• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Värigenetiikkakysymyksiä + minkä värisiä poikasia voi tulla

Aloittaja mmg, 24.01.08 - klo:16:10

« edellinen - seuraava »

GaneshaX

#15
Olen tuolta jostain vanhasta poskarista lukenut värien vahvistamisesta ja syventämisestä.
En vaan ole löytänyt että millä keltaista ja hunajaa voisi parantaa?
Tai mihin väriin voi yhdistää kun "sopivaa" vain ei ole saatavilla.
Tiedän kyllä suurinpiirtein mihin EI kannata yhdistää.

Ehkä joskus vielä voisin kasvatella tuota hunajaa :P
Se on vaan niin kaunis. Mutta vielä voi mennä paljonkin aikaa ennen kuin on tilaa ja resurssit usealle hamsulle.
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Mustikkamaan

#16
Keltaista keltaiselle, hunajaa hunajalle. Siinä se kaikessa yksinkertaisuudessaan. Sitten vain valittemaan aina poikasista se paras.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

taruloru

#17
Lainaus käyttäjältä: "Mustikkamaan"Keltaista keltaiselle, hunajaa hunajalle. Siinä se kaikessa yksinkertaisuudessaan. Sitten vain valittemaan aina poikasista se paras.

Oliskin noin helppoa xD

Mustikkamaan

#18
^No mut tajusit varmaan idean? Eihän jalostus oo ikinä "noin helppoa". Kiteytin vaan sen idean.
Heidi Harju
[size=85]kasvatuksessa lyhytkarvaiset mustat syyrianhamsterit

Liru laru loru, moni turha poru ratkiriidaksi muuttuu. Löpö löpö löpö, se on ihan höpö, joka leikistä suuttuu![/size]

GaneshaX

#19
Entä jos tulee tilanne etten saa sille hunajalle hunajaa mistään.
Mitä väriä kannattaisi käyttää?
Keltainen, cinnamon vai ihan normaali?
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

arctican

#20
Jos tavoitteena on saada aikaan hunajaa, niin hunajan jälkeen paras vaihtoehto silloin lienee punasilmäisyyttä kantava keltainen. Tällöin periaatteessa poikasista puolet ovat hunajia ja puolet keltaisia, jotka kantavat punasilmäisyyttä. Ainahan lukumäärät eivät tietenkään ihan tasan mene (johtuu osittain myös siitä, että usein poikasia kuolee ennen kuin värit ovat tunnistettavissa..

Ninde

#21
Lainaus käyttäjältä: "KaisaM.":P
Olis ihan kiva että ei muokkailtaisi omia kommenttejaan pois. Tyhmää lukea "keskustelua" jossa on joka toinen kommentti pelkkä hymiö. :roll: Sen verran ehkä voi seisoa sanojensa takana, että ei tarvitse jälkeen päin niitä poistella...

KaisaM.

#22
^Laitoin takaisin. Olen sanojeni takana, mutta suuresti vaan ärsyttää ja kummastuttaa että kun kirjoitin nuo viestit niin jokapuolelta alkoi kuulua juoruja, jopa että vahinkopoikueeni olisi tahallinen isä-tytär yhdistelmä (eikä se edes ole sitä).  :shock:  Kun suoraanhan ei voi ikinä tulla kysymään tai laittaa viestiä, vaan sitä pitää puida puskaradiossa tekaistuilla tiedoilla.

