• Welcome to Suomen Hamsteriyhdistys ry.
 

Liian vanha hamsterin omistajaksi?!

Aloittaja Hanna_Pauliina, 12.07.08 - klo:22:33

« edellinen - seuraava »

Hanna_Pauliina

Minulla oli monia hamstereita 8-16 -vuotiaana, viimeinen kuoli kesällä ennen lukion aloittamista. En ottanut uusia, kun arvelin opiskelun vievän paljon aikaa... Nyt parikymppisenä iski kuitenkin kuume uudelleen ja otin ihanan umboroustyttö Randomin kotiimme. Aina, jos olen sanonut tutulle tms., että omistan hamsterin, vastaus on aika usein "joo, oli mullakin lapsena." Jotkut ovat jopa kritisoineet, että tällä iällä ei pitäisi enää edes mistään hamstereista kiinnostua. Minulta on mennyt ihan ohi, että mikä muka tekee hamsterista "lasten lemmikin"? :pihalla:

Mitä mieltä olette väitteestä, että hamsterit olisivat etupäässä lasten eläimiä?

Kyllähän moni hamsun omistaja nuori onkin, mutta olen näille kritisoijille yrittänyt perustella, että "näitä harrastaa kuule moni sua vanhempikin". Ja eihän lemmikki koskaan lopulta saa olla pelkästään lapsen vastuulla - viime kädessä eläimen hyvinvointi on omistajan vanhempien vastuulla, jos kyseessä on "lapselle hankittu" lemmikki, vaikka lapsi pääosin eläimen hoidosta huolehtisikin.

Heitämpä tähän yhteyteen vielä nuoremmalle sakille erikoiskysymyksen: Aiotko omistaa hamstereita vielä silloinkin, kun olet aikuinen?

Potmo

#1
Itse olen 18 ja aion ehdottomasti omistaa hamstereita jatkossakin. Taukoja voi tulla, mutta poikaystävä on vain saatava innostumaan hamstereista (tai niiden olemisesta samassa asunnossa jos tai kun yhteen muutetaan). Kyllähän se tuosta Abigailistakin tykkää, ei vain myönnä ;) Mutta sen aika on sitten.. Ei vielä. Mutta kyllä ainakin haluan omistaa moisia (huom, monikko) vielä tulevaisuudessakin, jos en, niin se on itsestä riippumattomista syistä.

Mielestäni MIKÄÄN lemmikki ei ole "lasten lemmikki" (virtuaalilemmikkejä ei nyt lasketa mukaan tässä). Ehkä moni pitää näitä lasten lemmikkinä, koska ne ovat niin "söpöjä" ja "pieniä" ja "helppohoitoisia".. Mutta kyllähän se on, että vastuuta näissä on ihan yhtälailla ja paljon pitää tietää. Ei se ole pelkästään sitä että onpas söpö, ostetaan tuommonen ja annetaan sille salaattia. Ravinnosta ja muusta tulee ottaa selvää ja olla perillä yms. tärkeät jutut. Ja moniko lapsi siivoaa terraarioita?
Minusta hamsteri on ihanteellinen lemmikki "myös" aikuisille :)
[size=85]Abigail 12.8.2007 - 24.4.2009
Amor Vincit Omnia, "Amo", 29.3.2009 -
Life isn\'t about waiting for the storm to pass, it\'s about learning to dance in the rain.[/size]

Heli

#2
Minusta hamsteri on enemmänkin aikuisen lemmikki, koska lapset usein tykkää sylitellä ja paapoa eläimiä ja hamsterit nyt ei niin siitä paapomisesta välitä. Aikuiset kuitenkin varmaan osaa jo enemmän nauttia ihan vaan siitä otusten hiljaisesta elämän seuraamisesta.

Että en tiedä.
Destiny's hamsterit 2001-2009

Höyhen

#3
Lainaus käyttäjältä: "Potmo"Mielestäni MIKÄÄN lemmikki ei ole "lasten lemmikki" (virtuaalilemmikkejä ei nyt lasketa mukaan tässä). Ehkä moni pitää näitä lasten lemmikkinä, koska ne ovat niin "söpöjä" ja "pieniä" ja "helppohoitoisia".. Mutta kyllähän se on, että vastuuta näissä on ihan yhtälailla ja paljon pitää tietää. Ei se ole pelkästään sitä että onpas söpö, ostetaan tuommonen ja annetaan sille salaattia. Ravinnosta ja muusta tulee ottaa selvää ja olla perillä yms. tärkeät jutut. Ja moniko lapsi siivoaa terraarioita?

Niinpä, niinpä ja NIINPÄ. Aivan totta tuo, että ei mikään eläin ole LASTEN lemmikki... lapsellakin VOI olla lemmikki, mutta mikään eläin ei todellakaa ole rajoitettu vain lapsille - itse en edes pidä ajatuksesta, että liian pienille tumpeloille hommataan söpöjä elukoita... Eli pieniä, herkkärakenteisia jyrsijöitä.

