Keskustelua pesäntekotarpeista (vessapaperi, pesävanu etc)

Aloittaja Oni, 06.02.09 - klo:16:52

GaneshaX

Lainaus käyttäjältä: "Scarlett"Paperi on suurimmaksi osaksi selluloosaa, jota kasvissyöjän elimistö kykenee  hajottamaan.

Komps :yes:
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

metsku

Lainaus käyttäjältä: "Scarlett"Epäilen kuitenkin, että mikä tahnsa vanu on vaarallista sen kuiturakenteen vuoksi, olipa se nyt sitten sulavaa tai ei. Sulaminen ei kuitenkaan tapahdu saman tien kun/jos hamsteri sen nielaisee.

Vessapaperia ei kosteana kestä vetää yhtään, vaan se hajoaa samantien mössöksi, mutta samoin ei ole varmaankaan noiden vanujen kanssa. Ainakin tavallista pumpulia saa märkänä venytettyä monta senttiä pitkiksi langoiksi, jotka kierryttyään tekevät suolistolle varmasti karmeuksia, jos oikein huonosti käy. Koska en ole koskaan minkään sortin pesävanua hypistellyt, en tietenkään voi sanoa juuta enkä jaata sen rakenteeseen liittyen, mutta veikkaan, ettei se se ole ratkaisevasti erilainen pumpuliin verrattuna.

Nimenomaan se ei ole samaa kuin pumpuli joka on vaarallista. Eli on ratkaisevasti erilaista.

metsku

Lainaus käyttäjältä: "Pauliina"Itse en kyllä käytä pesävanua.

/ alkaa näyttää siltä että metsku haastaa kaikkien kanssa riitaa -.-'

En mä haasta mutta ilmoitan kyllä eriävän mielipiteen  8-)  Koska uskon, että pesävanu on turvallista (ja juoksupallo oikein käytettynä hyvä ym.) niin tavallaan koen sen myös minun hamsunhoitoa arvostelevana, että esitetään perättömiä/mutu-tuntuma "faktoja" niiden vaarallisuudesta/huonoudesta. Ja täytyyhän jonkun erottua joukosta jossa kaikki hymistelevät samaa mantraa joka ei edes välttämättä ole mitenkään totta. Kai sitä saa kyseenalaistaa asioita?

Scarlett

Lähinnä haen noita "fysikaalisia eroja", koska tuohon sulavuuteen en luottaisi. Jos ihan tarkkoja ollaan, niin mitäs muuta tuo pumpulikaan on, kuin selluloosaa... Ja vaikka se sulaisikin, se on mielestäni vaarallista sen takia, että pumpulimassa on venyttyvää ja tarttuvaista, ja voi muodostaa siellä suolistossa langan, joka tukkii suolet, ja väitän, että jos tuo "sulava pesävanu" ei vaihda olomuotoaan, jos sen päälle kaataa vettä, se tekee suolistossa ihan samalla tavalla kuin miten pumpulikin tekisi.

NipsuMakkara

Eipä se kyllä kauheasti pumpulista eroakkaan.  Aika samanlaista ainetta enkä usko että kauheen hyvin siellä elimistössä sulaisi.. Hyvinhän nuo vessapaperilla pärjää. Halvempaa ja parempaa.  ;)
[size=85]Kauhukakara "Nipsu" lk kemu syrkki naaras. s. 7.5.2008 k.14.1.2010 IKÄVÄ<\'3[/size]
[size=85]Valentina "Mango" lk normaali syrkki naaras. s. 11.8.2007 k. 25.6.2009 IKÄVÄ <\'3[/size]

Scarlett

En minäkään käsitä tuota ainoaa syytä käyttää vanua, koska a) pussissa lukee, että se on sulavaa ja b) hamsteri tykkää siitä enemmän.

Kyllähän tuo oma elikkokin söisi vain pelkästään juustoa ja rusinoita, jos sille antaisi vaihtoehdon valita noiden ja porkkanan välillä, mutta omistajalla on vastuu valita se terveellisempi ja turvallisempi vaihtoehto. Ja vaikka sitten pelata varman päälle jos 100% varmuutta jonkin asian turvallisuudesta ei ole!

metsku

Lainaus käyttäjältä: "Scarlett"Ihan mielenkiinnosta, millä tavalla se pesävanu eroaa pumpulista? Pumpulia on itselläni kotona, mutta pesävanua en kyllä lähde etsimään eläinkaupoista vain kokeillakseni. Pystytkö jotenkin kuvailemaan niiden eroja, metsku? Miten ne venyvät ja nyörittyvät verrattuna toisiinsa?