Pitää kai kertoa tuo vahinkopoikueeni tausta, jottei sen puiminen chatissa enää kiinnosta ihmisiä jotka eivät faktoja tiedä. Eli: eräänä iltana laittaessani ruokaa hamsuille, huomasin että yksi hamsu, pk normaali uros Soldier Of Love "Limppu" oli saanut dunansa kattoa sen verran raolleen että oli livahtanut karkuun. Etsin Limppua kaikkialta mutta en löytänyt sitä. Jaoin loput ruoat ja sain lähes sydänkohtauksen kun erään hamsun, kasvattini Keijuenkelin (synt. 12.11.) terrasta pilkisti kaksi hamsua... Limppu oli onnistunut kiipeämään yhtä häkkiä kirjahyllyn hyllylle ja hyppäämään siitä Keijuenkelin terran katolle. Siinä olevasta juomapullon reiästä se oli saanut ängettyä itsensä sisään. Joko onnekseni tai epäonnekseni Keijuenkelillä oli kiima. Onnekseni sen takia, koska muuten olisi tullut ruumiita. Toivoin kaikesta sydämestäni ettei Keiju olisi tiine, mutta minulla kun kaikki aina menee pieleen niin 13.1. Keiju synnytti 7 poikasta, joista jäljelle jäi 5 tervettä ja reipasta, nyt kolmiviikkoista. Poikasissa ei ollut mitään tarkoitettua, mutta poikasia tappamaankaan minusta ei olisi. Keiju on teiniäiti ja Limpun suku on täynnä knikkejä, poikasia EI missään nimessä tulla käyttämään jalostukseen. Olen itseäni syyttänyt kamalasti, itkenyt ja pelännyt ja ollut varma että tämä on hamsteriharrastukseni loppu. Onneksi on ollut muutamia hamsteriharrastajia jotka ovat lohduttaneet minua, että vahinkoja käy kaikille ja että parasta on että olen ollut rehellinen. En esimerkiksi väitä poikasten vanhempien olevan muita kuin ovat ja myy kuin muitakin poikasia, ja olen myös kertonut poikasten isän kasvattajalle ja pahoitellut asiaa. Kuitenkin olen varma että selkäni takana pahan puhuminen jatkuu, ja monet ovat minulle ilkeitä ja halveksivat minua. Sille en voi mitään, mutta vaikka koko poikasjuttu on minulle ollut todella harmittava, voin sanoa olleeni rehellinen.

Ja jos joku haluaa sitä lisätietoa tai haukkua minua tms. pyydän sitä yhä henkilökohtaisesti eikä missään chatissa kun en ole paikalla. Kiitos ja näkemiin.
Puoli olohuoneellista syyrialaisia.

excitant

#23
^ Vahinkoja sattuu aina kaikille, ei tuollaisen takia voi ketään lähteä syyttämään. Meillä on pupujen kanssa käynyt kerran samanlailla, mutta se on tapahtunut mitä on tapahtunut ja elämä jatkuu! :)
Mielestäni on kuitenkin "onni", että tuo kömmähdys tapahtui kokeneelle hamsteri-ihmiselle eikä 10-vuotiaalle kokenemattomalle lapselle. Tajuat kuitenkin sen, että poikasia ei voi käyttää jalostukseen ja koitat etsiä niille hyvää kotia :)

GaneshaX

#24
Tarkoitin vaan sitä että välillä on tosi vaikea saada väriä mitä haluaa.
Esim. nyt metsästän keltasia, kun hunajaa ei vaan saa mistään...
(SATIINI)
Ja sen keltaisenkin kanssa on ongelmia. Muutamalta kasvattajalta on tullut infoa ettei keltaista vain nyt ole odotettavaissa.
No, toivotaan parasta. Toivottaasti jossain välissä tärppäisi.
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

Nerith

#25
Olen tässä miettiny että millaisia poikasia tuolle Fannille tulisi (pk rex musta) jos uros olisi vaikkapa pk soopeli (eeUU)? pk cremeä (jos creme peittää mustan?)?

Miten mustan värin kanssa näin yleisesti, onko se peittyvä aina paitsi jos on puhdas aa??

Ei tästä kovin kauaa ole kun risteytystä lukiossa opiskeltiin  :D Tietopussia olen selaillu ja esimerkit sieltä kyllä ymmärsin luullakseni.
[size=85]Wilma (avatar) RIP 15.9.2008
Fantasy Fairy, pk rex musta
Arctican Konrad, pk kyyhkynharmaa
[/size]

Maikkis

#26
Lainaus käyttäjältä: "Nerith"Olen tässä miettiny että millaisia poikasia tuolle Fannille tulisi (pk rex musta) jos uros olisi vaikkapa pk soopeli (eeUU)? pk cremeä (jos creme peittää mustan?)?

