• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Alkaakohan tässä hamsuilu karata käsistä... :)

Aloittaja soihilne, 04.07.12 - klo:22:44

« edellinen - seuraava »

soihilne

Kuten allekirjoituksesta näkyy, mulla on viimeisen neljän kuukauden aikana ilmestynyt asukeiksi kaksi hamsteria ns. tyhjästä, eli en harrastanut ennen hamstereita. Toinen hamsuli ilmestyi vähän sen jälkeen kun kaverin talvikko oli mulla hoidossa, ja sen lähdettyä kotiin jäi yhden hamsterin kokoinen aukko. Nyt tämä hoidokki oli mulla taas viikon, ja nyt ois hirveä hinku ottaa vielä talvikko tämän lauman jatkeeksi... Ajattelin nyt kuitenkin katsoa et jos tämä menisi parin viikon odottelulla ohi, oon joka tapauksessa menossa ensi viikolla matkoille, joten ennen sitä ei kannata uusia eläimiä ottaa. ;)


Miten teillä muilla useamman hamsterin omistajilla, onko tilanne syntynyt pikkuhiljaa vai yhtäkkiä? En ole kokenut että syrkin saapuminen talouteen ois mitenkään vähentänyt robon kiinnostavuutta, kummallakin on omat touhunsa... Kaverin talvikossa ihanaa oli, että se oli usein hereillä päivisin (kuten talvikot ilmeisesti yleensäkin ovat?) joten sen kanssa saattoi puuhailla vähän aiemminkin illalla ja aamulla herätessään. Kaikki talvikot eivät tietysti ole samanlaisia, mutta kasvattajalta voisi tietysti sit kysellä päiväaktiivista tapausta...

Oman innostukseni taustalla on se että erinäisistä syistä en ole voinut yli kymmeneen vuoteen pitää karvaista lemmikkiä, ja hamsterille pitää kuitenkin myös antaa omaa aikaa, joten huomion jakaminen useammalle on omalla tavallaan myös eläinten etu, kun eivät sitten stressaannu liiaksi. Jälleen parin vuoden päästä saattaa olla niin ettei ole taas mahdollisuutta pitää lemmikkiä, joten en voi hamsuleita pitkäikäisempiä eläimiä nyt ottaa... Silti vähän huvittaa ja ehkä hiukan ihmetyttääkin tämä ihmeellinen innostus hamstereihin nyt yhtäkkiä.

Kertokaapa muutkin, mistä kaikki lähti ja miten nopeasti hamsterikunta kasvoi. :)
Intensiivistä hamsuilua maaliskuusta 2012. Lajeina tällä hetkellä syyrialainen, talvikko ja roborovski.

Vevve

#1
Ostin ensimmäisen hamsterini (talvikko) muistaakseni eräänä huhtikuuna. Toinen piti saada, kun haaveissa oli kasvatus eikä ensimmäisestä ollut kasvatuskäyttöön. Ostin ekan talvikko-jalostusnaaraani saman vuoden kesäkuussa, teetin syyskuussa poikaset joista jäi kotiin yksi poikanen, ostin samassa kuussa uuden jalostusuroksen ja seuraavana marraskuuna vielä kaksi kiinankääpiötä lemmikiksi. Menoa hillitsi vielä se, että asuin vanhempieni luona — yksinasuessa olisin varmaan ostanut enemmänkin hamsuja.

Aika nopsaan ne lisääntyy kun niistä innostuu, kohta 4v kasvatusta takana ja hamstereita 60kpl  :nuija:

soihilne

Hauska kuulla etten ole ainoa äkillisesti innostunut... :D Itse asun yksiössä, ja haluan pitää eläimet terraarioissa, joten jossain tulee raja vastaan, etenkin kun paria seinää peittää jo isot kirjahyllyt. En ollut ollenkaan tajunnut miten mahtavia lemmikkejä nämä on, etenkin tällaiselle yöihmiselle joka sitten taas toisaalta saattaa päiväsaikaan olla pitkäänkin pois kotoa. Tosin toivoisin, että nuo tässä kesän ja syksyn mittaan iltojen pimetessä alkaisi herätä vähän aiemmin kuin kello 23... ;)
Intensiivistä hamsuilua maaliskuusta 2012. Lajeina tällä hetkellä syyrialainen, talvikko ja roborovski.

Humselo

Juu, kyllä meitä on muitakin  :yes:

Meille tuli ensimmäinen talvikko heinäkuun lopussa 2011.
Poika oli toivonut sitä jo monta vuotta, mutta en ymmärtänyt mitä kivaa se siinä näkee.

