• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Sokeritauti

Aloittaja Niina-03, 16.12.07 - klo:20:09

« edellinen - seuraava »

X-File's/JonnaMilaya

#195
Camilla voi edelleen hyvin vaikka jäikin pieneksi. Asuu uroksen kaa yhdessä mut pentuja ei ole vielä näkynyt. Useaan otteeseen oon säikähtäny ku vettä ei kulu ollenkaan. Mut juomapullo toimii ja toisinaan nuo sitten juo.
~Solnechnyi Trusha~

Mustikkamaan

#196
^No ei varmaan kannata ees yrittää lapsia, jos saman poikueen eläimillä on jo sokrua  :huh
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Essi

#197
Kun luin ku sain SHYlt ekan lehteni nii mun Vili hamsteril oli ollu Ripulii, oli juonu aik paljon ym..

TiBe

#198
Meillä tällainen tapaus:
Erstuvasta Kotoosin
s. 02.08.2008
i. Astonishing Pearl
e.Ebony Pearl
kasvattaja: Ulla Järvinen

Keto-Diabur testi-tikuilla näytti viime syksynä että sokeria olisi virtsassa 5% tai yli, ja keto-aineitakin se testi taisi silloin näyttää.Silloin päätin rankata pois jalostuskäytöstä ja laitoin viestiä kasvattajalle.Hamsteri ei kylläkään juopotellut mitenkään huomattavasti.Ei ole laihtunut eikä kuihtunut, eli ilmeisesti 2-tyyppi kyseessä, kun ei niin voimakkaasti ilmennyt.
Nyt neidillä käytössä 450ml pullo ja se on näyttänyt viime aikoina tyhjentyvän reippaalla vauhdilla. Taas testailemaan...Vaikka kyllähän sen tietää jo melkein varmaksi sokruksi.
Mutta Hybridiksikin jo epäilen, samoin alla mainittujen hamsterien omistaja epäilee hybrideiksi uroksiaan.
Erstuvasta kotoosin on väriltään helmiäisnormaali ja tikkaus on nyt muuttunut rusehtavan oranssiksi,että voi hyvää päivää vain..

Erstuvasta kotoosin veli Elrontti Kokkoroikales kuoli sokruun vajaa 2kk iässä.
Toinen veli Eherottomasti Komiafooninki ilmeisesti sairastaa kakkostyyppiä parhaillaan.
Crystal\'s talvikot
http://crystals.nettisivu.org/

mrde-

#199
Heippa!

Tarvitsisin kipeästi neuvoa koskien 19.1.2009 syntynyttä hybridipoikaani :/
Poika alkoi tuossa kevään alussa juomaan normaalia enemmän (viimisen päivän aikana vettä on nyt mennyt noin 20ml). Olen seurannut hamsulaista tiiviisti nyt jonkin aikaa, eikä sen kunnossa ole mikään muu muuttunut, kun juuri tuo juominen. Syö ihan normaalisti, on hirveen virkeä, eikä painokaan ole heittelehtinyt mihinkään suuntaan.
Häkkiä siivotessani pissapaikan alle oli kuitenkin muodostunut juuri tälläistä mainitsemaanne vihertävää "hyhmää", jonka kuittasin homeeksi. Olihan hamsulainen kuskannut joukkoon hieman ruokaakin...
Äsken poikaa juoksuttaessani päästin tämän vapaaksi pahvista rakentamaani "puuhamaahan". Pissahan siinä nurkkaan tuli, väritöntä oli. Ihmeellisintä kuitenkin oli se että hamsuni näytti juovan pissansakin pahvilaatikon pohjalta pois... :<

Tässä pitäisi todennäköisesti jonkinlainen testi piakkoin suorittaa. Mistä tälläisiä testejä olisi mahdollista saada?
Jos tulos näyttää huonoa niin miten toimia hamsun kanssa? Varsinkin kun kyseessä olisi todennäköisesti hamsuni tapauksessa tuo nuoruusiän diabetes, eikä mitään muuta oireita ole ilmennyt, kuin juuri tuo juominen ja pissiminen.

Nell_a

#200
^Apteekista testiliuskoja 20-30 euroa paketti. Jos diabetes todetaan kannattaa seurailla hamsterin kuntoa ja viedä heti lopetettavaksi jos kunto yhtään huononee. Olen nimittäin kuullut että hamstereilla on tapana "romahtaa" jos diabetes etenee liian pitkälle.