Miten mustan värin kanssa näin yleisesti, onko se peittyvä aina paitsi jos on puhdas aa??
aa ja eeUU:
Jos musta kantaa cremeä => poikasissa on osa soopeleita
Jos soopeli kantaa mustaa => poikasissa on osa mustia
Muuten poikaset normaali umborouksia, ellei vanhemmat satu kantamaan molemmat jotain samaa resessiivistä väriä. Jos soopeli on tuo tuplaumborous (UU), niin poikasissa ei voi olla cremeä eikä tavallista normaalia.

aa ja eeUu:
Jos musta kantaa cremeä => poikasissa on osa cremeä ja soopelia
Jos soopeli kantaa mustaa => poikasissa on osa mustia
Muuten poikaset normaaleja, ellei vanhemmat satu kantamaan molemmat jotain samaa resessiivistä väriä.

Musta on peittyvä, eli tulee ilmi vain aa-genotyypillä. Aa on mustan kantaja.

TiBe

#27
jeps elikkä ihan mielenkiinnosta kyselen tulevaisuuden varalle että minkä värisiä poikasia tulisi tällaisista yhdistelmistä :)
näihin kolmeen väriin olen tykästynyt kovasti,myöskin kyyhkynharmaa on kiva väri :)

 musta- luonnonvalkoinen valkonauhainen

 normaali kilpikonna-luonnonvalkoinen valkonauhainen
 
 musta-normaali kilpikonna
Crystal\'s talvikot
http://crystals.nettisivu.org/

Maikkis

#28
Lainaus käyttäjältä: "Pirapana"jeps elikkä ihan mielenkiinnosta kyselen tulevaisuuden varalle että minkä värisiä poikasia tulisi tällaisista yhdistelmistä :)
näihin kolmeen väriin olen tykästynyt kovasti,myöskin kyyhkynharmaa on kiva väri :)

 musta- luonnonvalkoinen valkonauhainen

 normaali kilpikonna-luonnonvalkoinen valkonauhainen
 
 musta-normaali kilpikonna

Tämä olisi sopinut tänne: värigenetiikkakysymyksiä

Kannattaa tutustua hamsterien genetiikkaan, se auttaa ymmärtämään värien periytymistä paljon. Lukion genetiikkaopit auttaa paljon :)
Täällä lueteltu genotyypit: viewtopic.php?f=35&t=449

Toisistaan noin kaukana olevia värejä ei kannata yhdistellä vain sen vuoksi, että molemmat värit ovat kauniita. Yleensä pyritään yhdistämään samaa väriä tai edes sukulaisvärejä.

"musta- luonnonvalkoinen valkonauhainen"
Mustasta (aa) ja luonnonvalkoisesta (eeSgsg) tulisi normaalia ja hopeanharmaata. Mikäli musta kantaa cremeä, tulisi lisäksi cremeä ja luonnonvalkoista. Mikäli lv kantaisi mustaa, tulisi lisäksi mustaa ja hopeamustaa. Puolet olisi valkonauhaisia.

"normaali kilpikonna-luonnonvalkoinen valkonauhainen "
Tämä yhdistelmä on "kielletty" ks. Creme ja keltainen - miksi ei?
(kilpikonnakuvio on keltaisen sukulainen ja luonnonvalkoinen cremen)

"musta-normaali kilpikonna"
Jos isä on musta ja emä normaali kk (eikä kanna mustaa): urokset silloin keltaisia ja normaaleja, naaraat normaaleja ja normaaleja kilpikonnia.
Jos isä on musta ja emä normaali kk ja kantaa mustaa: urokset silloin keltaisia, keltaisia mustia, normaaleita ja mustia. Naaraat normaaleja, mustia, normaaleja kilpikonnia ja mustia kilpikonnia.

TiBe

#29
tämä valaisi asiaa jonkin verran kiitoksia :)
täytyy joskus tulevaisuuteen tuota syrkkien kasvatusta suunnitella :)
Crystal\'s talvikot
http://crystals.nettisivu.org/