• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Yleisiä kysymyksiä hamstereista

Aloittaja LunaNasu, 29.05.12 - klo:18:24

« edellinen - seuraava »

LunaNasu

Tämä ketju on tarkoitettu kaikille kysymyksille, mitä mieleen voi juolahtaa; hamsterilajista riippumatta.

Tänne siis kysymykset, jos et keksi niille muita paikkaa, jokaisen kysymyksen vuoksi ei kannata aloittaa uutta aihetta   :enkeli:

- Eve

mun hamsteri laittoi liikaa ruokaa poskipusseihin ja nyt ei saa niitä enää pois  :icon_rolleyes:

Sillä on kaksi isoa pelletti pötköä ja paljon siemenseosta.
Mitä teen?

// hamsuni on koittanut saada niitä pois tuloksetta  ;((

Hamsu_Fani_

Terve vaan!
Itse me oltas ehkä hankkimassa jossain vaiheessa hamsteria, mutta mulla on kauheita ristiriitoja, kääppäri vai syrkki? Molemmista olen lukenut kaikenlaista tietoa, mutta en millään osaa päättää!
Kysessä olisi ensimmäinen hamsteri ja olen 13 vuotias! Itse olen ihastunut talvikoihin, syyrialaisiin ja roboihin!

Kun minä en osaa päättää, ehkä te voitte antaa minulle siihen neuvoja! :yes:

MortimerRiddle

Aloittelevalle hamsuharrastajalle syyrianhamsteri on paras lemmikki.  :icon_smile: Niitä on helppo käsitellä ja ne "kesyyntyvät" helpommin kuin esim. pikkuruiset roborovskit.
Suffeli-talvikko, s. 14.10.13

Hamsu_Fani_

Ahaa! Selvä! Eikö talvikot sitten kesyynny? Mitäs eroja niissä on syrkkiksiin?
Jos robot ei kesyynny kunnolla, niin se ei ehkä oikeen sovi meille, koska mulla on myös viisi vuotias ihana pikkusisko, joka tykkää myös eläimistä, mutta käsittelee niitä tietysti mun tai aikusten valvonnassa! :yes:

Eve87

Talvikko kesyyntyy myös ihan hyvin. Eli se on vaan ihan maku/kokokysymys haluaako syrkin vai talvikon.

Robot on enemmän sitten niitä katselulemmikkejä  :icon_smile:
Wonderland's Hamstery
BLOGI
Kajaani

Humselo

Lainaus käyttäjältä: Eve87 - 03.06.12 - klo:16:12
Eli se on vaan ihan maku/kokokysymys haluaako syrkin vai talvikon.

Yhdyn täysin tuohon Even kommenttiin.

Mutta otatpa kumman tahansa, kannattaa kiinnittää huomiota siihen, kuinka paljon sitä poikasta on käsitelty. Ja kokeneet kasvattajat pystyvät jo poikasen luonteestakin sanomaan paljon.
Muistan täälläkin nähneeni joskus talvikoiden myynti-ilmoituksen, jossa luki jotain tällaista "Tästä poikueesta löytyy myös ensimmäiseksi hamsteriksi sopivia".

Meillä esim. 3 talvikkoa, joista kahta saa kääntää ja vääntää miten päin vain, ja kolmas ei anna koskea lainkaan. Eli luonteissa on paljon eroja ja siihen kannattaa kiinnittää huomiota. Kasvattajat kyllä neuvovat, eikä kaikki eläinkaupatkaan ihan surkeita tässä asiassa ole  :peukku:


Talvikot, Unni, Svetlana, Pirita ja Pekko
syrkki, Salmiakki

Hamsu_Fani_

Selvä, kiitos! :icon_cheesygrin:
Olisiko se todella suuri virhe ottaa ensimmäinen hamsu eläinkaupasta, eikä kasvattajalta?
Ajattelin, jos sieltä kysyisi käsiteltyä, ensimmäiseksi hamsuksi sopivaa hamsua? Voiko silti saada hyvän ensimmäisen hamsun?

