksessa tehdä. Tumman white urospennun isällä saattaa olla knikki, mutta sen aiheuttajaa me kukaan emme tiedä. Itsellä kotona whiteja kahdesta eri yhdistelmästä, osa nuoria ja osa vanhoja, ja suorat hännät joka ikisellä, samaten kuin vanhemmillaan. Tervetuloa vaikka kokeilemaan. Knikeistä on jo oma topiccinsa, jossa siitä aiheesta sopii mutuilla ja teoretisoida, tämä topicci on kuviokeskustelua varten.

yovela

#68
Lainaus käyttäjältä: "Oranssi"Tuo tumma white poika on aivan hirmuisen söpö :) Mikä sen perusväri on? Omiin käpäliini ei ole vielä sattunut yhtään knikkistä  whitea tai vironlaikukasta, joten eipä maalailla mörköjä seinille syyttä.

Ei mitään aavistusta  :D Toistaiseksi vahvin veikkaus lienee hopeamusta.
Pienimuotoista hamsterikasvatusta Espoossa
Syyrialaispoikueita syntyy muutama vuodessa
Yleensä ajantasaisimmat poikastiedot kotisivuilla osoitteessa //http://webs.suviksi.com

Anzukka

#69
meillä ei ole ainakaan vielä ilmentynyt vironlaikukkailla knikkejä *koputtaa puuta* nyt ensimmäisestä poikueesta tulleet vironlaikukkaat ovat kohta 6kk ja toiset reilu 4kk ja nuoremmasta poikueesta tulee ainoastaan käytettyä ehkä pk cinn. vironlaikukas naaras ja/tai pk nor. vironlaikukas uros vaikkakin kokoa pitää heihin siihen mennessä saada :] Ainakin uroksen käyttämistä olen suunnitellut omalle mustalle naaraalle jonka astutusajankohta on kyllä vasta myöhemmin :) ja jos naarasta käytän niin mahdollisimman hyvän tyyppiselle ja kookkaalle urokselle ;)
Syyrialaiset hamsterit väreissä lk, pk, satiini, rex, normaali, musta, creme kuvioissa valkolaikukas. Campbellit tauolla.

Hiiriä monessa väri- ja turkkimuunnoksessa!
annekristiinaseppala(a)hotmail.com

Hami

#70
Edellisessä keskustelussa Pähkinä kyseen alaisti Pedon värin niin vastaampa nyt tänne. :)

Siis tuskimpa kyseessä on tavallinen laikukas koska pää on ihan saman värinen kuin resessiivisellä.
Ja muutenkin värin kuvaukset sopivat yksi yhteen

Jos nyt ruetaan laikukasta ja resessiivistä vertaamaan rinnakkain, niin kyllä se Pedon väritys on enemmän vironlaikukas kuin tavallinen laikukas...

Kuva Peto neitokaisesta. Koitan saada parin päivän sisällä paremman kuvan.

Mutta siis Pedolla on olkapäät puhtaan valkoiset ja valkoinen osa on putipuhdas. Takapäässä hieman pieniä laikkuja, taaempana kuin laikukkaalla. Pedon päästä myös löytyy tuo piirto hieman leveämpänä ( pään kuviointi resessiiviselle tunnusmainen ).
Päämerkki on kyllä aivan samallainen kuin mitä resessiivisella tulee olla, joten en nyt lähde ollenkaan nimeämään hamsteria laikukkaaksi nauhalliseksi, koska itse en nyt löydä hamsterista laikukkaan tunnusmerkkejä. :)

Jos joku ne löytää Pedosta niin toki saa nimetä sen miten haluaa, mutta kyllä luulen yhden resessiivisen jo omistaneena että tämäkin neitokainen vastaa samaa väriskaalaa. :)
( Aikaisempi hamsteri oli juuri samallainen väritykseltään, erona vain lyhytturkki muunnos )
[size=85]6 x syyrialaiset ?
1 x vkh talvikko ?
2 x maatiais kissat ?
1 x kääpiöluppa ?
[/size]

Ninde

#71
^Tuon kuvan perusteella on ihan mahdotonta mennä sanomaan mitään ja kyllähän se niin vain on, että näiden suvuttomien kanssa voi vain arvailla mikä se kuvio loppujen lopuksi on: rd/vironlaikukas vaiko valkonauhainen laikukas. Tämä ihan jo senkin takia että rd:llä/vironlaikukkaalla ei ole minkäännäköistä "virallista" värin kuvausta (tai kuvion siis), ei siis ole vielä määritelty että minkälainen pääkuvion tulee olla tai muutakaan millä ne erottaisi varmasti muista valkokuviollisista, kun näitä on ollut vasta niin vähän aikaa. Pelkän ulkoasun perusteella ei sitä siis voi sanoa, ainoa tapa tietää jotain varmempaa on teettää poikaset ja katsoa mitä sieltä tulee.

Hami

#72
^^ Tuo on huono kuva en sitä kiistä.

Virallista tai ei, mutta täällä todella hyvät kuvaukset resessiiviselle:
//http://www.lupunegrus.net/fairyland/dappled.html
On tämä sivu varmaan ollut aikaisemminkin esillä, mutta tietolähteenä nyt olen tuota resessiivisen kohdalla käyttänyt.

Kasvattaja on minulle Lillin kohdalla sanonut että kyseessä on ollut resessiivinen laikukas. Väri täsmää Pedonkin kohdalla, eli minulla ei mitään syytä ole nyt ilman poikasia ristiä Petoa vn laikukkaaksi.
Pedolla on tarkoitus poikue teettää kokeilun vuoksi joskus ehkä mahdollisesti syksyllä.
Silloinhan se sitten selviää loppujen lopuksi, mutta nyt perustan tietoni edesmenneen hamsterin väritykseen ja yllä mainitsemaani sivustoon. Voin tietysti olla väärässä värityksen suhteen, mutta sen värityksen ei todellakaan kerro kukaan muu kuin ne poikaset, tai tarkemmin sanottuna ne geenit.

Mutta nekin poikaset on nyt todella suuren kysymysmerkin alla. Neiti on kyllä melkoinen purija ja päälle hyökkäilijä että voi olla että jos ei viiteen  kuukauteen parannusta tule niin sitten pitänee harkita luopumista.

Pureva hamsteri, jota ei voi edes hoitaa ilman että tikataan puoli käsivartta ruokakupin vaihdossa, ei kuulu minulle.
Taas sai aamulla paketoida haavoja laastariin kun neiti päätti purra tosissaan.
Tämä kun ei ole leikki näykkimistä tällä neidillä.

Koitan saada Pedosta paremman kuvan tässä lähipäivinä.

Mutta en tyrmää ajatusta siitä että Peto sattuisi olemaan laikukas vn. Mutta enemmän se väritykseltään todellakin on resessiivinen... :)

Ja veikkaampa että täällä vain harva on teettänyt omalla resessiivisellään poikaset saadakseen tietää virallisen värityksen, suvuttoman resessiivisen kohdalla.
[size=85]6 x syyrialaiset ?
1 x vkh talvikko ?
2 x maatiais kissat ?
1 x kääpiöluppa ?
[/size]

Tuija

#73
Mihinköhän mun vastaukset huhtikuulta kuvineen on hävinneet...?  :shock:

Elliska

#74
Lainaus käyttäjältä: "Tuija"Mihinköhän mun vastaukset huhtikuulta kuvineen on hävinneet...?  :shock:
Kyllä ne tuolta sivulta 6 löytyvät :)