Kyllähän moni saattaa pitää tätä minun jyrsijärakkauttani jotenkin lapsellisena tai vähäpätöisenä, olenhan jo 18vuotta, miksi kukaan aikuinen innostuisi jostain marsusta :roll: Mutta aivan sama, jyrsijät ovat upeita lemmikkejä ja tulen omistamaan jyrsijöitä varmasti monen monituista vuotta vielä eteenpäinkin (:
[size=85]syyrialaistytöt Välkky, Piani, Nöpö & Prinsessa<3[/size]
[size=85]talvikkopoika Vispilä<3[/size]

roosap

#4
juu, en kyllä ymmärrä miksi mikään eläin olisi vain lasten lemmikki.. minullekkin on sanottu, että enkös ole vähän liian vanha hamsterinomistajaksi, nyt kun olen uudestaan miettinyt sellaisen ottamista. ja mähän olen vasta 15!  :D  :pihalla: mutta ei meidän tarvi välittää eläimistätietämättömien mielipiteistä   ;)

ja mulla kyllä tulee olemaan hamstereita varmasti vielä viisikymppisenäkin.  :mrgreen:

metsku

#5
No, mä olen varmaan ainoa laatuani kun hankin elämäni ensimmäiset jyrsijät 31- vuotiaana. Kotona oli vain koiria ja systerillä kylläkin hamsteri johon en saanut koskea enkä muista siitä mitään. Mulla kyllä on 6v tytär mutta oikeesti mä hankin itselleni noita jyrsijöitä. Tyttö kyllä on eniten ihastunut hamstereihin ja 2 hamsua onkin hänen huoneessa. Tyttö on myös yli- innokas häkkien siivoaja, koko ajan pitäis sen mielestä olla siivoomassa. Se siivoominen on sitten sitä, että levitetään purut ja puruset tarvikkeet sängylle ja kun tuodaan uutta purua niin levitetään se ympäri kämppää ensin.

Välillä harmittaa näissä keskusteluissa kun kaikki muut ovat alaikäisiä tai alle 20- vuotiaita joka tapauksessa. Onkohan täällä edes ketään muuta yli 30- vuotiasta?

GaneshaX

#6
Mitenkäs Evilampi kirjoitti poskariin 2/00?
"Jos kasvatat hamstereita, kun olet 15, se on okei. Jos kasvatat hamstereita, kun olet 20, se on kummallista mutta vielä ymmärrettävää, mutta jos kasvatat hamstereita, kun olet 30, olet pipi. Jos kasvatat yhä hamstereita, kun olet 40, tulee piipaa auto.
Tai en tiedä, en ole vielä päässyt siihen ikään. Mutta kummastelijoita on tähänkin asti riittänyt ihan kivasti."

Toi oli pakko lainata tähän, olen repeillyt sitä niin paljon ja juuri tähän ketjuun se sopi kuin nyrkki silmään XD  XD  XD
Niin, ja minäkin olen hankkinut ensimmäiset jyrsimet vasta vähän päälle kaksikymppisenä ;)
Roudan hamsterikasvatus
Creme, soopeli, ps creme ja minkki

AnsaLucia

#7
Metsku: et ole ainoa laatuasi. Lyön sinut melkein kymmenellä vuodella. Eläimet ovat aina olleet osa elämääni ihan penskasta asti ja vanhemmilla sama. Eläinrakkaus tullut siis kai ihan äidinmaidossa. Miehelläni ihan sama, heillä ollut aina eläimiä. Ja mieheni omistanut jyrsijöitä paljon ennen minua. Eli tottakai harrastetaan jatkossakin. xD  Eikä edes hävetä sitä, odotellaan sitä piipaa-autoa vaan. Lähipiirissä vanhin hamsuharrastaja taitaa olla äitini joka on 79vuotias, hänellä yksin asuvalla ja kaikin puolin oikein hyväkuntoisella on talvikko lemmikkinä. Eli eivät missään tapauksessa ole vain lasten lemmikkejä!
Arja M
Tarinan talvikot, campbellit ja syyrialaiset

"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin Ellun kanat. ..."
Tuntematon sotilas / Väinö Linna

Höyhen

#8
Heh, on se kumma miten tiukassa joillakin on tuollaiset ihme käsitykset. Viitaten siis tuohon GaneshaX:n lainaamaan kirjoitukseen.

Hmm itselläni ollut jyrsijöitä viimeisten 11 vuoden ajan... Ensimmäinen hankinta ei suinkaan ollut hamsteri tai marsu vaan kaksi sievää rottaa. Minä olin vähän erikoinen jo muksuna, muut vähän karttoivat niitä siimahäntiä :haha

edit-
Ja minullakin tullut tämä elukoista välittäminen ihan lapsuudesta, vanhempani opettivat heti miten eläimiä käsitellään ja arvostamaan niitä. Ja tämä eläinrakkaus ei tosiaan ole mitään laantuvaa laatua...
[size=85]syyrialaistytöt Välkky, Piani, Nöpö & Prinsessa<3[/size]
[size=85]talvikkopoika Vispilä<3[/size]

Pähkinä

#9
Minä olen aina tykännyt hamstereista, mutta tämän vuoden alussa sain vasta ensimmäisen hamsterin. Kokemusta niistä kyllä on koulunkautta. Ensimmäinen jyrsijä oli Marsu, jota ei enään kyllä ole.
Meillä tutut kyllä vähän ihmettelevät, miten minä hamstereista nyt innostuin, mutta eivät kyllä sen enempää välitä. Onhan nuita muitakin elukuita täällä talossa.  :D
Enemmän ovat olleet kiinnostuneet merivesiharrastuksesta, joka on myös tänä vuonna tullut. Kyselevät aina, että eikö se ole kallistakin.

Edit. ikä unohtui laittaa. Olen 22 vuotta.

Goue

#10
Täällä tuli taloon ekat hamsterit, kun olin 32-vuotias... Eli äidin iloksi niitä otettiin, ei lapsia varten. Hamsteri kun on mielestäni parempikin aikuisten ilona kuin pienten lasten. Tämä vain siitä syystä, että lapsille nuo ovat vähän "huonosti hellittäväksi soveltuvia". Toki tuo lapsen ja aikuisen raja on tässä harrastuksessa vähän häilyvä.

Joka tapauksessa, hamsterin hoito on kuitenkin lopulta kodin aikuisten vastuulla.

roosap

#11
ja anne, joka on lähempänä viittä- kuin neljääkymmentä, on aivan rakastunut kaikkiin jyrskiin, joita mulla on ollut. sen mielestäkään hamsteriharratus ei katso ikää  :mrgreen:

Jane_O

#12
Meille tuli elämämme ensimmäinen hamsteri hieman yli vuosi sitten, silloin minä olin 25v. ja avokki 28v. Ja olemme aivan rakastuneita pikkuisiimme. Katseita ja kommentteja/ihmettelyä ollaan kyllä saatu osaksemme, mutta olemmepa saaneet ainakin huvitettua muita ;). Ja muuten puhumattakaan hamstereiden näyttelyistä, niistäpä vasta saakin typeriä kyselyitä ja katseita ja naurun purskahduksia ;).

Olen samaa mieltä monen muun kanssa, että enemmän hamsteri on aikuisten kuin pikkulasten lemmikki. Syrkeillä jo pelkästään päivärytmi on sellainen (jos tarkastelee esim. meidän Maxia), ettei se hamsteri ole koskaan silloin hereillä kun lapsi on. Itsekkään ei juurikaan poikaa kauheasti tällä näe, kun nukkumaan menee klo 22-23 välillä ja herää puoli kuudelta. Ja hamstereilla kun on tarkkaa monien asioiden kanssa (ei saa viedä ulos, ei saa antaa ihmisten herkkuja yms.), niin nuo ja pikkulapset eivät mielestäni ole hyvä yhdistelmä. Huom. Tämä tietenkin tilanteessa että se on nimenomaan pikkulapsen lemmikki ja vanhemmat viis veisaavat mitä lapsi eläimensä kanssa puuhailee.

Tulipas sekava sepustus  :oops:, tsorppa!
[size=85]Rakkaita kaivaten, olette ikuisesti sydämissämme![/size]
[size=85]Eikka (Calevala)<3, vkh roborovski uros, 1.4.2008-16.10.09.[/size]
[size=85]Max (Vivaldine\'s Tobias Taikaviitta*)<3, lk syyrialainen uros, 7.4.07-29.5.09.[/size]
[size=85]Veikka (Calavale)<3, vkh roborovski uros, 1.4.08-18.4.09.[/size]

Isku

#13
Samaa mieltä, että hamsterit sun muut elukat eivät todellakaan ole vain mitään LASTEN lemmikeitä, kuka vaan voi niitä ottaa jos niistä osaa huolehtia, oli sitten 20 tai 80.

Itselläni on pienestä pitäen ollut jysijöitä, ensimmäisenä oli pieni talvikko kun olin noin 9-10-vuotias, lapsi minäkin, mutta hoidin aina elukkani itse, eikä vanhempieni siihen sen enempää tarvinnut osallistua ja olin ottanut kaiken selville niiden hoidosta.
Onneksi tällaisia poikkeuksiakin löytyy, ettei niitä elukoita oteta vain siksi että 'ne ovat niiiiin söpöjä ja ihania!' vaan että niistä oikeasti osataan ottaa vastuu ja niiden tarpeista huolehditaan kunnolla.

Nykyään olen (ihan pian) 19-vuotias ja edelleen omistan muutaman jyrsijän :D eli 2 marsua ja 3 hamsteria, enkä luovu 'harrastuksestani' varmaan koskaan.
[size=85]Syyrialaistytsyt Piani, Nöpö, Välkky & Prinsessa
Talvikkoherra Vispilä
[/size]

X-File's/JonnaMilaya

#14
Heh, heh. Kyllä meitä yli 30 vuotiaita hamsuharrastajia riittää. Ja silloin kun aloitin käymään näyttelyissä, niin silloin siellä kävi myös eräs henkilö, joka oli yli 80 vuotta vanha. Ihan virallinen kasvattaja.

Ainut, mitä en kehtaa tässä iässä tedä lemmikkien kaa on hypyttää kania estekisoissa. Siihen koen olevani liian vanha....Kokeillut toki oon...
~Solnechnyi Trusha~