Ikkk!!Talvikko vai syrkki? Kamala valinta! Eikös ne olekin aika samanlaisia, vai onko niillö eroa edes ollenkaan? Apua! Auttakaa! :icon_lol:

wiidii

Suosittelen suuresti ottamaan paljon poikasia käsittelevältä kasvattajalta hamsterin. Eläinkaupoissa on valittevasti äärimmäisen harvoin käsittelyyn tottuneita hamstereita.
Tietenkään täysin käsikesyä poikasta ei ainakaan viiden viikon ikäisenä saa, mutta myöhempää käsittelyä helpottaa huomattavasti jos kasvattaja on tehnyt pohjatyön. :)

Syrkkikasvattajan mielestä syrkit ovat tietenkin paljon kivempia kuin talvikot. Tai ainakin persoonallisempia. Tai ainakin enemmän värivalikoimaa.  :tongu:
Hallituksen jäsen 2017.
Choux Puffs -hamsterikasvatus tauolla.

Hamsu_Fani_

Whhiihii! Voi kyllä olla, että syrkki sopii meidän perheeseen paremmin, luulisin, aloittelijoita kun ollaan. Nuo kääppärithän ovat joskus aikamoisia saippuapaloja, kun ovat niin pieniä ja tulevat "en jaksa olla sylissä" tuulelle! :msilly:  Harmin paikka, että eläinkaupoista ei saa käsikesyjä hamstereita. Kerran ollaan ostettu meidän pupuliini eläinkaupasta, ja Tiuhti oli todella käsikesy... Riippuu sitten kai ihan eläinkaupasta! :yes: Tuhti ostettiin posrista, mutta täällä missä nyt asutaan, eli Vammalassa, on myös tälläinen Haukkis, eläinkauppa, jossa on myös hamstereita. Ihmetteln vain, että en ole IKINÄ näiden öö... kuuden vuoden aikana nähnyt siellä hamsteria hereillä... omituista mun mielestä! :nuts:

Mutta tietääkö joku molemmista pitävä, sekä syrkeistä, että talvikoista, mitä eroja niillä on?
Widiin vastaus oli aika puolueellinen! :icon_cheesygrin:

Sirpa

Lainaus käyttäjältä: Hamsu_Fani_ - 04.06.12 - klo:11:50
Mutta tietääkö joku molemmista pitävä, sekä syrkeistä, että talvikoista, mitä eroja niillä on?
Minä en ole mikään asiantuntija, kaksi talvikkoa ollut ja kolme syyrialaista ja pidän kovasti molemmista.
No okei, talvikko ei tarvitse niin suurta häkkiä/terraa kuin syyrialainen, mutta toki iso asunto kelpaa myös talvikolle. Talvikkonaaraista sanotaan, että varsinkin suuremmissa asumuksissa ne saattavat käydä reviiritietoisiksi eli näykkiä reviirille tunkevaa kättä. Kun ne sitten ottaa käsiin tai pois reviiriltä muualle, eivät ne näyki. Meidän talvikoista edesmennyt naaras oli vähän tällainen, mutta se ei meitä haitannut, kun tiesimme miten se käyttäytyy. Se siis napattiin dunasta pois ilman suurempia muodollisuuksia ja se oli tosi ihana käsitellä. Nykyinen talvikkotyttö sitten taas näykkii nykyisin tosi harvoin vaikka sillä on iso terra (120*35 cm). Ja se näykkiminen on ollut aika pientä, ei mitään veri-lentää-touhua. Syyrialaisilla tällaista reviirikäyttäytymistä ei ole.

Talvikot ovat meillä olleet vähän enemmän päiväaktiivisia kuin syyrialaiset, ne ovat toisinaan puuhailleet hereillä päivisinkin pieniä aikoja kerrallaan, kun syyrialaiset vetävät sikeitä jotkut pitkällekin iltaan. Toisaalta sitten syyrialaiset ovat illalla hereillä pidempiä aikoja ja puuhaavat kaikenlaista. Näin siis meillä, olen kuullut kyllä tarinoita syyrialaisista, jotka puuhailevat päivälläkin, mutta meidän otukset ovat olleet päiväunista sorttia.

Käsittelystä en osaa sanoa mitään kyllä, molemmista lajeista on meillä tullut tosi mukavia käsitellä. Poikasena molemmat lajit ovat varsinaisia saippuanpalasia, joilla on jalat alla ja kesyttämisessä on oma puuhansa. Kuten moni sanoikin jo, että otit kumman tahansa, niin ensihamsteri kannattaa ostaa kasvattajalta vaikka sitä poikasta joutuisi odottelemaankin kauemmin tai hakemaan kauempaa. Valmiiksi käsitellyn hamsterin kanssa on aina helpompi jatkaa kuin puolivillin.
Ja sittenhän sitä hamsteria ei ole pakko ottaa just 5-viikkoisena poikasena vaan joskus myynnissä näkee vähän vanhempiakin 3-4-kuisia, jotka ovat sitten jo ihan kesyjä optimitapauksessa, ei tarvitse sitä kesyttämistä enää, kunhan totuttaa uuteen käsittelijään.

Deesa

Itselläni kokemusta vain yhdestä hamsusta, talvikosta.
Se poika oli jo ensimmäisenä päivänä minulla kädessä kun tuli ja ihanan kesy heti. Ostin eläinkaupasta, eli sieltäkin voi kesyn tietysti saada, en edes kysynyt oliko sitä käsitelty.
Sulo oli ihana ja kesy koko lyhyen elämänsä. Se kuoli alle 3 kuukautisena, eli ei kuitenkaan voi tietää saako eläinkaupasta tervettä hamsua. Suosittelen siis mielummin hankkimaan kasvattajalta.

Mutta talvikkoa suosittelen lämpimästi, minullakin se oli ensimmäinen hamsteri :) Aion seuraavaksikin otta talvikon. Pojat varmaan rauhallisempia (?), ainakin olen niin kuullut.
RIP vkh tv Sulo, 22.6.2011-3.9.2011 ?

typynen

mulla on jo ollut 2 syrkkiä  :jiihaa: mutta oon huomannut että kääpiöhamsut elävät kauemmin kuin syrkit niin jos halut pitkä ikäisen hamsterin niin kääpiö mut mä suosittelen  syyrialaista  :icon_cheesygrin:

Leroy

Minäkään en mikään asiantuntija ole, kaksi kääpiötä ja kaksi syrkkiä olen omistanut. Nykyinen on syrkki, ja ostettu eläinkaupasta :icon_sad:

Tämä on vissiin yksi niistä jotka ovat olleet vähällä käsittelyllä, tulee kyllä tutkimaan mutta on niin säikky ettei mitään rajaa! Pikkuhiljaa, pikkuhiljaa  :icon_smile:

Eläinkaupasta voi saada hyvän hamsterin, mutta sieltä voi myös saada säikyn, käsittelemättömän hamsterin.
Omien kokemuksieni mukaan suosittelisin kasvattajalta ostamista :yes:

Elviira

Itse päädyin kääpiöön, koska sille on helpompi tarjota tilavat olosuhteet kuin syrkille. Esimerkiksi ns. syrkkikoon dunassa asuvalla syyrialaisella on huomattavasti ahtaammat oltavat kuin syrkkidunassa elävällä talvikolla. Omassa asunnossani oli sopiva paikka 80x40 cm terraariolle ja syyrialaista en haluaisi sen kokoisessa pitää, kun taas talvikolla on siellä jo selvästi enemmän tilaa puuhata.

Luonteensa puolesta oma talvikkoni on lemmikkinä aivan vertaansa vailla, mutta mahtavia persoonia löytyy varmasti joka lajista.

Rossu

Mulla on kokemusta molemmista. Ensimmäinen oli talvikko, sitten kaksi syyrialaista. Tykkään molemmista, mutta ehkä syrkit ovat hieman enemmän mieleeni, mun mielestä on kivempi käsitellä vähän isompaa nallenaamaa =). Meillä talvikkotyttö näykki aika paljonkin, ei se oikeestaan sattunut, mut syrkeistä vaan naaras on vähän varovasti näykännyt. Sitten toki syrkeillä on enemmän valinnanvaraa väreissä, kuvioissa ja turkissa... talvikko taas eli 2v 4kk, eli ehkä vähän pitempään(?) eikä se välttämättä tarvitse niin isoa asumusta, kuin syrkit...
mut mielipidekysymys kummasta tykkää =)
Syrkkipoitsu Locking Up The Sun "Leevi", lks blondi (26.11.2010)

Muistoissa]Talvikkotyttö Milla, normaali (29.7.2008-16.12.2010)[/color]
Syrkkineiti Lilac"Lili", pk keltainen umborous