No se ensimmäinen kuitenkin tuli vajaa vuosi sitten, seuraava syyskuussa, seuraava tammikuussa ja neljäs viime viikolla, eikä nämä seuraavat tosiaankaan ole enää pojan ideoita olleet  :icon_e_biggrin:

Ensimmäisestä on siis vajaa vuosi ja nyt niitä on jo NELJÄ  :icon_eek:

Talvikot, Unni, Svetlana, Pirita ja Pekko
syrkki, Salmiakki

metsku

No ei tuo vielä mitään. Mulla ei ollut ikinä ollut ensimmäistäkään jyrsijää ennenkuin hankin puolen vuoden tiukan pohdinnan jälkeen 2 gerbiiliä. No, melkein heti tuntui, että täytyypä kokeilla hamsteria. No puolen sisällä gerbujen ottamisesta meillä olikin yhtäkkiä myös marsuja ja rottia. Vuoden sisällä tuli koirat, kanit ja hiiret. Ja monta kappaletta kutakin. Siinä sitten meni jonkin aikaa kaikkea kokeillessa, että mitkä tuntuu omalta.

Itse en ole koskaan oikein ihastunut johonkin tiettyyn jyrsijään. Vähän kaikkea toimii parhaiten :) Aina ajattelen, että en ota enää hamstereita (gerbiileitä ei enää) mutta aina edellisten kuoltua kuitenkin iskee hamsukuume. Nyt uutena eläimenä meillä myös chinchillat.

Tällä hetkellä uskon, että jatkossa 1-2 hamsua on hyvä (nyt on 2), samoin 3-6 hiirtä (nyt on 6), 2-3 rottaa (vielä on 4), 3-6 marsua (nyt on 6), pari chinchillaa (nyt on 2)  ja 1-2 kania (nyt on 2) on hyvä. Jostain syystä jyrsijät veivät mut aivan täysin jo heti alusta alkaen.

MK

Mulla oli alkuun monta vuotta vain yksi tai kaksi hamsteria kerrallaan, mutta sitten kun löysin tieni näyttelyihin ja vastaaviin tapahtumiin niin se määrä lähti vaivihkaa nousemaan. Varsinainen räjähdys tapahtui kasvatusta aloitellessa ja yhtäkkiä niitä olikin kolmen sijasta reilusti yli 20. :icon_lol:
Asuin melko pienessä yksiössä ja siinä tuli kyllä hyödynnettyä jokainen neliösenttimetri tilasta, kun muutenkin oli paljon tavaraa.

Tällä hetkellä ei ole enää yhtäkään hamsteria, mutta tarkoituksena on jatkaa tuolla muutaman parin hamsun linjalla - ainakin toistaiseksi, mitään en mene vannomaan, koska se on niin nähty kuinka hamsuilu vie mukanaan.

Alkemistin

#6
Lainaus käyttäjältä: Humselo - 05.07.12 - klo:09:17
No se ensimmäinen kuitenkin tuli vajaa vuosi sitten, seuraava syyskuussa, seuraava tammikuussa ja neljäs viime viikolla, eikä nämä seuraavat tosiaankaan ole enää pojan ideoita olleet  :icon_e_biggrin:

Ensimmäisestä on siis vajaa vuosi ja nyt niitä on jo NELJÄ  :icon_eek:

Tämä on aivan kuin meiltä, paitsi että ensimmäinen hamsu tuli tyttärelle :haha:
Meidän neljästä nuo velipuolet ovat tyttären huoneessa omissa häkeissään, Illu vanhemman pojan huoneessa ja Lula olohuoneessa. Nyt kun Lula lähtee riiuulle, niin toki terraan pitää saada täytettä toisen sijoitusnaaraan muodossa. Tästä en ole vielä kertonut lapsillekaan, puoliskolle sentään oli pakko - onneksi hän yrittää ymmärtää  :puna:

// edit. Siis mitä - teillähän onkin jo seitsemän! Olen pahasti jäljessä siis  :xd:

Humselo

#7
Lainaus käyttäjältä: Hajime - 03.12.12 - klo:13:20
// edit. Siis mitä - teillähän onkin jo seitsemän! Olen pahasti jäljessä siis  :xd:

Hih, itseasiassa myös lista näyttää olevan jäljessä, sillä niitä on jo kahdeksan  :nuija:
Ja hamsuilua takana siis puolitoistavuotta  :peukku:

Talvikot, Unni, Svetlana, Pirita ja Pekko
syrkki, Salmiakki

Katitar

nelisen vuotta sitten hankin ensimmäiset lemmikkiroboni, joita oli sen nelisen kappaletta (ensin kolme ja sitten määrä kasvoi vielä yhdellä) ja näiden poistuttua paremmille hamstrausmaille hankin jalostukseni kantaeläimet.. noin parisen vuotta sitten siis minulla oli 2 naarasta ja 2 urosta. oliskohan noita nyt 19 kappaletta + kiinari, joka on vain lemmikkinä. hamstereista siis. noiden lisäksi taloon mahtuu koira, jänis ja parit seeprahiiret sekä afrikkalaiset kääpiöhiiret.  :mhappy:

on meidän talossa näiden lemmikkien lisäksi nähty myös kämpellejä ja talvikkokin. syrkkejä on ollut muutamia, gerbiileitä ja lemmikkihiiriä olen joskus aikoinaan omistanut. samoin marsu on ollut joskus talossa..  tuo kani on tämän perheen toinen, joten sitä ennen on ollut toinen yksilökin. selkärangattomiakin on ollut erilaisia.. jotenkin silti kaikista näistä edellämainituista vain nuo hamsterit on vieneet mennessään, vaikka kaikkea on tullut kokeiltua.  :icon_cheesygrin:
Wippee's -roborovskit
*** katinhamsula.webs.com/ ***