Tämän takia ei ikinä saisi ostaa paperittomia "talvikoita"...  :kuiva:
[size=85]Normaali vkh tv Rusina 20.1.06-17.1.08
Safiiri vkh tv Jusa 5.2.08-6.10.09  
+ marsut ja koira[/size]

venomenom

#201
^samalla tavalla sitä sokeritautia esiintyy niissä puhtaissakin hamstereissa.
[size=85]syrkki Chick, lk s musta 100608
kinkit Pyttis, normaali 101207, Raoul, normaali 130109

why isn\'t life as easy as taking candy from a hammy?[/size]

mrde-

#202
juu siis sen verran vielä, että kyllä tiedän tämän hybridiasian läpikotaisin jne.

sen suhteen en mitään kommentteja nyt kaipaile, vaan ihan vaan olen huolissani rakkaan hamsuni vuoksi :'|

Nell_a

#203
^^Joo, mutta meinasin lähinnä sitä että sokrutauti on erityisesti cämpsyjen vaiva ja puhtaissa talvikoissa sitä ei kovinkaan usein tavata :)
[size=85]Normaali vkh tv Rusina 20.1.06-17.1.08
Safiiri vkh tv Jusa 5.2.08-6.10.09  
+ marsut ja koira[/size]

mrde-

#204
aikaisemmista kirjoitteluista luin puhuttavan ainakin Multistix-ja Clinistix-merkkisistä testiliuskoista. Kumpia suosittelisitte ostoslistalle?

Nell_a

#205
^Ainakin multistixejä käytetään marsuilla, joten uskoisin että siinä tapauksessa ovat hamstereillekin sopivia :)
[size=85]Normaali vkh tv Rusina 20.1.06-17.1.08
Safiiri vkh tv Jusa 5.2.08-6.10.09  
+ marsut ja koira[/size]

Mustikkamaan

#206
Meillä oli Clinistixejä, maksoi joku 17 euroa/50 kpl.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

Tiina

#207
Epäilen yhdellä campbellillani diabetestä. Oireina sillä on ollut, runsas juominen ja virtsaaminen sekä laihtuminen. Pissapaikka on välillä ollut homeessa, mutta pissa ei haise erityisen pahalle. Hamsteri painoi huhtikuun alkupuolella 51 g, nyt enää 43 g. Sen huomaa punnitsemattakin, tyttö on ikään kuin "kutistunut". Pidän sokeritautia aika varmana syynä näihin muutoksiin, mutta haluaisin vielä tarkistaa. Eli voisiko joku neuvoa minulle, kuinka taudin osoitus testiliuskoilla käytännössä onnistuu?

Sirpa

#208
Miten paljon teidän diabetes-talvikkonne ovat juoneet vettä noin suurin piirtein vuorokauden aikana? Näkyykö vedenvajaus pullossa ihan huomattavana?
Itse olen hieman huolissani omasta talvikkotytöstäni, joka mielestäni juo aika usein. Tosin vertailukohtana on tietysti tuo syyris, jota ei näe vesipullonsa kimpussa juuri ikinä. Kuitenkaan vettä ei kulu niin paljoa vuorokaudessa eikä kahdessakaan, että sen pullosta huomaisi selvästi.

Olisikohan mahdollista, että joku voisi lähettää minulle varmuuden vuoksi noita testiliuskoja muutaman? En millään haluaisi ostaa 50 liuskaa, kun minulla on kaksi hamsteria ja niistäkin toinen syyris... Jos joku haluaa, niin voi laittaa yv:tä tai sähköpostia (mailto:stahkamo@gmail.com">stahkamo@gmail.com), maksan tietysti postikulut ja mitä summia liuskoista pyydetään.

Yökyöpeli

#209
Kyllä sokruhamsteri juo ihan reilusti vuorokauden aikana. Pahimmat juovat hiiripullollisen. Meillä ainakin talvikot juovat normaalistikin enemmän kuin suurin osa syyrialaisista. Uskoisin että hamsusi on ihan ok.
Autuaita ovat puupäät, sillä he eivät huku.

www.freewebs.com/yokyopelin