Mulla ei ole tavallista pumpulia mutta en usko niiden venymisellä olevan kauheasti eroa. Samanoloista kamaa on. Sen sijaan sulava pesävanu on materiaalista joka sulaa toisin kuin pumpuli. Ja jos teet vessapaperista mytyn ja kastelet sen niin eipä se olomuoto nyt niin hirveesti muutu. Jos työnnät pilliin molempia niin taitaa jäädä tukos kummastakin. Mutta tosiaan siellä suolistossa nyt on muutakin kun vettä.

Mä en kertakaikkiaan ymmärrä tota jalan ympärille kiertymisjuttua. Siis ei siinä pesävanussa ole mitään lankoja joten? Googletin ahkerasti pesävanua ja kuolemaa koskevia juttuja enkä löytänyt yhtäkään missä hamsteri olisi siihen kuollut. Toki jos näitä tapauksia olisi (avattuja ja todistettuja tapauksia) ymmärtäisin aivan täysin tämän haloon. Sen sijaan yhtään tapausta ei löydy joten väkisinkin tulee mieleen jonkun hamsteri-ihmisen keksineen pesävanun olevan vaarallista ja painattaneen sen jonnekin ohjeeseen josta tämä käsitys on levinnyt TAI sitten hamstereille on annettu pumpulia ja joku on siihen kuollut eikä tietoja siitä, että pesävanu on eri asia kun pumpuli ole päivitetty ollenkaan.

Mutta pitäkää käsityksenne, minä pidän omani.

X-File's/JonnaMilaya

Nyt sain aivan mielettömän pehmeetä heinää hamstereiden pesiin. Ja ovat todella tykännet.En kylläkään tiedä mistä tätä sitten saa ja minkä hintaista.Luultavasti aika kallista.Ainakin 100% luomua.
~Solnechnyi Trusha~

GaneshaX

Toi onkin temppu löytää oikeesti pehmeää heinää jostain :mrgreen:
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

X-File's/JonnaMilaya

Voin toki kysyä ihmisiltä jonka tämän paalin mulle toi että mistäköhän sais lisää.Ikinä ennen en ole näin pehmeeseen heinään törmännyt.
~Solnechnyi Trusha~

Anonymous

itse ostin ainakin syysheinää joka on pehmeempää kuin muut mitä olen ostannut. Ei ole kauheita kovia ruotoja seassa.

s.at.u

Meillä on Tapsalla ihan vain vessa- tai nenäliinapaperia suikaloituna. Niitä poika saa silputa ja möyhiä mieleisekseen niin paljon kuin haluaa.  :)

Hamuliini

maarit

Käytän ekokuitua/vessapaperia hamsuilla.
Tällä hetkellä hamsteriton

metsku

Lainaus käyttäjältä: "Hamuliini"Ok,ok,ei oo läheskään sama asia mut Metsku:Jos sängyssäsi on juuri vaihdettu petivaatteet,ja hyppäät niihin,ne tuntuvat kylmältä koska et ole ollut niissä vielä. Kun olet ollut pedissä yön yli,aamulla peti tuntuu ihanan lämpimältä. Samaa teoriaa käyttäisin hamstereissakin. Kun hamsteri on päivän yli wc-paperikasassa,se on muuttunut lämpimäksi. Ja niin,kuten joku jo mainitsi,ja minä tein testin wc-paperista: Hain wc-paperia ja kastoin sen veteen. Kun siitä veti pikkuisenkin,se meni poikki. Sen jälkeen menin Mustiin&Mirriin (Näin todella vaivaa tähän testin tekoon) ja hain sieltä tätä "erinomaista" pesävanua. Kastoin sen veteen ja repäisin. Se ei hajonnut. Kesti hetken ennenkuin se meni poikki (ja hamserin tapauksessa se olisi jo kietoutunut kovaa kiinni)  ja kun se meni poikki,siitä jäi haituvia ja nauhoja kiinni. TULOS:wc-paperi olisi mennyt poikki ja hamsteri ei olisi jäänyt kiinni. Pesävanu olisi kietoutunut kovaa kiinni,ja aiheuttanut pahimmassa tapauksessa kuolion. Ja meijän Hamu ainakin muokkaa repimällä wc-paperista pehmeän pesän.  :)

Pöh, taasko tähän palattiin. Toki vessapaperi repeää paremmin, sehän on selvä. Sen sijaan suolistoon juuttunut mytty/kasa ei niin vaan välttämättä sulakaan. Sitä testatakseen pitäisi jo saada hamsterin suolistonestenäyte ja siihen tuskin kukaan viitsii ruveta  xD

Mutta taisitkin viitata mahdolliseen jalan ympärille tarttumiseen? No siinä tapauksessa varmaankin vessapaperi on parempi mutta kaikenlaista voi tapahtua eli en kyllä tuon takia tuomitse pesävanua. Pahempana jalan ympärille tarttumisen kannalta sekä myös suolitukoksen, näen kaiken kankaisen josta hamsteri voi repiä ohuita langanpätkiä. Missään ei kuitenkaan kielletä antamasta hamsterille kankaisia virikkeitä?