Eve87

Vuonna 2009 alkoi hamsuilu ja näyttelyrumba. Parista hamsterista... nyt hamsula pursuaa hamstereita.
Syrkkejä on tällähetkellä 15 kotona, 2 sijoituksessa. Kämpsyjä on 4kpl, roboja 2kpl, kiinareita 2kpl ja yksi talvikkokin vielä häärii siinä päälle. Että tämmöinen tähän päivään 4.12.2012 asti  :nuija:

Muita jyrsijöitä on sitten kymmenisen kesyhiirtä & 2 marsua.

Kyllä riittää vilskettä  :icon_cheesygrin:
Wonderland's Hamstery
BLOGI
Kajaani

unijojo

2010  sain ensimmäiset hamsterini; kaksi roboa. Tähän päivään asti ei ole ollut yhtään taukoa hamstereista. Vuoden aikana hamsut on lisääntyny aika lujaa vauhtia, nyt on kaksi syrkkiä ja yksi talvikko.  :icon_lol:
Kaksi syyrialaista ja kiinari
http://www.aanimalia.blogspot.com/

Unipallo

1994 tuli eka hamsu opiskelijaboksin iloksi ja sen jälkeen niitä ollut vaihtelevasti. Tällä hetkellä kolme syrkkiä.  :fruit:

Ana

mulla alko hamsuilu muistaakseni joulu 2009-tammikuu2010 siinä jossaki välissä. Yks hybridi oli silloin, ja nyt tilanne on: 4 cämpsyjä, 2 syrkkiä, 1 talvikko. Että näin siinä vain käy :D Ja lisää on tulossa :D

Minnaw

Meille tuli ensimmäinen hamsteri vuonna 2003, eläinkaupasta. Ajatuksena oli ensin ottaa marsuja, mutta mies totesi, että "hamsteri on kivempi kun se juoksee juoksupyörässä". Nyt hän varmaan kiroaa sitä päivää kun ensimmäinen hamsteri meille tuli, sillä sen jälkeen ei meillä hamsteritonta päivää ole ollutkaan  :hauskaa:

Pian ensimmäisen hamsterin hankkimisen jälkeen huomasin myyntipalstalla kodin etsijää, n. puoli vuotiaan syrkkiuroksen, Ihmemaan Isak. Enkä yhtään ihmettele että tälle uutta kotia etsittiin, oli niiiiiiin puuhakas ja energinen tapaus, että oksat pois!  :icon_smile:

Tämän jälkeen päätin kokeilla talvikkoa. Ja otin yhteyttä kasvattajaan (Cadium). Talvikko sulatti sydämeni ja päätin hankkia jalostuseläimiä. Siitä se kasvatus sitten lähti.
Kasvatin talvikoita vuosina 2007-2010, yhteensä 8 poikuetta. Samaan aikaan minulla oli lemmikkeinä myös muita hamsterilajeja: kiinareita, syyrialaisia (näitä pitää olla kyllä aina vähintään se yksi talossa!), campbellejä. Talvikkokasvatus laantui, ja päätin kokeilla campbellejä. Kasvatin yhden poikueen, mutta se ei vieny mennessään. Nyt haaveena jatkaa syyrialaisten kanssa. Ja kohta hamsterit ovat olleet osa elämääni jo 10vuoden ajan.

Olen yrittänyt pitää hamsterimäärän aina kohtuupienenä. Kasvatus on aina ollut pienimuotoista, ja tulee olemaankin. Talvikoiden kanssa se oli jo ihan kohtalaista, kun poikueita tuli se 3kpl/ vuoteen, oli aivan liikaa minulle!

Roboja en ole koskaan omistanut, mutta olen niitä myös hankkimassa "olohuoneen koristimeksi" kunhan meidän talvikkomummo luovuttaa asumuksensa, toivottavasti siis en vielä vähään aikaan.  :sydan:

Näinä 10 vuoden aikana meillä on ollut
Syyrialaisia reilu 10kpl
Talvikoita arviolta 40kpl
Campbellejä arviolta 10kpl
Kiinareita 2kpl
Oxalis - talvikkokasvatus
http://oxalis.omasivu.fi/

Alkemistin

^ Tässä kohtaa raahaan puoliskon aina näytön ääreen, ja koitan selittää, että "Kato nyt, tää on ihan normaalia"  :icon_cheesygrin: