• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Voiko häkki olla liian iso?

Aloittaja metsku, 13.01.09 - klo:21:52

« edellinen - seuraava »

metsku

Onko teillä kokemusta tai tietoa siitä voiko häkki olla liian iso? Tietenkin pitää olla sellainen, ettei hamsteri voi esim. pudota korkealta mutta jos se on turvallinen niin voiko olla liian iso? Tuleeko hamsulle "joululahjailmiö" niinkuin pienelle lapselle joka saa monta pakettia eikä sitten pysty keskittymään yhteenkään kunnolla? Tietysti hamsulle tulee reippaasti liikuntaa kun se kiipeilee mutta tuleeko sille turvaton olo? Toisaalta ei kai hamsterilla ole turvaton olo kun se tietää häkin rajat ja sillä on omat tutut pesät ym?

Meillä on nyt nimittäin syrkille 130cm korkea häkki jossa on 7 kerrosta yhteensä. Isoja pudotuksia ei ole ja kerroksissa ei ole kauheasti tavaraa per kerros joten tilaakin on eikä vaan virikettä. On siellä tikkaita, 3 pesäpaikkaa, paperirullia, kangaspesä, keinulauta, iso juoksupyörä, kerrosten välissä putkia, vessaloota. Meinaan siis, että jos on noin paljon missä liikkua niin ravaako se vaan ylös ja alas mitä se ei tekisi jos ei olisi missä liikkua? Ehkä hölmöä ajattelua mutta ajattelen silti.  :shock:

blood.and.tears

#1
Minkä kokoinen on pohja?
Enemmin 1-2 kerrosta vähän tyhjempiä ja loput sitten täynnä tavaraa - paljon tekemistä sekä turvallisempi olo.
Tosin henk. koht. kuulostaa turhan isolta, jos pohjan ala ei ole mikään äly pieni.
Kotona tassuttelee
Cämpsyt Pilli ja Pulla
Puput Myrtti ja Tohveli
Maatiaiskisut MiuMiu ja Pantteri

metsku

#2
Pohja-ala 70cm korkeuteen asti on 70cm. Syvyys 50cm ja sitten päällä on 60cm leveä ja 60cm korkea lisäosa, syvyys 40cm.

ammie

#3
^ Kuulostaa kyllä aika isolta häkiltä yhdelle syrkille, mutta tästäkin kait voi olla eri mielipiteitä.
Pieni hamsteri, pienet tassut. Pieni nenä ja pieni massu.

KaisaM.

#4
Yksi kasvattini palautui minulle aggressiivisuuden vuoksi, kuulemma kävi aina käteen kiinni kun käden laittoi häkkiin. En osaa nyt tarkkaan sanoa, mutta häkki oli kaksi noin 70-80-senttistä suurta häkkiä päällekkäin, korkeutta ehkä  metri ja kamalasti virikkeitä. Kun hamsu tuli meille, sijoitin sen yhteen 70-senttiseen häkkiin eikä mitään luonne-ongelmia ole ollut lainkaan. Tiedä sitten johtuiko käytös liian suuren reviirin aiheuttamasta stressistä vai mistä, mutta itse laittaisin yhden syrkin ehkä pienempään tilaan kuin kuvailemasi häkki. :)
Puoli olohuoneellista syyrialaisia.

Minnaw

#5
Itse kannatan hieman matalampaa häkkiä, jossa tarpeeksi suuri pohjanala. Hamsteri ei suinkaan ole orava, vaikka se kiipeilymahdollisuuksista nauttiikin. Se on silti kömpelö.
Mielestäni n. 60cm korkea häkki alkaa olemaan jo vähän siinä ja siinä onko liian korkea vai ei...
Itse tosiaan suosin mielummin gabberia ja terraarioita vaikka ymmärrän täysin myös häkkien hyvät puolet (kunnollinen ilmanvaihto, hamsterin "seurustelumahdollisuudet" pinnojen välistä, kiipeily ym...")
Oxalis - talvikkokasvatus
http://oxalis.omasivu.fi/

metsku

#6
Onhan noi hamsut esim. rottiin verrattuna todella kömpelöitä. Mutta mä nyt seurailen tilannetta. Lähinnä pelkään, että kun olen saanut sen suurinpiirtein kesyksi nyt niin tulee takapakkia, että se "villiintyy" kun tilaa on paljon. Mutta äkkiäkös tuo korjataan jos siltä näyttää. Voi myöd käydä niinkuin rotillemme, että ne ei käy ison häkin pohjalla ollenkaan. Tilaa olis mutta ei, nämä viihtyvät vain korkealla. Puolivälissä häkkiä käydään syömässä mutta sitten kipitellään takaisin. Varsinkin tuolla katossa olevassa lisähärpäkkeessä ne viihtyvät eli mitä korkeampi sen parempi. Saattaa siis hamsterikin ottaa muutaman kerroksen itselleen käyttöön ja hylätä loput, aika näyttää.

X-File's/JonnaMilaya

#7
Eräs ensimmäisistä omakasvateista ei uskaltanut liikkua isossa häkissä. Eikä häkki edes ollut mikään niin iso eikä varsinkaan avara.
~Solnechnyi Trusha~

metsku

#8
Olen vakoillut sitä nyt vähän ja tuntuu se käyvän joka puolella  :)  Nukkuu kyllä ihan ylhäällä mutta ihan alhaallakin käy. Seurataan, seurataan...

Minski

#9
Mielenkiintoinen aihe !
Itse olen ollut aina sitä mieltä, että mitä isompi tila (syyriksistä puhun) niin sitä parempi. Koskaan ei ole tullut mieleenkään, että näillä useita kilometrejä luonnossa liikkuvilla eläimillä voisi olla liikaa tilaa asumuksessa. Ja kun ovat vielä erakoitakin niin ei voi sitäkään ilmiötä tulla kuin joillain laumaeläimillä liian isossa tilassa, että tulee reviirikiistoja. Mutta mikäli joku kokee/huomaa, että syyriksenkin häkki voisi olla jopa liian iso niin sehän on ihan mielenkiintoista tietoa.


Sen voisin ehkä kuvitella, että kesyttämätön hamsu ehkä voisi tavallaan villiintyä liian isosta tilasta, mutta mitään tutkimustuloksia ei kyseisestä asiasta mulla ole.
Hamsteriton tätä nykyä

metsku

#10
^Eilen ainakin sain hamsun ihan hyvin käteen ja eiköhän luottamus tuosta vielä kasva kun saan lisää hamsuaitauksia joilla vuoraan pahimmat kolot niin pääsee typy lattiallekin vähän.

Sirpa

#11
Minun syyrialaisnaaraalla on 95*55 cm duna ja joskus tuntuu siltä, että sekin on liian pieni tuolle touholle... Olen katsellut tässä vaivihkaa noita 130-140 cm pitkiä kani-/marsuhäkkejä (tosin yleensä niissä on liian suuri kalteriväli, 2 cm tai jotain sitä luokkaa) eikä minulle tullut mieleenkään, että se voisi liian suuri olla.

metsku

#12
Vastaan nyt itse omaan kysymykseeni eli molemmat syrkit ja talvikko joilla on yleisiin näiden eläinten häkkeihin verrattuna moninkertaiset tilat ovat kaikki oikein mukavasti kesyyntyneet isoista asumuksista "huolimatta." Kaikki tulevat luukulle ja käteen kun huomaavat, että nyt olis vapautta tarjolla.

Alkukesytyksen ajaksi olen pitänyt pienemmässä häkissä ja heti kun pikkuisen luottamusta on tullut niin lisännyt tilaa runsaasti. Suosittelen jokaiselle siis ison isoa häkkiä  :)